Het ministerie heeft de stikstofcijfers naar beneden berekend om te voorkomen dat stikstof een probleem zou worden voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Hoe zit dat precies? Lees de uitgebreide reconstructie in de Stentor, het AD en het Parool van vandaag. Lees hier het AD: Hoe de overheid volgens ingenieur Leon Adegeest sjoemelde met de stikstofcijfers van Lelystad Airport De aantijgingen zijn weken geleden al aan het ministerie, het bureau dat de stikstofberekeningen heeft gedaan en het RIVM gestuurd. Het ministerie heeft nog niet gereageerd.
Minister Van Nieuwenhuizen heeft berekeningen over vliegveld Lelystad niet met de Kamer gedeeld. Het gaat om informatie over de toename van het verkeer rond de nieuwe luchthaven en de gevolgen daarvan voor de stikstofuitstoot. De minister liet daar afgelopen zomer met spoed onderzoek naar doen.
Onderzoek achtergehouden
Voorstanders van de uitbreiding van Lelystad Airport zijn niet gebaat bij een onderzoek waaruit blijkt dat de stikstofproblematiek groter is dan gedacht. Uit het onderzoek zal ongetwijfeld zijn gebleken dat er ten onrechte te weinig uitstoot van verkeer is meegeteld in het MER. Dat zou betekenen dat het MER opnieuw onjuist is. Er zullen opnieuw berekeningen gemaakt moeten worden en dat kost tijd. Tijd die de minister niet heeft als ze op 1 november van dit jaar de laagvliegroutes van Lelystad Airport wil openen.
Het lijkt de standaard tactiek te zijn van het ministerie: het achterhouden van een rapport dat niet goed uitkomt. Want het ministerie heeft maar 1 opdracht en dat is het vliegveld laten uitbreiden. Het onderzoek 'De mainports voorbij', bijvoorbeeld, is ook al in ambtelijke la beland.
Foutje of Leugentje?
Stichting Red de Veluwe heeft in een zienswijze gevraagd of de stikstofuitstoot van het verkeer van en naar Lelystad Airport volledig is meegenomen. In een reactie daarop zegt het ministerie dat dat wel het geval is. We weten inmiddels dat dit onwaar is. We kunnen alleen niet zeggen of dit het zoveelste foutje is in het voordeel van het ministerie of dat we bewust door het ministerie worden voorgelogen.
Transparantie ver te zoeken
Kamerleden vroegen sinds de zomer meermalen om informatie over stikstof met betrekking tot Lelystad Airport. Jan Paternotte van D66 en Suzanne Kröger van GroenLinks zijn verontwaardigd en willen zo snel mogelijk tekst en uitleg van de minister. Die zegt dat het onderzoek maar een onderdeel is van een groter onderzoek en daarom nog niet naar de Kamer is gestuurd.
Actievoerders van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen hebben aangetoond dat de stikstofberekeningen van luchthavens niet kloppen. Die bevindingen zijn begin december 2019 gestuurd naar het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Minister Van Nieuwenhuizen heeft toegezegd dat ze ons onderzoek zou laten reviewen door het RIVM en de Commissie mer. We hebben er nooit meer iets van gehoord.
Onze reactie: "Dit is de zoveelste aanwijzing dat de minister niet de feiten aangrijpt om nog eens goed te kijken of Lelystad Airport wel zo'n goed idee is. Onderzoeken en bevindingen worden bij elkaar geveegd en gebruikt om te laten zien dat aan alles is gedacht maar dat het vliegveld echt open moet. De Tweede Kamer wordt binnenkort overladen met een enorme hoeveelheid onderzoeken en andere documenten en dan is er te weinig tijd om goed naar de feiten te kunnen kijken."
Dit hadden we al verwacht: er komt een generaal pardon voor 3300 projecten die stilliggen door de stikstofuitspraak van de rechter. Lelystad Airport is daar één van. Het vliegveld heeft geen natuurvergunning nodig en hoeft zich niet aan de wet en aan de uitspraak van de Raad van State te houden. Dat staat in een brief die Minister Schouten van Landbouw heeft verstuurd aan MOB en de samenwerkende actiegroepen.
Remkes advies in de wind geslagen
Minister Van Nieuwenhuizen van I&W slaat hiermee een andere weg in dan Remkes adviseert: eerst de uitstoot omlaag, dan pas denken aan groei. Ook de uitspraak van de hoogste rechter en Europese regels worden aan de laars gelapt. Vluchten toestaan vanaf Lelystad Airport zorgt voor een verdere verslechtering van de natuur op de Veluwe.
De natuur op de Veluwe is er slecht aan toe. Vandaag kwam het Wereld Natuur Fonds met een alarmerend rapport waaruit blijkt dat er 50% minder wilde dieren zijn op de Veluwe door de overmatige uitstoot van Stikstof. Zie het bericht op nos.nl
Stikstofberekeningen kloppen niet
Ondertussen is ook door de samenwerkende actiegroepen aangetoond dat de stikstofuitstoot veel te laag is ingeschat. Het RIVM heeft bevestigd dat de berekeningen inderdaad niet kloppen maar het ministerie houdt de kaken stijf op elkaar.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|