De Tweede Kamer heeft vanavond, 21 december, gestemd voor de opening van Vliegveld Lelystad op 1 april 2019. 79 Kamerleden stemden tegen de motie van SP Kamerlid Cem Lacin om eerst het luchtruim te herzien. 70 Kamerleden stemden voor de motie. Dat is helaas net te weinig om het dwaze plan in de ijskast te zetten en eerst een goede milieueffectrapportage te doen.
D'66 wil dus door met Vliegveld Lelystad ondanks vele fouten en de oproep van de achterban om voor de motie te stemmen.
Een minderheid in de kamer. Hoe nu verder? De Stentor schreef er 20 december dit artikel over: Hoe nu verder?
Als de politiek donderdag niet beweegt en project Lelystad niet onmiddellijk opschort moet de burger zijn verantwoordelijkheid nemen op 21 maart 2018. Stichting Red de Veluwe zal de burger daarbij helpen en zal in de komende maanden duidelijk laten zien welke partijen in Nederland daadwerkelijk een vuist willen maken tegen de Schiphollobby van project Lelystad. Publicaties op deze website Wij zullen de standpunten en gedragingen van al de partijen op de voet volgen en op onze website publiceren. En verder zullen we met een eigen stemwijzer de kiezer helpen om zijn keuze op 21 maart te maken. Het kan niet zo zijn dat we de minister laten doordraven met een plan waarvan iedereen inmiddels weet dat het leidt tot absurde laagvliegerij over grote delen van Oost Nederland. Zolang het vliegverkeer van en naar Schiphol het hogere luchtruim voor zich zelf houdt is er in dat deel van onze lucht gewoon geen plaats voor vliegtuigen uit Lelystad. Lees ook het artikel in de Stentor
brief aan kamer over actualisatie Mer-rapport en plan van aanpak luchtruimherziening 18 december19/12/2017
Aan de vooravond van het kamerdebat heeft Minister Cora van Nieuwenhuizen een brief gestuurd aan de Tweede Kamer. Daarin schrijft zij dat de fouten in de MER-rapportage worden gecorrigeerd. Die fouten waren ontdekt door Actiecomité Hoogoverijssel. De nieuwe berekeningen zullen begin februari 2018 zijn afgerond en worden aangeboden aan de MER-commissie en de Tweede Kamer. Na 6 weken zal de Minister een besluit nemen over de aansluitroutes en de wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad. Doel van de actualisatie is inzichtelijk te maken in hoeverre het Luchthavenbesluit Lelystad gewijzigd moet worden en welke milieueffecten optreden als gevolg van de tijdelijke ontwerp-aansluitroutes. actualisatie Mer rapport
plan van aanpak luchtruimherziening
De geplande lange laagvliegroutes vanaf vliegveld Lelystad kunnen desastreus uitpakken voor een dorp als Hoenderloo dat sterk afhankelijk is van toerisme. Dat blijkt uit een enquête van Stichting Red de Veluwe over de economische effecten die het gevolg zijn van de lage vliegroutes over dit dorp. Niet alleen de recreatiebedrijven lijden schade; de omzetten van de middenstanders en andere ondernemers zullen eveneens drastisch teruglopen. Ook basisvoorzieningen komen in gevaar. Dat alles heeft een negatieve impact op de leefbaarheid. Volgens Stichting Red de Veluwe geldt dit scenario voor meer Veluwse dorpen. De ontwrichtende consequenties voor een kleinschalige gemeenschap die drijft op toerisme, zijn alarmerend. Zelfs de inkomsten voor de gemeente Apeldoorn zullen teruglopen. Na navraag door Stichting Red de Veluwe blijkt Hoenderloo maar liefst 350.000 euro op jaarbasis aan toeristenbelasting te innen. Al eerder werd onderzoek gedaan naar de gevolgen van de uitbreiding van Lelystad Airport voor de recreatieondernemers in Gelderland en Overijssel. Daaruit bleek al een enorme afname van de omzet en een verlies aan arbeidsplaatsen dat naar schatting kan oplopen tot 2000. Het is voor het eerst dat er onderzoek is gedaan om ook de economische gevolgen voor een heel dorp in beeld te brengen. Liefst 34 ondernemers ( waaronder ook zzp-ers) uit het kleine Veluwse dorp hebben meegewerkt aan de enquête. Hoenderloo telt circa 1600 inwoners. Met name in het hoogseizoen vertienvoudigt dat aantal. De bungalowparken kennen het hele jaar door een goede bezetting. Uit de enquête blijkt overduidelijk dat bezoekers voor hun rust en de gezonde lucht naar Hoenderloo komen. Met vliegtuiglawaai zo laag boven hun hoofd zal een groot aantal afhaken, is de verwachting. Het vorige onderzoek bracht al in beeld dat dit immense gevolgen heeft voor de omzet en werkgelegenheid bij de recreatieondernemers. Maar daar houdt de economische schade niet op. De vliegroutes hebben ook rechtstreekse gevolgen voor de middenstand van het dorp, de plaatselijke horeca, de toeleveringsbedrijven en vrijwel alle andere plaatselijke ondernemers. OmzetverliesRuim 82 procent van de respondenten geeft te kennen ernstig omzetverlies te vrezen, 65 procent verwacht een daling van de werkgelegenheid. De horeca ondernemers verwachten fors minder mensen in hun restaurants en op de terrassen, de ijscoboer rekent op lagere verkoopcijfers en ook het fietsverhuurbedrijf denkt te moeten inleveren. Het grote schoonmaakbedrijf in het dorp dat veel werk heeft op de vakantieparken, is eveneens bang voor de negatieve gevolgen. Red de Veluwe maakt zich ook ernstig zorgen over het winkelbestand. In het dorp zijn bijvoorbeeld nog een supermarkt, een drogist en een bakker. Mede dankzij het toerisme kunnen zij het hoofd boven water houden. Het is rampzalig voor de leefbaarheid in Hoenderloo als deze voorzieningen zouden verdwijnen, zo is de overtuiging van Red de Veluwe. Niemand heeft er ooit rekening mee gehouden dat zo ver weg van Lelystad de gevolgen nog merkbaar zouden zijn. Huisarts en schoolVolgens Stichting Red de Veluwe is dat nog niet alles. “Het gaat veel verder. Als de toeristen wegblijven, staat ook het voortbestaan van de huisartsenpraktijk op het spel. Ander voorbeeld. Vanaf augustus 2018 komt er eindelijk weer een basisschool en kinderopvang, de Integrale Streekschool Hoenderloo, met een belangrijke plaats voor natuuronderwijs. Met veel geluidsoverlast en milieuvervuiling door de vliegtuigen, zullen jonge gezinnen zich niet gauw in Hoenderloo willen vestigen. Dan is een school ook geen lang leven beschoren. Het kan toch niet zo zijn dat een mooi dorp omringd door beschermde natuurgebieden op zo’n zestig kilometer van Lelystad Airport de prijs moet gaan betalen voor de uitbreiding van dat vliegveld. Dan dreigt Hoenderloo in snel tempo te vergrijzen en een spookdorp te worden, zo stelt Red de Veluwe. Honderd procent van de ondernemers geeft aan niet goed te zijn voorgelicht. “Niemand heeft er ooit rekening mee gehouden dat zo ver weg van Lelystad de gevolgen nog merkbaar zouden zijn. Je kunt toch niet bedenken dat hier vliegtuigen op 2700 meter over natuurgebieden en dorpen gaan vliegen. Nota bene ook nog over het Nationale Park de Hoge Veluwe met zijn beroemde witte fietsen en het museum Kröller-Müller. Volgens Red de Veluwe is dit plan pure waanzin. aderlatingVoor de gemeente Apeldoorn, waar het grootste deel van Hoenderloo onder valt, kan dit ook een fikse aderlating betekenen. Het dorp brengt maar liefst ongeveer 500.000 euro per jaar aan toeristenbelasting in het laatje. Dat bedrag zal lager gaan uitvallen, evenals de WOZ-inkomsten. Want dat de waarde van huizen zal dalen, is een gegeven. “Wij verwijten de overheid dat er alleen maar is gekeken naar enkele positieve effecten in de omgeving van Lelystad en dat de belangen van hardwerkende mensen in Hoenderloo en elders op de Veluwe totaal uit het oog worden verloren. Sterker nog, er is geen enkele onderneming uit Hoenderloo onderzocht in de “Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse” die deel uitmaakt van de Milieu Effect Rapportage van Lelystad Airport. Hierop is de uitbreiding van het vliegveld gebaseerd. Dat is een zware en verwijtbare tekortkoming in de MER, de zoveelste op rij.” download en lees het onderzoek
