![]() De documentaire 'Lelystad Airport in nevelen gehuld' van Rob de Wind uit Munnekeburen ging woensdag 10 juli in première in Dalfsen. De documentaire werd ingeleid door oud-politicus Jan Terlouw. Je kunt hem hier bekijken. De bijna drie kwartier durende film geeft onder andere inzicht in de gebrekkige informatievoorziening rondom de aanleg van Lelystad Airport. Meerdere deskundigen geven in de film hun visie. Jan Terlouw complimenteerde de filmmaker: 'Het is een erg mooie film, alle onderwerpen worden belicht, helder gesproken door iedereen'. Na deze eerste vertoning volgde een staande ovatie in de bomvolle zaal. Bekijk de film (45 min.)
![]() De regiegroep die door het Ministerie is aangesteld om de belevingsvlucht te helpen organiseren, constateert net als wij 2 weken geleden dat de cijfers in het Milieueffectrapport veel te laag zijn. Dat schrijft de groep in de evaluatie van de belevingsvlucht. Die werd vandaag aangeboden aan aan de Minister. De minister wilde vorige week niet reageren op vragen daarover van Kamerleden Cem Laçin en Suzanne Kröger maar eerst het rapport afwachten. Het rapport ligt er nu met dezelfde conclusies. De Minister wil nu pas na de zomer reageren op de te lage inschattingen. CONCLUSIES REGIEGROEPDe regiegroep contstateert dat:
De regiegroep vraagt de minister om onderzoek te doen naar de grote verschillen tussen de metingen en berekeningen. Dat betekent volgens ons dat de berekeningen in het MER opnieuw gedaan moeten worden. Regiegroep wil doorgroei voorkomenDe regiegroep vraagt de minister om het maximum aantal vliegbewegingen vast te leggen in het Luchthavenbesluit omdat bij een eventuele aanpassing in het MER van de geluidsniveau’s ruimte ontstaat voor meer vliegbewegingen. Download evaluatie belevingsvlucht regiegroep![]()
![]() Het interesseert de VVD niks wat inwoners onder laagvliegroutes van Lelystad Airport merken. Dat blijkt wel uit zijn vraag aan de Minister afgelopen dinsdag. Omdat de Minister luchtvaartmaatschappijen niet mag dwingen om naar Lelystad te gaan, moet Lelystad de maatschappijen gaan lokken. Tweede Kamerlid voor de VVD, Remco Dijkstra heeft een idee: Gewoon vroeger gaan vliegen! Dus vóór 06:00 uur vertrekken want dat vinden de bedrijven fijn. De heer Remco Dijkstra (VVD): [...] Zijn er nog meer dingen die de overheid zou kunnen doen om Lelystad Airport aantrekkelijker te maken? Ik doel dan vooral op datgene waar de luchtvaartmaatschappijen tegen aanlopen, namelijk de openingstijden. Die maatschappijen willen natuurlijk zo veel mogelijk vliegen en soms ook wat vroeger vertrekken, zodat je meer vluchten kan doen. [...] [bron: verslag Tweede Kamerdebat op 3 juli 2018] Voor het volkWe herinneren Remco er graag aan dat hij een volksvertegenwoordiger is. Het lijkt er soms op dat Dijkstra (VVD) aan de hand loopt van de luchtvaartbranche.
De Minister antwoordde op de vraag: "Volgens mij zijn we heel duidelijk geweest: geen vracht en geen nacht. Ik denk dat wij het daarbij moeten laten."
![]() De Minister mag luchtvaartmaatschappijen niet dwingen om naar Lelystad Airport te verhuizen. Dat zegt de Europese Commissie. Dat is een grote tegenvaller voor het vakantievliegveld want geen enkele luchtvaartmaatschappij zit erom te springen. Lokken met aantrekkelijk aanbodLuchtvaartmaatschappijen moeten naar Lelystad gelokt worden met goedkope tarieven en met een snelle afhandeling. En alleen maatschappijen die nu vanaf Schiphol vliegen, mogen naar Lelystad verhuizen. Dat zei de Minister afgelopen dinsdag in de Tweede Kamer. Easyjet, KLM, Corendon, Ryanair... niemand ziet dat vooralsnog zitten. Want dat betekent een enorme kostenpost. Nóg goedkopere tarieven voor de luchtvaartmaatschappijen lijkt ons geen goed idee. Het roept ook de vraag op of Lelystad Airport echt zo'n grote bijdrage levert aan de Nederlandse economie. Want de komende jaren lijdt het vliegveld zeker alleen maar verlies blijkt uit berekeningen. Het hele bestaansrecht van Lelystad Airport is dat deze luchthaven vakantievluchten overneemt van Schiphol. Maar de dwingende maatregel die dit voor elkaar moest krijgen, komt er niet. Remco Dijksta van de VVD denkt heeft al een idee wat voor luchtvaartmaatschappijen aantrekkelijk zou zijn. Lees meer: Remco Dijkstra wil je nu al schiphollen.
Lelystad Airport is onzekerOf Lelystad Airport doorgaat is onzeker. Er is te veel protest, de noodzaak ontbreekt en de politiek is nog niet overtuigd. Ben je tegen de laagvliegroutes door de uitbreiding van Lelystad Airport? Laat je horen en vertel het aan anderen. Meer lezen hierover
De Stentor: Zorgen over Lelystad na afwijzing Europese Commissie De Stentor: Minister: 'We mogen airlines niet dwingen naar Lelystad te verhuizen' Trouw: Minister mag vakantievluchten niet verplicht op Lelystad laten vliegen NRC: Minister mag maatschappijen niet dwingen vanaf Lelystad te vliegen
![]()
Vorige week is aangetoond dat de cijfers in het MER weer onrealistisch zijn. Het verschil tussen het voorspelde vliegtuiglawaai op de Veluwe en de belevingsvlucht is groot. Bij alle 35 meetpunten die te vergelijken zijn met het MER werd er meer geluid gemeten door het Ministerie dan het Ministerie zelf in het MER had voorspeld. Op sommige plaatsen werd er 8 decibel (db) meer lawaai gemeten. En het krijgt nog een staartje.
Gemiddelden hoger
Want door de grote verschillen in maximale geluidspieken wordt ook het gemiddelde geluid in een gebied hoger. Ook die gemiddelden kloppen dus ook niet. Die staan ook in het MER.
Waar gaat het over?
Piekgeluiden (hardst mogelijke geluid) zijn van invloed op de hinderbeleving. Een MER moet alle effecten in beeld brengen, ook effecten onder de norm en effecten zonder norm. De metingen van de belevingsvlucht hebben hogere piekgeluiden laten zien dan het MER voorspelt. Het MER geeft hiermee onjuiste informatie.
Gebied groter
Als gevolg daarvan zijn er ook gebieden in het MER waar het gemiddelde geluid ineens boven de 40 db uitkomt waardoor het gebied in het onderzoeksgebied van het MER zouden moeten komen.
Op 2 juli plaatste Leon Adegeest een berekening op Twitter van het gemiddelde geluidsniveau waarmee hij uitgaat van het gemeten, hogere geluid. Aan de gele lijn is te zien dat bij 12.000 vluchten het gebied bij Emmen boven de 40 db uitkomt.
MInister
Iedereen kijkt nu naar de Minister. Maar de Minister houdt haar kaken stijf op elkaar. Ze wil eerst het verslag van de regiegroep afwachten. In de regiegroep zitten inwoners uit het Oosten van het land, waaronder ook Coos, lid van Stichting Red de Veluwe.
Kamerleden brief gestuurd
Alle Tweede Kamerleden hebben vandaag een brief van ons gekregen. Daarin staat precies uitgelegd welke gegevens niet kloppen aan het MER.
Brief Tweede kamerleden 3 juli 2018![]()
De berekeningen (in het MER) zijn waar mogelijk conservatief uitgevoerd. Dat wil zeggen dat wij er in ieder geval voor willen zorgen dat we de effecten niet onderschatten.
De metingen van de belevingsvlucht kwamen op alle punten hoger uit dan de maximale -worst case- geluidspieken in het MER. Bij Wageningen zelfs meer dan 10 db. En niet 1 keer maar 35 keer, 100% van de vergelijkbare metingen, ging het aantal decibellen over de waardes in het MER.
|
zoek terug
March 2023
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|