Televisieprogramma De Monitor besteedde gisteravond aandacht aan de uitstoot van ultrafijnstof van vliegtuigen. Die uitstoot is bij vliegtuigmotoren extreem hoog en er is wetenschappelijk aangetoond dat ultrafijnstof een effect heeft op de gezondheid van mensen. Met andere woorden: mensen worden ziek en gaan te vroeg dood door ultrafijnstof.
Schiphol ontkent doodleuk dat ultrafijnstof slecht is voor de gezondheid
De actiegroepen tegen de uitbreiding van Lelystad Airport zijn het erover eens: de belevingsvlucht is niet meer dan een vliegshow die niets te maken heeft met de dagelijkse hoeveelheid ellende die over ons uitgestort wordt als Lelystad Airport open zou gaan. Het is alsof je de irritatie van een lekkende kraan met één druppel water wil simuleren. Komende woensdag vliegt een Boeing 737-800 bijna alle laagvliegroutes van en naar Lelystad. Het vliegtuig vliegt ook over grote delen van de Veluwe. Grote opkomst verwachtVeel Veluwnaren zijn van plan om vanuit de tuin het vliegtuig over te zien of horen vliegen. We verwachten dat veel mensen die tot nu zeggen: "het zal wel wel meevallen", vanaf woensdag wakker zijn. Nijbroek: meten en belevenStichting Red de Veluwe is aanwezig in Nijbroek en Klarenbeek. In Nijbroek meet de Stichting Geluidshinder voor ons de geluidspieken van de Boeing. Ook in Klarenbeek en een paar andere plekken. Het lawaai kan echter een stuk minder zijn dan in de toekomst want het vliegtuig is nu ongeveer 20.000 kilo lichter dan normaal. Dat komt doordat er geen mensen en koffers mee aan boord kunnen. In Nijbroek maken we ook video-opnamen met een 360 graden videocamera. Het bedrijf videoproducties.nl is bereid om dat voor ons te doen. Alles over vliegtijden en locaties belevingsvlucht op 30 mei Gebruik onze appBen je ook van plan om de belevingsvlucht mee te maken? Het bedrijf SoundAppraisal heeft een app ter beschikking gesteld aan de actiegroepen waar mensen hun beleving mee kunnen vastleggen. We raden iedereen aan om die app nu te downloaden en door te geven of je de flyby fijn of vervelend vond. Doorgeven moet tijdens de belevingsvlucht. Doe de enquêteHet Ministerie van Infrastructuur houdt ook een enquête onder de bevolking. Ook om te meten hoe je de laagvlieger beleeft. Het is verstandig om ook die enquête in te vullen. Maak video en stuur naar onsMaak je een video van de belevingsvlucht? Stuur hem ook naar ons via facebook: @stichtingreddeveluwe , twitter: #st_rdv, e-mail of wetransfer
Tijdens de belevingsvlucht op 30 mei kun je gemakkelijk je ervaring delen met je smartphone. Stichting Geluidshinder en SoundAppraisal stellen een app voor smartphones ter beschikking waarmee dat kan. Mensen kunnen het geluid van de Boeing opnemen en aangeven hoe ze het geluid beleefd hebben. De app is ontwikkeld door het bedrijf SoundAppraisal. Dat is een spinoff van de Rijksuniversiteit Groningen. De gegevens worden anoniem verwerkt en zo snel mogelijk gepubliceerd op onze website. Download de appJe vindt de downloadlink zo snel mogelijk op deze website.
In een 9 jaar oud rapport van de Luchtverkeersleiding Nederland staat dat laagvliegen boven Oost- en Noord Nederland van en naar Lelystad Airport noodzakelijk is. Dat rapport was bekend bij de Alderstafel, maar het bereikte nooit de Tweede Kamer.
De Tweede Kamer is akkoord gegaan met een luchthavenbesluit over Lelystad terwijl de kamerleden niet wisten hoeveel overlast er zou ontstaan. Bekijk de reportage hierover van RTV Oost
Het Jeugdjournaal legt klip en klaar uit waarom we op de Veluwe geen laagvliegende vliegtuigen willen. Bekijk de uitzending: Kinderen maken zich zorgen over uitbreiding Lelystad
Stichting Red de Veluwe dient opnieuw een klacht in bij de Europese Commissie. Dat doen we omdat er in het gerepareerde milieueffectrapport geen milieueffecten zijn beschreven over de situatie na herindeling. De eindsituatie is nu onbekend en het MER is dus onvolledig. Dat is in strijd met de Europese regels. Eerdere klacht niet in behandelingWe hebben eerder een klacht ingediend bij de Europese Commissie omdat er geen enkele laagvliegroute was onderzocht. Nadat Minister van Nieuwenhuizen van I&W beloofde de regels te zullen gaan naleven, besloot de Europese Commissie onze klacht niet in behandeling te nemen. Het nieuwe MER voldoet opnieuw niet aan de regels. Daarom dienen we opnieuw een klacht in. In Duitsland zelfde verhaalWe voelen ons gesterkt door een vergelijkbare situatie in Duitsland. De Europese Commissie heeft Duitsland op de vingers getikt omdat daar ook in een MER niet effecten van later vast te stellen routes bevatte. We verwachten dat als de minister toch zo doorgaat, ze wordt teruggefloten door Brussel. Zelfs de Commissie-mer waarschuwt ministerWe zijn niet de enigen die zien dat het ministerie zich niet aan de Eurpoese regels houdt. Zelfs de Commissie-mer die het milieueffectrapport moest beoordelen waarschuwt de minister. “....zolang er geen definitief besluit is over herindeling van het luchtruim, de situatie kan ontstaan dat het MER niet de effecten beschrijft van het uiteindelijke, feitelijke gebruik van de luchthaven” OplossingDe enige mogelijke oplossing die past is: eerst het luchtruim opnieuw indelen en dan het milieueffectrapport overdoen. Tot die tijd moet Lelystad Airport op 'on hold'.
Leon Adegeest is ervan overtuigd dat het management van Schiphol vooral de avond -en nachtvluchten naar Lelystad wil verplaatsen. Op die manier zou Schiphol namelijk flink meer kunnen groeien dan alleen door vluchten te verplaatsen naar de regio. Hoe zit dat?Met Schiphol is afgesproken dat er een plafond is van 500.000 vliegbewegingen tot en met 2020. Maar de luchthaven wil groeien. Op 1 januari 2021 vervalt hoogstwaarschijnlijk het plafond, en worden de 500.000 vliegbewegingen omgezet in 'geluidsruimte'. Dat betekent dat als vliegtuigen stiller worden, er evenveel lawaai gemaakt mag blijven worden en dat er gegroeid kan worden.
Avond -en nachtvluchten zijn meer waard dan dagvluchten. Door de meest irritante vliegtuigen die in de avond en 's nachts vliegen naar Lelystad te verplaatsen mag Schiphol meer vluchten er voor terugplaatsen. Wil je precies weten hoe het zit? Reportage van Omroep Gelderland.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|