Opnieuw zijn er fouten ontdekt in de procedure rondom de totstandkoming van vliegveld Lelystad. Stichting Red de Veluwe heeft na intensief juridisch onderzoekt achterhaald dat de Minister zich niet heeft gehouden aan een Europese richtlijn uit 2011 (Europese Milieurichtlijn 2011/92/EU). Die heeft betrekking op Milieueffectrapportages van openbare projecten. In strijd met europese richtlijnIn die richtlijn staat dat het publiek (burgers, bedrijven, instellingen, gemeentes, provincies) de mogelijkheid moet krijgen zijn mening te geven over het gehele project nog vóórdat ermee wordt begonnen. Dat is niet gebeurd. Het project was al in gang gezet, conform de vaak toegepaste salamitechniek, nog voordat de aansluitroutes bekend waren. Een internetconsultatie achteraf kan deze procedurefout niet rechtbreien. Dat betekent dat het Luchthavenbesluit uit 2015 in strijd is met de Europese regelgeving en dus nietig verklaard moet worden. Stichting Red de Veluwe heeft hierover een brief gestuurd naar de Tweede Kamer. onderzoek effecten buiten MER-gebied niet gedaanAl eerder werd bekend dat de significante negatieve effecten van het (laag) vliegen buiten het MER- gebied niet zijn onderzocht, wat conform Europese regelgeving ook had gemoeten. Het Europese Hof van Justitie is daar in het arrest Zaak C-227/01 van 16 september 2004 heel duidelijk over. voorbereiding ProcedureStichting Red de Veluwe bereidt een juridische procedure voor in samenwerking met andere actiegroepen. Bronnen:
De provincie Gelderland is geen voorstander meer van een snelle opening van Vliegveld Lelystad. De provincie zegt nu, net als Overijssel, dat Lelystad Airport pas open mag als de fouten in de Mer-rapportage zijn hersteld en het Ministerie moet eerst aan de slag met de herindeling van het luchtruim. Dat schrijven de Gedeputeerde Staten in een persbericht. Gelderland constateert dat het proces tot nu toe vol verrassingen en onduidelijke communicatie zit en het draagvlak voor Lelystad Airport afbrokkelt. Vorige week maakte de PvdA al bekend dat ze niet meer achter de snelle opening van Lelystad staan. Steeds meer organisaties en prominenten maken bekend dat ze Lelystad Airport nu een heel slecht plan vinden. Te veel overlast, in achterkamertjes bedacht en bij inwoners door de strot geduwd.
Lees het hele artikel in de Stentor
Noodzakelijke maatregelen, zoals het doden van vogels, mogen bij Vliegveld Lelystad niet genomen worden. De vogels zijn wettelijk beschermd door Nederlandse en Europese wetten. Dat zegt de Vogelbescherming Nederland. Volgens de Vogelbescherming is er geen onderzoek gedaan naar maatregelen voor de veiligheid. Bewindslieden moeten er 'rekening mee houden dat er straks niet of veel minder gevlogen mag worden'. ... mogen geen negatieve gevolgen hebben voor de natuurwaarden van de natuurgebieden. Hebben ze dat wel, dan kan de provincie daar geen goedkeuring aan verlenen. Trouw: 8 december 2017:
Vijf gemeenten in Gelderland vinden dat de provincie Gelderland er net als de provincie Overijssel voor moet pleiten dat het luchtruim opnieuw is ingedeeld voordat Lelystad Airport open gaat. Dat schrijven ze in een gezamenlijke brief aan de provincie.
Het gaat om de gemeenten Voorst, Apeldoorn, Zutphen, Epe en Lochem. Lees het hele artikel in de Stentor.
Een meerderheid in de Tweede Kamer lijkt voor uitstel van Lelystad Airport. Dat is goed nieuws voor de inwoners van Noord-Holland, Friesland, Overijssel en Gelderland. De meerderheid komt in zicht doordat de PVDA van mening is veranderd. De partij schaart zich achter het advies van de bewoners uit de provincies aan het Ministerie van I&W. Wat doet D'66? Het wachten is nu op wat D'66 doet. Op een partijcongres heeft de partij haar Tweede Kamerfractie verzocht om Lelystad pas te openen nadat het luchtruim opnieuw is ingedeeld. De Tweede kamerleden van D'66 kunnen dat nog niet bevestigen.
De Tweede Kamer gaat nog voor het kerstreces debatteren over de fouten die gemaakt zijn in het MER rapport.
Op basis van dit rammelende onderzoek is in 2015 besloten dat Lelystad Airport mag uitbreiden tot vakantievliegveld. SP, GroenLinks en Partij voor de Dieren zullen daarna een motie indienen waarin wordt opgeroepen om Lelystad Airport uit te stellen. In de Stentor: https://www.destentor.nl/lelystad/kamerdebat-over-fouten-lelystad-airport~a952a327/
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|