de vliegroutes boven de VeluweEn andere delen van Gelderland |
komen ze ook over jouw huis?
Luchtruimherindeling 14 november 2022
Hierboven zie je de routes zoals ze op papier zijn bedacht. Echter, vanaf 1800 meter hoogt mogen piloten i.o.m. de luchtverkeersleiding de kortste route kiezen. Dat betekent dat de routes in de praktijk overal over de Veluwe kunnen lopen. Dat staat zo in de "voorkeursbeslissing luchtruimherziening"
Hoe laag is dat dan? 1800 meter?Nou, zo laag:
|
Dwars over stiltegebiedenZe zouden de natura2000- en stiltegebieden ontlasten. Nou mooi niet dus. Kijk maar hoe de routes zijn ingetekend. Lees meer
|
Wat is er mis met het plan Lelystad?
GELUIDSOVERLAST niet goed ingeschatIn het onderzoek naar geluidsoverlast (de MER-rapportage) dat het ministerie heeft laten doen zijn de piekniveau's boven Flevoland en bij Zwolle te laag. Dat heeft een onafhankelijk onderzoeksbureau bevestigd.
Staatssecretaris Dijksma heeft hierna op 17 oktober 2017 deze fouten in de MER-rapportage toegegeven. Geluidsoverlast veluwe niet onderzochtIn het MER-rapport is helemaal NIETS TE VINDEN OVER GELUIDSOVERLAST OP DE VELUWE terwijl we bewezen te maken krijgen met tot wel 60 decibel. De bewoners van de Veluwe zijn niet meegeteld als 'ernstig gehinderden' in het proces rond Lelystad Airport.
Geluidsoverlast in buitengebied hogerAls het écht stil is, zoals bij ons, dan is een laagvliegend vliegtuig enorm storend. Het geluid in de omgeving zal overdag 4 keer hoger zijn dan nu. 's Avonds zelfs 8 x hoger dan het geluid dan we nu horen. Meer daarover in deze geluidsberekening van de voorgestelde routes boven de Veluwe.
Van 6 uur tot 23 uurSlaap je vaak met het raam open? Dan ben je vanaf april 2019 iedere dag rond 6 uur wakker. Want dan stijgen ze op. Het merendeel van de vliegtuigen vliegen over in de avond. Mama, ik kan niet slapen!
de Vliegtuigen kunnen best hoger!Waarom moeten die vliegtuigen over de hele Veluwe zo laag vliegen? Dat heeft te maken met de luchtlagen daarboven. Die zijn gereserveerd voor Schiphol. Het ministerie heeft helaas het luchtruim helaas niet anders ingedeeld. Van een heringedeeld luchtruim is in het MER- advies echter wel vanuit gegaan. Het ministerie heeft zijn werk niet gedaan en de burger is de klos.
|
Wet luchthavenbesluit aangepastIn eerste instantie zette de Raad van State een streep door het plan om Lelystad Airport uit te breiden. Nota bene omdat de aansluitroutes boven bijvoorbeeld de veluwe niet waren opgenomen. 4 jaren later: een nieuw voorstel wordt ingediend en weer zonder vliegroutes. In de tussentijd is de wet op de luchthavenbesluiten aangepast. Daardoor is het voor kleinere luchthavens niet meer verplicht dat routes onderdeel zijn van een luchthavenbesluit. Een bedenkelijke werkwijze.
animaties zijn misleidendDe ambtenaren op het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben mooie animaties laten maken om je laten ervaren wat we straks horen. Tjilpende vogeltjes en in de verte een vliegtuig dat overvliegt. Welterusten allemaal. Die vogels komen daar in werkelijkheid niet voor, het vliegtuig is veel te klein en in werkelijkheid krijgen we heel veel LAWAAI. Vergelijk zelf de animatie met het geluid onder een bestaande vliegroute.
klimaatverdrag parijs wordt niet gehaaldNederland heeft in 2015 een handtekening gezet onder het internationale klimaatverdrag van Parijs. Het doel: beheersbaar maken van de opwarming van de aarde en terugdringen van broeikasgassen. In het regeerakkoord is een heel hoofdstuk opgenomen met de titel: "Nederland wordt duurzaam". En toch wil de regeringscoalitie ten koste van alles doorgaan met de uitbreiding Schiphol en Lelystad Airport openen.
achterkamertjespolitiekGeen gemeenten, geen inwoners van de Veluwe, geen bedrijven. Niemand mocht aan de zogeheten Alderstafel zitten. Pas eind 2016 kwamen per toeval burgers in Dalfsen erachter dat er enorm veel geluidsoverlast zou ontstaan door de laagvliegroutes van Lelystad. Pas in juni '17 zijn de laagvliegroutes over de Veluwe openbaar gemaakt. En nu is er geen beroep en bezwaar meer mogelijk. Dat ondermijnt de democratische besluitvorming.
ultrafijnstof risico voor de GEZONDHEIDVoordat de Tweede Kamer het besluit nam over de uitbreiding van Schiphol in Lelystad was al bekend dat ultrafijnstof in de lucht een risico's voor de gezondheid veroorzaakt bij de bevolking onder de vliegroutes. In de MER, het document dat de basis is voor de uitbreiding van het vliegveld, is hier niets over opgenomen. Lees de Analyse van fijn- en ultrafijnstof.
|
en dat beleef je straks zo op de veluwe
wat betekent dit voor jou?
|
|
actiegroep red de veluwe
Verschillende inwoners van de Veluwe zijn gestart met actievoeren tegen deze vreselijke plannen. Er zijn verschillende petities gestart die in totaal door meer dan 100.000 mensen zijn getekend. Mensen zijn zich gaan organiseren in verschillende actiegroepen zoals Red de Veluwe. Daarna hebben we iedereen opgeroepen om Tweede Kamerleden een e-mail te sturen. Duizenden mensen deden dat. Kamerleden zijn er enorm van geschrokken en dienden een stortvloed aan moties in.
Dit kun je doen
Stuur een e-mail naar een Kamerlid. Informeer anderen. Laat je horen!
Wacht niet tot morgen. Doe het nu. Straks is het te laat.
Wacht niet tot morgen. Doe het nu. Straks is het te laat.