Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie

de vliegroutes boven de Veluwe
​
(en andere delen van Gelderland)

In 2015 heeft de regering besloten Lelystad Airport uit te breiden. De vliegroutes van en naar Lelystad bestrijken een groot deel van Nederland, ook op de Veluwe, op zeer lage hoogte. De voorgestelde aansluitroutes zijn bekend gemaakt. Zoals het er nu naar uit ziet zal er boven de Veluwe op een hoogte van 6000 voet (+/- 1800 meter) gevlogen worden. In februari 2018 maakt de Minister een nieuwe milieueffectrapportage openbaar waarin weer aangepaste vliegroutes staan.

Wat is er mis met het plan Lelystad?

Update april 2018: De milieueffectrapportage uit 2014 is gerepareerd.
Ontdek welke fouten we in die nieuwe mer uit 2018 nog vonden: Bevindingen in MER april 2018 

GELUIDSOVERLAST niet goed ingeschat

Foto
In het onderzoek naar geluidsoverlast (de MER-rapportage) dat het ministerie heeft laten doen zijn de piekniveau's boven Flevoland en bij Zwolle te laag. Dat heeft een onafhankelijk onderzoeksbureau bevestigd. 
Staatssecretaris Dijksma heeft hierna op 17 oktober 2017 deze fouten in de MER-rapportage toegegeven.

Geluidsoverlast veluwe niet onderzocht

Foto
In het MER-rapport is helemaal NIETS TE VINDEN OVER GELUIDSOVERLAST OP DE VELUWE terwijl we bewezen te maken krijgen met tot wel 60 decibel. De bewoners van de Veluwe zijn niet meegeteld als 'ernstig gehinderden' in het proces rond Lelystad Airport. 

Geluidsoverlast in buitengebied hoger

Foto
Als het écht stil is, zoals bij ons, dan is een laagvliegend vliegtuig enorm storend. Het geluid in de omgeving zal overdag 4 keer hoger zijn dan nu. 's Avonds zelfs 8 x hoger dan het geluid dan we nu horen. Meer daarover in deze geluidsberekening van de voorgestelde routes boven de Veluwe. 

Van 6 uur tot 23 uur

Foto
Slaap je vaak met het raam open? Dan ben je vanaf april 2019 iedere dag rond 6 uur wakker. Want dan stijgen ze op. Het merendeel van de vliegtuigen vliegen over in de avond. Mama, ik kan niet slapen!

de Vliegtuigen kunnen best hoger!

Foto
Waarom moeten die vliegtuigen over de hele Veluwe zo laag vliegen? Dat heeft te maken met de luchtlagen daarboven. Die zijn gereserveerd voor Schiphol. Het ministerie heeft helaas het luchtruim helaas niet anders ingedeeld. Van een heringedeeld luchtruim is in het MER- advies echter wel vanuit gegaan. Het ministerie heeft zijn werk niet gedaan en de burger is de klos.

Wet luchthavenbesluit aangepast

Foto
In eerste instantie zette de Raad van State een streep door het plan om Lelystad Airport uit te breiden. Nota bene omdat de aansluitroutes boven bijvoorbeeld de veluwe niet waren opgenomen. 4 jaren later: een nieuw voorstel wordt ingediend en weer zonder vliegroutes. In de tussentijd is de wet op de luchthavenbesluiten aangepast. Daardoor is het voor kleinere luchthavens niet meer verplicht dat routes onderdeel zijn van een luchthavenbesluit. Een bedenkelijke werkwijze.

animaties zijn misleidend

Foto
De ambtenaren op het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben mooie animaties laten maken om je laten ervaren wat we straks horen. Tjilpende vogeltjes en in de verte een vliegtuig dat overvliegt. Welterusten allemaal. Die vogels komen daar in werkelijkheid niet voor, het vliegtuig is veel te klein en in werkelijkheid krijgen we heel veel LAWAAI. Vergelijk zelf de animatie met het geluid onder een bestaande vliegroute. 
  1. ​Animatie Van Zwolle Zuid van Ministerie
  2. ​Feitelijk geluid vlakbij Schiphol

klimaatverdrag parijs wordt niet gehaald

Foto
Nederland heeft in 2015 een handtekening gezet onder het internationale klimaatverdrag van Parijs. Het doel: beheersbaar maken van de opwarming van de aarde en terugdringen van broeikasgassen. In het regeerakkoord is een heel hoofdstuk opgenomen met de titel: "Nederland wordt duurzaam". En toch wil de regeringscoalitie ten koste van alles doorgaan met de uitbreiding Schiphol en Lelystad Airport openen.

achterkamertjespolitiek

Foto
Geen gemeenten, geen inwoners van de Veluwe, geen bedrijven. Niemand mocht aan de zogeheten Alderstafel zitten. Pas eind 2016 kwamen per toeval burgers in Dalfsen erachter dat er enorm veel geluidsoverlast zou ontstaan door de laagvliegroutes van Lelystad. Pas in juni '17 zijn de laagvliegroutes over de Veluwe openbaar gemaakt. En nu is er geen beroep en bezwaar meer mogelijk. Dat ondermijnt de democratische besluitvorming. ​

ultrafijnstof risico voor de GEZONDHEID

Foto
​Voordat de Tweede Kamer het besluit nam over de uitbreiding van Schiphol in Lelystad was al bekend dat ultrafijnstof in de lucht een risico's voor de gezondheid veroorzaakt bij de bevolking onder de vliegroutes. In de MER, het document dat de basis is voor de uitbreiding van het vliegveld, is hier niets over opgenomen. Lees de Analyse van fijn- en ultrafijnstof.

Alles over de vliegroutes
Duw Lelystad Airport niet door de strot.
Hans Wiegel - De Telegraaf
​(17-11-2017)
Advies: stel opening Lelystad uit
De bewoners in het gevraagde advies aan de Minister
​(1-12-2017)
De vluchten starten mogelijk op 1 april 2020. In het begin 11 vluchten per dag, maar na 2023 worden het er meer, tot wel 51 vluchten per dag, soms wel 7 per uur!

Hoeveel decibel hoor je straks?

 Op deze kaart zie je in 1 oogopslag hoeveel decibel er bovenop het huidige omgevingsgeluid komt als de vliegroutes doorgaan. Inwoners van Epe tot aan Apeldoorn: Als de vliegtuigen verder mogen stijgen bij Epe, dan zullen de decibellen daar hoger worden.
​Alle vliegroutes bekijken in Google Maps?
Foto

Wat zegt de haagse Politiek?

"De nieuwe regering (bestaande uit VVD, CDA, D'66 en Christenunie) wil dat Lelystad Airport koste wat het kost in 2019 opengaat. Zij spiegelt ons voor dat de geluidsoverlast en de milieuschade die het gevolg zijn van de zeer lage vliegroutes, zullen afnemen zodra het luchtruim in 2023 opnieuw is ingedeeld. Maar tegelijkertijd laat zij nu al doorschemeren dat dit wellicht niet haalbaar is en dat sommige lage vliegroutes ook na 2023 niet zullen veranderen.

​VVD, CDA, D'66 en Christenunie houden samen halsstarrig vast aan het besluit uit 2012 om Lelystad Airport uit te breiden - van voortschrijdend inzicht hebben deze partijen weinig last.”

GroenLinks, SP en de Partij voor de Dieren zijn fel tegen de opening van Lelystad Airport en steunen het protest tegen de laagvliegroutes boven de Veluwe. PvdA, 50plus en PVV zijn tegen een opening van vliegveld Lelystad voordat het luchtruim is herzien.
Foto

Hoe laag is dat dan? 1800 meter?

Nou, zo:

en dat beleef je straks zo op de veluwe

11 december 2017: Provincie gelderland is om!

De een na de andere politieke partij en overheid keert zich tegen de lage vliegroutes van Lelystad Airport. Op 11 december 2017 komt de Provincie Gelderland met het nieuws dat Lelystad pas open mag als de fouten in de MER-rapportage zijn hersteld en er is gestart met de herziening van het luchtruim. Lees meer over 'Gelderland is om' 

komen de vliegroutes ook over jouw huis?

wat betekent dit voor jou?

  • Over 6 jaar vliegen 51 vliegtuigen per dag op ongeveer 1800 meter hoogte
  • Vanaf 2020 10 vliegtuigen per dag 
  • 7 vliegtuigen per uur in de avond
  • Start 06:00 uur
  • Einde 23:00 uur
  • ​Vroeg wakker worden
  • De hele dag herrie
  • Luchtvervuiling 
  • Verergering van klimaatprobleem
  • Kinderen kunnen niet slapen
  • Je huis wordt minder waard

actiegroep red de veluwe

Verschillende inwoners van de Veluwe zijn gestart met actievoeren tegen deze vreselijke plannen. Er zijn verschillende petities gestart die in totaal door meer dan 100.000 mensen zijn getekend. Mensen zijn zich gaan organiseren in verschillende actiegroepen zoals Red de Veluwe. Daarna hebben we iedereen opgeroepen om Tweede Kamerleden een e-mail te sturen. Duizenden mensen deden dat. Kamerleden zijn er enorm van geschrokken en dienden een stortvloed aan moties in.
Meer over onze acties

Dit kun je doen

Stuur een e-mail naar een Kamerlid. Informeer anderen. Laat je horen!
​Wacht niet tot morgen. Doe het nu. Straks is het te laat.
Kom in actie

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum en Hoenderloo. Er wordt samengewerkt met de actiegroepen ander provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL 73 ABNA 0810 899 167 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
Foto's gebruikt onder Creative Commons van Geo Max, ritzotencate, Rob van Hilten, WeVe1
  • Home
  • Kom in actie
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie