Afgelopen vrijdag presenteerde het kabinet de Luchtvaartnota 2020-2050. Deze Luchtvaartnota houdt geen rekening met de Coronacrisis. Hiermee is het realiteitsgehalte van de Luchtvaartnota nihil. Minister Cora van Nieuwenhuizen denkt echter dat de luchtvaart zich snel zal herstellen als de coronacrisis voorbij is. Zij blijft derhalve hangen in het mantra van “groei van de luchtvaart en opening van Lelystad Airport eind 2021”.
In de media is veel aandacht besteed aan het streven om de C02 uitstoot van de luchtvaart in 2030 gereduceerd te hebben tot het niveau van 2005[1]. Wie zou denken dat een dergelijke reductie leidt tot minder vliegbewegingen komt bedrogen uit. De reductie van C02 lijkt met name te moeten komen vanuit de luchtruimherziening waardoor vliegtuigen vanaf 6000 voet de kortste route gaan kiezen[2]. Er zal dus sprake zijn van een (kleine) reductie van de Co2 uitstoot maar een toename van het aantal vliegbewegingen. Een toename van het aantal vliegbewegingen betekent een verdere aantasting van het woon-en leefklimaat en Natura-2000 gebieden. Weliswaar belooft de Luchtvaartnota iets te gaan doen aan geluidshinder voor omwonenden maar de Luchtvaartnota blijft daarbij steken in vage termen als “onderzoek en monitoren van geluid”. Daar hebben bewoners weinig aan. Het kwaad is dan immers al geschied in de vorm van lawaai. De 'gematigde' groei die het kabinet voorstaat leidt tot 650.000 vluchten in 2030 en 800.000 vluchten in 2050[3]. Burgers en de Natura-2000 gebieden krijgen de rekening voor hun kiezen. Lelystad Airport
Het kabinet houdt vast aan de opening van Lelystad Airport eind 2021. Uit de Luchtvaartnota blijkt dat Lelystad Airport gewoon autonoom gaat groeien. De Luchtvaartnota meldt dat Lelystad Airport “ook” de rol van overloopluchthaven voor Schiphol gaat vervullen. Het woordje “ook” is daarbij veelzeggend. Hiermee wordt bevestigd dat Lelystad Airport daarnaast autonome groei gaat faciliteren. Dit is uitdrukkelijk tegen de wens van de Tweede Kamer in. Ook zijn de gewraakte laagvliegroutes nog steeds niet van de baan.
Tegen de opening van Lelystad Airport zijn door diverse organisaties handhavingsverzoeken ingediend in verband met de stikstofdepositie van de luchthaven. De kans is aanwezig dat het kabinet wordt teruggefloten door de rechter. [1] CBS: In 2018 was de uitstoot van C02 door de luchtvaart in Nederland 12,7 miljoen KG en in 2005 11,1 miljoen KG. Ter vergelijking: IN 1990 was dit 5,1 miljoen KG. [2] Blz. 50 Luchtvaartnota [3] Blz. 71 Luchtvaartnota
Vandaag is bekend geworden dat de minister Lelystad Airport wil openen in november 2021 maar dat er door de coronacrisis mogelijk niet gevlogen gaat worden.
Dat schrijft ze in de langverwachte Luchtvaartnota. Daarin staat het beleid op luchtvaart tot het jaar 2050.
De minister schrijft dat ze met die nota een nieuwe koers vaart voor een duurzame luchtvaart. Maar veel blijft bij het oude. Dat de luchtvaart op zijn gat ligt door de coronocrisis en dat dit het moment is om een èchte andere koers te varen lijkt aan de minister voorbij te zijn gegaan.
Wil je de Luchtvaartnota 2020-205 lezen? Kijk op Rijksoverheid.nl
Doel op zich
Het is weer knap staaltje communicatie. "De kraam gaat open maar we gaan niks verkopen." Het vliegveld zou vluchten moeten overnemen van Schiphol. Door de coronocrisis is de behoefte er helemaal niet meer. Lelystad Airport is helemaal niet meer nodig want het duurt nog jaren voordat het aantal vliegbewegingen weer op het niveau van 2019 is. Kennelijk is het openen van Lelystad Airport een doel op zich geworden.
Eppo Bruins, kamerlid van de ChristenUnie gaat er al vanuit dat er deze kabinetsperiode niet meer wordt besloten over Lelystad Airport. Volgend jaar maart 2021 zijn er verkiezingen. Wanneer het nieuwe kabinet over Lelystad Airport gaat beslissen is nog niet bekend, maar dat wordt op zijn vroegst het najaar van 2021. We verwachten daarom dat ook de jongste deadline van november 2021 niet gehaald zal worden.
Wat betekent de luchtvaartnota voor ons?
Voor Stichting Red de Veluwe betekent dit dat we niet zullen ophouden met actievoeren tegen de idiote plannen en de laagvliegroutes.
mINDER co₂ UITSTOOT
Er is ook goed nieuws voor Nederland want Schiphol mag na de coronacrisis niet meer CO₂ uitstoten dan zij deed in 2005. Dat houdt in dat als er schonere vliegtuigen komen, er meer gevlogen wordt. Echter, schonere vliegtuigen zijn er niet van de een op de andere dag.
Dat betekent dus op korte termijn dat het aantal vluchten niet hoger mag zijn dan het niveau van 15 jaar geleden. Volgens het CBS had Schiphol toen 400.000 vliegbewegingen. Als je kijkt naar het niveau van 2019 zal Schiphol 100.000 vluchten moet inleveren. Omgerekend is dat 20% minder vluchten.
Volgens de minister kan de luchtvaart rustig doorgroeien naar wel 650.000 vliegbewegingen over 10 jaar.
Stikstofblokkade
In de afgelopen jaren hebben actievoerders waaronder Leon Adegeest aangetoond dat het ministerie met foute gegevens onder allerlei normen bleef. Zo is onlangs bewezen dat er essentiële input is weggelaten uit stikstofberekeningen. Dat is door de onafhankelijke Commissie voor de mer bevestigd. Door deze belangrijke ontdekking is Lelystad Airport nu verplicht om een benodigde natuurvergunning aan te vragen.
Vrijdag zal het kabinet bekend maken dat Lelystad Airport de komende jaren niet open gaat. Dat schrijft de NOS op haar website vanavond. Volgens bronnen van de NOS zal de luchtvaart de komende jaren niet meer kunnen en mogen groeien.
Als dit klopt, dan is dit natuurlijk fantastisch nieuws voor iedereen die tegen de geplaagde laagvliegroutes en een sjoemelende overheid is.
Eind maart maakte de minister al bekend dat de opening wordt uitgesteld naar op z'n vroegst 1 november 2021. Uit het bericht van de NOS maken we op dat het ook dan niet opengaat.
De luchtvaart heeft het door de coronocrisis erg moeilijk. Er is op dit moment geen vraag naar vluchten en er kan niet gevlogen worden naar grote delen van de wereld. het kabinet wil de luchtvaart daarom niet laten groeien. De komende jaren is Lelystad Airport dus niet nodig.
Lees het hele bericht op nos.nl
edit ~ de alinea over Lelystad Airport is een half uur na publicatie verwijderd. Je leest het originele artikel hieronder.
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|