de Hoge Veluwe |
Epe |
Zwolle |
Wat hebben we geleerd van de belevingsvlucht?
De Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) heeft in samenwerking met Sensornet geluidsmetingen gedaan op het traject Zwolle - Apeldoorn.
- Het verschil in decibel tussen het normale omgevingsgeluid en de pieken van de belevingsvlucht leidt tot enige of behoorlijke hinder.
- De NSG meet in Nijbroek 2 tot 5 dBA (59,3 en 62,6) meer dan de meting van het ministerie in Nijbroek (57,2 en 57,4).
- Het vliegtuig maakte op alle meetpunten meer lawaai dan is berekend in het milieueffectrapport.
- Een toename van 3 dBA wordt ervaren als een verdubbeling van lawaai zeggen geluidsexperts.
Hoenderloo
|
|
Tweede kamerleden (be)leefden mee
Coalitie @eppobruins en oppositie @suzanne_GL luisteren samen naar #belevingsvlucht #lelystadairport bij bso De gekke geit in Klarenbeek. pic.twitter.com/OaHumZHURH
— Mark Duursma (@markduursma) 30 mei 2018
Emmen
|
Wezep
|
de app
Met de app van SoundAppraisal kun je jouw beleving van deze vlucht vastleggen met je smartphone. Vind je het fijn of vervelend? Laat het weten! Meer over de app
Over de belevingsvlucht
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat organiseerde een belevingsvlucht op 30 mei 2018. Een vliegtuig (Boeing 737-800) van Transavia vloog alle laagvliegroutes op de maximale hoogte. Beoogde vliegroutes: 1800 tot 2700 meter.
Het doel is om inwoners van Gelderland en de andere getroffen gebieden te laten ervaren hoe het is om een vliegtuig de laagvliegroutes te horen en zien vliegen.
Bekijk zelf de vluchtkaarten
Wat je níet hebt beleefd op 30 mei:
Het vliegtuig stoot ongeveer 550 kilo CO2 uit tijdens de belevingsvlucht boven Noord en Oost-Nederland. Ongeveer 6.000 kilo kerosine wordt verbrand (40 kilo per minuut x 150 minuten. Bron: up in the sky en Ministerie van I&W).
betrokkenheid stichting red de veluwe
Namens Stichting Red de Veluwe neemt Coos Paulusma deel aan een groep inwoners die meedenkt over de belevingsvlucht.
Een belevingsvlucht nuttig?
Red de Veluwe vindt het positief dat het Ministerie een belevingsvlucht organiseert omdat diverse organisaties daar om hebben gevraagd. We willen er echter wel een paar kanttekeningen bij zetten:
- Het geluid van één belevingsvlucht is absouluut niet representatief want het gaat straks om 50 vliegtuigen per dag.
- Het lawaai van een vliegtuig overdag is niet vergelijkbaar met de realiteit: vooral tussen 06.00 en 08.00 uur en als de kinderen in bed liggen.
- We krijgen geen beeld van de onophoudelijke CO2-uitstoot en (ultra)fijnstof van al die vliegtuigen.
- Het effect op klimaat en de stikstofdepositie wordt niet gedemonstreerd.
Kortom, om een juiste indruk te krijgen zouden eigenlijk 2 weken lang 50 vliegtuigen per dag vooral tussen 06.00 en 08.00 en 's avonds vanaf 19.00 uur moeten overvliegen. En, het ministerie zou ook duidelijk moeten maken wat de effecten zijn op klimaat en gezondheid van mensen.
Wil je meemaken wat je waar te wachten staat als de laagvliegroutes doorgaan? Zorg dan dat je 30 mei thuis bent.
Belevingsvlucht in het nieuws
De samenwerkende actiegroepen, waar wij ook deel van uitmaken, zijn het erover eens: De belevingsvlucht komt niet overeen met de dagelijkse bak ellende waar die het ministerie over ons uit wil storten, mocht Lelystad Airport nog opengaan. Dat heeft nrc.nl vanmorgen goed verwoord in het artikel: Een ‘belevingsvlucht’ laat horen hoe het in 2020 klinkt.
Persbericht_satl_over_belevingsvlucht_30_mei_2018__1_.pdf | |
File Size: | 217 kb |
File Type: |
Foto: Raymond Rutting