Een brede coalitie van bezorgde burgers organiseert op zaterdag 14 mei 2022 zes manifestaties op de vliegvelden Schiphol, Eindhoven, Rotterdam, Maastricht, Groningen en Lelystad. Zij protesteren tegen de groeiende overlast van en vervuiling door het vliegverkeer.
De manifestaties bieden ruimte aan gerenommeerde sprekers, muziek en een landelijk stiltemoment. De burgers willen met de vreedzame bijeenkomsten tonen hoe breed en divers de wens voor krimp van de luchtvaart is. Zij pleiten voor krimp van Schiphol en sluiting van kleinere, verliesgevende luchthavens zoals Maastricht, Rotterdam en Lelystad.
Het begint om 11 uur en duurt tot 14 uur. Het adres is emoeweg in Lelystad. Meer informatie vind je op www.14meimanifestatie.nl/manifestatie-luchthaven-lelystad/
Komen jullie ook? We hopen jullie zaterdag te zien!
De drukte op Schiphol moet worden opgelost door Lelystad Airport te openen. Voorstanders riepen dat afgelopen week in de media. Zo ook werkgeversorganisatie VNO-NCW. Deze organisatie pleit al langer voor een spoedige opening van deze vakantieluchthaven. Ook de bedrijfskring in Lelystad en de gemeenten Harderwijk, Nunspeet, Ermelo, Putten en Zeewolde geven hoog op van de voordelen op het gebied van economische groei, toenemende werkgelegenheid en beter vestigingsklimaat. Maar zijn deze verwachtingen wel realistisch? 2500 arbeidsplaatsenDeze organisaties verwachten dat Lelystad Airport voor veel arbeidsplaatsen zorgt. In fase 1 (10.000 vliegbewegingen) veronderstellen ze dat Lelystad Airport voor 400 fulltime banen (directe werkgelegenheid) zorgt plus nog eens afgeleide werkgelegenheid: dat begint met tientallen banen. Bij groei naar – in de eindfase - 45.000 vliegbewegingen zou het gaan om 2.500 fulltime banen (directe werkgelegenheid) en 500 tot mogelijk meer afgeleide banen (indirecte werkgelegenheid). Rijksuniversiteit Groningen deed in januari van dit jaar onderzoek naar de economische groei van regionale luchthavens. De onderzoekers komen tot de conclusie dat regionale luchthavens vaak geen aanjager zijn van economische groei. Het is begrijpelijk dat Flevoland en Lelystad zich willen profileren als een belangrijk en interessant logistiek knooppunt. Maar wij snappen echt niet wat dat te maken heeft met de opening van een vakantievliegveld en dat daarom Lelystad Airport zo snel mogelijk open moet. Want het uitgangspunt voor het vliegveld is duidelijk ingekaderd: géén nacht en géén vracht. Lelystad zal dus vrijwel geen logistieke functie kunnen vervullen, behalve dan dat er mogelijk vanuit het buitenland personeel zou kunnen worden ingevlogen. Bovendien zijn alle functies op Lelystad Airport geautomatiseerd. Wat gaat dat dan aan extra structurele werkgelegenheid opleveren? Spinoff voor Veluwe?En de spin-off voor de Noord-Veluwe? Daarbij kunnen we ons ook niets voorstellen. Dat er buitenlandse toeristen gebruik zullen gaan maken van Lelystad Airport om in Flevoland en Gelderland met vakantie te gaan, lijkt ons niet erg realistisch. Zie je het al voor je? Dat er toeristen uit Hurghada, Antalya, Kos, Marrakech en Tenerife in Oldebroek of Vaassen geld komen uitgeven. Tot slot: In 2021 bedroeg de netto arbeidsparticipatie in geheel Nederland 68,9%, terwijl Flevoland een prima score realiseerde van 70,2 % en is daarmee 1 van de beter presterende provincies. Dus zo slecht gaat het in de polder helemaal niet. Lelystad Airport gaat daar nauwelijks iets aan bijdragen.
Lelystad Airport - onderdeel van de Schiphol Groep - heeft net als de nationale luchthaven Schiphol geen natuurvergunning. En die is volgens de wet natuurbescherming wel vereist. Geen vergunningEen bedrijf heeft een natuurvergunning nodig als het handelingen wilt uitvoeren die schadelijk kunnen zijn voor een beschermd natuurgebied. Dit zijn met name activiteiten waarbij stikstof vrijkomt, maar het kan ook gaan om andere factoren. Als een bedrijf wil bouwen of uitbreiden moet het zorgen dat daarbij niet meer stikstof in de natuur terecht komt dan er al is. Als bij zo’n activiteit toch stikstof vrijkomt, moet het bedrijf zelf zorgen voor voldoende ‘stikstofruimte’ om een natuurvergunning te kunnen krijgen. Poging 1 van 2 gestrandDe 1e poging om een natuurvergunning te krijgen door gebruik te maken van de PAS-melding is door de minister natuur en Stikstof op 7 maart jl. afgekeurd. Zij weigert Lelystad Airport te legaliseren wegens onjuiste stikstofberekeningen. Lelystad Airport stond op de lijst PAS-meldingen voor 45.000 vliegbewegingen voor groot handelsverkeer. Bij de verificatie van de PAS-melding is gebleken dat de berekeningen over de stikstofuitstoot niet klopten en dat de uitlaatgassen over een veel groter oppervlak neerkwamen. Onrealistisch ALternatiefDe 2e poging om een natuurvergunning te krijgen is stikstofruimte te vinden bij andere bedrijven. Dat heet extern salderen. Daar is de Schiphol Groep voor vliegveld Lelystad ook mee bezig. Volgens kenners zouden er dan 60 tot 100 boerderijen opgekocht moeten worden. Dat lijkt ons onrealistisch en onwenselijk. Eerst Veluwe reddenOok moet er eerst iets anders gebeuren. De stikstofdepositie op de Veluwe is namelijk nu al hoger dan toegestaan en moet éérst omlaag voordat er ergens ook maar aan uitbreiding gedacht kan worden. Hoe? Dat is nog niet bekend. Zolang de ministeries niet snel aan de slag gaan met de Veluwe redden, gebeurt er niets. Een vergunning voor Lelystad Airport gaat hierom nog heel lang duren. Natuurvergunning aanvechtenOp het moment dat een Ministerie de natuurvergunning aan Lelystad Airport verleent, gaat onze juridische procedure van start. Om dit te doen is vanaf augustus 2020 de brievenactie gevoerd waarin we de inwoners in ons gebied - Noord Veluwe, deel van het IJsselgebied tot aan Wageningen/Renkum - hebben geïnformeerd en gevraagd om een donatie. In totaal zijn ruim 140.000 brieven bezorgd en is veel geld opgehaald. De juridische procedure voeren we met Natuurmonumenten en Geldersch Landschap en Kasteelen.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|