De minister heeft een plan over de herindeling van het luchtruim gepubliceerd. Daarin laat ze 2 oude uitgangspunten los: het vliegverkeer van en naar Lelystad hoeft niet meer onder het Schipholverkeer door te vliegen. De vliegtuigen mogen ook over defensieterrein vliegen als er niet geoefend wordt. Daardoor zullen de laagvliegers zoveel mogelijk hoger vliegen, volgens de minister. Deze tijdelijke oplossingen voor Lelystad Airport zijn luchtfietserij. Want hoe vaak de vliegtuigen precies hoger vliegen en hoevéél hoger, staat niet in het startbesluit. Er wordt ons beloofd dat de vliegtuigen hoger gaan vliegen zodra het kan. Dat is hetzelfde als in de 'oude situatie'. De minimale hoogte is nog steeds 1800 meter. De Tweede Kamer eist dat de laagvliegroutes vanaf 2023 verleden tijd zijn. Aan die eis wordt niet voldaan want de realisatie van de herindeling wordt pas gestart vanaf 2023. En die deadline halen ze alleen als alles volgens de superstrakke planning verloopt die het ministerie, dat al 10 jaar van de laagvliegroutes wist maar niks deed, voorspelt. In het startbesluit staat:
Voor de inwoners onder de laagvliegroutes op de Veluwe verandert er niet veel. Want de vliegtuigen mochten na Wezep al doorstijgen indien mogelijk. Het verschil tussen stilte en een overvliegend vliegtuig blijft in onze rustige provincie te groot. Daarnaast zal door het doorstijgen meer herrie ontstaan op andere plekken. En natuurlijk houden we ook de uitstoot van CO2 en (ultra)fijnstof. Het startbesluit gaat er van uit dat Lelystad Airport er moet komen omdat de luchtvaart moet groeien. Eerder vandaag kwam de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur met het bericht dat de luchtvaart aan banden moet worden gelegd. De minister dendert gewoon door en luistert niet naar haar eigen adviesraad.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|