Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

Duizenden vluchten méér boven zwolle

25/4/2018

 
Foto
Het houdt maar niet op: ​Zwolle krijgt duizenden vliegtuigen per jaar extra over de stad dan tot nu toe werd aangenomen. Wijkclubs in Stadshagen en Berkum zijn verbolgen over het scenario na opening van vakantievliegveld Lelystad Airport in 2020: ,,De ramp wordt nog groter dan we dachten."

In de oude, foute milieueffectrapportage uit 2014 stond dat boven Zwolle de eerste jaren 1.700 van de 10.000 Lelystad Airport-vluchten zouden passeren, in het nieuwe rapport is dat aantal opgelopen tot 4.725. Vrijwel al het naderende vliegverkeer richting het vliegveld komt via Zwolle. In de vorige berekening werden de duizenden vluchten vanuit het zuiden nog via een andere route naar Lelystad gestuurd.
Lees er alles over in De Stentor
Copyright foto: Laserbub (Link)

 


 

Commissaris van de koning Verbeek uit flevoland niet goed op hoogte

20/4/2018

 
Foto
Vorige week verkondigde de Commissaris van de Koning in Flevoland, Verbeek, wel erg veel onzin in de Stentor. Zoveel, dat we het nodig vonden om een brief te schrijven naar de Stentor. Die werd vandaag gepubliceerd in de krant. 

lEES DE INGEZONDEN BRIEF HIERONDER

Volledige versie:
brief_stentor-reactie_op_interview__1_.pdf
File Size: 379 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

Ingekorte versie:
Volgens hem komt het verzet tegen Lelystad Airport niet vanuit Flevoland,
maar vanuit het 'oude land'. Diverse belangengroepen en
gemeentebesturen uit Flevoland hebben echter meerdere keren bij de Raad
van State geprocedeerd tegen de aanwijzingsbesluiten van Lelystad Airport.
De inwoners van dat 'oude land' strijden voor een veilig, rustig en schoon
leefklimaat en bescherming van Natura 2000 gebieden. De heer Verbeek
betitelt dit als bekrompen denken. Maar is het niet verder kijken dan de
eigen provinciegrenzen en de belangen van Lelystad Airport niet juist een
beetje kortzichtig?

De heer Verbeek noemt telkens de actiegroepen uit Overijssel en
Gelderland als tegenstanders. De geplande laagvliegroutes treffen evenwel
zes provincies met actiegroepen uit al die provincies.
Hij stelt dat bewoners van het oude land geen belanghebbende zijn in de zin
van de wet. Maar in de Luchtvaartwet speelt het begrip belanghebbende
niet.

De heer Verbeek is het niet eens met het jaar uitstel. Als Schiphol er een
zaak van had gemaakt dan zou ze een sterke casus hebben, denkt hij. Echter:
De minister heeft de opening uitgesteld omdat het milieueffectrapport
grove fouten bevatte. Niks goede casus. De actiegroepen zouden twijfel
zaaien en fakenieuws naar buiten brengen. Mogelijk dat de heer Verbeek dat
denkt omdat hij zelf niet goed op de hoogte lijkt.
​
De actiegroepen zouden in 2008 aan tafel hebben gezeten, maar de
actiegroepen zaten niet aan tafel. De laagvliegroutes zijn pas in juni 2017
bekend gemaakt, twee jaar na vaststelling van het Luchthavenbesluit.

 


 

Brandbrief gestuurd naar kabinet

19/4/2018

 
Foto
Vandaag ging er ook een brandbrief naar het kabinet, ondertekend door organisaties als Natuur & Milieu, Milieudefensie, Natuurmonumenten, Greenpeace en het Longfonds. Reken de 'volledige milieu-impact' van de uitbreiding van luchthavens uit. We hebben de brief ook ondertekend.

Lees de brandbrief

Wij, wetenschappers, milieu- en gezondheidsorganisaties, juristen, omwonenden en bezorgde burgers, roepen het kabinet op om de volledige milieu-impact te laten doorrekenen in de milieueffectrapportages die worden uitgevoerd voor de uitbreidingsplannen voor alle luchthavens, te beginnen bij Lelystad.
​

Het lijkt zo logisch. Een Milieueffectrapportage (MER) brengt de gevolgen van plannen voor het milieu in kaart. Daarmee kunnen overheden een weloverwogen beslissing nemen om het project wel, niet of in gewijzigde vorm door te laten gaan. In Nederland is een MER dan ook verplicht voor de uitbreiding van Schiphol, voor toekomstig vliegveld Lelystad én voor de uitbreiding van andere Nederlandse luchthavens.
Maar de werkelijkheid blijkt anders: in de milieueffectrapportages voor deze plannen wordt slechts een heel klein stukje van de milieu-impact meegenomen. De rekenaars kijken met name naar geluidsoverlast. De totale klimaat- en gezondheidsschade van de luchtvaartemissies worden niet berekend en kunnen daardoor niet goed worden meegewogen in de beslissing over uitbreiding van de luchtvaart.
Meest in het oog springt de onvolledige berekening van de klimaatschade. Zo’n 90% van de uitstoot van broeikasgassen blijft buiten de berekening. De MER berekent alleen de CO2-uitstoot die wordt veroorzaakt op de luchthaven en bij starten en landen. De uitstoot tijdens de rest van de vlucht wordt niet meegerekend, terwijl die juist de meeste klimaatschade veroorzaakt. Daardoor geven de rapportages nauwelijks inzicht in de klimaatimpact van de groeiende luchtvaart in Nederland. Dit terwijl de klimaatschade van de vluchten vanaf Nederlandse luchthavens nu al 17 Mton CO2 per jaar bedraagt: vrijwel evenveel als alle Nederlandse auto’s jaarlijks samen uitstoten.
Ook de concentraties ultrafijnstof worden in de MER niet gerapporteerd. Echter, onderzoek van TNO laat een hogere concentratie ultrafijnstof zien rondom 555.000 woningen bij Schiphol, veroorzaakt door de luchtvaart. Gezondheidswetenschappers geven aan dat juist ultrafijnstof bijzonder schadelijk kan zijn: de deeltjes kunnen diep in de longen, bloedbaan, het hart en de hersenen terechtkomen. Als de mogelijke gezondheidsschade niet helder terug te vinden is in de milieueffectrapportages, is ook niet duidelijk welke risico’s omwonenden van een luchthaven lopen.
De komende maanden en jaren wordt besloten over de toekomst van de luchtvaart: mogen de luchthavens verder groeien? Welke voorwaarden gelden er voor de vluchten? En welke maatregelen moeten en kunnen partijen nemen om de geluidshinder, veiligheidsrisico’s, gezondheidsschade van (ultra)fijnstof en klimaatschade te verminderen? Allemaal beslissingen die om een weloverwogen afweging vragen, met alle feiten op tafel.
Vandaar onze oproep: Kabinet, laat de volledige milieu-impact van de luchtvaartplannen doorrekenen, te beginnen bij de MER Lelystad. Dus neem de volledige klimaatimpact en gezondheidsschade mee. Alleen zo kan er een goed debat en weloverwogen politiek besluit van de voor- en de nadelen van de luchtvaartplannen plaatsvinden.
Was getekend,
Natuur & Milieu
Greenpeace
Het Groene Brein
Longfonds
Milieudefensie
MVO Nederland
Natuur en Milieufederatie Noord-Holland
De Natuur en Milieufederaties
Natuurmonumenten
Stichting Geen Uitbreiding Vliegveld Beek
Stichting HoogOverijssel en Actiegroep HoogOverijssel
Stichting Red de Veluwe
Urgenda
Werkgroep Toekomst Luchtvaart
Bewoners Omgeving Schiphol
Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam
Beraad Vlieghinder Moet Minder Eindhoven
Laagvliegen Friesland Nee
Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde
Dr. ir. Niels Agatz,  universitair hoofddocent transport en logistiek, Erasmus Universiteit Rotterdam
Prof. Dr. Chris Backes, hoogleraar Omgevingsrecht Universiteit Utrecht
Prof. Dr. Kees Bastmeijer, hoogleraar Tilburg Law School
Mr. Phon van den Biesen, advocaat bij Van den Biesen Kloostra Advocaten
Mr. Roger Cox, advocaat bij Paulussen Advocaten
Prof. Mr. Dr. Leo Damen, emeritus hoogleraar Bestuursrecht Rijksuniversiteit Groningen
Mr. Bondine Kloostra, advocaat bij Van den Biesen Kloostra Advocaten
Prof. Dr. Bert van Wee, TU Delft transportbeleid
Dr. Ing. Paul Peeters, NHTV internationaal hoger onderwijs Breda

 


 

reactie op advies van commissie mer (18 april 2018)

18/4/2018

 
Foto
Het milieueffectrapport rammelt aan alle kanten. Er ontbreekt informatie en er is gerekend met verkeerde cijfers. Nergens staat wat het effect is op het milieu, alleen of het aan de norm voldoet of niet. De onafhankelijke commissie-mer zou het rapport makkelijk moeten kraken, maar doet dat niet. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dendert maar door en zadelt inwoners van Gelderland en 4 andere provincies op met massa's laagvliegende vliegtuigen.
​

Belangrijkste nieuws

De Commissie plaatst ook kritische kanttekeningen in haar rapport. Wij noemen enkele van deze
opmerkingen:
  • De Commissie wijst er op dat langdurig laagvliegen afwijkt van hetgeen gangbaar is. Er zullen duidelijk waarneembare geluidpieken optreden als gevolg van het laagvliegen;
  • De overheid zal een strategische visie voor de luchtvaart moeten opstellen. Op dit ogenblik ontbreekt een integrale studie;
  • Een uitgewerkt monitoringsprogramma en evaluatieprogramma ontbreekt in het MER rapport. Geluidhinder, luchtkwaliteit, vliegveiligheid effecten op de natuur dienen gemonitord te worden.
  • De Commissie adviseert een nulmeting voorafgaand aan het in gebruik nemen van de luchthaven.
Over de gegevens en de normen die in het MER gebruikt zijn, is de commissie positief.
... ze vindt [de commissie] dat het rapport de milieueffecten goed beschrijft.
Advies commissie-mer 18 april 2018
Opmerkelijk is dat in het rapport wordt aangenomen dat er ná herindeling hoger gevlogen gaat worden. Dat is bij lange na niet zeker en volgens de directeur van de LVNL is dat zelfs helemaal niet te zeggen.
„Nee, die toezegging doe ik niet want de complexiteit is te groot. Dit grijpt allemaal op elkaar in. Er zijn zo veel betrokkenen en beperkingen.
LVNL CEO Van Dorst op de vraag van de NRC-journalist of hij kan toezeggen of er na 2023 niet langdurig laag gevlogen kan worden. Zie ook: Woorden van de minister zijn zo kneedbaar als klei.

Wat is er gedaan met onze bevindingen?

De mer-specialisten van Stichting Red de Veluwe hebben een lijst met gevonden fouten in het MER gestuurd naar de commissie en naar de minister. Een paar bevindingen zien we terug in het advies:

(ultra)fijnstof

Gezien de zorgen bij omwonenden en de te verwachten toenemende maatschappelijke aandacht voor ultrafijnstof rond luchthavens, adviseert de Commissie om contouren voor ultrafijnstof te berekenen voor de tijdelijke situatie tot 2023 met maximaal 10.000 vliegbewegingen en die resultaten te gebruiken voor het opzetten van het monitoringprogramma.
Het is dus bekend dat ultrafijnstof slecht is voor de gezondheid. Het advies is echter om Lelystad Airport te gebruiken voor verder onderzoek.

Stikstof

Volgens wetenschappers is er op de Veluwe een groot probleem met stikstof. Vogelkuikentjes zouden al in het ei de pootjes breken door een gebrek aan kalk. De norm is verlaagd naar 0,05 mol N/ha/jaar maar die norm wordt flink overschreden.

vogelaanvaringen? geen probleem

In het advies staat dat er geen verhoogd risico is op vogelaanvaringen. Vorige week hebben de actiegroepen echter aangetoond dat de mogelijkheid op vogelaanvaringen van 0 tot 200 meter niet zijn onderzocht. Op die hoogte zijn de meeste ongelukken. De commissie zegt er niets over.
Lees onze bevindingen: Fouten in gerepareerde MER gevonden (3 april 2018)

kennisgenomen van internetconsultatie

De commissie zegt in het advies ook 'kennis te hebben genomen van de belangrijkste punten uit de internetconsultatie'. We missen het merendeel van de belangrijkste punten in het advies van de commissie. Er wordt niets gezegd over de gevolgen voor de recreatieve sector in Gelderland. Ook over waardedaling van huizen onder de laagvliegroutes is niets te lezen. De internetconsultatie is ingevuld door meer dan 6500 mensen. 

adviezen voor communicatie met jou

De commissie adviseert ook om een klachtenregistratie in het leven te roepen en de burger meer te informeren over de vliegroutes. Kennelijk leest de commissie geen kranten want daarin was laatst te lezen dat klagen helemaal geen zin heeft want er kan niet gehandhaafd worden.

ons kent ons

Foto
Gisteren werd bekend dat medewerkers van Schiphol regelmatig contact hebben met ambtenaren van het ministerie. En dat die ambtenaren meehelpen met het opstellen van het mer voor Schiphol en dat ze die later zelf ook moeten controleren. Het lijkt er op dat de slager zijn eigen vlees keurt.

Eerder werd al bekend dat de voorzitter getrouwd is met de man die voor het ministerie de milieueffectrapportage moest opstellen. Er is iets grondig mis op het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Advies van de commissie zelf lezen?

Het advies van de commissie-mer over het gerepareerde MER van Lelystad Airport.
advies_commissie-mer-2018.pdf
File Size: 617 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

Tot de orde

We lezen in het MER vooral of de normen worden overschreden of niet. Voor een afweging heb je meer nodig dan alleen een antwoord op de vraag of er wettelijke normen worden overschreden. Je wilt alle feiten op tafel. En je benoemt maatregelen. Omdat alleen op die manier je tot een juiste afweging kan komen. 

Vertaald naar het dossier Lelystad betekent dat dat je dus ook alle milieueffecten van het project in kaart wilt brengen; ook als ze binnen de wettelijke kaders vallen. En dat is onvoldoende gebeurd. Niet alleen in 2014, maar ook niet in deze geactualiseerde MER van 2018, een rapport waar de Kamer ons inziens in geen geval genoegen mee moet nemen. En dat had de Commissie MER volgens ons moeten opschrijven.

Jammer. En dus moet nu de Tweede Kamer de minister maar tot de orde roepen. Want wij vinden dat laagvliegen onaanvaardbaar, ook als dat binnen de wettelijke norm valt.

Wat moet er gebeuren?

Wat Stichting Red de Veluwe betreft, is de oplossing heel simpel:
1. Ga eerst het luchtruim herindelen.
2. Zorg dat de vliegroutes hoger komen.
3. Kijk dan of Lelystad nog nodig is.
Morgen, donderdag 19 april, zit Stichting Red de Veluwe aan tafel bij de commissie MER.

 


 

onderzoek nos: ambtenaren ministerie hebben 2 petten op

17/4/2018

 
Foto
De ambtenaren die de milieueffectrapportage voor Schiphol moeten keuren, helpen bij het opstellen daarvan. Dat heeft de NOS ontdekt door e-mails van ambtenaren van het ministerie op te vragen.

​"Het ministerie van Infrastructuur lijkt op een slager die zijn eigen vlees keurt bij het opstellen én het beoordelen van het milieueffectrapport (MER) van Schiphol."

​Dat zeggen juristen na lezing van e-mails waaruit blijkt dat medewerkers van Schiphol en ambtenaren van het ministerie nauw samenwerken bij het opstellen van het milieurapport. 
Morgen, 18 april 2018, komt de onafhankelijke mer-commissie met een advies over Lelystad Airport. We hebben ook vraagtekens gezet bij de onafhankelijkheid van die commissie.

