Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

​Actiegroepen lopen weg uit overleg met ministerie

27/11/2019

 
Afbeelding van de Luchtvaartnota 2020-2050
Keer op keer werkten we mee maar hetheeft allemaal geen zin. Want burgerparticipatie betekent voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu: een avondje organiseren met koffie en een plakje cake en gewoon doorgaan met de plannen: groei van de luchtvaart. 


​Gisteren is de vertegenwoordiger van de samenwerkende actiegroepen tegen laagvliegen (SATL) weggelopen uit een overleg over de toekomst van de luchtvaart uit protest tegen de gang van zaken.

​Burgerparticipatie wassen neus

In het overleg wordt halsstarrig vastgehouden aan het groeimantra en wordt er geen rekening gehouden met andere scenario’s zoals krimp. De druppel die de emmer deed overlopen was dat het ministerie niet toestond dat er kritiek kwam op het proces.

Verklaring

Deze verklaring mocht niet worden voorgelezen:
We constateren dat het proces, hoe te komen tot een concept Luchtvaartnota een voorgekookt menu was.
Op hoofdpunten was geen enkele ruimte voor onze inbreng. Met onze actieve opstelling hebben we veel input en feedback gegeven, waar weinig tot niets mee gedaan is, zoals met onze ingebrachte expertise m.b.t. vogelaanvaringen. Beleid hoor je toch te maken o.b.v. feiten !
Ook werden relevante vragen niet beantwoord. We noemen b.v. het veel te optimistische beeld over elektrisch vliegen. Dit is iets bijgesteld, maar nog steeds irreëel als basis voor beleid.
De eerste versie van het plan MER moest mede om die reden worden overgedaan. Een update hebben we niet gekregen.
Door het ontbreken van een MKBA kan er geen zorgvuldige transparante belangenafweging gemaakt worden. Ondanks meermaals aandringen bleef de deur hiervoor gesloten. Dit is een ernstig gemis.
Vaak konden we onze gemaakte punten niet terugvinden in de notulen.
Deze cyclus van klankbordgroep-overleggen heeft aangetoond dat debat en het maken van keuzes voor de toekomst van de luchtvaart niet thuis hoort in zo’n besloten sfeer onder regie van ambtenaren. Dit hoort thuis in de maatschappij en het parlement.
Ons grootste bezwaar is het vasthouden aan het groeimantra en een nul-alternatief waarbij Lelystad-Airport zelfs al open is.
Rekening houdend met de overlast, gezondheidsschade en de maatschappelijke kosten en baten dient ook met een krimpscenario rekening gehouden te worden. Want Nederland is er niet voor Schiphol, maar Schiphol is er voor Nederland.
Wij nemen dan ook nadrukkelijk afstand van de concept-luchtvaartnota en het nog te formuleren voorkeursscenario.”

 


 

Mark Habers (VVD) jokt over Lelystad Airport

17/11/2019

 
Mark Harbers jokt over Lelystad Airport
In het programma Buitenhof zei Mark Harbers (VVD) dat Lelystad Airport er moet komen om de druk op Schiphol te verlichten. En dat de omwonenden van Schiphol daarover de afgelopen jaren geïnformeerd zijn.

Onzin

Dit is onzin. Het idee voor Lelystad Airport is dat het er moet komen zodat Schiphol kan worden opgevuld met grotere, zwaardere vliegtuigen.

We 
krijgen regelmatig mailtjes en telefoontjes van mensen uit de regio Schiphol. Ze zijn boos dat we een vliegveld proberen tegen te houden en dat ze de overlast daar zat zijn.
Dat zal blijven aanhouden zolang er mensen zijn zoals Mark Harbers die onzin lopen uit te kramen. 

 


 

Stikstof en Lelystad Airport

6/11/2019

 
Foto
Afgelopen maandag waren wij aanwezig bij een presentatie over het ontstaan van de stikstofcrisis. Onderzoeker Arnold van den Burg onderzocht de gevolgen van stikstof op de Veluwe.

​We zijn opnieuw enorm geschrokken. Want de stikstofcrisis lijkt niet meer te gaan over natuur maar over een probleem met vergunningen. Wat niet vergeten mag worden is de oorzaak: Er voltrekt zich een ecologische ramp onder onze neus op de Veluwe.

Door het overschot aan stikstof sterven planten af. Insecten overleven daardoor niet meer. Vogels sterven uit op de Veluwe. De 'vergiftiging' van de bodem is al in een vergevorderd stadium. Er moeten NU maatregelen genomen worden!
Het opstijgen van vliegtuigen bij Lelystad Airport is de bottleneck. Stikstofverbindingen waaien vanuit de polder naar ons. 
Door Europese regels en de gerechtelijke uitspraak van de hoogste rechter ligt ook Lelystad Airport nu gedwongen stil. En een list hiervoor is er niet. 
Vandaag lezen we in het NRC: "In Den Haag wordt al rekening gehouden met een scenario waarbij Lelystad Airport nooit open zal gaan."

 


 

    zoek  terug

    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS Feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Naar ons Nieuwsbrieven-archief

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken