Lelystad Airport legt zich er niet bij neer dat het vliegveld niet meer in aanmerking komt voor legalisatie. Met die legalisatie zou Lelystad Airport geopend kunnen worden. De Minister voor Natuur en Stikstof stak begin maart daar op verzoek van de Tweede Kamer een stokje voor. Vandaag is bekend geworden dat het vliegveld die beslissing aanvecht en eist dat de Minister Lelystad Airport een natuurvergunning cadeau geeft. Doet ze dat niet? Dan spant het vliegveld een rechtszaak aan.
Stichting Red de Veluwe is als belanghebbende aangemerkt bij deze procedure door het Ministerie van LNV. Wij zullen via onze advocaat de belangen van de Veluwse natuur en haar inwoners verdedigen. De hoorzitting is begin juli.
Lelystad Airport: er kan ons niets verweten worden
Volgens Lelystad Airport heeft zij wel recht op een natuurvergunning via legalisatie omdat haar niet verweten kan worden dat het "rekenmodel moest worden aangepast". Een handige tekst als afleidingsmanoeuvre voor waar het werkelijk om gaat. Het gaat namelijk niet om aanpassing van het model maar om het rekenen met de juiste gegevens.
Hoe zat het ook alweer met legalisatie?
Een lijst van 3000 voornamelijk boerenbedrijven en 1 vliegveld waren genomineerd om door legalisatie toch te mogen uitbreiden. Minister Christianne van der Wal van Natuur en Stikstof heeft Lelystad Airport begin maart van de lijst afgehaald omdat de stikstofberekeningen van het vliegveld niet kloppen. De Tweede Kamer had daar ook om gevraagd.
De stikstofdepositie van Lelystad Airport was volgens berekeningen in 2016 en 2019 laag. Opvallend laag. Daarom startte Leon Adegeest een eigen onderzoek. Hij bewees dat de berekeningen zo laag waren doordat er diverse 'stikstofbronnen' werden weggelaten en er een verkeerd getal is gebruikt voor de uitstoot van vliegtuigen. Het RIVM bevestigde dat. Lelystad Airport heeft daarna nieuwe berekeningen gemaakt met de juiste gegevens. De stikstofuitstoot kwam uiteraard veel hoger uit. Zó hoog zelfs dat Lelystad Airport geen aanspraak kan maken op een natuurvergunning via legalisatie. Bizarre situatie
De Nederlandse Staat bezit het grootste deel van de aandelen van Schiphol, moederbedrijf van Lelystad Airport. Er ontstaat een bizarre situatie als de luchthaven besluit te procederen tegen haar eigen overheid.
Het nieuws werd als eerste gemeld door Jan Salden van het TV-programma Eenvandaag.
Volgens dagblad Trouw zegt een woordvoerder van Schiphol (namens Lelystad Airport) dat het bedrijf in gesprek is met de minister. Ook de NOS berichtte vandaag Lelystad Airport dreigt minister met rechtszaak over stikstofvergunning | NOS | RTV Oost. Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|