De enquête van de regionale omroepen uit Flevoland, Overijssel en Gelderland laat zien dat dat Gelderland massaal tegen de laagvliegroutes is. Ruim 1 op de 3 mensen, oftewel meer dan 650.000 mensen in de provincie is faliekant tegen de plannen van het Ministerie van Infrastructuur om laag te vliegen over grote delen van het (Gelderse) land.
De ruim 260.000 mensen die recht onder de laagvliegroutes wonen zijn zelfs nog negatiever en dat is niet verrassend. Uit de enquête blijkt dat 6 op de 10 inwoners van Gelderland die onder de routes wonen de laagvliegroutes een slecht idee vindt. Slechts 1 op de 10 heeft er geen problemen mee. Nooit laagvliegroutes
We zien dat het overgrote deel van de ondervraagden niet wil dat er een vliegveld komt dat ten koste gaat van de inwoners en vakantiegangers die daar nu de dupe van lijken te worden. Het gaat Red de Veluwe ook om de laagvliegroutes. Want die veroorzaken de geluidsoverlast. Dat moet dus anders. Deze grote aantallen inwoners die tegen de laagvliegroutes zijn en er last van gaan krijgen, mag de Minister niet negeren
“2 Jaar geleden wisten de mensen nog van niks. De overheden in Nederland hebben nagelaten om mensen te informeren over de laagvliegroutes. In 2 jaar tijd hebben de actiegroepen zoals Stichting Red de Veluwe, Red de Rust in Hoenderloo, Vliegverkeerd Wageningen, HoogOverEde er alles aan gedaan om de mensen te informeren over de laagvliegroutes. Gelderland is wakker.
In het onderzoek van de regionale omroepen hebben we de mening gezien van mensen die onder de laagvliegroutes wonen. Stichting Red de Veluwe heeft de percentages omgezet in aantal inwoners.
De zienswijzeprocedure voor het luchthavenbesluit en de milieueffectrapportage van Lelystad Airport is afgerond. Er is in Gelderland geen organisatie meer te vinden, die er iets over te zeggen heeft, die nog voor Lelystad Airport met laagvliegroutes is. De provincie heeft met de 51 gemeenten een gezamenlijke zienswijze ingediend. Ook alle Gelderse natuurorganisaties en de Recron (namens tientallen recreatiebedrijven) hebben zienswijzen ingediend. In totaal zijn er 9400 zienswijzen ingediend door organisaties en particulieren. Doordenderen is minachting
Wat Stichting Red de Veluwe betreft kan Minister van Nieuwenhuizen niet om deze aantallen heen. Nu doordenderen betekent minachting van de bedrijven onder de laagvliegroutes, van de regionale en lokale politiek en de burger.
Als Lelystad Airport wordt geopend in 2020 betekent het dat er laag gevlogen wordt tot een onbekende datum want het is onbekend wanneer het luchtruim opnieuw is ingedeeld en hoeveel hoger de routes dan liggen. We blijven ons hiertegen verzetten.
Stichting Red de Veluwe heeft ook een zienswijze ingediend op het luchthavenbesluit. We stellen hem hier voor u beschikbaar. Deze zienswijze is gedeeld met andere actiegroepen die verenigd zijn in Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen. Onze conclusie, u raadt het al, Lelystad Airport kan niet open! Download de zienswijze hier:
zienswijze gepresenteerd in Den HaagDe actiegroepen hebben samengewerkt aan een een zienswijze. Het is een dik rapport geworden van meer dan 200 pagina's.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ons zojuist bevestigd dat er tot nu toe 8.500 zienswijzen zijn ingediend en dat de zienswijzen nog steeds binnenkomen. We gaan richting de 10.000! Het zijn ongelofelijk veel zienswijzen en dat hebben we in deze getale nog niet eerder meegemaakt. Het overgrote merendeel is vermoedelijk niet erg positief over de plannen om lang laag over Nederland te vliegen. Vanmiddag om 17 uur is er een persconferentie van de gezamenlijke actiegroepen in Nieuwspoort, Den Haag. Kijk zeker even Eenvandaag vanavond om 18.15 uur of Hart van Nederland om 19.00 uur. Ook andere media zullen aandacht besteden aan de zienswijzeprocedure. Laatste kans!Vandaag is de laatste dag dat zienswijzen ingediend kunnen worden. Dus als je dat nog niet gedaan hebt, moet je dat doen voor 00:00 uur! We zijn heel tevreden over het resultaat tot nu toe. Het is erg goed om te zien dat er in Gelderland geen organisatie meer is die nog vóór de opening van Lelystad Airport is, inclusief de laagvliegroutes. Zelfs de provincie, alle gemeentes, Gelderse natuurorganisaties, politieke partijen in gemeentes en provincie, de recreatiebranche en duizenden particulieren.
Steeds meer organisatie dienen een zienswijze in tegen Lelystad Airport. Vandaag werd bekend dat ook ook de natuurorganisaties Gelderse Natuur en Milieufederatie (GNMF), Landschapsbeheer Gelderland, Natuurmonumenten en Geldersch Landschap & Kasteelen een zienswijze hebben ingediend. De conclusie van de zienswijze: Lelystad Airport is funest voor de natuur in Gelderland. Er is onvoldoende onderzocht wat het vliegveld betekent voor de natuur en er ontbreekt een belangrijke vergunning.. Ook wijzen ze de minister er op dat de groei van de luchtvaart in strijd is met het klimaatakkoord. Wij zijn van mening dat momenteel niet kan worden volstaan met slechts een melding in het kader van de PAS. Voordat een luchthavenbesluit kan worden vastgesteld zal een vergunningtraject in kader van de Wet Natuurbescherming moeten worden doorlopen. Lees de hele zienswijze
VVD Minister dendert door. Wil Tweede Kamerleden akkoord laten gaan met zelfstandige groei18/2/2019
Lelystad Airport moet en zal open in 2020 en Lelystad Airport hoeft niet alleen meer vliegtuigen van Schiphol over te nemen. Dat zegt minister Van Nieuwenhuizen (VVD) vanochtend in de Volkskrant. De minister speelt blufpoker. In dit maatschappelijke klimaat kan Lelystad gewoon niet open. De minister heeft geen enkele joker meer behalve bluffen. Bewoners zijn tegen, heel bestuurlijk Oost-Nederland is tegen. Er zijn grote fouten gemaakt in het MER die nog steeds niet hersteld zijn. Kortom, wie nu meewerkt aan opening van dit vliegveld krijgt kan wel eens op de verkeerde kaart inzetten. Coalitiepartijen tegen?Bijna de hele Tweede Kamer en zelfs haar eigen coalititiepartijen Christenunie, CDA en D'66 zijn tegen deze vorm van groei. Want het zoveelste vliegveld zou er moeten komen zodat Schiphol kan groeien met vluchten die waardevoller zijn. Door dit nieuwe beleid kan Schiphol minder hard groeien en komen er alleen maar meer plof vakantievluchten. De minister heeft een probleem en de oplossing daarvoor is het overtuigen van de coalitiepartijen om het plan toch te steunen. Stichting Red de Veluwe is benieuwd of de partijen hun rug recht houden. Eerder is gezegd dat Lelystad Airport absoluut niet bedoeld is voor zelfstandige groei. Daar moet ik dus met hen over in gesprek. Ik moet laten zien dat ook de nieuwe toetreders op Schiphol en Lelystad, waar de Europese Commissie op aandringt, gaan voldoen aan de criteria van het selectiviteitsbeleid.’ Schiphol moet ook groeienOok aan de inwoners rondom Schiphol heeft de minister lak. Enkele weken geleden kreeg de minister nog het advies van de omgevingsraad om Schiphol niet te laten groeien. In de Volkskrant van vanmorgen ‘Ik denk dat je niet kunt zeggen: dit was het voor eeuwig, die 500 duizend vluchten. Dan ga je gewoon de boot missen ten opzichte van andere vlieghubs in Europa. De vraag is: hoe, wanneer en in welke omstandigheden groei je?’ Lees het hele artikel in de Volkskrant van 18 februari 2019
Het afgelopen halfjaar hebben ambtenaren van het Ministerie van Infrastuctuur & Milieu in het geheim overleg gevoerd met gemeenten op de Noord-Veluwe om routes aan te passen. Het gaat om de gemeenten Elburg, Oldebroek (Wezep), Heerde en Hattem. De uitkomst is dat er een deel van de route wordt verplaatst naar een gebied ten noorden van Wezep en vervolgens over Hattemerbroek gaat. Vandaag komt de aap uit de mouw. Verslechtering gebied zuid-oost KampenDe laagvliegroute die vertrekt vanaf Lelystad en ook over de Veluwe vliegt wordt aangepast. Vliegtuigen maken straks ten noorden van Wezep een bocht in plaats van over de bebouwde kom van Wezep te vliegen. Voor Wezep betekent dit een verbetering maar voor andere gebieden een verslechtering zoals Kampen, IJsselmuiden, Wilsum en natuurlijk de tussenliggende natuurgebieden. Burgemeester Snijder-Hazelhoff zegt in een reactie bij Omroep Gelderland dat dit niet is wat de gemeenten willen. Uit een notitie die in handen is van Stichting Red de Veluwe blijkt echter dat de gemeente Oldebroek al zeker een half jaar aan tafel zat met het ministerie en dus onderdeel zijn van deze zogenoemde 'optimalisatie'.
Zienswijzeprocedure wassen neusHet is opmerkelijke dat juist nu bekend wordt gemaakt dat de routes gewijzigd worden. Er loopt nog een zienswijzeprocedure waarin mensen nog tot en met 21 februari een zienswijze kunnen indienen over de laagvliegroutes. Dat de routes wijzigen nu wijzigen is in de ogen van veel mensen het bewijs dat de zienswijzeprocedure een wassen neus is en dat de overheid niet luistert naar de burger. Afgelopen maandag was er nog een informatiemarkt van het Ministerie in Zwolle. Daar waren de nieuwe routes nog niet te zien. Verschuiven van overlastDit is precies de reden dat Stichting Red de Veluwe zich altijd heeft verzet tegen verplaatsing van vliegroutes en allerlei geheime overleggen tussen het Ministerie en gemeentes. Het hele dossier Lelystad Airport is gebaseerd op verplaatsing van overlast van de ene naar de andere locatie. Pretvluchten van Schiphol naar Lelystad, klein vliegverkeer van Lelystad naar Teuge. Ook binnen Gelderland wordt constant geschoven met overlast van de ene naar de andere gemeente. Partijen hebben afgesproken dit optimalisatietraject in verband met het grote afbreukrisico in beslotenheid met elkaar te doorlopen. Inhoudelijk worden er tussentijds geen mededelingen gedaan. Pas aan het einde van het traject kan de uitkomst worden gemeld en is het aan de raden om te bepalen of dit traject heeft geleid tot een substantiële verbetering van de vliegroute voor de korte termijn. Eerst het luchtruim herzienDit heen en weer geschuif lost echter niets op. Stichting Red de Veluwe is van mening dat er eerst een visie op de luchtvaart in Nederland moet komen. Daarna herziening van het luchtruim en bezien of Lelystad Airport überhaupt nog nodig of wenselijk is.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|