Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

Gevolgen voor jou 

Laagvliegroutes van Lelystad Airport. Wat ga jij daarvan merken als het vliegveld nog opengaat? Dat lees je hier.

de getallen

De bedoeling is dat Lelystad Airport uitgebreid wordt. Op dit moment zijn er zo'n 100.000 vliegbewegingen met kleinere vliegtuigen. De uitbreiding houdt in dat er 45.000 vliegbewegingen van passagiersvliegtuigen bijkomen. We schatten dat 80% daarvan over de Veluwe zal vliegen richting warme vakantielanden. Dat is 36.000 keer per jaar oftewel 100 vliegtuigen per dag. De minimale hoogte is 1800 meter. Het geluidsniveau varieert van 35 decibel tot 70 decibel. 

Effect op slaap, rust en ontpanning

De vliegtuigen van Lelystad Airport zullen vooral gaan vliegen als je nog in bed ligt, 's avonds ontspant en tijdens de vakantieperiodes. 6 van de 10 vliegtuigen vliegen tussen 6 en 8 of tussen 18 en 23 uur. Ze mogen uiterlijk om 23:59 uur landen. 
in deze tabel zie je dat 40% van de vliegtuigen overdag vliegt. De rest is tijdens de 'stille uren'.

Hoe hard is 70 decibel?

Dat is moeilijk in woorden uit te leggen. Dat kun je het beste ervaren. In een stad of in een drukke woonwijk is een overvliegend vliegtuig 1 van de vele geluiden. In een rustig dorp of in de stille natuur wordt rust en stilte 2 minuten lang weggenomen. Vliegt een vliegtuig recht boven jullie hoofd? Dan kun je elkaar niet meer verstaan. Dan is het aantal decibel ± 70 decibel. Aan weerszijden van de vlucht draagt het geluid nog 10 kilometer ver.

Hoger vliegen?

In het voorjaar van 2019 had de Minister zogenaamd goed nieuws: er zou hoger gevlogen kunnen worden boven de Veluwe en dus zou het probleem voor de Veluwe opgelost zijn. Niets is echter minder waar. Het is lood om oud ijzer.

OUde vliegplan

Uitgangspunt tot 2019: We gaan laagvliegen en vliegen hoger als het kan.

belofte minister

Nieuwe inzicht minister: We gaan hoog vliegen en alleen lager als het moet.
In de praktijk komen beide situaties op het volgende neer:
​Een vliegtuig vliegt op de minimale hoogte van 1.800 meter tenzij de piloot van de luchtverkeersleiding toestemming krijgen om hoger te vliegen. 
De laagvliegroutes van Lelystad Airport zijn zo laag omdat de vliegtuigen onder de vliegroutes van Schiphol moeten blijven. Die vliegen ook op 2 km.
Het luchtruim herindelen! Dat is de oplossing. Dat heeft het Ministerie door alle protesten wel in gang gezet maar een einddatum is nog onbekend. Pas in 2022 gaan ze beginnen met het uitstippelen van een roadmap. 2035 wordt genoemd als einde van het project.

Woon jij onder een laagvliegroute?

Foto
Vliegtuigen van en naar Schiphol vliegen lang niet altijd over het lijntje zoals je hier ziet in de kaart van de regio rondom Schiphol.Vliegtuigen vliegen niet altijd precies over het getekende lijntje.
74084 Woningen in Gelderland liggen recht onder de geplande laagvliegroutes. Echter, alle experts op dit gebied waarschuwen ons dat de vliegtuigen nóóit precies over deze lijnen zullen vliegen. De piloot volgt de instructies van de luchtverkeersleider. Die zal altijd kiezen voor de kortste weg. Zie de afbeelding hiernaast wat de praktijk is voor de vliegroutes van en naar Schiphol.

Kortom, ga er maar vanuit dat de passagiersvliegtuigen ook bij jou op 1800 meter over zullen vliegen.

Sinds 2017 zetten we ons vrijwillig in om te voorkomen dat er massa's vliegtuigen van Lelystad Airport over de Veluwe gaan vliegen. Niemand van ons krijgt daarvoor betaald. ​We zijn al ver gekomen maar we zijn er nog niet. Steun ons, Red de Veluwe!

Steun ons

Kunt u iets missen? En wilt u graag iets nuttigs doen? Maak dan een bedrag naar keuze over via iDEAL op onze donatiepagina.
Red de Veluwe steunen

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
[email protected]
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken