Nederland moet meer gaan doen aan het terugdringen van CO. Dat heeft de hoogste rechter in Nederland vandaag bepaald. Dat betekent een pas op de plaats. We roepen het kabinet op om daarom meteen de knop om te draaien van de toekomstige CO2-fabriek: Lelystad Airport. Lees maar wat er over de uitbreiding van Lelystad Airport wordt gezegd in de officiële milieueffectrapportage: Naast de genoemde afname neemt echter de emissie van de overige stoffen wel toe, met name de toename van CO2 is aanzienlijk en in strijd met het voorgenomen beleid om de CO2-uitstoot te reduceren. Hoeveel extra uitstoot CO2 bij uitbreidingvan Lelystad Airport?Dat staat in de milieueffectrapportage (die we zelf eigenlijk niet vertrouwen gezien onze ervaringen maar minder dan dit verwachten we niet):
Minister besluit niet te handhaven
Carola Schouten, de minister van LNV, wil de uitbreiding van Lelystad Airport niet stil leggen. Dat heeft Stichting Red de Veluwe te horen gekregen in een brief die vandaag is ontvangen. We hebben de minister dit najaar een handhavingsverzoek gestuurd over vliegveld Lelystad. Het vliegveld beschikt niet over een natuurvergunning. Uit het antwoord van de minister blijkt dat ze weigert te handhaven en de weg vrijmaakt voor een uitzondering voor Lelystad Airport.
De brief van minister Schouten lezen?
Vliegveld mag door zonder vergunning
We zijn verbijsterd over dit antwoord. “Het besluit van het ministerie van LNV valt ons rauw op het dak” aldus Robert Tieskens voorzitter van Red de Veluwe. “In mei van dit jaar bepaalde de rechter dat Lelystad Airport een stikstofvergunning moet hebben voor de uitbreiding van de luchthaven. Wij hebben minister Carola Schouten toen onmiddellijk verzocht om de uitbreiding direct stil te leggen totdat die vergunning er ook werkelijk is. Maar nu is duidelijk geworden dat de minister dat niet gaat doen. Dat schrijft ze in een brief van 20 kantjes.
Natuur is uit het oog verloren
De voorzitter en zelf jurist laakt het verhaal van de minister. “Het verhaal van de minister gaat uit van een papieren werkelijkheid. Zij doet er alles aan om stikstofuitstotende projecten weer op gang te brengen terwijl de Raad van State daar net een stokje voor heeft gestoken. De natuur zou centraal moeten staan op grond van de regels over natuurbescherming. Het gaat slecht met de natuur. Ook op de Veluwe gaat beschermde natuur steeds verder achteruit. De redenering dat er nog wel een beetje bij kan, is daarom onhoudbaar.”
Uitweg buiten de regels om
De minister stuurt – ongetwijfeld in goed overleg met collega minister Cora van Nieuwenhuizen van I&W - aan op een nieuwe regeling (in aanvulling op de net door de Eerste Kamer goedgekeurde Spoedwet stikstof)op grond waarvan Lelystad alsnog onder de wettelijke vergunningplicht kan uitkomen. “Zo wordt een uitweg gezocht, die buiten de regels omgaat. In de regels staat dat alleen voor projecten die een dwingende reden van groot openbaar belang dienen en waar geen andere oplossingen voor zijn, een uitzondering mag worden gemaakt. Die toets durft de minister voor Lelystad Airport blijkbaar niet aan.”
Eerste stap in juridische procedure
Alle reden voor ons om het besluit in bezwaar aan te vechten. Dit is de eerste stap op weg naar de rechtbank. We roepen ook andere organisaties op om samen met ons in actie te komen.
Tweede Kamerleden hebben minister Van Nieuwenhuizen gevraagd om het advies af te wachten van de commissie Remkes over de uitstoot van stikstof in de luchtvaart. Voorlopig wordt de uitbreiding van de luchthaven dus niet behandeld.
Minister Van Nieuwenhuizen heeft vandaag bevestigd dat er nieuwe luchtvaartmaatschappijen zullen komen op Lelystad Airport als dat open zou gaan. Nu doorgaan betekent dat het vliegveld openen een doel op zich is geworden. Want Lelystad Airport was bedoeld om vluchten van Schiphol over te nemen. Doorgaan betekent ook dat Lelystad Airport open moet gaan tegen de nadrukkelijke wens van een meerderheid van de Tweede Kamer. Namelijk: Geen autonome groei! En nu dus toch.... Hoe betrouwbaar is deze Minister? Zij en haar ambtenaren willen koste wat het kost, tegen alle beloftes in het vliegveld openen waarvan ze weten dat het niet gunstig ligt, heel veel overlast veroorzaakt, het klimaatprobleem verergert, veel te veel stikstof uitstoot en ga zo maar door. Bekijk nog even wat de Tweede Kamerleden zeiden van autonome groei... Volgens een onderzoek dat de minister heeft laten doen, zal de eerste jaren 10 tot 20% niet van Schiphol afkomstig zijn. Het aandeel vluchten dat niet van Schiphol afkomstig is zal daarna alleen maar groeien. Dat heeft ze de Tweede Kamer laten weten.
Het ministerie had helemaal niet zo'n duur bureau hoeven inschakelen. Wij hadden die conclusie allang getrokken toen de verkeersverdelingsregeling bekend werd gemaakt. Lees maar In de brief die we stuurden aan 92 kamerleden. Ze hadden het ook in het Algemeen Dagblad van 1 juni 2019 (Lelystad Airport heeft geen toegevoegde waarde meer) kunnen lezen.
Vliegen op Lelystad Airport schijnt onveilig te zijn. In de afgelopen maand zijn er meerdere incidenten geweest. De bijna ongelukken vonden plaatst nadat de luchtverkeersleiding daar is geïnstalleerd om alvast te oefenen. Ze hebben nauwelijks werk omdat er geen vakantievliegtuigen zijn. Piloten van de kleine luchtvaart klagen steen en been. Één vliegschool houdt voor de veiligheid alle toestellen aan de grond. De onderzoeksraad voor veiligheid stelt een onderzoek in. Wij weten wel waar de onveiligheid door ontstaan is. Deze advertentie stond deze week in het huis aan huisblad Flevopost Lelystad.
Als een premier (VVD) per vliegtuig naar een klimaattop reist omdat hij denkt dat treinen op steenkool rijden en tja, je moet wat...... Dan hebben we een groot probleem! Kijk hieronder naar de reactie van Premier Rutte.
Briljante Reactie van Prorail
Prorail en vele anderen hebben op Twitter met verbazing gereageerd.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|