Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

Lelystad Airport eist natuurvergunning

1/6/2022

 
Verkeerstoren van Lelystad Airport op 14 mei 2022
Lelystad Airport legt zich er niet bij neer dat het vliegveld niet meer in aanmerking komt voor legalisatie. Met die legalisatie zou Lelystad Airport geopend kunnen worden. De Minister voor Natuur en Stikstof stak begin maart daar op verzoek van de Tweede Kamer een stokje voor. Vandaag is bekend geworden dat het vliegveld die beslissing aanvecht en eist dat de Minister Lelystad Airport een natuurvergunning cadeau geeft. Doet ze dat niet? Dan spant het vliegveld een rechtszaak aan.

Stichting Red de Veluwe is als belanghebbende aangemerkt bij deze procedure door het Ministerie van LNV. Wij zullen via onze advocaat de belangen van de Veluwse natuur en haar inwoners verdedigen. De hoorzitting is begin juli.

Lelystad Airport: er kan ons niets verweten worden

Volgens Lelystad Airport heeft zij wel recht op een natuurvergunning via legalisatie omdat haar niet verweten kan worden dat het "rekenmodel moest worden aangepast". Een handige tekst als afleidingsmanoeuvre voor waar het werkelijk om gaat. Het gaat namelijk niet om aanpassing van het model maar om het rekenen met de juiste gegevens.

​Hoe zat het ook alweer met legalisatie?

Een lijst van 3000 voornamelijk boerenbedrijven en 1 vliegveld waren genomineerd om door legalisatie toch te mogen uitbreiden. Minister Christianne van der Wal van Natuur en Stikstof heeft Lelystad Airport begin maart van de lijst afgehaald omdat de stikstofberekeningen van het vliegveld niet kloppen. De Tweede Kamer had daar ook om gevraagd.

De stikstofdepositie van Lelystad Airport was volgens berekeningen in 2016 en 2019 laag. Opvallend laag. Daarom startte Leon Adegeest een eigen onderzoek. Hij bewees dat de berekeningen zo laag waren doordat er diverse 'stikstofbronnen' werden weggelaten en er een verkeerd getal is gebruikt voor de uitstoot van vliegtuigen. Het RIVM bevestigde dat. Lelystad Airport heeft daarna nieuwe berekeningen gemaakt met de juiste gegevens. De stikstofuitstoot kwam uiteraard veel hoger uit. Zó hoog zelfs dat Lelystad Airport geen aanspraak kan maken op een natuurvergunning via legalisatie.

Bizarre situatie

De Nederlandse Staat bezit het grootste deel van de aandelen van Schiphol, moederbedrijf van Lelystad Airport. Er ontstaat een bizarre situatie als de luchthaven besluit te procederen tegen haar eigen overheid.
Het nieuws werd als eerste gemeld door Jan Salden van het TV-programma Eenvandaag.
Volgens dagblad Trouw zegt een woordvoerder van Schiphol (namens Lelystad Airport) dat het bedrijf in gesprek is met de minister. Ook de NOS berichtte vandaag Lelystad Airport dreigt minister met rechtszaak over stikstofvergunning | NOS | RTV Oost. 

Mis niets, Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

​Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.

Bekijk eerdere nieuwsbrieven

 


 

    zoek  terug

    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS Feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Naar ons Nieuwsbrieven-archief

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken