Ambtenaren van ministerie I&W en adviesbureau's betrokken![]()
Vandaag is aangifte gedaan bij het Openbaar Ministerie van het vermoeden van misdrijven rondom de stikstofberekeningen van Lelystad Airport: valsheid in geschrifte, beïnvloeding van verklaring, misbruik van gezag èn verduistering van bewijsstukken. Bij de aangifte zijn zowel topambtenaren van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, adviesbureaus en de directie van Schiphol betrokken. De aangifte is gedaan door verschillende partijen waaronder de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen. Het Openbaar Ministerie gaat de zaak onderzoeken.
Onjuiste berekeningen
SATL heeft een reconstructie gemaakt van de stikstofberekeningen sinds 2014. Daaruit blijkt dat in de
verschillende versies van de MER onjuiste aannames resulteren in opvallend lage stikstofwaarden. De waarden zijn zó laag dat Lelystad Airport geen natuurvergunning hoefde aan te vragen. Zowel de ambtenaren als de ingehuurde adviseurs moeten geweten hebben dat deze berekeningen niet juist kúnnen zijn. Niet alleen de Commissie m.e.r maar ook de Tweede Kamer is meermaals verkeerd geïnformeerd. Het bewust verstrekken van onjuiste gegevens in deze situatie is een economisch delict en daarmee strafbaar.
Voor Lelystad Airport zijn meerdere onderzoeken uitgevoerd naar de te verwachten stikstofdepositie. In alle onderzoeken worden onjuiste uitgangspunten gehanteerd, ontdekte SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) in 2019. Op advies van Commissie Remkes zijn de bevindingen van SATL getoetst door Commissie m.e.r. en het RIVM. De actiegroepen zijn in het gelijk gesteld: De stikstofberekeningen zijn inderdaad onjuist. Lees meer: minister sjoemelde met cijfers
Niet bestaande 'review'
Minister van Nieuwenhuizen verwijst in een verklaring over de naar beneden aangepaste berekeningen, naar een fout in de programmacode. Deze verklaring blijkt niet te kloppen, vonden de actiegroepen uit. Ook verzochten ambtenaren van het Ministerie van I&W in 2014 de MER te herzien, zogenaamd vanwege een uitgevoerde review met substantieel lagere stikstofwaarden. Misbruik van gezag, zo lijkt het. Want de betreffende review blijkt niet te bestaan, zo heeft de Minister de Kamer onlangs laten weten.
Controle onmogelijk
Opvallend is het feit dat het ministerie wel de resultaten van de stikstofberekeningen vrij geeft, maar de
onderliggende berekeningen geheim houdt. Dit is ongebruikelijk en maakt controle onmogelijk. Vragen hierover van zowel Kamerleden als burgers worden niet beantwoord of ontweken. Ondanks vele (WOB) verzoeken, weigeren het ministerie en de betrokken adviesbureaus elke medewerking.
Bij de strafbare feiten zijn (oud)ambtenaren van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, adviesbureaus en medewerkers van de Schiphol groep betrokken. SATL heeft in april jl. de bevindingen persoonlijk voorgelegd aan de betreffende ambtenaren, de directeur van Schiphol en de betrokken adviesbureaus. Er is geen inhoudelijke reactie gegeven.
Reactie Red de veluwe
"Het ene na het andere klopte niet in dossier Lelystad Airport. We vertrouwden dat al nooit en nu is er genoeg bewijs om aangifte te doen. Wat hier gebeurt is niet alleen erg voor de mensen onder de laagvliegroutes maar voor heel Nederland. We moeten kunnen vertrouwen op de overheid. Een onbetrouwbare overheid is maatschappijontwrichtend."
Jaap Kloosterziel, Stichting Red de veluwe
Bredere zaak
De aangifte van de samenwerkende actiegroepen staat niet op zichzelf. Er komt steeds meer boven tafel over stikstofberekeningen en ook de Raad van State kwam vorige week met een ongevraagd advies waarin ze zegt dat de informatievoorziening naar burgers en Tweede Kamerleden beter moet.
Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|