Stichting Red de Veluwe is blij dat het ministerie inziet dat het proces zo niet verder kan gaan en dat de minister nu pas op de plaats maakt. Één jaar uitstel is een mooie eerste stap naar een zorgvuldiger proces. Het is echter geen oplossing. DOEL: GEEN LAAGVLIEGROUTES BOVEN NEDERLANDWe blijven zeggen: géén laagvliegerij boven de Veluwe en ook niet boven andere delen van Nederland. We hebben de minister nog niet horen zeggen dat de laagvliegroutes van de baan zijn. Integendeel, voor de Veluwe lijkt er nagenoeg niets veranderd te zijn in de gerepareerde milieueffectrapportage met 'nieuwe' routes . De ongebreidelde groei van de luchtvaart, gestimuleerd door belastingvoordelen en daardoor lage prijzen vliegtickets, heeft zijn langste tijd gehad. Daarom zou de minister er goed aan doen nog eens goed te kijken of er een uitbreiding van vliegverkeer nodig is, dan het luchtruim te herzien en daarna eventueel Lelystad Airport uit te breiden als vakantieluchthaven. persconferentie van nieuwenhuizen 21 februari
Zaterdag 10 februari 2018 was er een bijeenkomst over Lelystad in het gemeentehuis van Ede. Wethouder Leon Meijer legde uit dat er bij 10.000 vliegbewegingen al 16 a 20 vliegtuigen per dag laag over Ede vliegen. De gemeenteraad van Ede vindt dat laagvliegroutes onacceptabel zijn. Voorzitter van Stichting Red de Veluwe, Robert Tieskens, gaf een toelichting op onze klacht bij de Europese Commissie. Paul Peeters en Willem Wiskerke gingen in op de milieu-effecten van vliegen. Per omzet levert de luchtvaartsector 10 x zoveel meer Co2 dan gemiddelde sectoren. Bekijk de opname van de bijeenkomst:
De opgestapte mer-expert die de milieueffectrapportage voor Lelystad Airport moest repareren zegt dat op het ministerie breed bekend is dat hij getrouwd is met de directeur van de onafhankelijke mer-commissie. De minister heeft gisteren in een brief laten weten dat niemand ervan wist.
Dat schrijft de Stentor vandaag.
De bewonerscommissie, die het ministerie van I&W heeft aangesteld, adviseert om Lelystad Airport uit te stellen tot 2023. Eerst herindelen, dan pas open. Dat schrijft de Telegraaf vandaag op basis van een gesprek met een woordvoerder van de commissie.
De bewonerscommissie biedt het advies komende vrijdag aan.
De directeur van de onafhankelijke mer-commissie en de directeur van de commissie van het ministerie die het mer-rapport schrijft zijn 2 handen op 1 buik. Het stel is namelijk getrouwd met elkaar. De bewonerscommissie die ook het mer-rapport beoordeelt heeft daarom sterke twijfels bij de onafhankelijkheid. Dat schrijft de Stentor vandaag. De krant heeft ook een poll online gezet.
Stichting Red de Veluwe is verbijsterd dat het ministerie één echtpaar de opdracht geeft om zowel de mer-rapportage te laten repareren als te laten controleren. Het ministerie zegt volgens de Stentor zelfs dat ze vertrouwen hebben in de onafhankelijkheid van de mer-commissie. Wie gelooft dat nou? De zoveelste vertrouwenskwestie.
Om wie gaat het?
Het gaat om Stefan Morel van Consens Advies uit Amsterdam. Hij is gevraagd om de fouten in de mer-rapportage te "repareren". Hij is getrouwd met Veronica ten Holder van de commissie mer. Morel heeft zich eind januari teruggetrokken na kritiek van de bewonerscommissie, schrijft de Stentor.
,,We hadden meteen al geen goed gevoel bij deze meneer”, zegt Leon Adegeest uit Dalfsen, die vorige week uit de bewonersdelegatie stapte. ,,Hij verdedigde continu het standpunt van het ministerie, terwijl hij er zogenaamd bij zat als onafhankelijke mer-expert. Daar hadden we sterke twijfels over.” derde keer
Het is de derde keer dat bewoners moeten aantonen dat het oosten van het land wordt geschiphold door de Minister. Vorige week liet actievoerder Leon Adegeest weten dat ze op het ministerie niet meer rekent met vluchten maar met geluidsruimte. Daardoor kan het beloofde maximum van 45.000 vluchten doorgroeien naar 60.000.
Politieke partijen van links naar rechts zijn verbijsterd over dit nieuws. De PVV wil helemaal stoppen met Lelystad. De VVD wil de Minister naar de kamer en de SP zegt dat de cocktail van wantrouwen steeds sterker wordt.
de Stentor zet de reacties in Nederland op een rij: "diepe, schandalige treurigheid"
De twijfelachtig eer om de allereerste rode duim van Stichting Red de Veluwe te ontvangen is voor VNO-NCW vanwege het artikel 'Drie redenen om 'nee' te zeggen tegen uitstel van Lelystad Airport'.
Advocaat Cees Okkerse, directeur van Lelystad Airport Hanne Buis, Corendon-CEO Steven van der Heijden en Jop Fackeldey, wethouder van Lelystad, verkondigen een groot aantal pertinente onwaarheden. Als je het over fictie en feiten hebt, moet je het natuurlijk zelf wel bij de feiten houden. Zo lezen we dat er geen overlast zou zijn door de laagvliegroutes (is niet onderzocht dus is het er niet). Dat je in huis niets hoort van de vliegtuigen (wat zeg je?) en dat na de herindeling de vliegtuigen vanzelf hoger vliegen. Ze roepen maar wat daar bij VNO-NCW want de directeur van de Luchtverkeersleiding heeft allang gezegd dat er geen garantie is op hoger vliegen na herindeling.
Carnavalsvereniging Tha Lauwemannenpappers / Tha Lauwemeidenpappers uit De Beemte geniet de eer om de allereerste groene duim van Stichting Red de Veluwe te krijgen voor hun geweldige carnavalswagen met als thema Lelystad Airport. Ze bouwden voor hun wagen, die liefst 38 bewegende delen telt, een Boeing 737 na van gaas en papier maché. De luchtvaartmaatschappij heet toepasselijk Dirty Airlines. Lees meer: https://www.destentor.nl/apeldoorn/hoor-een-boeing-737-met-fluistermotor-in-carnavalsoptocht-klarenbeek-en-wilp~a55cd185/
Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft in een brief antwoord gegeven op de vraag: kan Vliegveld Lelystad doorgroeien of is het maximum 45.000 vliegbewegingen?
Het ging toe nu steeds om 10.000 vluchten tot de herindeling van het luchtruim met een maximum van 45.000 daarna. De minister spreekt nu niet meer over aantal vluchten maar over geluidsoverlast. De Veluwe krijgt geluidsoverlast tot 45.000 vluchten.
De minister antwoord in haar brief:
Laat ik hier volstrekt helder over zijn: .... en als plafond voor de lange termijn is sprake van een maximale gebruiksruimte gebaseerd op 45.000 vliegtuigbewegingen.
Tweede Kamerlid Suzanne Kröger vraagt zich Twitter af wat de minister nu bedoelt. Is het maximum nu wel of niet 45.000 vluchten?
"je wordt geschiphold waar je bij staat"
Vorige week maakte Leon Adegeest van Hoogoverijssel bekend dat het ministerie nu al berekeningen maakt met meer vluchten. De gedachte is dat als vliegtuigen stiller worden, het aantal vliegbewegingen hoger kan als je niet handhaaft op aantal vluchten maar op geluidsniveau. Op het ministerie nemen ze aan dat er dan 60.000 keer per jaar laag over gevlogen kan worden vanaf Lelystad.
Leon Adegeest zat in de bewonersdelegatie die mee mag praten op het ministerie over de uitbreiding van Lelystad Airport. Leon vindt dat de bevolking ook op deze manier weer geschiphold wordt en is daarom gestopt met de gesprekken. De Stentor schreef een artikel over die stap: "Je wordt geschiphold waar je bij staat". hoe zit het precies?
Wil je precies weten hoe het zit met die berekeningen van 45 of 60 duizend? De Stentor heeft er een mooi artikel over geplaatst op haar website.
Lees gratis: 'Het addertje onder het gras van Lelystad Airport'
Eerder deze week twitterde VVD Kamerlid Remco Dijkstra dat de actievoerder Adegeest bewust olie op het vuur gooit. Een 'onzinverhaal', zegt Dijkstra. Leon Adegeest laat weten in de Stentor dat hij het wereldkundig heeft gemaakt omdat hij wil dat iedereen weet dat de grens van 45.000 geen grens is.
Doorvragen helpt
Suzanne Kröger denkt: "waar rook is, is vuur". Zij gaat nieuwe kamervragen stellen.
Ga ook door!
Steeds meer Tweede Kamerleden zijn tegen de opening van Lelystad Airport op 1 april 2019. Ook Stichting Red de Veluwe blijft actievoeren. We organiseren informatiebijeenkomsten, doen onderzoek naar de gevolgen, we praten met kamerleden en activeren mensen.
Tip: Gebruik de Veluwse stemwijzer voor de gemeenteraadsverkiezingen. Vanaf 14 februari
Wat kun je doen?
Ook jij kunt wat doen. Blijf niet stilzitten en kom in actie! Of het nou 45.000 of 60.000 vliegtuigen zijn die over ons heen komen. Die herrie en die uitstoot willen we niet!
Laat mensen weten dat je achter de actiegroepen staat. Deel berichten via de mail of facebook. Stuur e-mails naar politici.
Suzanne Kröger heeft haar vrijkaartje voor de film 'Wild' in ontvangst genomen. Afgelopen dinsdag sprak Stichting Red de Veluwe haar op een meetup van GroenLinks in Zwolle. Stichting Red de Veluwe biedt vrijkaartjes aan voor de film aan aan Tweede Kamerleden. Paternotte van D'66 ontving er ook al een. De film 'Wild' is opgenomen op de Veluwe en laat het gebied in haar volle schoonheid zien. De prachtige natuur en de rust wordt ernstig bedreigd door de plannen van uitbreiding van Vliegveld Lelystad. Suzanne Kröger en haar partij GroenLinks zijn fel tegen de plannen. GROENLINKS: 'AMSTERDAMMERS, STEM GROENLINKS OM LELYSTAD TE STOPPEN'GroenLinks riep maandag zelfs Amsterdammers op om GroenLinks te stemmen bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Omdat de gemeente Amsterdam mede-aandeelhouder is van Schiphol en dus Lelystad Airport kan de partij in Amsterdam invloed kunnen uitoefenen op het onheil. In Zwolle riep GroenLinks ook op tot afstel van de uitbreiding van vliegveld Lelystad.
SGP Ede heeft oordoppen uitgedeeld aan inwoners van Ede. Op de doppen staat: Tegen geluid op de Veluwe. Met de actie laat de partij weten dat de partij nog steeds tegen de herriemakende laagvliegroutes is. Goed bezig!
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|