De luchtverkeersleiding van Lelystad Airport kost Nederland 4,4 miljoen per jaar (!) blijkt uit onderzoek van het TV-programma Nieuwsuur. Deze luchtverkeersleiding zit al sinds november te 'oefenen' op sportvliegtuigjes. De duimendraaiers zullen er ook nog zeker tot november 2021 zitten zonder echt te hoeven werken. Met als gevolg dat er rond de € 10.000.000 over de balk wordt gesmeten.
Koppig vasthouden aan opening
Minister Cora van Nieuwenhuizen en haar ambtenaren van het Ministerie zijn in 2019 voor de fanfare uitgelopen door alvast de luchtverkeersleiding en een voltallig brandweerkorps te installeren. Er is echter geen werk omdat passagiersvliegtuigen geen gebruik kunnen maken van het vliegveld. Het besluit om luchtverkeersleiders te installeren voordat de uitbreiding een feit was werd vorig jaar al met gehoon ontvangen. Burgers en Tweede Kamerleden zijn verontwaardigd.
D66-Kamerlid Jan Paternotte vindt het zonde van het geld. "De luchtverkeersleiders zijn inmiddels natuurlijk wel ingewerkt. Maar om nog anderhalf jaar sportvliegtuigjes te managen? Kunnen we die mensen niet wat beters te doen geven?"
Zelfs de voorstanders van het vliegveld lijken kwaad te zijn en geven Stichting Red de Veluwe de schuld:
Het is van het begin af aan duidelijk geweest dat het te vroeg aannemen van de luchtverkeersleiding onnodig geweest. Deze zet is bewust gedaan om de druk op te voeren. Nu de uitbreiding tot zeker november 2021 is uitgesteld zit iedereen met de gebakken peren: 10 miljoen euro in het afvoerputje.
Lees een uitgebreid artikel bij Nieuwsuur
Tien natuur- en milieuorganisaties willen dat de plannen voor Lelystad Airport helemaal worden geschrapt. Dat staat in een bezwaarschrift dat onder meer is opgesteld door Natuur & Milieu, Greenpeace en Milieudefensie. De milieuorganisaties, onder leiding van Natuur en Milieu, hebben de afgelopen weken suggesties van 16.000 Nederlanders verzameld met alternatieve voorstellen voor de Luchtvaartnota. We zijn heel erg blij dat deze organisaties een zienswijze hebben ingediend. We zijn er ook van overtuigd dat de uitbreiding van Lelystad Airport ten koste gaat van natuur, milieu en klimaat. Dat is belangrijker dan een paar banen creëren in de polder. "Klimaat, natuur en welzijn komen op de laatste plaats en het blijft vaak bij loze woorden", vat directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu de kritiek samen. Alleen door de plannen voor Lelystad te schrappen kan de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart zodanig dalen dat die in lijn komt met het klimaatakkoord van Parijs. Ook op het gebied van geluidsnormen en gezondheidsschade bij omwonenden schieten de plannen tekort, vinden de bezwaarmakers. Lees meer hierover in het artikel van NH Nieuws. Zienswijze Stichting Red de VeluweWe hebben ook een zienswijze ingediend op de luchtvaartnota 2020-2050.
Stichting Red de Veluwe heeft haar zienswijze ingediend op de Luchtvaartnota 2020-2050. We hebben er voor gekozen om alleen te reageren op de onderwerpen 'Lelystad Airport' en 'de Veluwe'. Dat hebben we gedaan omdat deze (horror) toekomstvisie bol staat van de luchtfietserij. We zouden er dagen mee bezig zijn om alle onzin te weerleggen maar daar passen we voor.
De luchtvaartnota lezen is een oefening in geduld. Het stuk is langdradig en vaag. Er is geen rekening gehouden met de stikstofcrisis, coronacrisis en de klimaatcrisis. Wel belangrijk, lijkt ons en daardoor heeft het een hoog onrealistisch karakter.
Download zienswijze
De haren gaan echter recht overeind staan als het gaat over de ambities en de plannen. Volgens de plannenmakers staan klimaat en welzijn bovenaan de prioriteitenlijst maar kan de luchtvaart wel doorgroeien. Naar wel 800.000 vliegbewegingen(!). Hoe? Met o.a. elektrisch vliegen. Leuk idee, maar iedereen die zich een beetje heeft verdiept in deze materie weet dat dat onrealistisch is. Zelfs de minister zelf:
[object Object]
Ook 10 milieurorganisaties hebben een zienswijze ingediend met als advies: kap met Lelystad Airport. Ook namens de 20 Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen is een gedegen reactie ingestuurd.
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|