Kloppen de piekniveau's in het milieueffectrapport wel?![]() Stichting Red de Veluwe heeft de officiële geluidsmetingen van de belevingsvlucht vergeleken met de maximale geluidspieken in het MER van Lelystad Airport. Uit dat onderzoek blijkt dat bij vrijwel alle meetpunten het geluid ver boven de verwachte niveau’s uitkomt. Op sommige plaatsen zelfs rond de 10 dB(A) meer. Meer mensen en meer overlast van laagvliegroutesWe zien dat mensen recht onder laagvliegroutes meer geluid zullen ervaren dan het Ministerie verwacht. Het geluid draagt ook verder dan in het MER is beschreven. Op alle meetpunten overstijgt het geluid van de belevingsvlucht de maximale geluidsniveaus die in het MER staan genoemd. Van de 35 onderzochte metingen gaan er 34 flink over de maximale niveaus heen. Mensen zullen dus meer overlast ervaren en meer mensen zullen geluidsoverlast ervaren dan experts in het MER hebben voorspeld. Voorbeelden: Bij Ede-Otterloo vloog het vliegtuig horizontaal op 2700 meter. Het maximale geluid zou dan volgens het MER mogen zijn: 47 dB(A). Het Ministerie heeft daar gemeten: 53,6 dB(A). Een verschil van 6,6 dB(A). Het meest schrijnend is Wageningen: daar is ruim 10 dB(A) meer gemeten dan de maximale waarde volgens het MER. De metingen zijn gedaan in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. We zijn hier enorm van geschrokken.Het eerste het beste vliegtuig maakt meer herrie dan het Ministerie zegt. Deze uitkomst hadden we niet verwacht. Het is nu wel duidelijk dat er werkelijk niets klopt bij dit vliegveld en de aansluitroutes. De aannames in het MER zijn veel te positief. De belevingsvlucht was een leeg vliegtuig en zou dus minder lawaai moeten maken. We roepen de Minister op om Lelystad Airport op on hold te zetten totdat duidelijk is of de aansluitroutes hoger kunnen. In de tabel hieronder zie je de vlieghoogte bij het meetpunt, de gemeten LAmax door het Ministerie en de LAmax in het MER. Gegevens uit de vergelijkingDeze gegevens hebben we vergeleken: Bijlage 14 van het MER: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2018/02/21/geluidniveaus-tijdens-een-vliegtuigpassage Metingen van het ministerie https://belevingsvlucht.nl/documenten/default.aspx#folder=1034010 Download vergelijkingIn deze vergelijking zie je de dB(A)'s van de metingen en de voorspelling in het milieueffectrapport.
![]()
OnacceptabelBij de officiële meetpunten van het Ministerie in Otterloo, Hoenderloo en Klarenbeek is 8,9, 8,5 en 9,9 meer dB(A) gemeten dan het maximaal zou mogen zijn volgens het MER. In Park de Hoge Veluwe is 56 dB(A) gemeten terwijl daar met maximaal 47 dB(A) is gerekend. Het normale geluidsniveau in dit Nationaal Park is 30 dB(A). “Dit is volstrekt onacceptabel”, stelt Red de Veluwe. “We offeren de stilte in dit prachtige stuk natuur op aan nog meer luchtvaartgroei. En voor de hele Veluwe geldt dat het leefklimaat ernstig aangetast gaat worden.” We roepen Baron van Voorst tot Voorst (directeur Park de Hoge Veluwe) op om voor de belangen van de Veluwe op te komen. Lees ook: tekortkomingen MER april 2018 Cijfers in het MERIn het MER staat: Het piekgeluid is het hardst hoorbare geluid gedurende een vliegtuigpassage en wordt beschreven in de geluidmaat LAmax. In het MER staan 2 maximale waardes voor de lange laagvliegroutes:
De dB(A)’s in de kaarten zijn iets lager dan in de tabel. We gebruiken voor de vergelijking de tabel. Als we de kaarten zouden gebruiken, zouden de verschillen nog groter zijn. In de vergelijking zijn we alleen uitgegaan van de hoogtes: 1800 en 2700 omdat die goed vergelijkbaar zijn met getallen in het MER. Dat zijn de hoogtes van de aansluitroutes. We hebben dus alleen de aansluitroutes vergeleken. Het vliegtuig van de belevingsvlucht was een 737-800, net als het uitgangspunt in het MER. Nog meer overlast verwachtOp de eigen meetpunten die Stichting Red de Veluwe samen met de Nederlandse Stichting Geluidhinder (NSG) had gerealiseerd, is de situatie nog ernstiger. Daar zijn de verschillen nog groter. Volgens Erik Roelofsen van de NSG ervaren mensen iedere 5 dB(A) als een verdubbeling van het lawaai.
De geluidsoverlast wordt allemaal nog veel ernstiger dan waar we nu rekening mee houden. Bovendien liggen er groeiprognoses voor Lelystad Airport waar je nachtmerries van krijgt. We worden weer geschiphold.
![]() Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat in de toekomst niet meer de milieueffectrapportages laten beoordelen door de ambtenaren die hebben geholpen met het opstellen daarvan. Dat schrijft de minister vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Tot nu toe is het normaal dat ambtenaren een dubbele pet op hebben bij het ministerie. De NOS toonde in april aan dat de amtenaren die een mer moeten beoordelen, helpen bij het opstellen daarvan. Het is alsof de slager zijn eigen vlees keurt. Hoe zat het ook alweer? Je leest het hier: Onderzoek NOS: amtenaren hebben 2 petten op.
![]() Veel mensen op de Veluwe zijn erg geschrokken van de belevingsvlucht op 30 mei 2018. Sommigen vonden het erger dan verwacht, anderen wisten niet eens dat de vliegroutes over hun huis zouden gaan. De belevingsvlucht heeft ertoe geleid dat er afgelopen week maar liefst 3 nieuwe actiegroepen op de Veluwe zijn opgestaan. In Oene, Vorden en Wageningen. Heeft het nog zin om te protesteren? Jazeker! Want de politiek heeft nog geen besluit genomen en er is nog geen toestemming van Europa om luchtvaartmaatschappijen te dwingen om naar Lelystad te verhuizen. We worden ook nog steeds geschiphold. De minister belooft namelijk een maximum van 45.000 vluchten maar in rapporten van het ministerie lezen we dat er al gerekend wordt met 100 en zelfs 225 duizend vluchten! Dat wil je niet over je heen laten komen. Daarom moeten we blijven protesteren. Op 23 juni is er een manifestatie in Zwolle tegen de groei van de luchtvaart. Kom je ook? Meer informatie over de manifestatie
![]() Huisslakken zijn in grote delen van de Veluwe verdwenen. Vogelkuikens breken poten in het ei door kalkgebrek. Verlies van biodiversiteit: niet een soort maar groepen soorten verdwijnen. Dat zijn enkele voorbeelden uit de analyse van bioloog en natuurkwaliteit onderzoeker dr. ir. Arnold van den Burg. Stichting Red de Veluwe heeft hem gevraagd naar de stand van de natuur en de gevolgen van de laagvliegroutes. Verergering probleemDoor het openen van Lelystad Airport verergert de slechte stand van de natuur op de Veluwe. De overheid heeft de taak om natuur te beschermen, met name de Natura-2000 gebieden zoals op de Veluwe. Hier laagvliegroutes toe te staan, is in strijd met de Europese regelgeving. Voor het Natura2000-gebied Veluwe geldt dat de instandhoudingsdoelen nu al niet gehaald worden. Het toestaan van extra (laag) vliegverkeer boven de Veluwe zal de natuurkwaliteit verder aantasten, vooral door toename van zure depositie (onder andere salpeterzuur). Het voornemen om vliegverkeer vanaf Lelystad via (laag)vliegroutes over de Veluwe te laten vliegen lijkt dan ook in strijd met de Europese Natura2000 regelgeving. Momenteel We hebben de bevindingen van bioloog Arnold van den Burg gestuurd naar de ministers van I&W en Landbouw, Natuur en Visserij en de vaste kamercommissies. ![]()
![]() De bewoners onder de laagvliegroutes hebben zich enorm gestoord aan de eenmalige belevingsvlucht. Dat blijkt uit de enquête die het ministerie heeft gedaan onder de bevolking. Ruim zesduizend mensen die langs de vliegroute wonen, deden mee aan het belevingsonderzoek. 61% van de deelnemers vond het geluid storender of veel storender dan verwacht. 2 Op de 3 mensen vindt het lawaai van het vliegtuig storender dan elk ander hinderlijk geluid rond de woning. Slechts 1 op de 5 mensen zegt het geluid acceptabel te vinden. We vinden de uitkomst schokkend en we voelen ons enorm gesteund door de bevolking. Als 1 vliegtuig al door zoveel mensen als storend wordt ervaren dan kan dat niets anders betekenen dat 50 vluchten gemiddeld per dag niet uit te houden is. Het vliegtuig maakte minder herrie dan is berekend in het MER. Volgens sommige aanwezigen viel het geluid van de belevingsvlucht mee. Uit deze enquête blijkt dat niet persé het aantal decibel het verschil maakt, maar simpelweg het horen van een overvliegend vliegtuig al als storend wordt ervaren. Dendert de minister door?De minister heeft van te voren gezegd dat er niets met de resultaten gedaan zal worden. Dat betekent dat ze doordendert met Lelystad Airport en een overgrote meerderheid van de bevolking onder de laagvliegroutes opscheept met herrie en vervuiling. Eppo Bruins van de Christenunie wil garanties dat de bevolking geen last krijgt van de laagvliegroutes. Onderzoeksresultaten zelf lezen:![]()
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|