Lelystad Airport - onderdeel van de Schiphol Groep - heeft net als de nationale luchthaven Schiphol geen natuurvergunning. En die is volgens de wet natuurbescherming wel vereist. Geen vergunningEen bedrijf heeft een natuurvergunning nodig als het handelingen wilt uitvoeren die schadelijk kunnen zijn voor een beschermd natuurgebied. Dit zijn met name activiteiten waarbij stikstof vrijkomt, maar het kan ook gaan om andere factoren. Als een bedrijf wil bouwen of uitbreiden moet het zorgen dat daarbij niet meer stikstof in de natuur terecht komt dan er al is. Als bij zo’n activiteit toch stikstof vrijkomt, moet het bedrijf zelf zorgen voor voldoende ‘stikstofruimte’ om een natuurvergunning te kunnen krijgen. Poging 1 van 2 gestrandDe 1e poging om een natuurvergunning te krijgen door gebruik te maken van de PAS-melding is door de minister natuur en Stikstof op 7 maart jl. afgekeurd. Zij weigert Lelystad Airport te legaliseren wegens onjuiste stikstofberekeningen. Lelystad Airport stond op de lijst PAS-meldingen voor 45.000 vliegbewegingen voor groot handelsverkeer. Bij de verificatie van de PAS-melding is gebleken dat de berekeningen over de stikstofuitstoot niet klopten en dat de uitlaatgassen over een veel groter oppervlak neerkwamen. Onrealistisch ALternatiefDe 2e poging om een natuurvergunning te krijgen is stikstofruimte te vinden bij andere bedrijven. Dat heet extern salderen. Daar is de Schiphol Groep voor vliegveld Lelystad ook mee bezig. Volgens kenners zouden er dan 60 tot 100 boerderijen opgekocht moeten worden. Dat lijkt ons onrealistisch en onwenselijk. Eerst Veluwe reddenOok moet er eerst iets anders gebeuren. De stikstofdepositie op de Veluwe is namelijk nu al hoger dan toegestaan en moet éérst omlaag voordat er ergens ook maar aan uitbreiding gedacht kan worden. Hoe? Dat is nog niet bekend. Zolang de ministeries niet snel aan de slag gaan met de Veluwe redden, gebeurt er niets. Een vergunning voor Lelystad Airport gaat hierom nog heel lang duren. Natuurvergunning aanvechtenOp het moment dat een Ministerie de natuurvergunning aan Lelystad Airport verleent, gaat onze juridische procedure van start. Om dit te doen is vanaf augustus 2020 de brievenactie gevoerd waarin we de inwoners in ons gebied - Noord Veluwe, deel van het IJsselgebied tot aan Wageningen/Renkum - hebben geïnformeerd en gevraagd om een donatie. In totaal zijn ruim 140.000 brieven bezorgd en is veel geld opgehaald. De juridische procedure voeren we met Natuurmonumenten en Geldersch Landschap en Kasteelen.
Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|