Aan het eind van de middag zullen we het waarschijnlijk weten. Gaat Rutte IV verder met Lelystad Airport en de laagvliegroutes of halen ze de stekker eruit? Van alle onderwerpen die aan bod zullen komen in het regeerakkoord, is Lelystad Airport misschien niet het belangrijkste voor de toekomst van Nederland. Maar voor ons op de Veluwe, na 4 jaar actievoeren, wel.
Lelystad Airport open, maar maximeren?
In een voorstel van een regeerakkoord dat “in de trein was blijven liggen” stond Lelystad Airport genoemd. “Schiphol en Lelystad Airport maximeren”. VVD en CDA willen dus wel door. Maar de tekst is van vóór de onderhandelingen met D66 en ChristenUnie. Van hen is bekend dat ze tegenstander zijn van het poldervliegveld. Red de Veluwe zit in grote spanning of het ze is gelukt Lelystad Airport tegen te houden. Heeft David Goliath verslagen?
Geen vergunning, geen vliegveld
Was het ‘maximeren’ een voorbode van de waarschuwing van juristen over de krimp van Schiphol? Het lijkt erop. Wat we zeker weten is dat Lelystad Airport stikstofruimte wilde gebruiken van Schiphol om een natuurvergunning aan te kunnen vragen. En die stikstofruimte was en is er niet.
Nu de juridische adviseurs van I&W het blijkbaar belangrijk genoeg vinden om de Tweede Kamer vertrouwelijk te informeren over de onhaalbaarheid van een natuurvergunning voor Schiphol, is het wel duidelijk dat Lelystad Airport die noodzakelijke vergunning niet kan regelen, ook niet via Schiphol. Einde aan handel op papier van vermeende stikstofrechten
De nekslag voor Lelystad Airport kreeg echter minder aandacht in het nieuws maar kwam op dezelfde dag, 8 december. De rechtbank in Den Bosch oordeelde over de vergunning van de Amercentrale: In het voordeel van natura-2000 gebieden. De samenvatting is: Niet gebruikte stikstofrechten mogen niet gebruikt worden om nieuwe activiteiten te ontplooien. De uitspraak betekent dat Lelystad Airport dus ook geen fictieve stikstofrechten van Schiphol kan gebruiken.
Feitelijk komt het erop neer dat alleen legalisering Lelystad Airport nog kan behoeden voor afstel maar die kans is zeer klein en gaat hoe dan ook nog jaren duren. Het vliegveld staat op een lijst met zo’n 3000 voornamelijk boerenbedrijven die nog een natuurvergunning nodig hebben. De legalisering waarvan de Tweede Kamer onlangs heeft bepaald dat die niet mag gelden voor Lelystad Airport . Durft de minister het aan om de wens van de Tweede Kamer te negeren en het vliegveld vóór te trekken op 3000 boeren en woningbouw?
We zien op stikstofgebied geen mogelijkheden meer voor het Ministerie van I&W om een nieuwe list voor Lelystad Airport te verzinnen. Het plan kan de ijskast in.
Een natuurvergunning voor Schiphol is mogelijk nooit haalbaar. Daardoor moet het aantal vluchten op Schiphol misschien terug van 500 duizend naar 400 duizend vluchten. Er zijn draconische maatregelen nodig en dan nog is het niet haalbaar. Juristen van het kabinet waarschuwen dat het heel moeilijk wordt om Schiphol aan een natuurvergunning te helpen. Dat meldt het NOS Journaal vandaag. Het is voor het eerst dat zo'n signaal wordt gegeven. Wat betekent dat voor Lelystad Airport?Als de juristen van het Ministerie van I&W er geen vertrouwen in hebben dat Schiphol een natuurvergunning kan krijgen, dan geldt dat zeker ook voor Lelystad Airport. Lelystad Airport is namelijk ook in afwachting van een natuurvergunning. Die vergunning is nodig om open te kunnen. Sterker nog, Lelystad Airport is afhankelijk van de vergunning van Schiphol. Schiphol wil een deel van de uitstootrechten overdragen aan Lelystad Airport.Toevallig heeft de rechtbank vandaag een uitspraak gedaan over stikstofuitstoot van de Amercentrale. De rechter heeft bepaald dat er niet eindeloos mag worden geschoven met recht op uitstoot als er geen natuurvergunning aan ten grondslag ligt. Met andere woorden: het plan van Schiphol om stikstofrechten aan Lelystad Airport over te dragen, gaat niet door. Zolang Schiphol die natuurvergunning niet heeft, kan Lelystad Airport geen stikstofrechten overnemen. De andere weg voor het vliegveld om toch onder de verplichting van een natuurvergunning uit te komen is de zogenoemde 'legalisatie'. Daarmee wordt bedoeld dat de luchthaven een vergunning cadeau krijgt zonder dat het aan de regels voldoet. De Tweede Kamer heeft een paar weken geleden gestemd voor een motie om Lelystad Airport van het lijstje 'te legaliseren bedrijven' te halen. De Minister van LNV moet daar nog over besluiten. Juristen van Red de Veluwe achten het vrijwel onmogelijk om op deze manier het vliegveld op korte termijn te kunnen openen. Volgens de NOS zijn er draconische maatregelen nodig om de stikstofuitstoot rondom Schiphol te verminderen. Als dat de oplossingsrichting wordt, zal het nog jaren duren voordat Lelystad Airport open kan. Bekijk het item in het NOS Journaal hier NOS Journaal gemist? Start met kijken op NPO Start
Het Ministerie van I&W heeft de Provincie Overijssel en een paar gemeente laten weten dat het helaas toch niet lukt om de laagvliegroutes in het Overijsselse Vechtdal op te lossen. Mocht het vliegveld uitbreiden voor vakantievluchten, dan zullen de vliegtuigen daar op 1800 meter gaan vliegen.
Voormalig Minister Van Nieuwenhuizen had beloofd dat de laagvliegroutes opgelost gaan worden. Dat blijkt nu ook definitief niet het geval voor het Vechtdal. Van Nieuwenhuizen heeft eerder ook al eens geroepen dat de laagvliegroutes boven de Veluwe zijn opgelost. Zij had toen immers het beleid aangepast van: "Laagvliegen tenzij het hoger kan" in "We gaan hoger vliegen tenzij het lager moet". Cijfers over hoeveel en vaak er hoger gevlogen gaat worden, konden niet worden gegeven door het Ministerie.
Voor sommige politieke partijen zoals het CDA is het oplossen van de laagvliegroutes een voorwaarde om akkoord te gaan met Lelystad Airport. Het is de vraag wat die partij, het kabinet en de Tweede Kamer hiermee gaan doen.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|