![]() Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie zei op de vraag of Lelystad Airport nu even in de ijskast gaat: 'Het ligt niet voor de hand dat er nu besluiten worden genomen.' Daarmee vraagt ze de minister om te stoppen met de plannenmakerij. De minister zegt echter dat zaken gewoon parallel naast elkaar kunnen lopen. Dat Lelystad Airport niet open kan vanwege de veel te hoge stikstofuitstoot op o.a. de Veluwe lijkt haar niet te deren. Nachtelijk debatIn de Tweede Kamer is tot in de vroege uurtjes vergaderd over de PAS en Lelystad Airport. De Minister heeft bevestigd dat Lelystad Airport niet open kan voordat het stikstofprobleem is opgelost. Dat betekent kortweg dat het nog jaren kan duren voordat het vliegveld open gaat. Als dat er ooit nog van komt. Want Nederland moet gaan prioriteren welke stikstofuitstotende ontwikkelingen door mogen gaan en welke niet. Er zijn 3000 projecten die nu stopgezet zijn.
![]()
Waarschijnlijk in zijn eentje. Want de opening op 1 april is niet meer realistisch. Zelfs de minister is er niet meer zeker van.
Bekijk de uitzending van Omroep Flevoland van 13 juni 2019 waarin de gedeputeerde van Flevoland er alle vertrouwen in heeft dat Lelystad Airport nog open gaat op 1 april 2020 en een reactie van Stichting Red de Veluwe. Bekijk de uitzending:
![]()
Minister van Nieuwenhuizen heeft vandaag bevestigd dat de toekomst van Lelystad Airport onzeker is. Door de uitspraak van de Raad van State is Lelystad Airport ineens vergunningplichtig. En die vergunning is er niet.
De PAS is volgens de Minister inmiddels het Problematisch Aanpak Stikstof en is er een crisisteam op het Ministerie dat moet onderzoeken hoe projecten toch nog door kunnen. Dat we er iets mee moeten, is wel duidelijk... PAS wordt bypass
Europa en de Raad van State hebben het PAS afgeschoten. De PAS mag niet meer gebruikt worden om stikstofuitstotende bedrijven toch hun gang te kunnen laten gaan ten koste van natuur. Een dikke vrolijke duim dus voor mens en natuur.
Opmerkelijk dat de Minister toch door wil gaan en op zoek gaat naar een byPASS. Hoe en wat is nog niet bekend maar volgens de minister zijn alle juristen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op het moment aan het onderzoeken hoe Lelystad Airport en andere projecten toch door kunnen gaan, aldus de Minister.
Wij vinden het volslagen belachelijk dat er wordt onderzocht hoe Lelystad Airport toch door kan gaan ondanks dat Brussel én de Raad van State concludeert dat het gewoon niet kan. We helpen de juristen graag op weg: er is een vergunning nodig en die krijgt Lelystad Airport niet.
Geen besluit tot er duidelijkheid is
Er is nog geen duidelijkheid hoe er verder gegaan moet worden met Lelystad Airport. Er kan in ieder geval geen besluit worden genomen over Lelystad Airport totdat duidelijk is hoe het verder gaat. De Minister heeft kort iets gezegd over een mogelijke opvolger van de PAS.
De PAS was een smoesje om door te kunnen groeien terwijl het niet kan. Helft coalitie voor uitstel
Meer nieuws vandaag: D66 en ChristenUnie doen er alles aan om Lelystad Airport uit te stellen, aldus Ron Fresen van de NOS: Spanning loopt op rond Lelystad Airport
![]()
De Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen hebben het economische onderzoek naar Lelystad Airport gekraakt. Conclusie: de welvaartswinst valt enorm tegen, nauwelijks extra banen in Flevoland, en de maatschappelijke kosten zijn veel te optimistich ingeschat.
Ruim een jaar geleden kwam het ministerie met een ‘verkennende maatschappelijke kosten-batenanalyse’ (MKBA) voor de luchtvaart. Dit rapport bevatte een onderzoek naar vier beleidsalternatieven voor het toenemende aantal vliegbewegingen in Nederland. De actiegroepen vertrouwden de cijfers niet en lieten er een second opinion op los.
.... ons valt op dat systematisch in het voordeel van Schiphol wordt gerekend en steeds in het nadeel van omwonenden. 60 extra banen
Uit de second opinion komt bovendien naar voren dat Lelystad Airport de provincie Flevoland nauwelijks extra banen bezorgt. Lelystad Airport levert slechts 60 extra arbeidsplaatsen op voor mensen die nu nog werkloos zijn. Alle verdere banen die ontstaan door de opening van Lelystad Airport verdringen andere banen, of moeten worden ingevuld door EU-migranten.
