De depositie van stikstof die afkomstig is van vliegtuigen is in Nederland veel groter dan wordt verondersteld. Dat geldt ook voor de berekende stikstofdepositie van Lelystad Airport. Dat stellen de samenwerkende burgercomités die verenigd zijn in de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) waartoe ook Stichting red de Veluwe behoort. De actiegroepen onderzochten de wijze waarop de bepaling van stikstofdepositie door de luchtvaart plaatsvindt. Daarbij ontdekten zij s dat het overgrote deel (ongeveer 80 procent) van de stikstof die vliegtuigen boven Nederland uitstoten niet wordt betrokken bij de bepaling van de hoeveelheid stikstof die neerkomt in Natura2000-gebieden. Berekend tot slechts 900 meter hoogDit komt grotendeels doordat Nederland alleen de stikstof die vliegtuigen uitstoten op een vlieghoogte tot maximaal 900 meter betrekt bij de berekening van de stikstofdepositie op natuurgebieden. Dat is onjuist, omdat vliegtuigen tijdens het landen of opstijgen per saldo vijf keer zo weinig stikstof uitstoten dan wanneer zij boven 900 meter vliegen. Een logisch gevolg van het feit dat het grootste gedeelte van iedere vlucht hoger plaatsvindt dan 900 meter. De actiegroepen vinden het onjuist en onverantwoord dat alleen de stikstofuitstoot tot een vlieghoogte van 900 meter wordt betrokken in de depositieberekeningen. Een onderzoek van de Europese Commissie uit 2004 toont immers aan dat óók de stikstofuitstoot die plaatsvindt boven 900 meter een negatief effect heeft op de kwaliteit van natuurgebieden. Dat komt doordat alle stikstof die vliegtuigen uitstoten, dus ook die op hoogten boven 900 meter, uiteindelijk neerdaalt op het aardoppervlak. Boven 900 meter 'uit het buitenland'Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onderkent dat alle door vliegtuigen geëmitteerde stikstof terugkeert op het aardoppervlak, maar schaart deze stikstofdepositie onder het deel dat ons land vanuit het buitenland binnen komt binnenwaaien. De actiegroepen vinden dat onterecht. Op deze manier hoeven luchthavens en luchtvaartmaatschappijen namelijk veel minder dan andere sectoren bij te dragen aan de verlaging van de stikstofdepositie op Natura2000-gebieden. Stikstofneerslag dus te laagDe onderzoekers van de actiegroepen stellen daarom vast dat de berekende stikstofdepositie van Lelystad Airport op Natura2000-gebieden veel te laag is. Alle uitstoot van vliegtuigen op een hoogte boven 900 meter is namelijk niet in de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport betrokken. Daar komt bij dat ook het wegverkeer dat straks dagelijks en met duizenden tegelijk van en naar Lelystad Airport rijdt niet volledig in de depositieberekeningen is meegenomen. Zo zijn de toegangswegen naar Lelystad Airport die zijn gelegen buiten de provincie Flevoland niet in het stikstofonderzoek betrokken. Hierdoor vindt een verdere onderschatting plaats van de stikstofdepositie op bijvoorbeeld de Natura2000-gebieden Veluwe, Wieden-Weerribben, Sallandse Heuvelrug maar ook verder weg gelegen gebieden zoals Waddenzee en Borkeld. Oproep aan Minister SchoutenDe actiegroepen roepen minister Schouten van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit op om haar collega onmiddellijk te vragen om de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport aan te laten vullen met de nu niet berekende depositie van stikstof: die van vluchten boven 900 meter én die van alle verwachte wegverkeersbewegingen van en naar Lelystad Airport. Volgens de onderzoekers is de stikstofdepositie die afkomstig is van de luchtvaart in het algemeen en van Schiphol en de andere luchthavens in het bijzonder in alle stikstofgevoelige Natura2000-gebieden in Nederland drie tot misschien wel tien keer zo hoog dan tot nu toe wordt verondersteld. Voor Schiphol zijn tot op heden namelijk alleen stikstofberekeningen gemaakt binnen een beperkt studiegebied en op basis van modelmatig bepaalde vlieghoogtes tot 900 meter. In werkelijkheid wordt rond Schiphol veel langer veel lager gevlogen dan op basis van de vlieghoogten die in deze modellen worden gehanteerd. Door de grote drukte op Schiphol wordt in grote delen van Noord-Holland, Zuid-Holland en ook Utrecht structureel lager gevlogen dan 900 meter; binnen een gebied dat veel groter is dan het studiegebied waarbinnen nu de stikstofdepositie van Schiphol is bepaald. Eerst deugdelijk onderzoekDe actiegroepen roepen het Kabinet op om - vóórdat nieuwe besluiten worden genomen over de opening van Lelystad Airport of andere luchthavens - voor alle luchthavens in Nederland deugdelijk onderzoek naar de werkelijke stikstofdepositie uit te voeren. In dit onderzoek moet ook de stikstofdepositie door vliegtuigen die hoger vliegen dan 900 meter worden berekend, waarin met de werkelijk gevlogen vlieghoogten wordt gerekend en waarin ook de stikstofdepositie door wegverkeer van, naar en op deze luchthavens wordt betrokken.
De Minister heeft wéér wat uit te leggen. De geluidsberekeningen van de laagvliegroutes zijn namelijk helemaal niet gecontroleerd terwijl ze dat eerder wel beweerde. De Minister heeft dat toegegeven in een brief aan de Tweede Kamer. Waarom ze dit 'out of the blue' opbiecht, is onbekend.
Bij de belevingsvlucht is al gebleken dat de metingen veel hoger waren dan de berekeningen. Op alle meetpunten was het geluid hoger. We hebben het Ministerie om uitleg gevraagd maar die is er nooit gekomen.
Lees ook: Red de Veluwe schrikt van Meetresultaten
Kamerleden ongerust
Geluidsoverlast wordt berekend met modellen. De invoergegevens zijn afkomstig van fabrikanten. Die gegevens blijken nu niet te zijn gevalideerd. Suzanne Kröger van GroenLinks: "Gezond verstand zegt dan: da's niet best".
Zij is niet de enige die grote twijfels heeft bij de berekeningen. Ook onder meer Eppo Bruins (ChristenUnie) en Jan Paternotte (D66) hebben de Minister vragen gesteld. Ze willen weten of de berekeningen wel kloppen. Ook Lammer van Raan van de Partij van de Dieren en Cem Lacin van de SP hebben vragen ingediend. Binnen enkele weken verwachten we antwoord van de Minister. Een ding is zeker: hier komt ze niet mee weg. Lees meer
De Stentor is een van de kranten die vandaag berichtte over de Twijfels over geluidsberekeningen
De laagvliegroutes van en Lelystad Airport gaan wel degelijk dwars over Natura 2000 en Stiltegebieden. Dat blijkt uit een vergelijking van de vliegroutes met de kaarten van de natuurgebieden.
Bekijk de laagvliegroutes boven natura2000 op de Veluwe
De groene ondergrond is beschermd Natura2000 gebied. De rode tinten geven de herrie aan en hoe ver dat draagt. Het vliegtuig mag ook nog 1,8 km naar links of rechts uitwijken maar het WORDT NOG ERGER! Lees maar verder.
Bekijk de laagvliegroutes boven stiltegebieden boven de Veluwe
Hieronder zie je de stiltegebieden in Gelderland waar overheen gevlogen wordt. Stil wordt het nooit meer maar het WORDT NOG ERGER. Lees verder.
...het wordt nog erger
De Minister heeft ons steeds beloofd dat de vliegtuigen over deze lijnen gaan vliegen. Niets is minder waar en wel om de volgende redenen:
Een piloot zet deze routes in het vluchtsysteem maar moet altijd luisteren naar de luchtverkeersleider. Om te voorkomen dat vliegtuigen te dicht bij andere komen, kan de luchtverkeersleider het vliegtuig laten uitwijken. Ook zal er vaak gekozen worden om vanaf Zwolle de binnenbocht te pakken richting Wageningen of Hengelo. In de praktijk vliegen vliegtuigen niet op lijntjes maar alle kanten op. Als Lelystad Airport opengaat, zullen vliegtuigen dwars over alle Natura2000 en stiltegebieden vliegen zonder daarmee rekening te houden. Download groot formaat
KLM-topman Elbers zei zondagavond 6 oktober in het TV-programma Nieuwsuur dat er honderden, zelfs duizenden banen verloren zullen gaan als Lelystad Airport niet opent.
Wat probeert Elbers Nederland wijs te maken? Als Lelystad Airport nooit open gaat, hoeven er geen mensen aangenomen te worden en gaan er dus ook geen banen verloren.
Elbers gaat er in het interview van uit dat KLM/Transavia gaat vliegen vanaf Lelystad maar dat is onzeker. In de verkeersverdelingsregel staat namelijk dat alle maatschappijen mogen meedingen naar een plek op Lelystad. Eerlijke concurrentie is door Europese regels verplicht.
Meer vliegtuigen = goed voor verduurzamen
Elbers doet nog een opmerkelijk uitspraak. Namelijk dat de luchtvaart moet groeien om minder effect te hebben op mensen, milieu en klimaat. "Schiphol moet groeien om te kunnen verduurzamen", volgens Elbers. Zo redeneren zou betekenen dat er meer megastallen moeten komen om de stikstofcrisis het hoofd te kunnen bieden. Of meer olie oppompen om nou eindelijk eens wat minder brandstof te gebruiken. Meer sigaretten roken om medicijnen tegen longkanker te financieren.
De topman van KLM wil graag 'naar oplossingen kijken' maar stoppen met groeien is daar niet een van. Zelf is hij goed voor 40-50 vluchten per jaar.
Bekijk de uitzending
"We bestaan langer dan de wet"
Krom redeneren is ook bij Schiphol niet vreemd. Het bedrijf heeft geen natuurvergunning die het volgens de wet wel zou moeten hebben. Een woordvoerder van het bedrijf liet aan tv-programma weten dat het bedrijf al langer bestaat dan de wet en zich er daarom niet aan hoeft te houden.
Tip van Red de Veluwe: open Lelystad Airport niet. Beter voorkomen dan genezen.
Pas in mei 2020 komt de commissie Remkes met meer adviezen over oplossingen voor projecten in de luchtvaart die stikstof uitstoten. Remkes deed geen uitspraken over Lelystad Airport of de luchtvaart in het bijzonder. Wij houden nauwlettend in de gaten dat de luchtvaart de dans niet ontspringt.
De agrarische sector heeft moeite om het hoofd boven water te houden door de gigantische regeldrang. De Nederlandse luchthavens mogen gewoon door en hebben niet eens een vergunning daarvoor. De stikstofuitstoot van vliegverkeer wordt chronisch onderschat dor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De onderbouwing van het RIVM wordt tot op heden niet bekend gemaakt. We begrijpen de statements van de boeren maar al te goed!
De Minister beloofde in 2017 dat ze het vertrouwen zou herstellen. Daar is helemaal niets van terecht gekomen. We zijn 2 jaar later en de Gelderse Staten zijn not amused dat de Minister van start gaat met de laagvliegroutes vanaf 7 november. Eerder lieten luchtvaartverenigingen ook al van zich horen. Zij eisen uitstel van de openstelling van de vliegroutes. Lees meer: Onbegrip bij Gelderse Staten in de Stentor
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|