De verbeteringen aan de laagvliegroutes die Minister Van Nieuwenhuizen heeft beloofd, zijn een jaar later klaar dan gepland. Dat valt te lezen in de Rijksbegroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die op Prinsjesdag is gepubliceerd. Daarin staat dat het werk pas klaar is in november 2022. Dat was eerst nog 2021.
Update 18:00 uur: het Ministerie heeft in een tweet laten weten dat de realisatiedatum fout staat in de begroting.
De modernisering van het luchtruim volgt drie sporen. Spoor 1 betreft verbeteringen van de aansluitroutes op Lelystad (gerealiseerd in november 2022). Vertraging bij programma luchtruimherziening
In de halfjaarlijkse voortgangsbrieven over de herindeling die aan de Tweede Kamer worden gestuurd lazen we tot nu toe telkens "winter 2021/2022" . In de meest recente van 1 juli 2020 schrijft de minister nog: "Dat betekent dat gekoerst wordt op realisatie per november 2021." Daardoor zouden zelfs de laagvliegroutes verleden tijd zijn, schrijft de immer optimistische Van Nieuwenhuizen. Wat de reden is dat er nu op 2022 wordt gemikt is niet bekend maar in de Rijksbegroting staat dat er vertraging is bij het programma luchtruimherziening onder meer door COVID-19.
De minister bakt ze bruin
De zogenoemde verbeteringen aan de aansluitroutes zijn overigens discutabel. Ze houden in dat de passagiersvliegtuigen hoger gaan vliegen tenzij dat niet kan. Op dit moment is de afspraak echter dat de vliegtuigen laag vliegen tenzij het hoger kan. In werkelijkheid komen de oude en nieuwe afspraak dus op hetzelfde neer maar worden slechts andere woorden gebruikt.
Daarnaast heeft de minister er niet bij gezegd hoe vaak er dan nog laag gevlogen wordt en ook niet hoe laag. Het is een mooie belofte die is doorgeprikt. We hebben hem toegevoegd aan het lijstje met voorbeelden van schiphollen. Einddatum: onbekend
Het is overigens onbekend wanneer het luchtruim opnieuw is ingedeeld. Het meest concrete wat hierover te vinden is, is dat er in 2023 "een start wordt gemaakt met de Roadmap 2023-2035".
Downloads
Link naar Rijksbegroting Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 15 september 2020
Link naar Voortgangsbrief luchtruimherziening 1 juli 2020
Hulde voor onderzoeksplatform Follow the Money en Omroep Flevoland! Uit hun financieel journalistieke onderzoek blijkt dat de uitbreiding van Lelystad Airport maar liefst 214 miljoen euro heeft gekost. En de kosten blijven oplopen, zonder dat er een vliegtuig opstijgt. Op de website van Follow the Money staat het volledige artikel dat echt de moeite waard is om te lezen. Wat opvalt in het artikel is opnieuw het gegoochel met cijfers bij het ministerie, de gemeente Lelystad en Lelystad Airport. "Zo bleek bij nadere controle (van aangeleverde cijfers red) dat het ministerie allerlei kosten niet had meegerekend zoals de ruim 2 miljoen euro aan onderzoeken en rapporten", lezen we in het artikel. Het ministerie gaf aanvankelijk ook een lager totaalbedrag van alle kostenposten. Gelukkig weten ze bij Follow the Money hoe ze moeten factchecken. Daarnaast vraagt de onderzoeksjournalist Birte Schohaus zich verwonderd af hoe het kan dat er voor zo'n project nog niemand de kosten eens bij elkaar op heeft geteld. Lees het artikel bij Follow the Money
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|