Voorstanders van het vliegveld claimen dat het vliegveld 7000 banen zal opleveren. In Flevoland zijn ongeveer 22.000 mensen werkloos.
![]() We hebben een brief gestuurd naar 92 Kamerleden. Download en lees de brief hier. De VVR is geheel in tegenspraak met wat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat al 10 jaar zegt: Lelystad Airport moet een overloopluchthaven van Schiphol zijn. En het staat haaks op de motie ‘Geen autonome groei op Lelystad Airport’ (motie 31936-565) waar een meerderh eid van de Tweede Kamer vóór heeft gestemd. Als uw Kamer mee gaat in dit plan, heeft dit niet alleen verregaande gevolgen voor de leefbaarheid, de natuur, het klimaat en de toeristische sector in grote delen van Noord-Oost Nederland. Ook de geloofwaardigheid van de politiek en het vertrouwen dat de burger in de politiek heeft, zullen onherstelbare schade oplopen. We roepen u op te voorkomen dat dit gebeurt. Download de brief![]()
![]() "Lelystad Airport heeft economisch geen toegevoegde waarde meer" Lees het artikel of download de geredigeerde versie uit het Algemeen Dagblad van 1 juni 2019. Het plan om vakantievluchten vanaf Schiphol naar Lelystad Airport te verplaatsen lijkt compleet te mislukken. Als het aan Minister Cora van Nieuwenhuizen ligt, mogen vanaf Lelystad Airport maatschappijen gaan vliegen zonder dat zij een plekje op Schiphol vrijmaken voor zakelijk verkeer en intercontinentale vluchten. Lelystad Airport gaat het capaciteitsprobleem van Schiphol niet oplossen en opening is een doel op zich geworden. Van het oorspronkelijke idee om 45.000 vluchten vanaf Schiphol naar Lelystad te verhuizen is nog maar bar weinig over. Het nieuwste plan van de minister maakt een ‘knip’ tussen de eerste 25.000 vluchten en de laatste 20.000 vluchten. Voor deze laatste is sowieso de eis losgelaten dat er een plek op Schiphol moet vrijkomen. Bijna de helft van de Lelystadse vluchten levert Schiphol dus al niets op. Autonome groei Voor de andere 25.000 vluchten gaat een ‘voorkeursbeleid’ gelden. Luchtvaartmaatschappijen die slots op Schiphol inleveren en naar Lelystad Airport verhuizen, krijgen bij gelijke geschiktheid de voorkeur boven nieuwkomers. Maar wat als geen enkele kandidaat een plek in Amsterdam afstaat? En wat gebeurt er als een nieuwkomer geschikter blijkt? U raadt het al: Schiphol blijft vol en Lelystad komt erbij. Er is voor luchtvaartmaatschappijen geen enkele dwang om op Schiphol slots in te leveren. Wie nu vliegt vanaf Schiphol kan extra slots op Lelystad Airport verwerven, zonder schipholslots in te leveren. Niet geschoten, is altijd mis. Het grootste risico is dat een ander de slots krijgt. Stoïcijns Van Nieuwenhuizen komt stoïcijns met een plan waarin Lelystad Airport niet langer uitsluitend een overloopluchthaven wordt van Schiphol. Kennelijk heeft ze geen andere keus. Want het plan is niet alleen tegen de uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer, het wijkt ook af van wat het ministerie al sinds 2008 uitdraagt: Lelystad moet er enkel en alleen komen om ruimte op Schiphol te creëren voor waardevoller vliegverkeer. Met dit plan heeft de polderluchthaven echter geen enkele toegevoegde waarde meer voor onze economie. In strijd met Europees recht Afgezien van de vraag of het een oplossing is, is de verdeling Europeesrechtelijk niet toegestaan. De regels voor de toewijzing van slots staan namelijk alleen in de Europese slotverordening en nergens anders. En aangezien die Europese verordening van hoger orde is dan een nationale wettelijke bepaling en ook geen ruimte biedt aan bijkomende nationale regels, is een voorkeursbeleid in strijd met de slotverordening. Het lijkt er dus op dat Brussel ook het nieuwe plan zal afkeuren. Voor de vierde keer. Voor de luchtvaartfans is groei wellicht prachtig nieuws: zicht op 45.000 extra vliegbewegingen in Lelystad zonder iets op Schiphol te hoeven opgeven. Maar daarover is op de Veluwe en in de rest van Noord –en Oost-Nederland het laatste woord nog niet gezegd. Ik ben benieuwd wat de Tweede Kamer hiervan denkt. Robert Tieskens Voorzitter van Stichting Red de Veluwe
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|