Een van de feiten dat erg onderbelicht blijft is dat vliegtuigen kerosine lozen in de lucht. Vorige week gebeurde dat toen een 747 bij in de problemen kwam Maastricht Aachen Airport. Kort na het opstijgen ging het mis. Het vliegtuig moest meteen terug naar de grond.
Alleen... kan dat niet met een volle tank. In de luchtvaart is het dan normaal dat je de brandstof dan gewoon loost. Zo ging 40.000 kilo (kerosine wordt in kilo's gerekend) de lucht in boven de Ardennen. Dat blijkt uit geluidsopnames die te beluisteren zijn op de website van schipholwatch.nl. Kerosine lozen boven de Veluwe
Wat gebeurt als er een vliegtuig vanaf Lelystad Airport kort na het opstijgen problemen heeft? Het zal dan in ongeveer 80% van de gevallen boven de Veluwe of de IJsselvallei vliegen. De kans is dan groot dat hier hetzelfde gebeurt als in de Ardennen. Zou een piloot of luchtverkeersleider een vliegtuig dan maar moeten uitwijken naar een ander gebied om het hier te ontzien? Is boven Wijhe of Olst dan beter boven de natuur?
Voor ons is dit reden te meer om niet alleen tegen de laagvliegroutes te ageren maar tegen vliegtuigen van Lelystad Airport in het algemeen. Houd de boel maar dicht want er komt alleen maar ellende van.
Lees hier het artikel op Schipholwatch: Vliegende schroothoop dumpt 47.000 kg kerosine in Ardennen
De vliegroutes in heel Nederland gaan de komende 15 jaar veranderen. De eerste plannen daarvoor zijn bekend gemaakt. U kunt die lezen en erop reageren met een zienswijze. Stichting Red de Veluwe heeft haar zienswijze ook ingediend net als vele andere organisaties. U kunt onze zienswijze lezen, downloaden en zelf ook indienen.
Heeft dat zin? Ja, omdat het Ministerie alle opmerkingen, vragen en voorstellen moet beantwoorden in een zogenoemd Nota van Antwoord.
Stichting Red de Veluwe gaat juridische stappen zetten tegen het voornemen van Minister Schouten van LNV om Lelystad Airport een natuurvergunning te geven. Het vliegveld stoot meer stikstof uit dan is toegestaan en nóg meer stikstof is slecht voor de natuur op de Veluwe. Het verlenen van een natuurvergunning is daarom onacceptabel. Natuurvergunning wordt verleendDinsdag 16 februari heeft de minister van LNV haar ontwerpbesluit gepubliceerd voor een natuurvergunning voor de NV Luchthaven Lelystad: de luchthaven mag open voor maximaal 10.000 vluchtbewegingen per jaar. Een vergunning voor de oorspronkelijk gevraagde 45.000 vluchtbewegingen zit er voorlopig niet in. Het gaat om een lijvig en zeer ingewikkeld voorstel dat wij met onze juridische adviseurs gaan analyseren en te zijner tijd met alle mogelijke juridische argumenten zullen aanvechten. Wij bereiden een zienswijze voor die wij binnen enkele weken indienen. Stikstofruimte uit de hoge hoedIn deze zienswijze zullen wij in elk geval wijzen op de merkwaardige constructie waarbij Schiphol eerst een surplus aan "stikstofruimte" uit de hoge hoed tovert en die dan vervolgens aan Lelystad Airport cadeau doet. Maar naar alle waarschijnlijkheid is die stikstofruimte er helemaal niet en kan dus ook niet aan Lelystad cadeau worden gedaan. Maar zelfs als Schiphol wel over zo een surplus aan stikstofruimte zou beschikken is het een idioot voorstel. Want wie kan in deze tijd van klimaatneutraliteit nog verdedigen dat je dat surplus moet gebruiken voor zo een achterhaald project als Lelystad-Airport? Het ligt meer voor de hand om die ruimte te gebruiken voor het bouwen van woonhuizen: Nederland zit niet te wachten op een nieuw mini vliegveldje in de Flevopolder, maar wel op de bouw van 1.000.000 betaalbare woningen. FundraisingDe afgelopen maanden hebben we ons al voorbereid op deze vergunning. In verschillende dorpen op de Veluwe hebben we daarom brieven bezorgd waarin we oproepen om ons te steunen. Met de financiële steun kunnen we de procedure bekostigen. Er zijn honderden donaties binnengekomen. Doneren is nog mogelijk en ook nog steeds erg nodig! Doneren kan met iDeal via onze website:
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|