Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Doe de kieswijzer Lelystad Airport 2023
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

Lelystad Airport ziet af van legalisatie

25/11/2022

 
Picture
Lelystad Airport heeft de hoop op legalisatie opgegeven. Het vliegveld heeft namelijk geen beroep ingesteld in de juridische procedure die het zelf heeft aangespannen tegen de Minister van LNV om een natuurvergunning af te dwingen. De kans dat Lelystad Airport uitbreidt is hierdoor nog weer een stuk kleiner geworden. Zonder natuurvergunning voor de stikstofuitstoot kan het vliegveld niet verder.

Minister haalde vliegveld van lijst

Lelystad Airport is naast ongeveer 3000 boerenbedrijven een PAS-melder die geen vergunning nodig had om uit te mogen breiden. Omdat de Raad van State een streep haalde door de PAS, had deze groep opeens wel een vergunning nodig. Het Ministerie wilde deze groep vervolgens gaan ‘legaliseren’, maar dat baatte de luchthaven niet: de Minister haalde Lelystad Airport van de lijst van de te legaliseren PAS-melders toen haar bleek dat de oorspronkelijke PAS-melding onjuiste gegevens bevatte.

Geen beroep ingesteld

Lelystad Airport heeft de Minister vervolgens gevraagd om het besluit te herzien in een bezwaarschiftenprocedure. Er heeft een zitting plaatsgevonden waar ook Stichting Red de Veluwe voor uitgenodigd was. Maar de Minister bleef bij haar besluit. En nu is duidelijk dat Lelystad Airport geen beroep tegen dit besluit heeft ingesteld.
 
Dat betekent dat het vliegveld alsnog de gewone procedure moet doorlopen om voor een natuurvergunning in aanmerking te komen. Daarvoor moet ze dan wel stikstofruimte vinden. Dat zou mogelijk kunnen door het opkopen van boerderijen op de Veluwe. Inmiddels heeft de luchthaven die vergunning ook aangevraagd, zij het voor 10.000 vluchtbewegingen en niet voor het oorspronkelijk geplande aantal van 45.000. Maar dat is zeker geen garantie voor succes. Het zal opnieuw de rechter zijn die hier uiteindelijk de knoop gaat doorhakken.
 
Het beroep had ingesteld moeten worden bij de afdeling bestuursrecht van de rechtbank Midden Nederland te Utrecht. Bij navraag daar door ons is gebleken dat dat niet is gedaan.
 
Robert Tieskens, voorzitter van Stichting Red de Veluwe: “Het goede nieuws is dat de versimpelde vergunningsprocedure van de baan is. Het wordt Lelystad Airport dus bepaald niet gemakkelijk gemaakt. De grote angst is natuurlijk dat Lelystad Airport die vergunning voor 10.000 krijgt. De discussie zal nu gaan of de hiervoor benodigde stikstofruimte ten goede komt aan de provincie Gelderland of Lelystad Airport.”

 


 

Luchtruimherziening catastrofe voor Veluwe

14/11/2022

 
Deze lijnen op de kaart geven aan waar de werkelijke routes zijn vanaf Wezep. Overal over de provincie op 1800 meter.
De pas gepubliceerde plannen voor luchtruimherziening laten een oorverdovende toekomst zien. Overal in de provincie laagvliegende, stijgende vakantievliegtuigen vanaf Lelystad Airport en een nieuwe aanvliegroute naar Schiphol in de buurt van Ede. Deze plannen zijn niks beter dan de laagvliegroutes waar het Ministerie in 2017 mee kwam. Ze zijn een catastrofe voor de Veluwe. 

Kortste route over natura2000

Nieuw in Nederland is dat piloten vanaf 1800 de kortste route mogen vliegen. Dat betekent voor Gelderland dat vliegtuigen die bij Wezep op die hoogte zitten vanaf daar naar de eindbestemming gaan. Dwars over natura2000- en stiltegebieden op de Veluwe. Dat is tegen alle beloften in. We worden opnieuw geschiphold. 
Want onder minister Cora van Nieuwenhuizen was het vermijden van natura2000 nog een doel. De laagvliegroute is zelfs verplaatst naar het Oosten om de Veluwe te ontzien. Sinds 2017 kijken we dus naar een vliegroute op de kaart die in werkelijkheid niet altijd gevlogen gaat worden.

Tegenstrijdigheid

Het ministerie weet het zelf ook niet meer, zo lijkt het. Want in de recente plannen staat dat natura2000 met prioriteit vermeden wordt. Maar even verderop staat letterlijk dat de piloot geen instrumenten heeft om dat te doen en daarom er op een hoogte van 1800 meter over natura2000-gebieden gevlogen wordt. "Tenminste" en "waarschijnlijk" hoger, maar niemand kan of wil kennelijk vertellen hoe het precies zit. 
"Omdat FRA altijd op tenminste 6.000 voet (1800 meter) en waarschijnlijk hoger wordt ingesteld, passeren vluchten in FRA Natura-2000 gebieden dus tenminste op die hoogte."
Bestand 02 Reactienota.pdf, paragraaf 4.4.3, pagina 87 te vinden op platformparticipatie.nl
Hieronder zie je hoe de vliegtuigen mogelijk gaan vliegen naar een aantal populaire bestemmingen. 

Minder CO2?

De reden om de kortste route te kiezen is "minder CO₂-uitstoot". Lelystad Airport gaat echter ieder jaar zoveel CO₂ uitstoten als een kolencentrale en dat is CO₂-uitstoot die er nu nog niet is. De beste oplossing is dus om Lelystad Airport helemaal niet te openen in plaats van kris kras over de Veluwe de kortste routes te vliegen om de nieuwe CO₂-uitstoot te verminderen.

Onherstelbare schade

Wij roepen de Gelderse lokale en regionale politiek en natuur- en milieuorganisaties op om samen te werken en deze plannen tegen te houden! Want Natura2000- en stiltegebieden op de Veluwe zullen hierdoor voorgoed veranderen. In gebieden waar je nu alleen de bomen in de wind hoort, kun je elkaar straks niet meer verstaan als er een vliegtuig overkomt. De Veluwe als vakantiebestemming wordt minder interessant want natuur en rust beleef je niet lekker als er gemiddeld zo’n 100 vliegtuigen per dag heen en weer vliegen. Van 6 uur ’s ochtends tot 23 uur ’s avonds.
Wat betekent dat voor natura2000- en stiltegebieden?

Natura2000

Picture

Stiltegebieden

Picture

 


 

Officieel: luchtvaart grootste vervuiler van Nederland

3/11/2022

 
Picture
Nieuw onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wijst uit dat vliegverkeer in 2019 voor maar liefst 54,2 miljoen kilo stikstofoxide uitstootte. Dat is 15 keer meer dan het RIVM tot nu toe berekende. Hierdoor is Schiphol in 1 klap de grootste stikstofuitstoter van Nederland. Hoe kan dat? 

Stikstofuitstoot boven 900 meter niet meegerekend

Het RIVM laat de stikstofuitstoot boven 900 meter hoogte buiten beschouwing. De uitstoot van een vliegtuig dat vliegt vanaf Schiphol naar Dubai houdt dus op ter hoogte van de Bijlmer en bestaat niet op papier.

Met stip op 1

Met deze nieuwe berekeningen komt de luchtvaart, lees Schiphol, met stip op nummer 1 van de lijst met grote stikstofuitstoters van Minister Van der Wal. Volgens berekening van Schipholwatch, de burgergroepering voor een krimp van Schiphol, berekende dat Schiphol goed is voor 30% van de uitstoot in Nederland. Het kán niet anders dan dat Schiphol gaat krimpen en Lelystad Airport nooit opengaat.

In ieder geval kan de luchthaven zijn borst nat maken want het heeft geen natuurvergunning.  Johan Vollebroek van MOB heeft gisteren al aangekondigd dat hij de luchtvaart aan gaat pakken. 
Lees het artikel op cbs.nl: Hoeveel uitstoot veroorzaakt de Nederlandse luchtvaart? (cbs.nl)

Lees het artikel op schipholwatch.nl: ​CBS: Stikstofuitstoot luchtvaart tien keer groter dan Tata | SchipholWatch

 


 

    zoek  terug

    October 2023
    September 2023
    June 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS Feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Naar ons Nieuwsbrieven-archief

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
Photos from verchmarco (CC BY 2.0), rawpixel.com, Cristian V., vmiramontes, ell brown, benjaminvanwaart, ell brown, Sebastiaan ter Burg, Hunter-Desportes, johan wieland, RobBixbyPhotography, nan palmero, airlines470, La Priz, WireLizard, Lars Plougmann, ritzotencate, Bernal Saborio G. (berkuspic), tjmwatson, verchmarco, benjaminvanwaart, ritzotencate, niels roza, jerome86, miamism, Frans Berkelaar, Safa Hovinen
  • Home
  • Kom in actie
    • Doe de kieswijzer Lelystad Airport 2023
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken