Ambtenaren van ministerie I&W en adviesbureau's betrokken![]()
Vandaag is aangifte gedaan bij het Openbaar Ministerie van het vermoeden van misdrijven rondom de stikstofberekeningen van Lelystad Airport: valsheid in geschrifte, beïnvloeding van verklaring, misbruik van gezag èn verduistering van bewijsstukken. Bij de aangifte zijn zowel topambtenaren van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, adviesbureaus en de directie van Schiphol betrokken. De aangifte is gedaan door verschillende partijen waaronder de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen. Het Openbaar Ministerie gaat de zaak onderzoeken.
Onjuiste berekeningen
SATL heeft een reconstructie gemaakt van de stikstofberekeningen sinds 2014. Daaruit blijkt dat in de
verschillende versies van de MER onjuiste aannames resulteren in opvallend lage stikstofwaarden. De waarden zijn zó laag dat Lelystad Airport geen natuurvergunning hoefde aan te vragen. Zowel de ambtenaren als de ingehuurde adviseurs moeten geweten hebben dat deze berekeningen niet juist kúnnen zijn. Niet alleen de Commissie m.e.r maar ook de Tweede Kamer is meermaals verkeerd geïnformeerd. Het bewust verstrekken van onjuiste gegevens in deze situatie is een economisch delict en daarmee strafbaar.
Voor Lelystad Airport zijn meerdere onderzoeken uitgevoerd naar de te verwachten stikstofdepositie. In alle onderzoeken worden onjuiste uitgangspunten gehanteerd, ontdekte SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) in 2019. Op advies van Commissie Remkes zijn de bevindingen van SATL getoetst door Commissie m.e.r. en het RIVM. De actiegroepen zijn in het gelijk gesteld: De stikstofberekeningen zijn inderdaad onjuist. Lees meer: minister sjoemelde met cijfers
Niet bestaande 'review'
Minister van Nieuwenhuizen verwijst in een verklaring over de naar beneden aangepaste berekeningen, naar een fout in de programmacode. Deze verklaring blijkt niet te kloppen, vonden de actiegroepen uit. Ook verzochten ambtenaren van het Ministerie van I&W in 2014 de MER te herzien, zogenaamd vanwege een uitgevoerde review met substantieel lagere stikstofwaarden. Misbruik van gezag, zo lijkt het. Want de betreffende review blijkt niet te bestaan, zo heeft de Minister de Kamer onlangs laten weten.
Controle onmogelijk
Opvallend is het feit dat het ministerie wel de resultaten van de stikstofberekeningen vrij geeft, maar de
onderliggende berekeningen geheim houdt. Dit is ongebruikelijk en maakt controle onmogelijk. Vragen hierover van zowel Kamerleden als burgers worden niet beantwoord of ontweken. Ondanks vele (WOB) verzoeken, weigeren het ministerie en de betrokken adviesbureaus elke medewerking.
Bij de strafbare feiten zijn (oud)ambtenaren van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, adviesbureaus en medewerkers van de Schiphol groep betrokken. SATL heeft in april jl. de bevindingen persoonlijk voorgelegd aan de betreffende ambtenaren, de directeur van Schiphol en de betrokken adviesbureaus. Er is geen inhoudelijke reactie gegeven.
Reactie Red de veluwe
"Het ene na het andere klopte niet in dossier Lelystad Airport. We vertrouwden dat al nooit en nu is er genoeg bewijs om aangifte te doen. Wat hier gebeurt is niet alleen erg voor de mensen onder de laagvliegroutes maar voor heel Nederland. We moeten kunnen vertrouwen op de overheid. Een onbetrouwbare overheid is maatschappijontwrichtend."
Jaap Kloosterziel, Stichting Red de veluwe
Bredere zaak
De aangifte van de samenwerkende actiegroepen staat niet op zichzelf. Er komt steeds meer boven tafel over stikstofberekeningen en ook de Raad van State kwam vorige week met een ongevraagd advies waarin ze zegt dat de informatievoorziening naar burgers en Tweede Kamerleden beter moet.
![]() Stichting Red de Veluwe heeft samen met een aantal andere organisaties eind vorig jaar een handhavingsverzoek ingediend bij de Minister Schouten van Landbouw natuur en voedselkwaliteit (LNV). Het handhavingsverzoek was noodzakelijk omdat de uitbreiding van de luchthaven is gerealiseerd zonder natuurvergunning. Dit betekent dat de uitbreiding illegaal is. Met het handhavingsverzoek willen wij voorkomen dat er verder wordt gebouwd aan de luchthaven en de bijbehorende infrastructuur. Daarnaast willen we voorkomen dat er wordt gevlogen met groot vliegverkeer en dat de laagvliegroutes in gebruik worden genomen. Wij willen rust en schone lucht op De Veluwe. Ontbrekende vergunningMinister Schouten heeft geweigerd om handhavend op te treden maar heeft inmiddels wel toegegeven dat de luchthaven een natuurvergunning moet aanvragen. Wij hebben in ieder geval bezwaar gemaakt tegen de weigering van Minister Schouten om
handhavend op te treden. We laten ons bijstaan door mr. B. Kloostra van het advocatenkantoor Prakken d’Oliveira in Amsterdam. Uiteraard hopen wij nog steeds dat de politiek een streep trekt door Lelystad Airport. Is dat niet het geval? Dan zal de rechter moeten oordelen.
![]()
Coalitiepartij ChristenUnie gaat ervan uit dat Lelystad Airport op de lange baan wordt geschoven. Deze kabinetsperiode ziet de partij het niet meer zitten om een besluit te nemen over de opening. Daardoor is de opening nog verder uit het zicht dan geplande datum van 1 november 2021.
Door de coronacrisis wordt er veel minder gevlogen. Omdat Lelystad Airport was bedoeld om vluchten van Schiphol over te nemen, is Lelystad Airport niet meer nodig. Voorlopig niet.
Het vliegveld is nog steeds niet open omdat er ieder keer iets niet klopt aan de plannen. Op dit moment zijn het de stikstofberekeningen. Ook hierin zijn fouten ontdekt en weer is door burgers aangetoond dat het Ministerie zijn zaakjes niet op orde heeft. Of misschien: toerekent naar getallen waarmee de luchthaven wél kan uitbreiden.
Volgens de directeur van Schiphol duurt het nog wel 5 jaar voordat de luchtvaart in Nederland weer op het 'normale' niveau zit. Als dat zo is, zegt Eppo Bruins van de ChristenUnie: "dan kan Lelystad Airport niet open als overloopluchthaven."
Dit is in feite heel goed nieuws voor de inwoners van de Veluwe en in andere delen van het land waar de laagvliegroutes gepland zijn.
Reactie Red de Veluwe: "We hopen dat de partijen die de volgende kabinetsperiode net zo verstandig zijn (als Eppo Bruins) en besluiten niet meer verder te gaan met de uitbreiding. Er zou een onderzoek moeten komen naar de gang van zaken rondom Lelystad Airport. We willen weten hoe het kan dat keer op keer berekeningen te laag zijn ingeschat ten gunste van de luchtvaart en ten koste van de inwoners."
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|