Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

HET STARTBESLUIT HERINDELING LUCHTRUIM: WAT BETEKENT DAT VOOR DE VELUWE?

18/4/2019

 
Laag over de VeluweFoto: Dave Monteverdi https://www.flickr.com/photos/fordaveesss/
De minister heeft een plan over de herindeling van het luchtruim gepubliceerd. Daarin laat ze 2 oude uitgangspunten los: het vliegverkeer van en naar Lelystad hoeft niet meer onder het Schipholverkeer door te vliegen. De vliegtuigen mogen ook over defensieterrein vliegen als er niet geoefend wordt. Daardoor zullen de laagvliegers zoveel mogelijk hoger vliegen, volgens de minister.

Deze tijdelijke oplossingen voor Lelystad Airport zijn luchtfietserij. Want hoe vaak de vliegtuigen precies hoger vliegen en hoevéél hoger, staat niet in het startbesluit. Er wordt ons beloofd dat de vliegtuigen hoger gaan vliegen zodra het kan. Dat is hetzelfde als in de 'oude situatie'. De minimale hoogte is nog steeds 1800 meter.

De Tweede Kamer eist dat de laagvliegroutes vanaf 2023 verleden tijd zijn. Aan die eis wordt niet voldaan want de realisatie van de herindeling wordt pas gestart vanaf 2023. En die deadline halen ze alleen als alles volgens de superstrakke planning verloopt die het ministerie, dat al 10 jaar van de laagvliegroutes wist maar niks deed, voorspelt.


In het startbesluit staat:
  • Na Wezep zoveel mogelijk doorklimmen i.p.v. horizontaal vliegen op 1800 meter.
    Betekent dus hogere geluidswaarden bij Wezep/Wapenveld i.p.v bij Oene/Nijbroek/Klarenbeek.
  • Vanaf Apeldoorn tot aan Gorinchem kan er hoger gevlogen worden.
  • Vanaf Gorinchem tot aan Apeldoorn kan er hoger gevlogen worden.

Voor de inwoners onder de laagvliegroutes op de Veluwe verandert er niet veel. Want de vliegtuigen mochten na Wezep al doorstijgen indien mogelijk. Het verschil tussen stilte en een overvliegend vliegtuig blijft in onze rustige provincie te groot. Daarnaast zal door het doorstijgen meer herrie ontstaan op andere plekken. En natuurlijk houden we ook de uitstoot van CO2 en (ultra)fijnstof.

Het startbesluit gaat er van uit dat Lelystad Airport er moet komen omdat de luchtvaart moet groeien. Eerder vandaag kwam de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur met het bericht dat de luchtvaart aan banden moet worden gelegd. De minister dendert gewoon door en luistert niet naar haar eigen adviesraad.

 


 

    zoek  terug

    December 2024
    November 2024
    October 2024
    September 2024
    January 2024
    October 2023
    September 2023
    June 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS Feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Naar ons Nieuwsbrieven-archief

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
[email protected]
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
Photos from verchmarco (CC BY 2.0), rawpixel.com, Cristian V., vmiramontes, ell brown, benjaminvanwaart, ell brown, Sebastiaan ter Burg, Hunter-Desportes, johan wieland, RobBixbyPhotography, nan palmero, airlines470, La Priz, WireLizard, Lars Plougmann, ritzotencate, Bernal Saborio G. (berkuspic), tjmwatson, verchmarco, benjaminvanwaart, ritzotencate, niels roza, jerome86, miamism, Frans Berkelaar, Safa Hovinen
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken