Een meerderheid in de Tweede Kamer is tegen het voorstel van de minister om Lelystad Airport te laten groeien met goedkope prijsvechters die niet van Schiphol komen. Ook zijn de kamerleden tegen verbieden vrachtverkeer op Lelystad Airport. Een meerderheid van de kamer steunt een motie van de SP die faliekant tegen de uitbreiding van het vliegveld is. De steun, ook van coalitiepartijen ChristenUnie, D66 en CDA is goed nieuws voor de inwoners in Gelderland en in andere provincies. Vorige week liet de minister weten dat Lelystad toch luchtvaartmaatschappijen die geen plek op Schiphol opgeven en vrachtvliegtuigen zou kunnen toestaan. Daarmee wilde ze tegemoet komen aan de wens van Europa. Als Lelystad Airport toch opengaat, dan zou dat veel meer herrie geven. Vrachtvliegtuigen zijn veel zwaarder en maken onder andere daardoor meer geluid. Lees meer in De Gelderlander
Jan Paternotte (D66) zegt op Twitter dat hij tegen het meest recente plan van Minister Cora van Nieuwenhuizen is. Hij is duidelijk: geen vrachtverkeer en geen autonome groei.
Nu vooruit Jan!
Morgen, dinsdag 18 december, debatteert de Tweede Kamer over de Lelystad Airport. Dat voorspelt vuurwerk en jij moet daarbij zijn! Kun je morgen naar Den Haag komen? Wees er dan bij! Wij zijn er ook.
Adres: Het Plein 14, Den Haag Publieksingang is aan de linkerkant van de Tweede Kamer Wees aanwezig om 16.15 uur (Kun je niet op tijd zijn? Geen probleem! Dan kom je gewoon iets later) Er zijn altijd mensen met wie je mee terug kunt rijden. De meesten reizen per trein. Het is tijd voor actie! Kom naar Den Haag!
Een rapport waarin precies staat hoeveel lawaai we in Oost-Nederland gaan krijgen komt het Ministerie toch even niet goed uit. Afgelopen vrijdag werd op het laatste moment een afspraak met vertegenwoordigers van de actiegroepen uit het oosten (SATL) afgezegd.
Geluidsberekeningen in mer veel te laag
In dat rapport staat haarfijn uitgelegd wat er niet klopt aan de afzwakkende uitleg van de adviseurs van het ministerie. Die zeiden in november dat het veel hogere geluid van de eerste vlucht van Lelystad in mei (belevingsvlucht) wel meeviel en binnen een bandbreedte zat. Faliekante onzin volgens experts. Maar dat wil het ministerie maar niet horen.
Leon Adegeest, die naar Den Haag zou gaan, zegt op Twitter:
Klik hier om te bewerken.
Het dossier Lelystad Airport neemt een nieuwe wending. Het oorspronkelijke plan om Lelystad als overloopluchthaven van Schiphol te gebruiken is van tafel. Lelystad krijgt de mogelijkheid om ook vrachtvluchten te bedienen. Dat is de conclusie die je kunt trekken uit de 2 brieven en het daarbij behorende concept voor de wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad van afgelopen vrijdagavond 14 december. Wat betekent dit voor ons? We hebben de punten voor je op een rij gezet.
Luchtvaartmaatschappijen mogen niet naar Lelystad Airport gedwongen worden op de manier zoals het Ministerie dat wil. Dat zegt Brussel. Opnieuw geeft Europa dus opnieuw een rood sein aan de Minister. Het ministerie heeft in een plan, de verkeersverdelingsregel, beschreven hoe het van plan om luchtvaartmaatschappijen te dwingen naar Lelystad te verhuizen. In een conceptreactie van de Europese Commissie wordt dat plan afgewezen. Het Ministerie heeft nog tot halverwege januari de tijd om het plan bij te schaven. Voor nu is dit heel goed nieuws voor alle tegenstanders van de uitbreiding van Lelystad Airport. Stichting Red de Veluwe heeft 3 klachten ingediend bij Europa.
Een dode eik van de Veluwe wordt vanmorgen naar Den Haag gebracht. Actievoerder en SP-Statenlid Astrid Vollebregt brengt hem hoogstpersoonlijk naar Den Haag. De boom is een symbool van het protest tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Vollebregt laat het NOS radio 1 journaal weten: "Het gaat slecht met de Veluwe door te veel uitlaatgassen en de uitstoot van stallen. Er sterven veel bomen en veel vogels zijn er slecht aan toe. Het is dus al heel slecht en het vliegverkeer is de doodsteek voor de Veluwe", zegt actievoerder en SP-Statenlid Astrid Vollebregt. De eik gaat op een platte aanhanger van zeven meter en Vollebregt zit in de auto ervoor. Ernstig De boom werd gisteren gekapt, meldt Omroep Gelderland. Vollebregt hoopt de politiek ervan te overtuigen te stoppen met het uitbreiden van het vliegveld in Lelystad. "We laten de dode boom zien om duidelijk te maken hoe ernstig de situatie is. Nog veel meer bomen zullen door de extra uitstoot van stikstof door de laagvliegende vliegtuigen massaal sterven. Deze dode eik staat symbool voor wat ons staat te wachten als de laagvliegroutes doorgaan." Astrid Vollebregt heeft overigens ook een petitie die je nog steeds kan tekenen. Stichting Red de Veluwe is er vandaag bij in Den Haag. We houden je op de hoogte.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|