Lelystad Airport dreigt ten onrechte mee te kunnen liften met een groep gedupeerde (boeren)bedrijven die de dupe is van de stikstofcrisis. De Partij van de Dieren heeft dat in het snotje en probeert er een stokje voor te steken. Lelystad Airport 1 van de 'schrijnende gevallen'Een groep van ongeveer 3000 (boeren)bedrijven en 1 vliegveld kunnen niet verder ontwikkelen omdat er een natuurvergunning ontbreekt. Het zou gaan om bedrijven die weinig stikstof uitstoten en te goeder trouw een zogenoemde PAS-melding hebben gedaan voor de stikstofuitstoot in een bepaalde periode. Het zou moeten gaan om 'schrijnende gevallen'. Het ministerie van LNV heeft een regeling bedacht waarin deze hele groep in fases 'gelegaliseerd' wordt, waaronder Lelystad Airport. Tot afgrijzen van ons en de Partij van de Dieren. De PvdD heeft hierover vragen gesteld aan de Minister. Geen controle op teveel stikstofIn de regeling wordt namelijk nagelaten om in de lijst met bedrijven te checken of er inderdaad in het verleden wel een juiste melding is gedaan. De bedrijven waar het om gaat, zouden niet meer dan 1 mol/ha/ per jaar aan stikstofdepositie mogen veroorzaken. In het geval van Lelystad Airport is aangetoond dat zij meer depositie veroorzaken. Die is zelfs meer dan 4 keer zo hoog. Het kan niet zo zijn dat er niet wordt gecontroleerd of bedrijven wel in aanmerking komen voor legalisatie. Stichting Red de Veluwe heeft de minister gevraagd om deze controle wel te doen in onze zienswijze over de wijziging stikstofregistratiesysteem en Regeling tot wijziging Regeling Natuurbescherming en Omgevingsregeling. Onjuiste PAS-meldingDe minister zou ook moeten nagaan of bedrijven wel een juiste PAS-melding hebben ingediend, of dat nou met of zonder opzet is gedaan. Het kan niet zo zijn dat een bedrijf ten onrechte een natuurvergunning cadeau krijgt. In het geval van Lelystad Airport is het een onjuiste PAS-melding. Dat is zelfs door onder meer het RIVM bevestigd.
De Partij van de Dieren vraagt de minister of zij onjuiste of omstreden PAS-meldingen wil uitsluiten voor legalisatie. En als de minister dat niet wil doen, vraagt de partij zich af, waarom wordt Lelystad Airport dan voorgetrokken ten opzichte van boeren die wel op een juiste manier een vergunning proberen te krijgen?
Stikstof blokkeert Nederland maar Ambtenaren alleen maar bezig met openen lelystad airport21/7/2021
3500 Bedrijven in Nederland liggen stil door de stikstofcrisis maar in Den Haag, op het Ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn ze in relatie tot stikstof vooral met 1 bedrijf bezig: Vliegveld Lelystad Airport.
Dat blijkt uit appjes en mailtjes van ambtenaren en ministers die openbaar zijn gemaakt op verzoek van Eenvandaag journalist Jan Salden. Boeren moeten inleveren, minder prio voor woningen
De openbaar gemaakte berichten geven een ontluisterend inkijkje. Zo maken de ambtenaren zich bijvoorbeeld zorgen over de beeldvorming bij de burger. Er wordt namelijk gesproken over dat de rechten om stikstof uit te stoten moet worden ingeleverd door de boeren. Minister Van Nieuwenhuizen voert de druk op en wil graag dat áls er stikstofrechten vrijkomen, die eerst naar Lelystad Airport gaan en dan pas naar woningbouw in Nederland.
Omzeilen van de regels
Wij vragen ons af hoe het komt dat deze mensen die voor het land werken, zo ver van de maatschappij afstaan.
Een ambtenaar stelt zelfs voor om af te wijken van de regel om 30% van de stikstofruimte te geven aan de natuur. "U heeft de bevoegdheid om deze bijdrage van 30 procent niet toe te passen", schrijft een Landbouwambtenaar aan minister Schouten.
Lees verder op eenvandaag
Jan Salden heeft de meer dan 200 pagina's zelf al helemaal doorgespit. Wij zijn er nog mee bezig. Op Eenvandaag staat een goede samenvatting.
Eenvandaag: Ministerie van Infrastructuur vond 'topprioriteit' Lelystad Airport belangrijker dan woningbouw - EenVandaag (avrotros.nl)
Onderstaande verzameling berichten van Jan Salden is ook zeer de moeite waard.
De Commissie mer komt tot dezelfde conclusie als Red de Veluwe: de stikstofuitstoot van Schiphol is overschat. Waarom is dat belangrijk voor Lelystad Airport? De stikstofuitstootrechten van Schiphol zouden worden gebruikt door Lelystad Airport om zo een natuurvergunning te kunnen krijgen. De Commissie voor de mer zegt nu ook dat die stikstofruimte er niet is. Dit kan niet anders dan gevolgen hebben voor de vergunningsaanvraag voor het poldervliegveld die nu loopt.
Een prachtig achtergrondartikel in het AD en de Stentor over de verbeten strijd tegen Lelystad Airport, al zeggen we het zelf: "Red de Veluwe voert eerste slag tegen Lelystad Airport, in lange oorlog." Lees het hier op AD.nl of in de Stentor.
Onder het motto 'Samen Sterk' hebben wij met 4 andere Gelderse organisaties een zienswijze ingediend op het verlenen van een natuurvergunning aan Lelystad Airport.
Onze conclusie luidt: Lelystad Airport schipholt er lustig op los en verzint niet-bestaande stikstofrechten. Om te proberen een vergunning te krijgen, dient het poldervliegveld een aanvraag in die op meerdere punten in strijd is met de wet. Er zijn onjuiste gegevens gebruikt waardoor er toegerekend wordt naar een voor Lelystad Airport gunstige uitkomst. De gezamenlijke organisaties zijn er van overtuigd dat Lelystad Airport niet in aanmerking komt voor een natuurvergunning en roepen de Minister van LNV op om de aanvraag af te wijzen.
Klik hier om te bewerken.
Samenvatting zienswijzeOnjuiste uitgangspunten
Ontbrekende of onjuiste gegevens in de aanvraag
Ontbrekende of onjuiste gegevens in de aanvraag
Wij zijn er supertrots op dat deze unieke samenwerking tot stand is gekomen en dat er een ijzersterke gezamenlijke zienswijze is ingediend. Samen zijn we sterker voor een mooie en duurzame provincie. De 5 organisaties zijn: Vereniging Natuurmonumenten, Stichting Het Geldersch Landschap, Vereniging Gelders particulier grondbezit, Vereniging Natuur en Milieufederatie Gelderland en Stichting Red de Veluwe.
Downloaden zienswijze
Wilt u onze juridische strijd steunen?
Alle beetjes helpen om de laagvliegroutes boven Gelderland te voorkomen. Heb je tijd om te helpen met wat dan ook? Van harte welkom! Heb je geen tijd? Dan kun je ons financieel steunen: 100% voor onze acties.
Lelystad Airport heeft een natuurvergunning aangevraagd en Minister Schouten van Landbouw wil die verlenen. Daar zijn we het niet mee eens en daarom dienen we een uitgebreide zienswijze in. We hebben een verkorte versie hier op de website staan die je kunt gebruiken als eigen zienswijze. Let op: de zienswijze moet binnen zijn op maandag 29 maart. Zo dien je de zienswijze inJe kunt een van deze 2 pdf-bestanden gebruiken. De zienswijze indienen kan tot en met maandag 29 maart. Maak een keuze:
Meer informatie en bestandenMeer informatie over het verlenen van de natuurvergunning het indienen van een zienswijze vind je op de website van rvo.nl. Ook op onze website is meer te vinden over het verlenen van de natuurvergunning, bijvoorbeeld hier. Wil je de zienswijze aanpassen? Gebruik dan een van deze word-bestanden:
Een teleurstellend resultaat in de Eerste Kamer vandaag. Daar strandde een motie van de Partij van de Dieren die moest voorkomen dat de stikstofuitstoot van Lelystad Airport samen met die van 3000 boeren wordt gelegaliseerd.
We zullen zien hoe de rechter hier over denkt. Onze juridische procedure loopt al geruime tijd en we zijn er klaar voor. Wilt u ons steunen? Dat kan heel eenvoudig via iDeal. Nu steunen!
VVD en CDA drukken door, 1 dag voor de verkiezingen. Eppo Bruins van de ChristenUnie is er niet over te spreken:
Suzanne Kröger van GroenLinks:
Forum voor democratie is vóór de groei van de luchtvaart maar is tégen de uitbreiding van Lelystad Airport. Waarom? Omdat je dan geluid gaat introduceren op de Veluwe, waar dat nu nog niet is. En zo is het! FvD-senator en Tweede kamerlid Dessing sprak zich uit bij BNR nieuwsradio. Het is voor het eerst dat een woordvoerder van de partij zich uitspreekt over de uitbreiding. Forum van Democratie vindt dat het veel beter is om een luchthaven in zee te leggen. Luister het interview hier terug op BNR: FVD KEERT ZICH TEGEN OPENING LELYSTAD AIRPORT
Een van de feiten dat erg onderbelicht blijft is dat vliegtuigen kerosine lozen in de lucht. Vorige week gebeurde dat toen een 747 bij in de problemen kwam Maastricht Aachen Airport. Kort na het opstijgen ging het mis. Het vliegtuig moest meteen terug naar de grond.
Alleen... kan dat niet met een volle tank. In de luchtvaart is het dan normaal dat je de brandstof dan gewoon loost. Zo ging 40.000 kilo (kerosine wordt in kilo's gerekend) de lucht in boven de Ardennen. Dat blijkt uit geluidsopnames die te beluisteren zijn op de website van schipholwatch.nl. Kerosine lozen boven de Veluwe
Wat gebeurt als er een vliegtuig vanaf Lelystad Airport kort na het opstijgen problemen heeft? Het zal dan in ongeveer 80% van de gevallen boven de Veluwe of de IJsselvallei vliegen. De kans is dan groot dat hier hetzelfde gebeurt als in de Ardennen. Zou een piloot of luchtverkeersleider een vliegtuig dan maar moeten uitwijken naar een ander gebied om het hier te ontzien? Is boven Wijhe of Olst dan beter boven de natuur?
Voor ons is dit reden te meer om niet alleen tegen de laagvliegroutes te ageren maar tegen vliegtuigen van Lelystad Airport in het algemeen. Houd de boel maar dicht want er komt alleen maar ellende van.
Lees hier het artikel op Schipholwatch: Vliegende schroothoop dumpt 47.000 kg kerosine in Ardennen
De vliegroutes in heel Nederland gaan de komende 15 jaar veranderen. De eerste plannen daarvoor zijn bekend gemaakt. U kunt die lezen en erop reageren met een zienswijze. Stichting Red de Veluwe heeft haar zienswijze ook ingediend net als vele andere organisaties. U kunt onze zienswijze lezen, downloaden en zelf ook indienen.
Heeft dat zin? Ja, omdat het Ministerie alle opmerkingen, vragen en voorstellen moet beantwoorden in een zogenoemd Nota van Antwoord.
|
zoek terug
October 2023
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|