Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

Bekijk de film 'In nevelen gehuld'

14/7/2018

 
Foto
De documentaire 'Lelystad Airport in nevelen gehuld' van Rob de Wind uit Munnekeburen ging woensdag 10 juli in première in Dalfsen. De documentaire werd ingeleid door oud-politicus Jan Terlouw. Je kunt hem hier bekijken.

De bijna drie kwartier durende film geeft onder andere inzicht in de gebrekkige informatievoorziening rondom de aanleg van Lelystad Airport. Meerdere deskundigen geven in de film hun visie.

Jan Terlouw complimenteerde de filmmaker: 'Het is een erg mooie film, alle onderwerpen worden belicht, helder gesproken door iedereen'. Na deze eerste vertoning volgde een staande ovatie in de bomvolle zaal.

Bekijk de film (45 min.)

 


 

Regiegroep over belevingsvlucht: onderzoek groot verschil tussen metingen en berekeningen

9/7/2018

 
Foto
De regiegroep die door het Ministerie is aangesteld om de belevingsvlucht te helpen organiseren, constateert net als wij 2 weken geleden dat de cijfers in het Milieueffectrapport veel te laag zijn. Dat schrijft de groep in de evaluatie van de belevingsvlucht. Die werd vandaag aangeboden aan aan de Minister.

De minister wilde vorige week niet reageren op vragen daarover van Kamerleden Cem Laçin en Suzanne Kröger maar eerst het rapport afwachten. Het rapport ligt er nu met dezelfde conclusies. De Minister wil nu pas na de zomer reageren op de te lage inschattingen.

CONCLUSIES REGIEGROEP

De regiegroep contstateert dat:

  • het beeld dat in het milieueffectrapport geschetst wordt onjuist is
    • Het gemiddelde geluidsniveau van de metingen van vliegroutes op 1800 meter was 3 dB(A) hoger dan voorspeld in het MER. Bij horizontaal vliegen op 2700 meter waren de verschillen nog groter: 7 à 8 dB(A)
  • het gebied dat in het MER beschreven staat, groter zou moeten zijn.
  • de werkelijke geluidswaarden nog hoger zullen zijn omdat er zwaardere vliegtuigen zullen gaan vliegen vanaf Lelystad.
  • het gemiddelde geluidsniveau (Lden) in werkelijkheid ook overal hoger zal zijn dan in het MER is voorspeld.
De regiegroep vraagt de minister om onderzoek te doen naar de grote verschillen tussen de metingen en berekeningen. Dat betekent volgens ons dat de berekeningen in het MER opnieuw gedaan moeten worden.

Regiegroep wil doorgroei voorkomen

De regiegroep vraagt de minister om het maximum aantal vliegbewegingen vast te leggen in het Luchthavenbesluit omdat bij een eventuele aanpassing in het MER van de geluidsniveau’s ruimte ontstaat voor meer vliegbewegingen.
Lees ook De Volkskrant: ​NIEUWS LELYSTAD AIRPORT Nieuwe vertraging dreigt voor Lelystad Airport: meer geluidshinder dan berekend

Download evaluatie belevingsvlucht regiegroep

evaluatie_belevingsvlucht_definitief_rapport_dd_06-07-2018.pdf
File Size: 1846 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

Kom ook in actie

Laagvliegroutes ... Die laat je toch niet over je heenkomen? Er is veel dat je kunt doen!
Wat kan ik doen?

 


 

Remco Dijkstra (VVD) wil je nu al schiphollen

5/7/2018

 
Foto
Het interesseert de VVD niks wat inwoners onder laagvliegroutes van Lelystad Airport merken. Dat blijkt wel uit zijn vraag aan de Minister afgelopen dinsdag.
​
Omdat de Minister luchtvaartmaatschappijen niet mag dwingen om naar Lelystad te gaan, moet Lelystad de maatschappijen gaan lokken. Tweede Kamerlid voor de VVD, Remco Dijkstra heeft een idee: Gewoon vroeger gaan vliegen! Dus vóór 06:00 uur vertrekken want dat vinden de bedrijven fijn.

​De heer Remco Dijkstra (VVD):
[...] Zijn er nog meer dingen die de overheid zou kunnen doen om Lelystad Airport aantrekkelijker te maken? Ik doel dan vooral op datgene waar de luchtvaartmaatschappijen tegen aanlopen, namelijk de openingstijden. Die maatschappijen willen natuurlijk zo veel mogelijk vliegen en soms ook wat vroeger vertrekken, zodat je meer vluchten kan doen. [...]
[bron: verslag Tweede Kamerdebat op 3 juli 2018]

Voor het volk

We herinneren Remco er graag aan dat hij een volksvertegenwoordiger is. Het lijkt er soms op dat Dijkstra (VVD) aan de hand loopt van de luchtvaartbranche.
​
De Minister antwoordde op de vraag:
"Volgens mij zijn we heel duidelijk geweest: geen vracht en geen nacht. Ik denk dat wij het daarbij moeten laten."

 


 

Europa steekt stok in de wielen Lelystad Airport

5/7/2018

 
Foto
De Minister mag luchtvaartmaatschappijen niet dwingen om naar Lelystad Airport te verhuizen. Dat zegt de Europese Commissie. Dat is een grote tegenvaller voor het vakantievliegveld want geen enkele luchtvaartmaatschappij zit erom te springen.

Lokken met aantrekkelijk aanbod

Luchtvaartmaatschappijen moeten naar Lelystad gelokt worden met goedkope tarieven en met een snelle afhandeling. En alleen maatschappijen die nu vanaf Schiphol vliegen, mogen naar Lelystad verhuizen. Dat zei de Minister afgelopen dinsdag in de Tweede Kamer. Easyjet, KLM, Corendon, Ryanair... niemand ziet dat vooralsnog zitten. Want dat betekent een enorme kostenpost.
Nóg goedkopere tarieven voor de luchtvaartmaatschappijen lijkt ons geen goed idee. Het roept ook de vraag op of Lelystad Airport echt zo'n grote bijdrage levert aan de Nederlandse economie. Want de komende jaren lijdt het vliegveld zeker alleen maar verlies blijkt uit berekeningen.
Het hele bestaans­recht van Lelystad Airport is dat deze luchthaven vakantie­vluch­ten overneemt van Schiphol. Maar de dwingende maatregel die dit voor elkaar moest krijgen, komt er niet.
Tweede Kamerlid Cem Laçin
Remco Dijksta van de VVD denkt heeft al een idee wat voor luchtvaartmaatschappijen aantrekkelijk zou zijn. Lees meer: Remco Dijkstra wil je nu al schiphollen.

Gaat u ervoor betalen?

Doe de poll

Wat het aantrekkelijke aanbod voor maatschappijen zal zijn, is nog niet bekend. Het kan natuurlijk zijn dat er belastinggeld gebruikt moet worden om maatschappijen te lokken naar Lelystad Airport te gaan.

​Als dat het geval is, zullen de partijen zeker van ons horen.
Stem!

Lelystad Airport is onzeker

Of Lelystad Airport doorgaat is onzeker. Er is te veel protest, de noodzaak ontbreekt en de politiek is nog niet overtuigd.

​Ben je tegen de laagvliegroutes door de uitbreiding van Lelystad Airport? Laat je horen en vertel het aan anderen.
Meer lezen hierover
De Stentor: Zorgen over Lelystad na afwijzing Europese Commissie
De Stentor: ​Minister: 'We mogen airlines niet dwingen naar Lelystad te verhuizen'
Trouw: ​Minister mag vakantievluchten niet verplicht op Lelystad laten vliegen
NRC: ​Minister mag maatschappijen niet dwingen vanaf Lelystad te vliegen

 


 

Milieueffectrapport zit weer fout

3/7/2018

 
Foto
​Vorige week is aangetoond dat de cijfers in het MER weer onrealistisch zijn. Het verschil tussen het voorspelde vliegtuiglawaai op de Veluwe en de belevingsvlucht is groot. Bij alle 35 meetpunten die te vergelijken zijn met het MER werd er meer geluid gemeten door het Ministerie dan het Ministerie zelf in het MER had voorspeld. Op sommige plaatsen werd er 8 decibel (db) meer lawaai gemeten. En het krijgt nog een staartje. 

Gemiddelden hoger

Want door de grote verschillen in maximale geluidspieken wordt ook het gemiddelde geluid in een gebied hoger. Ook die gemiddelden kloppen dus ook niet. Die staan ook in het MER.

Waar gaat het over?

Piekgeluiden (hardst mogelijke geluid) zijn van invloed op de hinderbeleving. Een MER moet alle effecten in beeld brengen, ook effecten onder de norm en effecten zonder norm. De metingen van de belevingsvlucht hebben hogere piekgeluiden laten zien dan het MER voorspelt. Het MER geeft hiermee onjuiste informatie.

Gebied groter

Als gevolg daarvan zijn er ook gebieden in het MER waar het gemiddelde geluid ineens boven de 40 db uitkomt waardoor het gebied in het onderzoeksgebied van het MER zouden moeten komen.

​
Op 2 juli plaatste Leon Adegeest een berekening op Twitter van het gemiddelde geluidsniveau waarmee hij uitgaat van het gemeten, hogere geluid. Aan de gele lijn is te zien dat bij 12.000 vluchten het gebied bij Emmen boven de 40 db uitkomt.

Graag serieuze aandacht voor effect van te lage Lmax op berekende geluidsbelasting, zie bv resultaten voor Lden meetpunt 6:
1. belevingsvlucht (Lmax 57.4 dBA)
2. MER-2018 (Lmax 52 dBA)
3. NATS approach (https://t.co/fL5ZCyQx7M (Lmax 57 dBA) en
4. NATS departure (Lmax 60 dBA) pic.twitter.com/lB0ar9BZj3

— Leon Adegeest (@LeonAdegeest1) 2 juli 2018

MInister

Iedereen kijkt nu naar de Minister. Maar de Minister houdt haar kaken stijf op elkaar. Ze wil eerst het verslag van de regiegroep afwachten. In de regiegroep zitten inwoners uit het Oosten van het land, waaronder ook Coos, lid van Stichting Red de Veluwe.

Kamerleden brief gestuurd

Alle Tweede Kamerleden hebben vandaag een brief van ons gekregen. Daarin staat precies uitgelegd welke gegevens niet kloppen aan het MER. 

Brief Tweede kamerleden 3 juli 2018

brief_st_reddeveluwe_metingen_berekeningen.pdf
File Size: 618 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

De berekeningen (in het MER) zijn waar mogelijk conservatief uitgevoerd. Dat wil zeggen dat wij er in ieder geval voor willen zorgen dat we de effecten niet onderschatten.
Minister van Nieuwenhuizen - 19 december 2017
De metingen van de belevingsvlucht kwamen op alle punten hoger uit dan de maximale -worst case- geluidspieken in het MER. Bij Wageningen zelfs meer dan 10 db. En niet 1 keer maar 35 keer, 100% van de vergelijkbare metingen, ging het aantal decibellen over de waardes in het MER.

 


 

    zoek  terug

    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS Feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Naar ons Nieuwsbrieven-archief

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken