niet repareren maar overdoen!
Het milieueffectrapport (MER) voor Lelystad Airport wordt nu 'geactualiseerd en uitgebreid' – zeg maar gerepareerd. De Minister wil de fouten repareren die zijn gevonden in het, tevens onvolledige, MER. In februari maakt ze bekend wat haar nieuwe plannen zijn.
Stichting Red de Veluwe vindt dat het MER helemaal, met inachtneming van alle procedures, over gedaan moet worden. En het zou uitgebreid moeten worden op een aantal punten. Die punten hebben we op 20 januari 2018 gestuurd naar o.a. de Minister, de MER Commissie en de bewonersdelegatie. Op deze pagina vind je punten die in het 'gerepareerde MER' zouden moeten staan.
Stichting Red de Veluwe vindt dat het MER helemaal, met inachtneming van alle procedures, over gedaan moet worden. En het zou uitgebreid moeten worden op een aantal punten. Die punten hebben we op 20 januari 2018 gestuurd naar o.a. de Minister, de MER Commissie en de bewonersdelegatie. Op deze pagina vind je punten die in het 'gerepareerde MER' zouden moeten staan.
reikwijdte_en_detailniveau_uitbreiding_mer_lelystad_airport_definitief.docx | |
File Size: | 66 kb |
File Type: | docx |
Of lees de Samenvatting
In het gerepareerde MER zou moeten staan:
- Het aantal vliegtuigen – niet de beoogde Boeings en Airbussen voor vakantievluchten – dat nog meer gebruik zal maken van de aansluit-, aan- en uitvliegroutes van Lelystad Airport.
- Ook de karakteristieken van deze verschillende types vliegtuigen moeten meegenomen zijn in de m.e.r. voor de berekening van geluidsoverlast en uitstoot, m.n. turboprops.
- De economische effecten zoals de effecten voor de werkgelegenheid in o.a. de recreatiesector in Nederland en dus ook de Veluwe. Dit is nog niet beschreven.
- Een realistische inschatting van de waardedaling van onroerend goed onder de laagvliegroutes.
- Vliegtuigen van het kaliber Boeing 737 zijn in relatief stille gebieden tot op grote hoogte (> 4 km) en in een ruime zone van enkele kilometers rond het vliegpad nadrukkelijk hoorbaar. Het studiegebied voor de uitbreiding van het MER dient daarom te worden gevormd door een brede zone aan weerszijden van de aansluitroutes.
- Er dient niet uitsluitend gekeken te worden naar eventuele interferentieproblemen met Schipholverkeer, maar ook met kruisende General Aviation (GA) vliegtuigen die ongecontroleerd van Noord naar Zuid en omgekeerd vliegen en daarbij abusievelijk de lage aansluitroutes kunnen kruisen (infringements).
- Op grond van de recent geïmplementeerde Europese m.e.r.-richtlijn dient in het MER ook aandacht te worden besteed aan (de effecten van) klimaatverandering.
- Naderende en vertrekkende vliegtuigen brengen geluid met zich mee. Dit kan hinder en gezondheidseffecten (stress, hart- en vaatziekten, slaapstoornissen – concentratiestoornis etc.) veroorzaken. Deze effecten zijn tot nu toe niet in beeld gebracht.
- Er moet rekening gehouden worden met de karakteristieken van het vliegtuiglawaai en met de karakteristieken van het studiegebied.
- Er moet rekening gehouden worden met de toename van geluid in stille gebieden. In stille gebieden is de toename van vliegtuiglawaai veel groter dan in een stedelijk gebied. Ook dienen de verschillen tussen de vliegtuiglawaainiveaus en de achtergrondwaarden in het studiegebied een plek te krijgen in de effectbeschrijving en -beoordeling.
- Bij de actualisatie moeten ook de gevolgen van het vliegverkeer op de concentraties fijnstof, ultrafijnstof, stikstofdioxide en eventuele andere relevante stoffen in beeld gebracht worden. Het is belangrijk dat hierbij ook de blootstelling en gezondheidseffecten in kaart worden gebracht. Ook onder de grenswaarden treden gezondheidseffecten op.
- Veiligheidrisico’s moeten onderzocht worden: kruisend luchtverkeer, vogelaanvaringen (birdstrikes).
- Effecten van vliegtuiggeluid op de verstoring van diersoorten en de gevolgen van uitstoot van stikstof op waardevolle habitats.
- In het studiegebied bevinden zich diverse Natura2000-gebieden. Ga voor elk gebied na of het vliegverkeer negatieve effecten op de instandhoudingsdoelstellingen van deze gebieden kan hebben. Wanneer significante effecten niet op voorhand kunnen worden uitgesloten, dient een zogenaamde passende beoordeling en eventueel aansluitend een ADC-toets te worden uitgevoerd.
- Naast Natura2000 is het Natuurnetwerk Nederland (NNN, voorheen Ecologische Hoofdstructuur/EHS). Breng ook voor deze gebieden de mogelijke effecten in beeld en neem deze mee in de besluitvorming.
- Breng de effecten op beschermde soorten (flora en fauna) in beeld. Actualiseer daartoe de eerder uitgevoerde natuurinventarisaties.
en ook: van eindsituatie uitgaan
Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GL) geeft in haar motie aan dat de impact op de omgeving in de eindsituatie pas getoetst kan worden als eerst luchtruim opnieuw is ingedeeld. Daar zijn we het hartgrondig mee eens. Je kunt geen besluit nemen over een MER, ook niet een gerepareerde, op basis van 10.000 vluchten als de eindsituatie 45.000 vluchten is. Wij volgen dan ook deze MER 'reparatie' zeer kritisch.
bevindingen van stichting red de veluwe in mer van 2018
De milieueffectrapportage is gerepareerd. We hebben er verschillende tekortkomingen in gevonden. Lees meer bij bevindingen MER.
Wat kun je doen?
Doneer voor juridische proceduresDe stichting Red de Veluwe overlegt op dit moment samen met de stichting Hoogoverijssel over juridische procedures. Doel is de laagvliegroutes onmogelijk te maken. Dat kost geld. U kunt de procedure steunen door te doneren op NL 73 ABNA 0810 899 167 t.n.v. Stichting Red de Veluwe. |
meld je aan voor de nieuwsbriefHet is belangrijk dat we je kunnen bereiken als we nieuws hebben, als we een actievoeren of hulp nodig hebben. Meld je daarom aan voor onze nieuwsbrief Vul je e-mailadres in:
|