Aan het eind van de middag zullen we het waarschijnlijk weten. Gaat Rutte IV verder met Lelystad Airport en de laagvliegroutes of halen ze de stekker eruit? Van alle onderwerpen die aan bod zullen komen in het regeerakkoord, is Lelystad Airport misschien niet het belangrijkste voor de toekomst van Nederland. Maar voor ons op de Veluwe, na 4 jaar actievoeren, wel.
Lelystad Airport open, maar maximeren?
In een voorstel van een regeerakkoord dat “in de trein was blijven liggen” stond Lelystad Airport genoemd. “Schiphol en Lelystad Airport maximeren”. VVD en CDA willen dus wel door. Maar de tekst is van vóór de onderhandelingen met D66 en ChristenUnie. Van hen is bekend dat ze tegenstander zijn van het poldervliegveld. Red de Veluwe zit in grote spanning of het ze is gelukt Lelystad Airport tegen te houden. Heeft David Goliath verslagen?
Geen vergunning, geen vliegveld
Was het ‘maximeren’ een voorbode van de waarschuwing van juristen over de krimp van Schiphol? Het lijkt erop. Wat we zeker weten is dat Lelystad Airport stikstofruimte wilde gebruiken van Schiphol om een natuurvergunning aan te kunnen vragen. En die stikstofruimte was en is er niet.
Nu de juridische adviseurs van I&W het blijkbaar belangrijk genoeg vinden om de Tweede Kamer vertrouwelijk te informeren over de onhaalbaarheid van een natuurvergunning voor Schiphol, is het wel duidelijk dat Lelystad Airport die noodzakelijke vergunning niet kan regelen, ook niet via Schiphol. Einde aan handel op papier van vermeende stikstofrechten
De nekslag voor Lelystad Airport kreeg echter minder aandacht in het nieuws maar kwam op dezelfde dag, 8 december. De rechtbank in Den Bosch oordeelde over de vergunning van de Amercentrale: In het voordeel van natura-2000 gebieden. De samenvatting is: Niet gebruikte stikstofrechten mogen niet gebruikt worden om nieuwe activiteiten te ontplooien. De uitspraak betekent dat Lelystad Airport dus ook geen fictieve stikstofrechten van Schiphol kan gebruiken.
Feitelijk komt het erop neer dat alleen legalisering Lelystad Airport nog kan behoeden voor afstel maar die kans is zeer klein en gaat hoe dan ook nog jaren duren. Het vliegveld staat op een lijst met zo’n 3000 voornamelijk boerenbedrijven die nog een natuurvergunning nodig hebben. De legalisering waarvan de Tweede Kamer onlangs heeft bepaald dat die niet mag gelden voor Lelystad Airport . Durft de minister het aan om de wens van de Tweede Kamer te negeren en het vliegveld vóór te trekken op 3000 boeren en woningbouw?
We zien op stikstofgebied geen mogelijkheden meer voor het Ministerie van I&W om een nieuwe list voor Lelystad Airport te verzinnen. Het plan kan de ijskast in.
Een natuurvergunning voor Schiphol is mogelijk nooit haalbaar. Daardoor moet het aantal vluchten op Schiphol misschien terug van 500 duizend naar 400 duizend vluchten. Er zijn draconische maatregelen nodig en dan nog is het niet haalbaar. Juristen van het kabinet waarschuwen dat het heel moeilijk wordt om Schiphol aan een natuurvergunning te helpen. Dat meldt het NOS Journaal vandaag. Het is voor het eerst dat zo'n signaal wordt gegeven. Wat betekent dat voor Lelystad Airport?Als de juristen van het Ministerie van I&W er geen vertrouwen in hebben dat Schiphol een natuurvergunning kan krijgen, dan geldt dat zeker ook voor Lelystad Airport. Lelystad Airport is namelijk ook in afwachting van een natuurvergunning. Die vergunning is nodig om open te kunnen. Sterker nog, Lelystad Airport is afhankelijk van de vergunning van Schiphol. Schiphol wil een deel van de uitstootrechten overdragen aan Lelystad Airport.Toevallig heeft de rechtbank vandaag een uitspraak gedaan over stikstofuitstoot van de Amercentrale. De rechter heeft bepaald dat er niet eindeloos mag worden geschoven met recht op uitstoot als er geen natuurvergunning aan ten grondslag ligt. Met andere woorden: het plan van Schiphol om stikstofrechten aan Lelystad Airport over te dragen, gaat niet door. Zolang Schiphol die natuurvergunning niet heeft, kan Lelystad Airport geen stikstofrechten overnemen. De andere weg voor het vliegveld om toch onder de verplichting van een natuurvergunning uit te komen is de zogenoemde 'legalisatie'. Daarmee wordt bedoeld dat de luchthaven een vergunning cadeau krijgt zonder dat het aan de regels voldoet. De Tweede Kamer heeft een paar weken geleden gestemd voor een motie om Lelystad Airport van het lijstje 'te legaliseren bedrijven' te halen. De Minister van LNV moet daar nog over besluiten. Juristen van Red de Veluwe achten het vrijwel onmogelijk om op deze manier het vliegveld op korte termijn te kunnen openen. Volgens de NOS zijn er draconische maatregelen nodig om de stikstofuitstoot rondom Schiphol te verminderen. Als dat de oplossingsrichting wordt, zal het nog jaren duren voordat Lelystad Airport open kan. Bekijk het item in het NOS Journaal hier NOS Journaal gemist? Start met kijken op NPO Start
Het Ministerie van I&W heeft de Provincie Overijssel en een paar gemeente laten weten dat het helaas toch niet lukt om de laagvliegroutes in het Overijsselse Vechtdal op te lossen. Mocht het vliegveld uitbreiden voor vakantievluchten, dan zullen de vliegtuigen daar op 1800 meter gaan vliegen.
Voormalig Minister Van Nieuwenhuizen had beloofd dat de laagvliegroutes opgelost gaan worden. Dat blijkt nu ook definitief niet het geval voor het Vechtdal. Van Nieuwenhuizen heeft eerder ook al eens geroepen dat de laagvliegroutes boven de Veluwe zijn opgelost. Zij had toen immers het beleid aangepast van: "Laagvliegen tenzij het hoger kan" in "We gaan hoger vliegen tenzij het lager moet". Cijfers over hoeveel en vaak er hoger gevlogen gaat worden, konden niet worden gegeven door het Ministerie.
Voor sommige politieke partijen zoals het CDA is het oplossen van de laagvliegroutes een voorwaarde om akkoord te gaan met Lelystad Airport. Het is de vraag wat die partij, het kabinet en de Tweede Kamer hiermee gaan doen.
Als het aan het CDA en de VVD ligt, gaat het kabinet de komende 3,5 jaar door met het openen van Lelystad Airport. Dat is te herleiden uit een concept regeerakkoord dat is gevonden in een trein. Het concept is een vroege versie die alleen door de VVD en het CDA is opgesteld. Het is dus nog de vraag hoe de andere 2 partijen, D66 en de ChristenUnie, hier mee omgaan. Bekend is dat beide partijen tegenstander zijn van het openen van Lelystad Airport. Fragment uit het concept:
Zes Veluwse gemeenten doen opnieuw een dringende oproep aan Den Haag om pas op de plaats te maken met Lelystad Airport. Zij richten zich op de formerende partijen. Afgelopen juni stuurden de gemeenten al een brief met een soortgelijke strekking naar informateur Mariëtte Hamer. De Veluwse gemeenten wijzen erop dat de Tweede Kamer heeft aangegeven dat het tijd is voor een nieuwe bestuurscultuur. ,,Daarom heb ik de volgende boodschap voor de formerende partijen’’, vervolgt Wiggers. ,,Neem besluiten die de nieuwe bestuurscultuur ondersteunen. Haal de ‘mist’ weg die hangt over het besluitvormingsproces bij Lelystad Airport.’’ Lees meer in De Stentor
Vandaag publiceren 4 landelijke kranten een grote advertentie met een oproep aan de leiders van de 4 partijen die de regering willen gaan vormen. De boodschap is: houd Lelystad Airport dicht en laat ons meepraten. De advertentie is een initiatief van de 23 Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen.
Kabinetsformatie
Er zijn signalen dat de fractievoorzitters vandaag Lelystad Airport op de agenda hebben staan. De onderhandelingen zouden in een cruciale fase zitten. We wachten in spanning af of Lelystad Airport terugkomt in het regeerakkoord.
Meer informatie is te vinden op satl.nl/formatie
Lelystad Airport, de provincie Flevoland en de burgemeesters van Almere, Noordoostpolder, Harderwijk en Lelystad lokken Tweede Kamerleden met een oude leugen naar Lelystad Airport.
In een uitnodiging voor een werkbezoek van komende vrijdag staat dat de Kamerleden een toelichting krijgen over hoe Lelystad Airport een ‘logische ontwikkeling is in de verbetering van de leefbaarheid in de Schiphol-regio’. Hiermee suggereren lokale bestuurders dat de overlast in de regio Schiphol afneemt door een eventuele uitbreiding op Lelystad. Niets is echter minder waar! Overloopluchthaven Lelystad
Schiphol wil namelijk vakantievluchten verplaatsen naar Lelystad om op Schiphol plaats te maken voor intercontinentale vluchten en zakelijk verkeer (lees: vrachtvliegtuigen). Dat zijn grotere vliegtuigen waarmee meer verdiend kan worden maar ook die méér lawaai maken. De kostbare slots op Schiphol, waar alle maatschappijen graag willen blijven, worden zeker gevuld. Het aantal vluchten blijft minimaal gelijk en de geluidsoverlast rondom Schiphol zal dus nog verder toenemen.
Vakantievliegtuigen zijn klein, bijvoorbeeld een Boeing 737. Een intercontinentale vlucht of een vrachtvliegtuig maakt bijvoorbeeld gebruik van een viermotorige 777. Die zijn veel groter, zwaarder en luider. Dat is ook algemeen bekend en werd al eens onderzocht door CE Delft.
Dat de slots op Schiphol weer worden opgevuld, is algemeen bekend maar niet iedereen weet dit. Red de Veluwe krijgt regelmatig mailtjes van inwoners uit de Schiphol-regio die boos zijn omdat ze vinden dat ze recht hebben op minder overlast. We leggen dan altijd uit dat Lelystad Airport geen oplossing biedt, maar het probleem zelfs verergert. En, dat de overheid willens en wetens dit 'misverstand' blijft verspreiden. We hebben gecheckt bij de Provincie Flevoland of de tekst in de uitnodiging misschien een foutje is maar de woordvoerder noemt het een "verschil van inzicht".
Lokale bestuurders vormen Schiphollobby
In de uitnodiging staat tevens dat er op Lelystad Airport met verschillende partijen het gesprek aangegaan kan worden om de voor- en nadelen van de uitbreiding. Zo lijkt het net alsof de Kamerleden een evenwichtig verhaal krijgen. De woordvoerder van de provincie Flevoland bevestigt ons dat er wel iemand is die de nadelen gaat toelichten. Wij zijn echter van overtuigd dat er alleen maar ambtenaren en personen uit het bedrijfsleven die financieel voordeel hebben bij het vliegveld, aanwezig zijn.
Ok, van de Schiphol Group verwachten we alleen maar positief nieuws over de groei van de luchtvaart maar deze uitnodiging wordt verstuurd door de Provincie Flevoland mede namens burgemeesters van een aantal gemeenten! Kamerleden op de hoogte
Zo wordt Kamerleden een rad voor ogen gedraaid door lokale bestuurders. De Kamerleden en hun partijen worden verkeerd geïnformeerd. We hebben de Kamerleden gevraagd om zich goed te laten informeren komende vrijdag en vooral ook eens met de burgers te komen praten.
Belangrijk nieuws over de natuurvergunning voor Lelystad Airport. De Tweede Kamer heeft een voorstel aangenomen van de Partij voor de Dieren die het kabinet oproept om nu geen natuurvergunning af te geven voor de opening van Lelystad Airport.
“Midden in de natuur- en klimaatcrises is het openen van een nieuw vliegveld een zeer slecht plan. De luchtvaart moet krimpen, dus Lelystad Airport kan gewoon gesloten blijven,” zegt PvdD-Kamerlid Lammert van Raan.
Een meerderheid van de Kamer is het daar mee eens. Minister Schouten van LNV, die over natuurvergunningen gaat, had de Kamerleden afgeraden om met het voorstel van de Partij voor de Dieren mee te gaan.
Stokje
Lelystad Airport heeft momenteel geen natuurvergunning en deze is zeer moeilijk te verkrijgen vanwege de hoge stikstofuitstoot. Voor Lelystad Airport is er onvoldoende ‘stikstofruimte’, net als voor woningbouw en uitbreidingen van veehouderijen. Maar omdat het vliegveld tóch een vergunning nodig heeft om eventueel open te kunnen, was het kabinet van plan om Lelystad Airport nu gewoon te legaliseren, samen met ± 3000 voornamelijk boerenbedrijven. Daar steekt dit aangenomen voorstel een stokje voor.
Deze groep omvat de zogenoemde ‘schrijnende gevallen’. Dat zijn bedrijven die weinig stikstofdepositie veroorzaken maar niet door mogen ontwikkelen. Lelystad Airport heeft echter geen lage stikstofdepositie.
Het is afwachten of de motie ook wordt doorgevoerd. Daar hebben wij in ieder geval veel vertrouwen in. “Het zal niet gebeuren dat een Minister een vergunning wil afgeven aan een bedrijf dat aantoonbaar niet aan de voorwaarden voldoet. En misschien niet te goeder trouw heeft gehandeld, aldus Robert Tieskens, voorzitter van Red de Veluwe. “Het is evenwel zeer goed nieuws dat de Tweede Kamer niet wil dat Lelystad Airport een natuurvergunning cadeau krijgt op basis van onjuiste gegevens.”
Procederen
Mocht het kabinet Lelystad Airport toch willen legaliseren dan zullen we daar tegen procederen. “De natuur wordt in het hele land zwaar overbelast met stikstof. We moeten leren accepteren dat niet alles kan. De stikstofuitstoot moeten we drastisch terugbrengen en we moeten al helemaal niet méér gaan vliegen. Wat ons betreft komt die natuurvergunning er nooit en blijft Lelystad Airport gewoon dicht,” zegt PvdD-Kamerlid Leonie Vestering.
Wie stemden voor en tegen?
De partijen die voor deze motie hebben gestemd:
SP, GroenLinks, BIJ1, Volt, PvdA, Den Haan, D66, ChristenUnie, SGP, Omtzigt, BBB, FvD, Van Haga, PvdD De partijen die rustig een vergunning willen verlenen aan Lelystad Airport: VVD, CDA, PVV en Denk
Het Financieel Dagblad kopte gisteren “Trukendoos van Rijkswaterstaat bij aanleg A15 wekt wrevel op in Gelderland”.
Uit het artikel blijkt dat Rijkswaterstaat Gelderse boeren heeft uitgekocht om stikstofruimte te creëren voor de uitbreiding van de snelweg A15. De provincie was daar niet van op de hoogte. De provincie heeft het nakijken
Rijkswaterstaat wil de stikstofuitstoot van de snelweg ‘salderen’ met de schaarse stikstofrechten van de opgekochte bedrijven. Of dit juridisch haalbaar is, moet nog blijken. Feit is dat de provincie Gelderland bij dit soort acties het nakijken heeft en bijvoorbeeld woningbouwprojecten in Gelderland hierdoor dreigen te stagneren.
Wegkapen voor Lelystad
Red de Veluwe waarschuwde diverse Gelderse gemeenten vorig jaar al voor dit soort praktijken in het kader van Lelystad Airport. Immers, stikstofruimte die wordt ingepikt door het ministerie van I&W ten behoeve van Lelystad Airport kan broodnodige projecten in de provincie zoals starterwoningen belemmeren.
We hopen dat de Provincie Gelderland ingrijpt voordat de Gelderse stikstofrechten worden weggekaapt ten behoeve van Lelystad.
Stichting Red de Veluwe heeft in 2019 aan de minister van LNV verzocht om handhavend op te treden tegen NV luchthaven Lelystad. De minister erkent dat de NV in strijd heeft gehandeld met de Wet Natuurbescherming, maar acht het disproportioneel om maatregelen te nemen. De Stichting heeft tegen dit besluit beroep bij de bestuursrechter in Arnhem ingediend. Het is inmiddels duidelijk dat de ministeries LNV en I&W zich alleen door uitspraken van rechters van hun onzalige plannen af zullen laten brengen. Dit alles is dan ook reden geweest om een flyercampagne op te zetten en uit te voeren met twee belangrijke onderdelen voor de inwoners van ons gebied. Het ene onderdeel betrof het informeren over de gevolgen van de geplande opening van het vliegveld Lelystad en de wijze waarop de ministeries stapsgewijs hun plannen er doorheen drukken en het tweede onderdeel was een oproep ons financieel te steunen om de juridische procedures tegen de ministeries te kunnen voeren. 140.000 brieven bezorgdIn september 2020 is de Stichting kleinschalig gestart door met vrijwilligers brieven te bezorgen. Gaandeweg werd dit uitgebreid over ons gehele gebied. Eind juni jongstleden is deze flyeractie afgerond en hebben we grofweg vanaf de Noord-Veluwe tot en met het zuidelijke deel van de Veluwe inclusief een deel van het IJsselgebied ruim 140.000 brieven bezorgd. Nagenoeg in elke plaats en/of buurt is een brief bezorgd. Vanwege de omvang van het gebied en het arbeidsintensieve karakter van het bezorgen is een behoorlijk deel van de brieven gedaan met lokale huis-aan-huis krantjes. De respons was buitengewoon, zowel over de inhoud en informatie in de brieven als ook de financiële bijdragen van inwoners. 2 juridische proceduresHet geld wordt gebruikt voor de strijd op 2 juridische fronten. Hierin worden we professioneel bijgestaan door advocaat mr Bondine Kloostra van Prakken d’Olivera. Mevrouw Kloostra is specialist in het milieu-en natuurbeschermingsrecht. De ene, gestarte juridische procedure betreft de beroepsprocedure bij de rechtbank. Deze procedure voeren we samen met Vereniging Dorpsbelangen Wilsum, Stichting Drenthe Blijft Stil, Stichting HoogOverHattem, Stichting Laagvliegroutes Friesland NEE, Wijkvereniging Berkum - allemaal, net als wij, onderdeel van SATL -,MOB, Natuurmonumenten en een particulier. De andere juridische procedure starten we zodra het ministerie van LNV de natuurvergunning gaat verlenen aan vliegveld Lelystad. Deze tweede procedure voeren we samen met in ieder geval Natuurmonumenten en Geldersch Landschap en Kasteelen. De ontvangen donaties worden gebruikt bij het voeren van de lopende en komende juridische procedures. De verwachting is dat het een lange en kostbare weg gaat worden. De overheid heeft immers diepe zakken en wij hebben die niet. De flyeractie is was zeer succesvol maar om de strijd tegen de overheid en het niet openen van vliegveld Lelystad vol te kunnen houden blijft financiële steun nodig en essentieel.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|