Meer lezen

Lees het hele artikel bij de NOS: 
Ambtenaren hebben dubbele pet op als het om Schiphol gaat

 


 

Gebreken in onderzoek vogelbotsingen

16/4/2018

 
Foto
​De milieueffectrapportage voor de uitbreiding van Lelystad Airport bevat fouten en hiaten op het gebied van vogeltrek. Volgens de milieueffectrapportage loopt het vliegverkeer geen verhoogd risico. Gegevens van de radar die vogeltrek in kaart brengt, zouden dat aantonen. De radar die is gebruikt staat echter te ver van Lelystad af en kan de vogeltrek niet goed waarnemen. De afstand is 50 kilometer terwijl de radar maar 25 kilometer kan meten.

Daarnaast staat in het rapport dat het gevaar op botsingen van 0 tot 200 meter niet is onderzocht, terwijl juist op die hoogte de meeste vogelaanvaringen voorkomen.

Vogeltrek (gestuwde trek van grote vogels waaronder bijvoorbeeld eenden, ganzen, steltlopers etc.) boven Noord-Holland, IJsselmeer, Friesland, Overijssel en Flevoland: is niet onderzocht. 
Als laatste en niet onbelangrijk: er ontbreekt een risico-analyse op mogelijke botsingen tussen vogels en passagiersvliegtuigen.
Meer lezen
NRC: "Gebreken in onderzoek vogelbotsingen Lelystad"

 


 

In de telegraaf: Column 'geschiphold'

9/4/2018

 
Foto
'De Telegraaf plaatste in de zaterdagkrant een column die de spijker op de kop slaat: 'Geschiphold' (kop in papieren editie: 'Vliegen').

Columnist Jaap van Duijn zegt dat er een maatschappelijk onwenselijke situatie is ontstaan doordat we in het dichtstbevolkte land van Europa het 2 na grootste vliegveld hebben. Verder haalt van Duijn met een schitterend voorbeeld het argument van de werkgelegenheid onderuit:

​Als er in Brabant honderd wietplantages bijkomen, is dat vast ook heel goed voor de werkgelegenheid, maar nog geen reden om dat toe te laten.
Lees de hele column online op de Telegraaf.

Lees verder
Wat is 'schiphollen' eigenlijk?

 


 

hoe onpartijdig is de commissie mer?

9/4/2018

 
Fotode Stentor van zaterdag 7 april 2018
De commissie-mer beoordeelt de milieueffectrapportage waarin alle effecten van Lelystad Airport zouden moeten staan. De commissie moet een kritische en onafhankelijke controle doen op de plannen van de ambtenaren van het ministerie. Schiphol heeft als eigenaar van vliegveld Lelystad groot belang bij een positief oordeel door de commissie-mer. Het is dus heel belangrijk dat die commissie onafhankelijk en kritisch is.

Wie zitten er in de commissie mer?

De voorzitter van de commissie-mer, Kees Linse, werkte tot 2009 jarenlang voor Shell. De laatste tijd als directeur Common Infrastructure Management en lid van de International Staff Council. Opvallend is dat ook drie mensen uit de top van de Schiphol Group daar destijds werkten. Dick Benschop, nu de nieuwe bestuursvoorzitter van Schiphol. Jabine van der Meijs is nu financieel directeur. Schiphol-commissaris Margot Scheltema was ook actief voor Shell.

Allemaal ex-collega's van een oliereus die handelt in fossiele brandstoffen. Met Schiphol als grote klant met een rechtstreekse pijpleiding om vliegtuigen van brandstof te voorzien.

