Verschillende media melden dat het kabinet besluit om Lelystad Airport opnieuw uit te stellen. Dit keer met maar liefst 2 jaar. Pas in 2024 staat het besluit over uitbreiding van het vliegveld weer op de agenda. Het is de vijfde keer dat het onzalige plan wordt uitgesteld. Vandaag zullen we mogelijk meer horen over dit besluit want vanmiddag, vrijdag 24 juni, staat een persconferentie van Minister Harbers op de agenda.
Het Ministerie koopt kennelijk tijd om op de achtergrond alles in het werk te stellen om het vliegveld tóch te kunnen openen. Want juridisch is dat op dit moment onhaalbaar. Dat zeggen wij al jaren maar mogelijk zijn het Ministerie en de Minister daar ook achter gekomen.
Voordat er een natuurvergunning gegeven kan worden, moet er zogenoemde stikstofruimte zijn. Dat betekent dat er boerderijen opgekocht moeten worden en de stikstof die daardoor niet meer in de natuur komt, mag Lelystad Airport dan uitstoten. Of dat gaat lukken, is allerminst onzeker gezien de enorme protesten van de agrarische sector. Het is niet te verwachten dat er veel boeren zijn die hun levenswerk verkopen om Schiphol een handje te helpen.
Dit besluit voor uitstel is een blamage voor het kabinet want in het regeerakkoord staat dat er in 2022 een besluit over de toekomst van Lelystad Airport genomen zal worden. Vriend en vijand gingen er natuurlijk vanuit dat dat zou betekenen: doorgaan of stoppen. Nu al doorschuiven naar het volgende kabinet, want dat is het feitelijk, had niemand verwacht.
2 jaar uitstel betekent dat Lelystad Airport op de lange baan geschoven wordt. De noodzaak om de luchtvaart snel te helpen groeien, is verdwenen. Eindelijk! Maar uitbreiding van Lelystad Airport is niet van de baan en het MInisterie zal de komende jaren dus door blijven werken om uitbreiding mogelijk proberen te maken. Wij zullen ons met hand en tand blijven verzetten.
Lelystad Airport legt zich er niet bij neer dat het vliegveld niet meer in aanmerking komt voor legalisatie. Met die legalisatie zou Lelystad Airport geopend kunnen worden. De Minister voor Natuur en Stikstof stak begin maart daar op verzoek van de Tweede Kamer een stokje voor. Vandaag is bekend geworden dat het vliegveld die beslissing aanvecht en eist dat de Minister Lelystad Airport een natuurvergunning cadeau geeft. Doet ze dat niet? Dan spant het vliegveld een rechtszaak aan.
Stichting Red de Veluwe is als belanghebbende aangemerkt bij deze procedure door het Ministerie van LNV. Wij zullen via onze advocaat de belangen van de Veluwse natuur en haar inwoners verdedigen. De hoorzitting is begin juli.
Lelystad Airport: er kan ons niets verweten worden
Volgens Lelystad Airport heeft zij wel recht op een natuurvergunning via legalisatie omdat haar niet verweten kan worden dat het "rekenmodel moest worden aangepast". Een handige tekst als afleidingsmanoeuvre voor waar het werkelijk om gaat. Het gaat namelijk niet om aanpassing van het model maar om het rekenen met de juiste gegevens.
Hoe zat het ook alweer met legalisatie?
Een lijst van 3000 voornamelijk boerenbedrijven en 1 vliegveld waren genomineerd om door legalisatie toch te mogen uitbreiden. Minister Christianne van der Wal van Natuur en Stikstof heeft Lelystad Airport begin maart van de lijst afgehaald omdat de stikstofberekeningen van het vliegveld niet kloppen. De Tweede Kamer had daar ook om gevraagd.
De stikstofdepositie van Lelystad Airport was volgens berekeningen in 2016 en 2019 laag. Opvallend laag. Daarom startte Leon Adegeest een eigen onderzoek. Hij bewees dat de berekeningen zo laag waren doordat er diverse 'stikstofbronnen' werden weggelaten en er een verkeerd getal is gebruikt voor de uitstoot van vliegtuigen. Het RIVM bevestigde dat. Lelystad Airport heeft daarna nieuwe berekeningen gemaakt met de juiste gegevens. De stikstofuitstoot kwam uiteraard veel hoger uit. Zó hoog zelfs dat Lelystad Airport geen aanspraak kan maken op een natuurvergunning via legalisatie. Bizarre situatie
De Nederlandse Staat bezit het grootste deel van de aandelen van Schiphol, moederbedrijf van Lelystad Airport. Er ontstaat een bizarre situatie als de luchthaven besluit te procederen tegen haar eigen overheid.
Het nieuws werd als eerste gemeld door Jan Salden van het TV-programma Eenvandaag.
Volgens dagblad Trouw zegt een woordvoerder van Schiphol (namens Lelystad Airport) dat het bedrijf in gesprek is met de minister. Ook de NOS berichtte vandaag Lelystad Airport dreigt minister met rechtszaak over stikstofvergunning | NOS | RTV Oost.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|