De gemeente Harderwijk gaat niet meer actief lobbyen vóór de uitbreiding van Lelystad Airport. De gemeenteraad van de belangrijkste voorstander van Lelystad Airport in Gelderland heeft zich uitgesproken: Lelystad levert méér nadelen op dan voordelen. Het is een stap in de richting van eensgezindheid op de Veluwe.
MOgelijk einde aan samenwerking
Misschien komt hierdoor ook een einde aan het samenwerkingsverband van de 5 voornamelijk Veluwse gemeenten die dachten te profiteren van het vliegveld. Dat zijn Ermelo, Putten, Nunspeet en Zeewolde (Flevoland). De gemeente Harderwijk is de trekker van dat verband. De burgemeester van Harderwijk vertegenwoordigt namelijk de 5 gemeenten. Als Harderwijk zich terugtrekt, lijkt het niet waarschijnlijk dat een andere gemeente die rol overneemt.
Burgemeester wist van niks
Vaak ging dat woordvoeren door Harderwijk overigens zonder overleg met de anderen. Toen onlangs op Lelystad Airport een bijeenkomst werd georganiseerd voor Tweede Kamerleden wist 1 van de burgemeesters daar niets van hoewel zijn gemeente als organisator werd genoemd. We kregen de onderstaande reactie toen we de burgemeester wezen op onwaarheden (e-mailonderwerp was 'leugentje') die daar werden verspreid.
Wilt u mijn naam verwijderen uit uw “leugentje”. Ik ben slechts door uw mail in kennis gesteld van een bijeenkomst die klaarblijkelijk morgen gehouden wordt.
Dat samenwerkingsverband kostte overigens tot december 2021 al minstens € 225.000 en leverde niets op. Dat stond in het verslag van een collegevergadering van de gemeente Nunspeet in december van dat jaar.
Steun van bijna hele raad
De motie is ingediend door Wietske Hollanders (GroenLinks) en is gesteund door de hele raad op uitzondering van de Harderwijkse VVD. De raad is het erover eens dat lobbyen te veel tijd en geld kost en het niet duidelijk is wat Lelystad Airport oplevert. Daarnaast moet een eventuele lobby worden ingestoken vanuit duurzaamheid. Laagvliegroutes geven overlast en brengen schade toe aan de natuur.
Stichting Red de Veluwe is erg in haar nopjes over dit besluit. "Het was ons een doorn in het oog dat niet alle Veluwse gemeenten solidair waren met de gemeenten die veel overlast gaan krijgen. Nu Harderwijk 'om' is, verwachten we dat er meer gemeenten zullen volgen.", Jaap Kloosterziel van Stichting Red de Veluwe.
Ook gesteund door Harderwijkse bedrijven
De motie is zelfs ook ondersteund door de Harderwijkse bedrijvenkring. Ook daar klinkt het geluid dat er geen behoefte is aan een extra vliegveld. Er zijn immers arbeidsplaatsen genoeg. Dat is heel bijzonder want de organisatoren van de bijeenkomst op Lelystad Airport hadden plannen om Kamerleden in bussen naar de Veluwe te brengen om ze te overtuigen hoe goed het Veluwse bedrijfsleven zou profiteren. Dat bleek uit stukken die we hebben gekregen na een WOB-verzoek.
Brief van Red de Veluwe
Stichting Red de Veluwe heeft in januari 2022 een brief gestuurd naar alle fracties in Harderwijk met een oproep om de lobby voor Lelystad Airport te stoppen.
Afgelopen woensdag vond de hoorzitting plaats waar Stichting Red de Veluwe was uitgenodigd als belanghebbende. Wij waren een aanwezig met het bestuur en werden vertegenwoordigd door onze advocaat. In het kort ging het hierom: De Minister voor Natuur en Stikstof heeft op 7 maart besloten dat Lelystad Airport geen natuurvergunning cadeau krijgt (niet gelegaliseerd wordt). Lelystad Airport heeft op 1 juni de Minister gesommeerd om dat besluit te herzien. In de hoorzitting heeft Lelystad Airport kunnen zeggen waarom zij het niet eens zijn met het besluit. Ook ambtenaren van het Ministerie van Infrastructuur hebben dat gedaan. Wij hebben verteld waarom het terecht is dat Lelystad Airport niet gelegaliseerd wordt. Jan Rooijakkers legde namens Leon Adegeest uit waarom de stikstofberekeningen onjuist zijn. We zijn vertegenwoordigd door Bondine Kloostra van het advocatenkantoor Prakken d'Oliveira. Zij is specialist in natuur- en milieubeschermingsrecht. Eind augustus verwachten we een uitspraak. Dan wordt duidelijk of Minister Van der Wal (VVD) haar besluit terugdraait of er aan vasthoudt. Houdt zij vast aan haar besluit? Dan zal Lelystad Airport misschien naar de rechter stappen. Wordt het besluit teruggedraaid? Dan zullen wij overwegen dat te doen. We houden je op de hoogte. Onze advocaat en wij hebben ontzetten veel tijd gestoken in de voorbereiding van deze procedure. Dankzij de financiële steun van vele inwoners van de Veluwe maar ook daarbuiten is dit mogelijk gemaakt.
2 jaar geleden deden vrijwilligers van SATL aangifte tegen ambtenaren van het Ministerie van Infrastructuur, de top van Schiphol en Lelystad Airport. Gisteren maakte het Openbaar Ministerie eindelijk bekend dat de zaak wordt opgepakt. Zij is het onderzoek gestart naar strafbare feiten die mogelijk zijn gepleegd om het vliegveld geopend te krijgen. Het OM gaat onderzoeken of er sprake is van:
De actiegroepen hebben het vermoeden dat er bewust is gerekend met verkeerde waarden voor stikstofberekeningen. Die waren opvallend laag: nèt te laag om een vergunning te moeten aanvragen. Het Openbaar Ministerie onderzoekt nu eerst of er voldoende grond is om ook vervolging in te stellen. Hoe lang dat duurt, is niet bekend. De uitkomst is natuurlijk nog onzeker. Het OM kan nog besluiten dat ze niet gaan vervolgen. Als het ministerie dat wel wordt besloten kan er nog hoger beroep worden ingesteld. De procedure kan nog jaren duren. Wij hebben er in ieder geval veel vertrouwen in dat het OM het onderzoek is gestart. Er is immers genoeg bewijs en het ministerie houdt tot op de dag van vandaag cruciale informatie achter die gewoon openbaar hoort te zijn. Lees hier alles over de aangifte: Aangifte SATL Lelystad Airport - Stichting Red de Veluwe Meer informatieDe Volkskrant schreef een goed en duidelijk artikel over de aangifte en de start van het onderzoek: Strafrechtelijk onderzoek naar mogelijke fraude met stikstofberekeningen Lelystad Airport (volkskrant.nl)
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|