De Stentor schreef een artikel over de schijn van belangenverstrengeling (Lees bij Blendle voor € 0,39) door deze gezamenlijke achtergrond. En er zijn meer vraagtekens te plaatsen bij de onafhankelijkheid.

informatie van één kant

De Commissie-mer communiceert alleen met de opsteller van het rapport, het ministerie. Volgens hoogleraar economisch recht Hans Vedder (met een specialisatie Europees milieurecht) zou het beter zijn om ook informatie in te winnen bij bijvoorbeeld inwoners, natuur- en milieuorganisaties. Dat gebeurt nu niet. Stichting Red de Veluwe heeft de milieueffectrapportage zelf onderzocht en de Commissie-mer een document gestuurd met alle gevonden fouten en tekortkomingen.

Eerder al ophef over relatie met voorzitter

Enkele weken geleden was er ook al twijfel over onafhankelijkheid van de commissie -mer. Toen werd bekend dat de voorzitter van de commissie getrouwd is met de voorzitter van de groep die milieueffectrapportage schrijft. Die laatste is om deze reden opgestapt.

In 2014 fouten niet gezien

In 2014 bekeek de Commissie-mer ook al een milieueffectrapportage voor Lelystad Airport. Die mer werd destijds goedgekeurd maar door Leon Adegeest, actievoerder uit Overijssel, werden daar nog grote fouten in ontdekt. Dat was de aanleiding om de mer te repareren. Vijf van de zeven commissieleden van toen kijken nu opnieuw naar de gerepareerde mer.

kamervragen

Cem Laçin, Tweede Kamerlid van de SP, zal dinsdag 10 april de minister vragen om duidelijkheid over het gedeelde verleden van de ​gedeelde Shell-verleden van Commissie-voorzitter Kees Linse en mensen uit de top van Schiphol.
​Meer lezen
Tekortkomingen in mer - april 2018

 


 

Geluidscontroles zijn wassen neus

3/4/2018

 
Foto
De Inspectie Leefomgeving en Transport geeft toe dat klagen over vlieglawaai geen zin heeft. Omwonenden die kunnen aantonen dat Schiphol zich niet aan de afspraken houdt, krijgen overal nul op het rekest.
Vandaag, 3 april, stappen bewoners rondom Schiphol, naar de rechter om af te dwingen dat de Inspectie wèl gaat handhaven.
​
Dat schrijft de Volkskrant vandaag. 

Afgelopen zaterdag zagen we al een schokkende reportage van EenVandaag over het falende toezicht op Schiphol. Deskundigen roepen de minister op om te stoppen met het gedogen van de overtredingen van Schiphol.

Wat betekent dit voor gelderland?

Eerder beloofde Minister Cora Van Nieuwenhuizen dat het laagvliegen vanaf Lelystad Airport bij 45.000 vluchten per jaar blijft. Het is de vraag of deze belofte waargemaakt kan worden aangezien beloften bij Schiphol gewoon ruim overtreden worden. En klagen heeft dus geen zin.

 


 

"Minister moet eind maken aan gedogen schiphol"

3/4/2018

 
Update 3 april: de Inspectie Leefomgeving en Transport geeft toe dat er niet wordt ingegrepen als je klaagt over overschrijdingen in het lawaai.
Foto
Deskundigen zeggen in het TV-Programma EenVandaag dat de minister moet stoppen met gedoogsteun aan Schiphol. De luchthaven overschrijdt aan alle kanten geluidslimieten en het ministerie doet daar niets tegen. Bewoners hebben geen mogelijkheid om hier iets tegen te doen en de inspectie Leefomgeving en Transport zou moeten optreden maar doet niets. EenVandaag heeft weer een schokkende reportage over Schiphol.

Kritiek uit de Tweede kamer

Zelfs D'66 kamerlid Paternotte vindt dat de minister snel moet ingrijpen.

"Ik vind het heel pijnlijk om te zien dat het nu al vijf jaar duurt, dat er wel een wet is, maar er niet wordt gehandhaafd omdat er een nieuwe wet aan zit te komen. D
an hebben mensen het gevoel dat ze in het ootje worden genomen en dan snap ik dat die mensen geen zin meer hebben om de luchtvaart in Nederland nog te laten groeien.” 

Bekijk de uitzending van 31 maart

 


 

    zoek  terug

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS Feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Naar ons Nieuwsbrieven-archief

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken