Belangrijk nieuws over de natuurvergunning voor Lelystad Airport. De Tweede Kamer heeft een voorstel aangenomen van de Partij voor de Dieren die het kabinet oproept om nu geen natuurvergunning af te geven voor de opening van Lelystad Airport.
“Midden in de natuur- en klimaatcrises is het openen van een nieuw vliegveld een zeer slecht plan. De luchtvaart moet krimpen, dus Lelystad Airport kan gewoon gesloten blijven,” zegt PvdD-Kamerlid Lammert van Raan.
Een meerderheid van de Kamer is het daar mee eens. Minister Schouten van LNV, die over natuurvergunningen gaat, had de Kamerleden afgeraden om met het voorstel van de Partij voor de Dieren mee te gaan.
Stokje
Lelystad Airport heeft momenteel geen natuurvergunning en deze is zeer moeilijk te verkrijgen vanwege de hoge stikstofuitstoot. Voor Lelystad Airport is er onvoldoende ‘stikstofruimte’, net als voor woningbouw en uitbreidingen van veehouderijen. Maar omdat het vliegveld tóch een vergunning nodig heeft om eventueel open te kunnen, was het kabinet van plan om Lelystad Airport nu gewoon te legaliseren, samen met ± 3000 voornamelijk boerenbedrijven. Daar steekt dit aangenomen voorstel een stokje voor.
Deze groep omvat de zogenoemde ‘schrijnende gevallen’. Dat zijn bedrijven die weinig stikstofdepositie veroorzaken maar niet door mogen ontwikkelen. Lelystad Airport heeft echter geen lage stikstofdepositie.
Het is afwachten of de motie ook wordt doorgevoerd. Daar hebben wij in ieder geval veel vertrouwen in. “Het zal niet gebeuren dat een Minister een vergunning wil afgeven aan een bedrijf dat aantoonbaar niet aan de voorwaarden voldoet. En misschien niet te goeder trouw heeft gehandeld, aldus Robert Tieskens, voorzitter van Red de Veluwe. “Het is evenwel zeer goed nieuws dat de Tweede Kamer niet wil dat Lelystad Airport een natuurvergunning cadeau krijgt op basis van onjuiste gegevens.”
Procederen
Mocht het kabinet Lelystad Airport toch willen legaliseren dan zullen we daar tegen procederen. “De natuur wordt in het hele land zwaar overbelast met stikstof. We moeten leren accepteren dat niet alles kan. De stikstofuitstoot moeten we drastisch terugbrengen en we moeten al helemaal niet méér gaan vliegen. Wat ons betreft komt die natuurvergunning er nooit en blijft Lelystad Airport gewoon dicht,” zegt PvdD-Kamerlid Leonie Vestering.
Wie stemden voor en tegen?
De partijen die voor deze motie hebben gestemd:
SP, GroenLinks, BIJ1, Volt, PvdA, Den Haan, D66, ChristenUnie, SGP, Omtzigt, BBB, FvD, Van Haga, PvdD De partijen die rustig een vergunning willen verlenen aan Lelystad Airport: VVD, CDA, PVV en Denk
Het Financieel Dagblad kopte gisteren “Trukendoos van Rijkswaterstaat bij aanleg A15 wekt wrevel op in Gelderland”.
Uit het artikel blijkt dat Rijkswaterstaat Gelderse boeren heeft uitgekocht om stikstofruimte te creëren voor de uitbreiding van de snelweg A15. De provincie was daar niet van op de hoogte. De provincie heeft het nakijken
Rijkswaterstaat wil de stikstofuitstoot van de snelweg ‘salderen’ met de schaarse stikstofrechten van de opgekochte bedrijven. Of dit juridisch haalbaar is, moet nog blijken. Feit is dat de provincie Gelderland bij dit soort acties het nakijken heeft en bijvoorbeeld woningbouwprojecten in Gelderland hierdoor dreigen te stagneren.
Wegkapen voor Lelystad
Red de Veluwe waarschuwde diverse Gelderse gemeenten vorig jaar al voor dit soort praktijken in het kader van Lelystad Airport. Immers, stikstofruimte die wordt ingepikt door het ministerie van I&W ten behoeve van Lelystad Airport kan broodnodige projecten in de provincie zoals starterwoningen belemmeren.
We hopen dat de Provincie Gelderland ingrijpt voordat de Gelderse stikstofrechten worden weggekaapt ten behoeve van Lelystad.
Stichting Red de Veluwe heeft in 2019 aan de minister van LNV verzocht om handhavend op te treden tegen NV luchthaven Lelystad. De minister erkent dat de NV in strijd heeft gehandeld met de Wet Natuurbescherming, maar acht het disproportioneel om maatregelen te nemen. De Stichting heeft tegen dit besluit beroep bij de bestuursrechter in Arnhem ingediend. Het is inmiddels duidelijk dat de ministeries LNV en I&W zich alleen door uitspraken van rechters van hun onzalige plannen af zullen laten brengen. Dit alles is dan ook reden geweest om een flyercampagne op te zetten en uit te voeren met twee belangrijke onderdelen voor de inwoners van ons gebied. Het ene onderdeel betrof het informeren over de gevolgen van de geplande opening van het vliegveld Lelystad en de wijze waarop de ministeries stapsgewijs hun plannen er doorheen drukken en het tweede onderdeel was een oproep ons financieel te steunen om de juridische procedures tegen de ministeries te kunnen voeren. 140.000 brieven bezorgdIn september 2020 is de Stichting kleinschalig gestart door met vrijwilligers brieven te bezorgen. Gaandeweg werd dit uitgebreid over ons gehele gebied. Eind juni jongstleden is deze flyeractie afgerond en hebben we grofweg vanaf de Noord-Veluwe tot en met het zuidelijke deel van de Veluwe inclusief een deel van het IJsselgebied ruim 140.000 brieven bezorgd. Nagenoeg in elke plaats en/of buurt is een brief bezorgd. Vanwege de omvang van het gebied en het arbeidsintensieve karakter van het bezorgen is een behoorlijk deel van de brieven gedaan met lokale huis-aan-huis krantjes. De respons was buitengewoon, zowel over de inhoud en informatie in de brieven als ook de financiële bijdragen van inwoners. 2 juridische proceduresHet geld wordt gebruikt voor de strijd op 2 juridische fronten. Hierin worden we professioneel bijgestaan door advocaat mr Bondine Kloostra van Prakken d’Olivera. Mevrouw Kloostra is specialist in het milieu-en natuurbeschermingsrecht. De ene, gestarte juridische procedure betreft de beroepsprocedure bij de rechtbank. Deze procedure voeren we samen met Vereniging Dorpsbelangen Wilsum, Stichting Drenthe Blijft Stil, Stichting HoogOverHattem, Stichting Laagvliegroutes Friesland NEE, Wijkvereniging Berkum - allemaal, net als wij, onderdeel van SATL -,MOB, Natuurmonumenten en een particulier. De andere juridische procedure starten we zodra het ministerie van LNV de natuurvergunning gaat verlenen aan vliegveld Lelystad. Deze tweede procedure voeren we samen met in ieder geval Natuurmonumenten en Geldersch Landschap en Kasteelen. De ontvangen donaties worden gebruikt bij het voeren van de lopende en komende juridische procedures. De verwachting is dat het een lange en kostbare weg gaat worden. De overheid heeft immers diepe zakken en wij hebben die niet. De flyeractie is was zeer succesvol maar om de strijd tegen de overheid en het niet openen van vliegveld Lelystad vol te kunnen houden blijft financiële steun nodig en essentieel.
Lelystad Airport dreigt ten onrechte mee te kunnen liften met een groep gedupeerde (boeren)bedrijven die de dupe is van de stikstofcrisis. De Partij van de Dieren heeft dat in het snotje en probeert er een stokje voor te steken. Lelystad Airport 1 van de 'schrijnende gevallen'Een groep van ongeveer 3000 (boeren)bedrijven en 1 vliegveld kunnen niet verder ontwikkelen omdat er een natuurvergunning ontbreekt. Het zou gaan om bedrijven die weinig stikstof uitstoten en te goeder trouw een zogenoemde PAS-melding hebben gedaan voor de stikstofuitstoot in een bepaalde periode. Het zou moeten gaan om 'schrijnende gevallen'. Het ministerie van LNV heeft een regeling bedacht waarin deze hele groep in fases 'gelegaliseerd' wordt, waaronder Lelystad Airport. Tot afgrijzen van ons en de Partij van de Dieren. De PvdD heeft hierover vragen gesteld aan de Minister. Geen controle op teveel stikstofIn de regeling wordt namelijk nagelaten om in de lijst met bedrijven te checken of er inderdaad in het verleden wel een juiste melding is gedaan. De bedrijven waar het om gaat, zouden niet meer dan 1 mol/ha/ per jaar aan stikstofdepositie mogen veroorzaken. In het geval van Lelystad Airport is aangetoond dat zij meer depositie veroorzaken. Die is zelfs meer dan 4 keer zo hoog. Het kan niet zo zijn dat er niet wordt gecontroleerd of bedrijven wel in aanmerking komen voor legalisatie. Stichting Red de Veluwe heeft de minister gevraagd om deze controle wel te doen in onze zienswijze over de wijziging stikstofregistratiesysteem en Regeling tot wijziging Regeling Natuurbescherming en Omgevingsregeling. Onjuiste PAS-meldingDe minister zou ook moeten nagaan of bedrijven wel een juiste PAS-melding hebben ingediend, of dat nou met of zonder opzet is gedaan. Het kan niet zo zijn dat een bedrijf ten onrechte een natuurvergunning cadeau krijgt. In het geval van Lelystad Airport is het een onjuiste PAS-melding. Dat is zelfs door onder meer het RIVM bevestigd.
De Partij van de Dieren vraagt de minister of zij onjuiste of omstreden PAS-meldingen wil uitsluiten voor legalisatie. En als de minister dat niet wil doen, vraagt de partij zich af, waarom wordt Lelystad Airport dan voorgetrokken ten opzichte van boeren die wel op een juiste manier een vergunning proberen te krijgen?
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|