De Tweede Kamer heeft vandaag besloten dat dit kabinet niet meer zal besluiten over Lelystad Airport. Dat betekent dat het omstreden plan over de verkiezingen in maart wordt getild. Het dossier gaat dicht totdat er een nieuwe coalitie is gevormd.
Opening op 1 november 2021 niet realistisch
Het is niet realistisch dat de uitbreiding dan nog doorgaat op 1 november 2021. Want om dat te kunnen bereiken moet de Tweede Kamer nog allerlei debatten voeren. En die moeten dan vóór de zomervakantie zijn gepland. Dat lijkt ons onmogelijk.
We zijn blij met dit uitstel maar maken ons zorgen dat de volgende coalitie waarin ook weer de VVD een sterke rol speelt gewoon op de oude voet verdergaat en er geen rekening wordt gehouden met klimaat, natuur en mens. Controversieel
Stichting Red de Veluwe en ook de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen waar we deel van uitmaken, hebben aangedrongen om 'Lelystad Airport' controversieel te laten verklaren. Dat zat er al dik in omdat de helft van de coalitie grote twijfels heeft bij de uitbreiding.
Reacties kamerleden
GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger is overtuigd dat de opening in 2021 van de baan is.
PvdD Kamerlid Lammert van Raan hekelt het Trumpiaanse denken van de Minister in een reactie.
Opnieuw wil Minister Cora van Nieuwenhuizen iedereen doen geloven dat de laagvliegroutes snel zijn opgelost. De Minister zegt in een interview aan het Algemeen Dagblad dat er nu aan een belangrijke voorwaarde kan worden voldaan: geen laagvliegroutes meer vanaf Lelystad Airport. Dat is echter helemaal niet zeker. Gisteren publiceerde het ministerie een stapel plannen voor luchtruimherindeling. Daarin staan allerlei verbetervoorstellen maar het kan alle kanten op en er is geen garantie.
Reactie Stichting Red de Veluwe: "Het artikel in het AD lijkt bedoeld om de coalitiepartijen te overtuigen om akkoord te gaan met Lelystad Airport. CDA, D66 en ChristenUnie willen van die laagvliegroutes af. Dat staat bijvoorbeeld in verkiezingsprogramma's. De uitspraken van de minister is verkiezingsretoriek. De onderbouwing voor alle uitspraken ontbreekt. We laten de Kamerleden deze ochtend nog weten dat ze hier niet in moeten trappen." Jaap Kloosterziel
Luchtruimherindeling
Het artikel in het AD is heeft te maken met de documenten over de luchtherziening die op woensdagavond zijn gepubliceerd. Daarin staat o.a.:
Mooe praatjes
Goed nieuws zou je zeggen. Echter, wat dit betekent voor de Veluwe is uiterst onzeker want in de plannen staat niet concreet wat die kortst mogelijke route dan is. Ook is nog niet gezegd of de B+-route, die over de Veluwe gaat, van tafel is. En, hoeveel hoger wordt er gevlogen bij het dalen? Is dat 100 meter? We weten dus helemaal niets nieuws.
Zorgen over 1800 meter regel
Wat wel nieuw is, is het laatste punt hierboven: piloten mogen boven 1800 meter zelf weten waar ze gaan vliegen. Dat zou inhouden dat zij vanaf Wezep/Zwolle op die hoogte dwars over stiltegebieden kunnen gaan vliegen. Vanuit de cockpit is het bordje stiltegebied immers niet te lezen! Ondanks de mooie beloftes van de Minister in het plan voor de luchtruimherziening gaan de vliegroutes ten koste van de natura2000- en stiltegebieden. Van de Veluwe blijf je af!
KOrter? Luchtfietserij!
De Minister belooft verder dat de vliegtuigen vanaf Lelystad Airport de kortst mogelijke route gaan vliegen. Wat dat betekent is niet duidelijk.
Op de kaart hiernaast is goed te zien dat de vertrekkende vliegtuigen een heel eind om moeten vliegen via Zwolle. Minister is Fossiele denker
Het argument van de minister dat mensen weer veel willen vliegen na de coronacrisis is nergens op gebaseerd. Uit een onderzoek bleek vorige week dat 42% van de Europeanen wil stoppen (!) met vliegen voor het klimaat (bron: RTL Nieuws). Nederlandse bedrijven zeggen massaal na corona niet meer terug te gaan naar het oude vliegniveau. (bron: NOS). De Minister bewijst met haar interview dat ze een fossiele denker is die maar 1 belang heeft: de luchtvaartsector helpen.
Duurzaamheid voor de buhne
Het plan voor luchtruimherziening is doorspekt met woorden als duurzaam. De Minister belooft met de verbeteringen kleine percentages winst. In onze ogen is het openen van nóg een vliegveld verre van duurzaam. Schiphol groeit zo namelijk met ongeveer 10% en de extra CO₂ uitstoot is officieel geschat op zo'n 70.000 ton.
Mooie praatjes maar de realiteit is dat er nu weinig meer gevlogen wordt. De noodzaak voor een overloopluchthaven is verdwenen. Lelystad Airport is dus niet meer nodig. Het vliegveld in Lelystad openen is fossiel denken van voor de coronacrisis.
,,Zó hoog dat je ze nauwelijks hoort’’, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen...
Minister van Nieuwenhuizen is geen techneut, zegt ze zelf, maar vertelt wel alvast dat je de vliegtuigen nauwelijks hoort. Ze weet kennelijk niet dat bij doorstijgen vanaf 1800 meter een geluidsniveau berekend is tot wel 70 decibel.
Dode mus
In 2019 riep de Minister ook al dat de laagvliegroutes zouden worden opgelost. Voorstanders van de uitbreiding van Lelystad Airport praatten haar direct na. Ten onrechte, want feitelijk zou er niets veranderen. De oude manier van vliegen was namelijk: we gaan laag vliegen tenzij het hoger kan. Haar oplossing was: we gaan hoog vliegen behalve als dat niet kan. Oude wijn in nieuwe zakken dus.
Andere voorwaarden ook niet voldaan
Naast het niet verdwijnen van de laagvliegroutes voldoet Lelystad Airport ook nog niet aan andere voorwaarden. De luchthaven zou een overloop moeten zijn van Schiphol. Door Europese regels kan het de minister dit niet waarmaken. Ook is er geen benodigde stikstofvergunning. We zijn met verschillende juridische procedures bezig om het vliegveld dicht te houden.
De Minister moet wat ons betreft de garantie geven dat er niet gevlogen gaat worden over de stiltegebieden en andere mooie natuur van de Veluwe vliegen lager dan 6 km. Daarnaast kan wat ons betreft Lelystad Airport nooit open gaan.
Lees hier het hele artikel op ad.nl: Kabinet: schrappen laagvliegroutes maakt opening vliegveld Lelystad mogelijk
Ondanks keiharde toezeggingen van zowel voormalig directeur Hanne Buis als huidig directeur Wilma van Dijk, weigert de Schiphol Groep de aanvraag voor de stikstofvergunning voor vliegveld Lelystad toe te sturen aan ons. Een keiharde afspraak tussen het vliegveld en actiegroep Red de Veluwe zijn niet nagekomen. Schipholwatch schreef een schitterend achtergrondartikel over onze 'samenwerking' met de luchthaven. Lees het artikel hier op Schipholwatch.nl: Schiphol Groep weigert keiharde afspraken na te komen
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|