Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

Werkloze luchtverkeersleiders kosten miljoenen

15/7/2020

 
De verkeerstoren van Lelystad Airport
De luchtverkeersleiding van Lelystad Airport kost Nederland 4,4 miljoen per jaar (!) blijkt uit onderzoek van het TV-programma Nieuwsuur. Deze luchtverkeersleiding zit al sinds november te 'oefenen' op sportvliegtuigjes. De duimendraaiers zullen er ook nog zeker tot november 2021 zitten zonder echt te hoeven werken. Met als gevolg dat er rond de € 10.000.000 over de balk wordt gesmeten.

Koppig vasthouden aan opening

​​Minister Cora van Nieuwenhuizen en haar ambtenaren van het Ministerie zijn in 2019 voor de fanfare uitgelopen door alvast de luchtverkeersleiding en een voltallig brandweerkorps te installeren. Er is echter geen werk omdat passagiersvliegtuigen geen gebruik kunnen maken van het vliegveld. Het besluit om luchtverkeersleiders te installeren voordat de uitbreiding een feit was werd vorig jaar al met gehoon ontvangen. Burgers en Tweede Kamerleden zijn verontwaardigd.
D66-Kamerlid Jan Paternotte vindt het zonde van het geld. "De luchtverkeersleiders zijn inmiddels natuurlijk wel ingewerkt. Maar om nog anderhalf jaar sportvliegtuigjes te managen? Kunnen we die mensen niet wat beters te doen geven?"​
Zelfs de voorstanders van het vliegveld lijken kwaad te zijn en geven Stichting Red de Veluwe de schuld:

Dank @st_RdV, dit zijn mijn belastingcenten. Zonder jullie had LA nu winst opgeleverd. "Werkloze luchtverkeersleiding kost jaarlijks 4,4 miljoen" https://t.co/TiBXxUMauz

— C (@lelystadjer) July 13, 2020
Het is van het begin af aan duidelijk geweest dat het te vroeg aannemen van de luchtverkeersleiding onnodig geweest. Deze zet is bewust gedaan om  de druk op te voeren. Nu de uitbreiding tot zeker november 2021 is uitgesteld zit iedereen met de gebakken peren: 10 miljoen euro in het afvoerputje.
Lees een uitgebreid artikel bij Nieuwsuur

 


 

10 milieuorganisaties: Kap met Lelystad Airport

10/7/2020

 
Greenpeace is een zeer actieve tegenstander van de uitbreiding van Lelystad Airport.
​Tien natuur- en milieuorganisaties willen dat de plannen voor Lelystad Airport helemaal worden geschrapt. Dat staat in een bezwaarschrift dat onder meer is opgesteld door Natuur & Milieu, Greenpeace en Milieudefensie.

De milieuorganisaties, onder leiding van Natuur en Milieu, hebben de afgelopen weken suggesties van 16.000 Nederlanders verzameld met alternatieve voorstellen voor de Luchtvaartnota. ​

We zijn heel erg blij dat deze organisaties een zienswijze hebben ingediend. We zijn er ook van overtuigd dat de uitbreiding van Lelystad Airport ten koste gaat van natuur, milieu en klimaat. Dat is belangrijker dan een paar banen creëren in de polder.
​"Klimaat, natuur en welzijn komen op de laatste plaats en het blijft vaak bij loze woorden", vat directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu de kritiek samen. Alleen door de plannen voor Lelystad te schrappen kan de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart zodanig dalen dat die in lijn komt met het klimaatakkoord van Parijs. Ook op het gebied van geluidsnormen en gezondheidsschade bij omwonenden schieten de plannen tekort, vinden de bezwaarmakers.
Lees meer hierover in het artikel van NH Nieuws.

Zienswijze Stichting Red de Veluwe

We hebben ook een zienswijze ingediend op de luchtvaartnota 2020-2050.

 


 

Zienswijze Red de Veluwe: Luchtvaartnota ontbeert iedere realiteitszin

10/7/2020

 
In de luchtvaartnota staat dat we kunnen groeien van 500.000 naar 800.000 vliegbewegingen per jaar. Koekoek!
Stichting Red de Veluwe heeft haar zienswijze ingediend op de Luchtvaartnota 2020-2050. We hebben er voor gekozen om alleen te reageren op de onderwerpen 'Lelystad Airport' en 'de Veluwe'. Dat hebben we gedaan omdat deze (horror) toekomstvisie bol staat van de luchtfietserij. We zouden er dagen mee bezig zijn om alle onzin te weerleggen maar daar passen we voor.

De luchtvaartnota lezen is een oefening in geduld. Het stuk is langdradig en vaag. Er is geen rekening gehouden met de stikstofcrisis, coronacrisis en de klimaatcrisis. Wel belangrijk, lijkt ons en daardoor heeft het een hoog onrealistisch karakter.

Download zienswijze

zienswijze_ontwerp_luchtvaartnota_2020-2050__stichting_red_de_veluwe.pdf
File Size: 95 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

De haren gaan echter recht overeind staan als het gaat over de ambities en de plannen. Volgens de plannenmakers staan klimaat en welzijn bovenaan de prioriteitenlijst maar kan de luchtvaart wel doorgroeien. Naar wel 800.000 vliegbewegingen(!). Hoe? Met o.a. elektrisch vliegen. Leuk idee, maar iedereen die zich een beetje heeft verdiept in deze materie weet dat dat onrealistisch is. Zelfs de minister zelf:
[object Object]
Ook 10 milieurorganisaties hebben een zienswijze ingediend met als advies: kap met Lelystad Airport. Ook namens de 20 Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen is een gedegen reactie ingestuurd. 
zienswijze-satl.pdf
File Size: 572 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

 


 

    zoek  terug

    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS Feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Naar ons Nieuwsbrieven-archief

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken