Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

Actiegroepen doen aangifte van valsheid in geschrifte en verduistering van bewijs

21/6/2020

 

Ambtenaren van ministerie I&W en adviesbureau's betrokken

Bewerkte stockfoto van mensen met zwarte balkjes voor hun ogen.
Vandaag is aangifte gedaan bij het Openbaar Ministerie van het vermoeden van misdrijven rondom de stikstofberekeningen van Lelystad Airport: valsheid in geschrifte, beïnvloeding van verklaring, misbruik van gezag èn verduistering van bewijsstukken. Bij de aangifte zijn zowel topambtenaren van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, adviesbureaus en de directie van Schiphol betrokken. De aangifte is gedaan door verschillende partijen waaronder de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen. Het Openbaar Ministerie gaat de zaak onderzoeken.

Onjuiste berekeningen

SATL heeft een reconstructie gemaakt van de stikstofberekeningen sinds 2014. Daaruit blijkt dat in de
verschillende versies van de MER onjuiste aannames resulteren in opvallend lage stikstofwaarden. De waarden zijn zó laag dat Lelystad Airport geen natuurvergunning hoefde aan te vragen. Zowel de ambtenaren als de ingehuurde adviseurs moeten geweten hebben dat deze berekeningen niet juist kúnnen zijn. Niet alleen de Commissie m.e.r maar ook de Tweede Kamer is meermaals verkeerd geïnformeerd. Het bewust verstrekken van onjuiste gegevens in deze situatie is een economisch delict en daarmee strafbaar.
Voor Lelystad Airport zijn meerdere onderzoeken uitgevoerd naar de te verwachten stikstofdepositie. In alle onderzoeken worden onjuiste uitgangspunten gehanteerd, ontdekte SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) in 2019. Op advies van Commissie Remkes zijn de bevindingen van SATL getoetst door Commissie m.e.r. en het RIVM. De actiegroepen zijn in het gelijk gesteld: De stikstofberekeningen zijn inderdaad onjuist. Lees meer: minister sjoemelde met cijfers 

Niet bestaande 'review'

Minister van Nieuwenhuizen verwijst in een verklaring over de naar beneden aangepaste berekeningen, naar een fout in de programmacode. Deze verklaring blijkt niet te kloppen, vonden de actiegroepen uit. Ook verzochten ambtenaren van het Ministerie van I&W in 2014 de MER te herzien, zogenaamd vanwege een uitgevoerde review met substantieel lagere stikstofwaarden. Misbruik van gezag, zo lijkt het. Want de betreffende review blijkt niet te bestaan, zo heeft de Minister de Kamer onlangs laten weten.
Veel media namen het nieuws over de aangifte vandaag over. Waaronder de Stentor.
Veel media brachten het nieuws vandaag van de aangifte, waaronder de Stentor.

Controle onmogelijk

Opvallend is het feit dat het ministerie wel de resultaten van de stikstofberekeningen vrij geeft, maar de
onderliggende berekeningen geheim houdt. Dit is ongebruikelijk en maakt controle onmogelijk. Vragen
hierover van zowel Kamerleden als burgers worden niet beantwoord of ontweken. Ondanks vele (WOB)
verzoeken, weigeren het ministerie en de betrokken adviesbureaus elke medewerking.
Bij de strafbare feiten zijn (oud)ambtenaren van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, adviesbureaus en medewerkers van de Schiphol groep betrokken. ​SATL heeft in april jl. de bevindingen persoonlijk voorgelegd aan de betreffende ambtenaren, de directeur van Schiphol en de betrokken adviesbureaus. Er is geen inhoudelijke reactie gegeven.

Reactie Red de veluwe

"Het ene na het andere klopte niet in dossier Lelystad Airport. We vertrouwden dat al nooit en nu is er genoeg bewijs om aangifte te doen. Wat hier gebeurt is niet alleen erg voor de mensen onder de laagvliegroutes maar voor heel Nederland. We moeten kunnen vertrouwen op de overheid. Een onbetrouwbare overheid is maatschappijontwrichtend." 
Jaap Kloosterziel, Stichting Red de veluwe

Bredere zaak

De aangifte van de samenwerkende actiegroepen staat niet op zichzelf. Er komt steeds meer boven tafel over stikstofberekeningen en ook de Raad van State kwam vorige week met een ongevraagd advies waarin ze zegt dat de informatievoorziening naar burgers en Tweede Kamerleden beter moet.

 


 

Stand van zaken handhavingsverzoek

21/6/2020

 
Vrouwe Justitia
Stichting Red de Veluwe heeft samen met een aantal andere organisaties eind vorig jaar een handhavingsverzoek ingediend bij de Minister Schouten van Landbouw natuur en voedselkwaliteit
(LNV).

Het handhavingsverzoek was noodzakelijk omdat de uitbreiding van de luchthaven is gerealiseerd
zonder natuurvergunning. Dit betekent dat de uitbreiding illegaal is. Met het handhavingsverzoek
willen wij voorkomen dat er verder wordt gebouwd aan de luchthaven en de bijbehorende
infrastructuur. Daarnaast willen we voorkomen dat er wordt gevlogen met groot vliegverkeer en dat de
laagvliegroutes in gebruik worden genomen. Wij willen rust en schone lucht op De Veluwe.

Ontbrekende vergunning

Minister Schouten heeft geweigerd om handhavend op te treden maar heeft inmiddels wel
toegegeven dat de luchthaven een natuurvergunning moet aanvragen.
Wij hebben in ieder geval bezwaar gemaakt tegen de weigering van Minister Schouten om
handhavend op te treden. We laten ons bijstaan door mr. B. Kloostra van het advocatenkantoor
Prakken d’Oliveira in Amsterdam. Uiteraard hopen wij nog steeds dat de politiek een streep trekt door Lelystad Airport.

Is dat niet het geval? Dan zal de rechter moeten oordelen.

 


 

ChristenUnie: Lelystad Airport op de lange baan

10/6/2020

 
Voorpagina dagblad Trouw
Coalitiepartij ChristenUnie gaat ervan uit dat Lelystad Airport op de lange baan wordt geschoven. Deze kabinetsperiode ziet de partij het niet meer zitten om een besluit te nemen over de opening. Daardoor is de opening nog verder uit het zicht dan geplande datum van 1 november 2021.

Door de coronacrisis wordt er veel minder gevlogen. Omdat Lelystad Airport was bedoeld om vluchten van Schiphol over te nemen, is Lelystad Airport niet meer nodig. Voorlopig niet. ​

Het vliegveld is nog steeds niet open omdat er ieder keer iets niet klopt aan de plannen. Op dit moment zijn het de stikstofberekeningen. Ook hierin zijn fouten ontdekt en weer is door burgers aangetoond dat het Ministerie zijn zaakjes niet op orde heeft. Of misschien: toerekent naar getallen waarmee de luchthaven wél kan uitbreiden. 
Volgens de directeur van Schiphol duurt het nog wel 5 jaar voordat de luchtvaart in Nederland weer op het 'normale' niveau zit. Als dat zo is, zegt Eppo Bruins van de ChristenUnie: "dan kan Lelystad Airport niet open als overloopluchthaven."
Dit is in feite heel goed nieuws voor de inwoners van de Veluwe en in andere delen van het land waar de laagvliegroutes gepland zijn. 
Reactie Red de Veluwe: "We hopen dat de partijen die de volgende kabinetsperiode net zo verstandig zijn (als Eppo Bruins) en besluiten niet meer verder te gaan met de uitbreiding. Er zou een onderzoek moeten komen naar de gang van zaken rondom Lelystad Airport. We willen weten hoe het kan dat keer op keer berekeningen te laag zijn ingeschat ten gunste van de luchtvaart en ten koste van de inwoners."  
Lees meer
Op de website van de NOS, bij de Volkskrant en de voorpagina van dagblad Trouw

 


 

    zoek  terug

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS Feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Naar ons Nieuwsbrieven-archief

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken