In het gerepareerde milieueffectrapport (MER) voor Lelystad Airport staan een flink aantal tekortkomingen. We hebben onze bevindingen gestuurd naar de commissie MER, die het rapport moet controleren. Ook de Tweede Kamerleden die over luchtvaart gaan, hebben een exemplaar gekregen. Lees hier de bevindingen.
Alleen de norm, niet de effectenIn het MER staat alleen of een schadelijk effect onder of boven de maximale grens komt. In een een milieueffectrapport horen ook de effecten beschreven te zijn. Ook als berekeningen onder de norm blijven.
|
geen tegenmaatregelen benoemdIn het MER staat alleen de mate van schadelijke effecten genoemd die de nieuwe vliegbewegingen hebben op mens, natuur en milieu. Het is normaal dat er ook maatregelen genoemd worden om de schadelijke effecten te beperken. Die ontbreken in het MER.
|
OUderwetse methode gebruikt
Het is gangbaar om in een MER met de meest actuele methode in kaart te brengen welke effecten er zijn voor de gezondheid. In deze MER is echter een ouderwetse methode gebruikt (GES).
gevolgen voor economie niet berekendIn het MER lezen we niets over de economische gevolgen voor de gebieden onder de laagvliegroutes.
|
Gevolgen voor natuurwaarden niet meegenomenIn het milieueffectrapport wordt niet gesproken over het verlies van natuurwaarden als gevolg van laagovervliegende vliegtuigen.
|
verslechtering Luchtkwaliteit boven 1 km niet meegerekendIn het MER wordt de uitstoot in de lucht boven 3000 voet (ong. 1 km) niet meegerekend. Ook die uitstoot zou in het rapport moeten staan. De stoffen kunnen daarnaast in de onderste menglaag terecht komen. Ook daarover staat niets in het gerepareerde MER.
|
Geluidsexplosie boven de norm bij apeldoornDoorstijgen naar grotere hoogte bij Apeldoorn leidt tot geluidsoverlast die boven de norm uitkomt. Dit betekent dat er beschreven moet zijn hoe dit opgelost wordt. Met andere woorden: vliegroutes zouden verspreid moeten worden om overlast te verdelen. Die oplossing ontbreekt.
|
overschrijding norm stikstof
'Vogel verdwijnt van de Veluwe', 'Grote zorgen... bodem verzuurt' en 'Sluipmoordenaar stikstof'. Een paar nieuwsberichten van de afgelopen tijd. Het probleem? Door teveel stikstof gaat de natuur naar de knoppen. Daarom is de norm verlaagd kortgeleden op de Veluwe verlaagd van 1 naar 0,05 mol/ha/jaar. In het MER staat de verkeerde grenswaarde. Daarnaast is er geen vergunning aangevraagd.
berekening geluid te laag ingeschat
Voor de berekening van geluidsoverlast is er vanuit gegaan dat vliegtuigen op 10.000 voet vliegen. Iedereen weet dat de vliegtuigen op 6.000 voet moeten gaan vliegen. Als je van de verkeerde hoogte uitgaat, kloppen de uitkomsten dus niet.
laagvliegen wèl over stiltegebieden
Het ministerie beloofde dat stiltegebieden zouden worden ontzien. Op pagina 129 van het MER staat dat de vliegroutes op afstand liggen van de stiltegebieden. Echter, in bijlage 14 zien we duidelijk dat de contouren van de laagvliegroutes over stiltegebieden gaan. En er wordt geen rekening gehouden met het feit dat geluid in stille gebieden ver draagt.
Fijnstof PM 2,5 niet onderzochtIn het MER is geen rekening gehouden met fijnstof PM 2,5. Daar gelden wel normen voor. Fijnstof is oorzaak van hart- en vaatziekten, luchtwegaandoeningen. Fijnstof heeft invloed op de ontwikkeling van longen van kinderen.
|
risico's (ultra)fijnstof niet in kaartUltrafijnstof is een gevaar voor de volksgezondheid. Hoe groot dat is, is niet precies bekend. Dus ook niet voor de inwoners onder de laagvliegroutes. Er ontbreekt essentiële kennis.
|
Eindsituatie = onbekend
Het MER geeft geen enkele garantie dat er hoger kan worden gevlogen in de eindsituatie (bij 45.000 vliegbewegingen). Waar de vliegroutes komen na herindeling is niet duidelijk. Projecten die in fases worden uitgevoerd moeten in het MER als één samenhangend geheel worden beschouwd. In dit geval wordt niet aan die eis voldaan.
Wat kun je doen?
Doneer voor juridische proceduresDe stichting Red de Veluwe voert een juridische procedure tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Dat kost geld. Je kunt de procedure steunen door te doneren op: NL 73 ABNA 0810 899 167 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of steun ons nu meteen via IDEAL. |
meld je aan voor de nieuwsbriefHet is belangrijk dat we je kunnen bereiken als we nieuws hebben, als we een actievoeren of hulp nodig hebben. Meld je daarom aan voor onze nieuwsbrief Vul je e-mailadres in:
|