Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

Christenunie en Minister niet op 1 lijn over Lelystad Airport

21/6/2019

 
Foto
Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie zei op de vraag of Lelystad Airport nu even in de ijskast gaat: 'Het ligt niet voor de hand dat er nu besluiten worden genomen.' Daarmee vraagt ze de minister om te stoppen met de plannenmakerij.

De minister zegt echter dat zaken gewoon parallel naast elkaar kunnen lopen. Dat Lelystad Airport niet open kan vanwege de veel te hoge stikstofuitstoot op o.a. de Veluwe lijkt haar niet te deren.

Nachtelijk debat

In de Tweede Kamer is tot in de vroege uurtjes vergaderd over de PAS en Lelystad Airport. De Minister heeft bevestigd dat Lelystad Airport niet open kan voordat het stikstofprobleem is opgelost. Dat betekent kortweg dat het nog jaren kan duren voordat het vliegveld open gaat. Als dat er ooit nog van komt. Want Nederland moet gaan prioriteren welke stikstofuitstotende ontwikkelingen door mogen gaan en welke niet. Er zijn 3000 projecten die nu stopgezet zijn.

 


 

Gedeputeerde Flevoland staat op 1 april 2020 op Lelystad Airport

13/6/2019

 
Bitterballen voor 1 persoonBitterballen voor 1 persoon op 1 april 2020.
Waarschijnlijk in zijn eentje. Want de opening op 1 april is niet meer realistisch. Zelfs de minister is er niet meer zeker van. 

Bekijk de uitzending van Omroep Flevoland van 13 juni 2019 waarin de gedeputeerde van Flevoland er alle vertrouwen in heeft dat Lelystad Airport nog open gaat op 1 april 2020 en een reactie van Stichting Red de Veluwe.

Bekijk de uitzending:

 


 

Minister bevestigt: Door uitspraak PAS Lelystad Airport aan bypass

12/6/2019

 
                   
Foto
Minister van Nieuwenhuizen heeft vandaag bevestigd dat de toekomst van Lelystad Airport onzeker is.  Door de uitspraak van de Raad van State is Lelystad Airport ineens vergunningplichtig. En die vergunning is er niet.

De PAS is volgens de Minister inmiddels het Problematisch Aanpak Stikstof en is er een crisisteam op het Ministerie dat moet onderzoeken hoe projecten toch nog door kunnen.

Dat we er iets mee moeten, is wel duidelijk...
Minister van Nieuwenhuizen

PAS wordt bypass

Europa en de Raad van State hebben het PAS afgeschoten. De PAS mag niet meer gebruikt worden om stikstofuitstotende bedrijven toch hun gang te kunnen laten gaan ten koste van natuur. Een dikke vrolijke duim dus voor mens en natuur.

Opmerkelijk dat de Minister toch door wil gaan en op zoek gaat naar een byPASS. Hoe en wat is nog niet bekend maar volgens de minister zijn alle juristen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op het moment aan het onderzoeken hoe Lelystad Airport en andere projecten toch door kunnen gaan, aldus de Minister.
Wij vinden het volslagen belachelijk dat er wordt onderzocht hoe Lelystad Airport toch door kan gaan ondanks dat Brussel én de Raad van State concludeert dat het gewoon niet kan. We helpen de juristen graag op weg: er is een vergunning nodig en die krijgt Lelystad Airport niet.

Geen besluit tot er duidelijkheid is

Er is nog geen duidelijkheid hoe er verder gegaan moet worden met Lelystad Airport. Er kan in ieder geval geen besluit worden genomen over Lelystad Airport totdat duidelijk is hoe het verder gaat. De Minister heeft kort iets gezegd over een mogelijke opvolger van de PAS.
De PAS was een smoesje om door te kunnen groeien terwijl het niet kan. 
Lammert van Raan, PvdD

Helft coalitie voor uitstel

Meer nieuws vandaag: D66 en ChristenUnie doen er alles aan om Lelystad Airport uit te stellen, aldus Ron Fresen van de NOS: Spanning loopt op rond Lelystad Airport 

 


 

Economisch onderzoek van Ministerie gekraakt

3/6/2019

 
                   
Foto
De Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen hebben het economische onderzoek naar Lelystad Airport gekraakt. Conclusie: de welvaartswinst valt enorm tegen, nauwelijks extra banen in Flevoland, en de maatschappelijke kosten zijn veel te optimistich ingeschat.

​Ruim een jaar geleden kwam het ministerie met een ‘verkennende maatschappelijke kosten-batenanalyse’ (MKBA) voor de luchtvaart. Dit rapport bevatte een onderzoek naar vier beleidsalternatieven voor het toenemende aantal vliegbewegingen in Nederland. De actiegroepen vertrouwden de cijfers niet en lieten er een second opinion op los. 
.... ons valt op dat systematisch in het voordeel van Schiphol wordt gerekend en steeds in het nadeel van omwonenden.
M. Middelkoop, voorzitter SATL

60 extra banen

​Uit de second opinion komt bovendien naar voren dat Lelystad Airport de provincie Flevoland nauwelijks extra banen bezorgt. Lelystad Airport levert slechts 60 extra arbeidsplaatsen op voor mensen die nu nog werkloos zijn. Alle verdere banen die ontstaan door de opening van Lelystad Airport verdringen andere banen, of moeten worden ingevuld door EU-migranten.
Voorstanders van het vliegveld claimen dat het vliegveld 7000 banen zal opleveren. In Flevoland zijn ongeveer 22.000 mensen werkloos. 
Lees meer in hetAlgemeen Dagblad: Welvaartswinst door opening Lelystad Airport valt enorm tegen

 


 

Brief aan 92 Kamerleden (mei 2019)

2/6/2019

 
Foto
We hebben een brief gestuurd naar 92 Kamerleden.  Download en lees de brief hier.

De VVR is geheel in tegenspraak met wat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat al 10 jaar zegt: Lelystad Airport moet een overloopluchthaven van Schiphol zijn. En het staat haaks op de motie ‘Geen autonome groei op Lelystad Airport’ (motie 31936-565) waar een meerderh
eid van de Tweede Kamer vóór heeft gestemd.
 
Als uw Kamer mee gaat in dit plan, heeft dit niet alleen verregaande gevolgen voor de leefbaarheid, de natuur, het klimaat en de toeristische sector in grote delen van Noord-Oost Nederland. Ook de geloofwaardigheid van de politiek en het vertrouwen dat de burger in de politiek heeft, zullen onherstelbare schade oplopen. We roepen u op te voorkomen dat dit gebeurt. 

Download de brief

Brief_aan_kamerleden-mei-2019.pdf
File Size: 769 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

 


 

Opinie Algemeen Dagblad 1 juni 2019

2/6/2019

 
Lees het opiniestuk in het AD van 1 juni 2019 over Lelystad Airport: geen toegevoegde economische waarde meerLees (klik op) het opiniestuk in het AD van 1 juni 2019 over Lelystad Airport: geen toegevoegde economische waarde meer.
"Lelystad Airport heeft economisch geen toegevoegde waarde meer"

Lees het artikel of download de geredigeerde versie uit het Algemeen Dagblad van 1 juni 2019.
 
Het plan om vakantievluchten vanaf Schiphol naar Lelystad Airport te verplaatsen lijkt compleet te mislukken. Als het aan Minister Cora van Nieuwenhuizen ligt, mogen vanaf Lelystad Airport maatschappijen gaan vliegen zonder dat zij een plekje op Schiphol vrijmaken voor zakelijk verkeer en intercontinentale vluchten. Lelystad Airport gaat het capaciteitsprobleem van Schiphol niet oplossen en opening is een doel op zich geworden.
 
Van het oorspronkelijke idee om 45.000 vluchten vanaf Schiphol naar Lelystad te verhuizen is nog maar bar weinig over. Het nieuwste plan van de minister maakt een ‘knip’ tussen de eerste 25.000 vluchten en de laatste 20.000 vluchten. Voor deze laatste is sowieso de eis losgelaten dat er een plek op Schiphol moet vrijkomen. Bijna de helft van de Lelystadse vluchten levert Schiphol dus al niets op.

Autonome groei
Voor de andere 25.000 vluchten gaat een ‘voorkeursbeleid’ gelden. Luchtvaartmaatschappijen die slots op Schiphol inleveren en naar Lelystad Airport verhuizen, krijgen bij gelijke geschiktheid de voorkeur boven nieuwkomers. Maar wat als geen enkele kandidaat een plek in Amsterdam afstaat? En wat gebeurt er als een nieuwkomer geschikter blijkt? U raadt het al: Schiphol blijft vol en Lelystad komt erbij.
 
Er is voor luchtvaartmaatschappijen geen enkele dwang om op Schiphol slots in te leveren. Wie nu vliegt vanaf Schiphol kan extra slots op Lelystad Airport verwerven, zonder schipholslots in te leveren. Niet geschoten, is altijd mis. Het grootste risico is dat een ander de slots krijgt.

Stoïcijns
Van Nieuwenhuizen komt stoïcijns met een plan waarin Lelystad Airport niet langer uitsluitend een overloopluchthaven wordt van Schiphol. Kennelijk heeft ze geen andere keus. Want het plan is niet alleen tegen de uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer, het wijkt ook af van wat het ministerie al sinds 2008 uitdraagt: Lelystad moet er enkel en alleen komen om ruimte op Schiphol te creëren voor waardevoller vliegverkeer. Met dit plan heeft de polderluchthaven echter geen enkele toegevoegde waarde meer voor onze economie.

In strijd met Europees recht  
Afgezien van de vraag of het een oplossing is, is de verdeling Europeesrechtelijk niet toegestaan. De regels voor de toewijzing van slots staan namelijk alleen in de Europese slotverordening en nergens anders. En aangezien die Europese verordening van hoger orde is dan een nationale wettelijke bepaling en ook geen ruimte biedt aan bijkomende nationale regels, is een voorkeursbeleid in strijd met de slotverordening. Het lijkt er dus op dat Brussel ook het nieuwe plan zal afkeuren. Voor de vierde keer.
 
Voor de luchtvaartfans is groei wellicht prachtig nieuws: zicht op 45.000 extra vliegbewegingen in Lelystad zonder iets op Schiphol te hoeven opgeven. Maar daarover is op de Veluwe en in de rest van Noord –en Oost-Nederland het laatste woord nog niet gezegd. Ik ben benieuwd wat de Tweede Kamer hiervan denkt.
 
 
Robert Tieskens
Voorzitter van Stichting Red de Veluwe

 


 

    zoek  terug

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS Feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Naar ons Nieuwsbrieven-archief

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken