Maar liefst 5 partijen in de Tweede Kamer hebben kritische kamervragen ingediend en willen dat de Minister uiterlijk komende vrijdag reageert. De vragen zijn opgesteld door de leden Kröger (GroenLinks), Lacin (SP), Gijs van Dijk (PvdA), Van Brenk (50 plus), Van Raan (Partij voor de Dieren) en Bruins (CU). Kamervragen1. Was de commissie MER op de hoogte van het feit dat de piekwaarden, opgenomen in het MER gebaseerd zijn op gemiddelden? Zo nee, van welke definitie van waarden ging het MER uit? 2. Op basis waarvan stelt u dat de piekwaarden in het MER realistisch zijn? 3. Erkent u dat er, gegeven het feit dat alle metingen hoger uitvallen dan de berekeningen, eerder sprake is van een systematische afwijking van 3-6 dB in het model, dan van ‘een bandbreedte van 3-6 dB’? 4. Was de commissie MER op de hoogte van het feit dat er in praktijk een marge van 3-6 dB verwacht kan worden tussen de metingen en berekeningen van vliegtuiggeluid? 5. Vindt u dat een model dat een systematische afwijking geeft ter grootte van een verdubbeling van het ervaren geluid, voldoende in staat is de werkelijkheid te benaderen om daadwerkelijke milieueffecten te voorspellen? Zo ja, op welke wetenschappelijke rapporten berust deze overtuiging. Zo nee, hoe gaat u het model aanpassen? 6. Verwacht u dat de praktijk na de opening, met minder strak geplande vluchten, beladen toestellen en minder gunstige weersomstandigheden beter aansluiten op de modelberekeningen en het MER of juist een nog grotere systematische afwijking zal laten zien? Kunt u het antwoord toelichten? 7. Waarom is voor Lelystad Airport niet gebruik gemaakt van het modernere Doc29-model, als dit volgens u een betere correlatie tussen meten en rekenen geeft? Kunnen de voor het MER noodzakelijke berekeningen worden overgedaan met Doc29? Zo nee, waarom niet? 8. Waarop zijn de huidige grenswaarden voor (vliegtuig-)lawaai gebaseerd? Zijn dit (vooral) ervaringen van omwonenden, internationale normen of gezondheidskundige onderzoeken? Welke rol speelt gezondheid bij het vaststellen van welke overlast aanvaardbaar is? Wordt hieraan getoetst? Waarom niet? 9. Klopt het, dat wind zowel het gemeten als het ervaren geluid maskeert en dat geluidsbelasting mede hierdoor in de winter anders wordt ervaren dan in de zomer? Hoe zal dit gemiddeld uitpakken voor vakantieluchthaven Lelystad, waar het grootste deel van de vluchten in de zomer zal vertrekken? Welke extra systematische afwijking zal het berekende gemiddelde straks hebben ten opzichte van de ervaren pieken? 10. Bent u van mening dat het oude en nieuwe (Doc29) model objectief en gedetailleerd genoeg zijn om de praktijk zo accuraat mogelijk te beschrijven? Is het aantal stuwkrachtsettings, beladingsgraden, weersomstandigheden en andere variabelen daarvoor voldoende in het model ingebouwd? Zo nee, wat is uw voorgestelde oplossing?
"Om Schiphol te ontlasten opent Lelystad Airport naar verwachting in 2020 zijn deuren voor vakantievluchten." Dat staat op de website van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Er is geen grotere onzin denkbaar en dat weten ze op het Ministerie donders goed! Lelystad moet 45.000 vluchten overnemen van Schiphol. Dat klopt. Het idee daarachter is echter dat die ruimte op Schiphol kan worden opgevuld door zakelijke en intercontinentaal verkeer. Niks ontlasten dus, maar gewoon uitbreiden. Grotere vliegtuigen naar SchipholHet soort vliegtuigen dat op Schiphol in de plaats komt van de vakantievluchten moeten grotere afstanden overbruggen. Ze zijn groter, zwaarder en maken veel meer lawaai. Hoezo, ontlasten? Er zijn vermoedens dat de ruimte die op Schiphol ontstaat, zelfs kan worden opgevuld met meer vliegtuigen dan er naar Lelystad zijn vertrokken. Want het Ministerie ruilt niet een vlucht voor een vlucht. Nee, ze vullen de ontstane 'geluidsruimte' op. Het kan maar zo dat Schiphol gaat groeien. KwalijkWe krijgen regelmatig e-mails van bewoners rond Schiphol die denken dat ze ontlast worden door Lelystad Airport. NIets is minder waar. Het is een kwalijke zaak dat het Ministerie deze mensen op het verkeerde been zet.
Een oproep aan de inwoners van deze plaatsen: Wageningen, Ede, Renkum, Bennekom, Veenendaal, Rhenen en Wolfheze. Woon je hier of ken je mensen in de buurt die nog van niks weten? Kom dan samen naar Wageningen op 19 november. Datum: maandag 19 november Tijd: Van 19.45 tot 22.00 uur Plaats: stadhuis van Wageningen (Markt 22) Hierbij nodigen we u graag uit voor een bijeenkomst over Vliegveld Lelystad en laagvliegen, op maandag 19 november in het stadhuis van Wageningen. Schiphol zit vol en gaat daarom uitbreiden naar Vliegveld Lelystad. Maar het gebruikelijke, hoge luchtruim zit ook al vol. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat ziet als ‘oplossing’ dat vliegtuigen van en naar Lelystad tijdelijk gaan laagvliegen over grote delen van Nederland, ook over Wageningen. Laagvliegen echter veroorzaakt veel nadelen voor mens en natuur, zoals extra geluidsoverlast en uitstoot. Volgens de minister zal het laagvliegen zo’n drie jaar duren, maar zekerheid over een einddatum kan ze niet geven. Het hoge luchtruim is immers vol, overvol zelfs. Wethouder Peter de Haan zal deze avond vertellen wat B & W van Wageningen doen om het laagvliegen tegen te houden. Jos Reijnen (adjunct-directeur Gelderse Milieu Federatie) vertelt meer over de achtergrond en nadelen van het laagvliegen. Robert Tieskens (voorzitter Stichting Red de Veluwe) bespreekt acties die tegen het laagvliegen plaats vinden, met name richting de minister en de Tweede Kamer. Ook komt aan de orde wat bewoners zélf kunnen doen tegen laagvliegen. Wilt u meer weten over het laagvliegen? Wilt u uw stem laten horen en meedoen aan het gesprek? Iedereen is van harte welkom: bezorgde bewoners, gemeenteraadsleden, mensen van natuur- en milieuorganisaties en politieke partijen. Deze bijeenkomst wordt georganiseerd door de werkgroep Vliegverkeerd Wageningen, een initiatief van bezorgde inwoners van Wageningen. Toegang gratis.
Het Ministerie van I&W heeft eindelijk gereageerd op de zienswijze die we namens 834 mensen en organisaties hebben ingediend in maart. We vroegen het Ministerie om de overlast van de vliegvelden Eindhoven en Lelystad ook te noemen in een rapport over lawaai van Schiphol. Die vliegvelden worden immers gebruikt om vliegverkeer van Schiphol over te nemen. Lelystad mág zelfs alleen maar Schipholverkeer overnemen. Dan moet je transparant zijn en de overlast ook meetellen, vinden wij. Ministerie informeert OnvolledigMaar het Ministerie is stoïcijns. Het neemt de aantallen gehinderden in de rest van Nederland niet mee in het rapport dat voor de Europese Commissie bedoeld is. Ze vertellen Europa dus dat er alleen rond Schiphol overlast is en dat de overlast de afgelopen jaren niet is gegroeid. Ze laten weg dat er een vliegveld bij komt met vliegroutes waarin vliegtuigen honderden kilometers over Nederland laag gaan vliegen. Consequenties voor de geluidbelasting van omwonden bij andere luchthavens vanwege uitplaatsing van vluchten van Schiphol en maatregelen die elders hinderbeperking geven vallen buiten dit [wettelijk] kader. KLacht naar brusselWe hebben zelf maar aan de bel getrokken in Brussel. Onze juristen hebben een klacht ingediend bij de Europese Commissie over deze gang van zaken. Wordt vervolgd.... Waar ging het ook alweer over? Zie hier onze oproep en zienswijze.
Het enorme verschil tussen het gemeten geluid van de belevingsvlucht en de voorspelde geluidsoverlast is normaal zegt de Minister vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Dat vinden wij helemaal niet normaal want in het MER staan veel lagere getallen bij 'hardst hoorbare geluid'. De Minister erkent echter wel dat het in de toekomst anders moet: er is een ander softwarepakket nodig en geluidsoverlast kan beter gemeten worden. Volgens de minister is het hardst hoorbare geluid in het MER een gemiddelde. Het kan makkelijk 3 decibel hoger zijn in het echt. Maar in Wageningen en op andere plekken was het meer dan 9 dB(A) hoger! De gegevens in de MER zijn veel te rooskleurig. Die MER voor Lelystad Airport moet dus terug naar de tekentafel. Greenwashing Afgelopen dinsdag maakte de Minister naar eigen zeggen nog een "vreugdedansje" omdat Leonardo DiCaprio naar Nederland komt voor een klimaattop. Zou Leonardo ook weten dat de Minister de meest vervuilende vorm van vervoer, de luchtvaart, in Nederland met 10% wil laten groeien?
De Gedeputeerde Staten van de Provincie Gelderland tolereren niet langer dat er tijdelijke laagvliegroutes komen vanaf Lelystad Airport. Dat heeft de provincie vandaag laten weten aan Minister Cora van Nieuwenhuizen. De Minister had beloofd om in 2023 klaar te zijn met het herindelen van het luchtruim. Ze beloofde ook dat daardoor de laagvliegroutes zouden verdwijnen.
De provincie heeft de Minister onlangs gevraagd of ze zich nog aan die afspraak gaat houden. Onze Gelderse volksvertegenwoordigers kwamen er achter dat ze ook geschiphold worden. Want de Minister komt haar beloftes niet na. Als het aan haar ligt zitten we namelijk voor onbepaalde en dus langere tijd opgezadeld met laagvliegroutes. Het gewijzigde standpunt van de Provincie Gelderland is: Nooit laagvliegroutes boven Gelderland en herindelen voordat Lelystad Airport open gaat. De Staten komen daarmee op voor de kwaliteit van leven in onze mooie provincie. Stichting Red de veluwe blij met ommezwaai
Het heeft veel moeite en tijd gekost maar uiteindelijk is er resultaat. Enkele weken geleden stonden we in het provinciehuis om de Staten toe te spreken samen met 5 andere Gelderse actiegroepen, de belangenvereniging van recreatieondernemers en ongeveer 100 toeschouwers op de overvolle publieke tribunes.
We hebben Statenleden gevraagd om op te komen voor het leefklimaat in onze mooie provincie. We hebben onze zorgen geuit over de het nooit nakomen van afspraken door het Ministerie. We hebben feiten aangedragen. Alle Statenleden hebben een knuffel gekregen. Het was meteen duidelijk dat er een grote meerderheid van de Staten achter de actiegroepen stond. GroenLinks, SP en PvdD hebben nog overwogen om een motie in te dienen. Dat lijkt nu overbodig. Wil je de toespraken terugluisteren? Dat kan. Terugluisteren insprekers provincie Gelderland
Sterk signaal
De Provincie gaat niet over het luchtruim en kan daarom Lelystad Airport niet stopzetten. Toch zijn we blij met dit signaal. Want de Provincie zegt nu niet alleen 'Stop' vanwege alle negatieve gevolgen maar ook 'Stop' omdat opnieuw duidelijk geworden dat het Ministerie koste wat het kost doordrukt en gemaakte afspraken niet nakomt.
Nooit laagvliegroutes boven Gelderland, ook niet tijdelijk. Want bij de overheid is niets zo permanent als een tijdelijke situatie. Oost-Nederland eensgezind
Nu ook de Provincie Gelderland zich helemaal heeft gekeerd tegen de snelle opening van Lelystad Airport lijkt heel Oost-Nederland eensgezind. Er is geen gemeenteraad, geen belangenvereniging en geen politieke partij meer te vinden die nog voor het onzalige plan Lelystad is.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|