Lelystad Airport dreigt ten onrechte mee te kunnen liften met een groep gedupeerde (boeren)bedrijven die de dupe is van de stikstofcrisis. De Partij van de Dieren heeft dat in het snotje en probeert er een stokje voor te steken. Lelystad Airport 1 van de 'schrijnende gevallen'Een groep van ongeveer 3000 (boeren)bedrijven en 1 vliegveld kunnen niet verder ontwikkelen omdat er een natuurvergunning ontbreekt. Het zou gaan om bedrijven die weinig stikstof uitstoten en te goeder trouw een zogenoemde PAS-melding hebben gedaan voor de stikstofuitstoot in een bepaalde periode. Het zou moeten gaan om 'schrijnende gevallen'. Het ministerie van LNV heeft een regeling bedacht waarin deze hele groep in fases 'gelegaliseerd' wordt, waaronder Lelystad Airport. Tot afgrijzen van ons en de Partij van de Dieren. De PvdD heeft hierover vragen gesteld aan de Minister. Geen controle op teveel stikstofIn de regeling wordt namelijk nagelaten om in de lijst met bedrijven te checken of er inderdaad in het verleden wel een juiste melding is gedaan. De bedrijven waar het om gaat, zouden niet meer dan 1 mol/ha/ per jaar aan stikstofdepositie mogen veroorzaken. In het geval van Lelystad Airport is aangetoond dat zij meer depositie veroorzaken. Die is zelfs meer dan 4 keer zo hoog. Het kan niet zo zijn dat er niet wordt gecontroleerd of bedrijven wel in aanmerking komen voor legalisatie. Stichting Red de Veluwe heeft de minister gevraagd om deze controle wel te doen in onze zienswijze over de wijziging stikstofregistratiesysteem en Regeling tot wijziging Regeling Natuurbescherming en Omgevingsregeling. Onjuiste PAS-meldingDe minister zou ook moeten nagaan of bedrijven wel een juiste PAS-melding hebben ingediend, of dat nou met of zonder opzet is gedaan. Het kan niet zo zijn dat een bedrijf ten onrechte een natuurvergunning cadeau krijgt. In het geval van Lelystad Airport is het een onjuiste PAS-melding. Dat is zelfs door onder meer het RIVM bevestigd.
De Partij van de Dieren vraagt de minister of zij onjuiste of omstreden PAS-meldingen wil uitsluiten voor legalisatie. En als de minister dat niet wil doen, vraagt de partij zich af, waarom wordt Lelystad Airport dan voorgetrokken ten opzichte van boeren die wel op een juiste manier een vergunning proberen te krijgen? Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|