Vandaag publiceren 4 landelijke kranten een grote advertentie met een oproep aan de leiders van de 4 partijen die de regering willen gaan vormen. De boodschap is: houd Lelystad Airport dicht en laat ons meepraten. De advertentie is een initiatief van de 23 Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen.
Kabinetsformatie
Er zijn signalen dat de fractievoorzitters vandaag Lelystad Airport op de agenda hebben staan. De onderhandelingen zouden in een cruciale fase zitten. We wachten in spanning af of Lelystad Airport terugkomt in het regeerakkoord.
Meer informatie is te vinden op satl.nl/formatie
Lelystad Airport, de provincie Flevoland en de burgemeesters van Almere, Noordoostpolder, Harderwijk en Lelystad lokken Tweede Kamerleden met een oude leugen naar Lelystad Airport.
In een uitnodiging voor een werkbezoek van komende vrijdag staat dat de Kamerleden een toelichting krijgen over hoe Lelystad Airport een ‘logische ontwikkeling is in de verbetering van de leefbaarheid in de Schiphol-regio’. Hiermee suggereren lokale bestuurders dat de overlast in de regio Schiphol afneemt door een eventuele uitbreiding op Lelystad. Niets is echter minder waar! Overloopluchthaven Lelystad
Schiphol wil namelijk vakantievluchten verplaatsen naar Lelystad om op Schiphol plaats te maken voor intercontinentale vluchten en zakelijk verkeer (lees: vrachtvliegtuigen). Dat zijn grotere vliegtuigen waarmee meer verdiend kan worden maar ook die méér lawaai maken. De kostbare slots op Schiphol, waar alle maatschappijen graag willen blijven, worden zeker gevuld. Het aantal vluchten blijft minimaal gelijk en de geluidsoverlast rondom Schiphol zal dus nog verder toenemen.
Vakantievliegtuigen zijn klein, bijvoorbeeld een Boeing 737. Een intercontinentale vlucht of een vrachtvliegtuig maakt bijvoorbeeld gebruik van een viermotorige 777. Die zijn veel groter, zwaarder en luider. Dat is ook algemeen bekend en werd al eens onderzocht door CE Delft.
Dat de slots op Schiphol weer worden opgevuld, is algemeen bekend maar niet iedereen weet dit. Red de Veluwe krijgt regelmatig mailtjes van inwoners uit de Schiphol-regio die boos zijn omdat ze vinden dat ze recht hebben op minder overlast. We leggen dan altijd uit dat Lelystad Airport geen oplossing biedt, maar het probleem zelfs verergert. En, dat de overheid willens en wetens dit 'misverstand' blijft verspreiden. We hebben gecheckt bij de Provincie Flevoland of de tekst in de uitnodiging misschien een foutje is maar de woordvoerder noemt het een "verschil van inzicht".
Lokale bestuurders vormen Schiphollobby
In de uitnodiging staat tevens dat er op Lelystad Airport met verschillende partijen het gesprek aangegaan kan worden om de voor- en nadelen van de uitbreiding. Zo lijkt het net alsof de Kamerleden een evenwichtig verhaal krijgen. De woordvoerder van de provincie Flevoland bevestigt ons dat er wel iemand is die de nadelen gaat toelichten. Wij zijn echter van overtuigd dat er alleen maar ambtenaren en personen uit het bedrijfsleven die financieel voordeel hebben bij het vliegveld, aanwezig zijn.
Ok, van de Schiphol Group verwachten we alleen maar positief nieuws over de groei van de luchtvaart maar deze uitnodiging wordt verstuurd door de Provincie Flevoland mede namens burgemeesters van een aantal gemeenten! Kamerleden op de hoogte
Zo wordt Kamerleden een rad voor ogen gedraaid door lokale bestuurders. De Kamerleden en hun partijen worden verkeerd geïnformeerd. We hebben de Kamerleden gevraagd om zich goed te laten informeren komende vrijdag en vooral ook eens met de burgers te komen praten.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|