Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

reactie op advies van commissie mer (18 april 2018)

18/4/2018

 
Foto
Het milieueffectrapport rammelt aan alle kanten. Er ontbreekt informatie en er is gerekend met verkeerde cijfers. Nergens staat wat het effect is op het milieu, alleen of het aan de norm voldoet of niet. De onafhankelijke commissie-mer zou het rapport makkelijk moeten kraken, maar doet dat niet. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dendert maar door en zadelt inwoners van Gelderland en 4 andere provincies op met massa's laagvliegende vliegtuigen.
​

Belangrijkste nieuws

De Commissie plaatst ook kritische kanttekeningen in haar rapport. Wij noemen enkele van deze
opmerkingen:
  • De Commissie wijst er op dat langdurig laagvliegen afwijkt van hetgeen gangbaar is. Er zullen duidelijk waarneembare geluidpieken optreden als gevolg van het laagvliegen;
  • De overheid zal een strategische visie voor de luchtvaart moeten opstellen. Op dit ogenblik ontbreekt een integrale studie;
  • Een uitgewerkt monitoringsprogramma en evaluatieprogramma ontbreekt in het MER rapport. Geluidhinder, luchtkwaliteit, vliegveiligheid effecten op de natuur dienen gemonitord te worden.
  • De Commissie adviseert een nulmeting voorafgaand aan het in gebruik nemen van de luchthaven.
Over de gegevens en de normen die in het MER gebruikt zijn, is de commissie positief.
... ze vindt [de commissie] dat het rapport de milieueffecten goed beschrijft.
Advies commissie-mer 18 april 2018
Opmerkelijk is dat in het rapport wordt aangenomen dat er ná herindeling hoger gevlogen gaat worden. Dat is bij lange na niet zeker en volgens de directeur van de LVNL is dat zelfs helemaal niet te zeggen.
„Nee, die toezegging doe ik niet want de complexiteit is te groot. Dit grijpt allemaal op elkaar in. Er zijn zo veel betrokkenen en beperkingen.
LVNL CEO Van Dorst op de vraag van de NRC-journalist of hij kan toezeggen of er na 2023 niet langdurig laag gevlogen kan worden. Zie ook: Woorden van de minister zijn zo kneedbaar als klei.

Wat is er gedaan met onze bevindingen?

De mer-specialisten van Stichting Red de Veluwe hebben een lijst met gevonden fouten in het MER gestuurd naar de commissie en naar de minister. Een paar bevindingen zien we terug in het advies:

(ultra)fijnstof

Gezien de zorgen bij omwonenden en de te verwachten toenemende maatschappelijke aandacht voor ultrafijnstof rond luchthavens, adviseert de Commissie om contouren voor ultrafijnstof te berekenen voor de tijdelijke situatie tot 2023 met maximaal 10.000 vliegbewegingen en die resultaten te gebruiken voor het opzetten van het monitoringprogramma.
Het is dus bekend dat ultrafijnstof slecht is voor de gezondheid. Het advies is echter om Lelystad Airport te gebruiken voor verder onderzoek.

Stikstof

Volgens wetenschappers is er op de Veluwe een groot probleem met stikstof. Vogelkuikentjes zouden al in het ei de pootjes breken door een gebrek aan kalk. De norm is verlaagd naar 0,05 mol N/ha/jaar maar die norm wordt flink overschreden.

vogelaanvaringen? geen probleem

In het advies staat dat er geen verhoogd risico is op vogelaanvaringen. Vorige week hebben de actiegroepen echter aangetoond dat de mogelijkheid op vogelaanvaringen van 0 tot 200 meter niet zijn onderzocht. Op die hoogte zijn de meeste ongelukken. De commissie zegt er niets over.
Lees onze bevindingen: Fouten in gerepareerde MER gevonden (3 april 2018)

kennisgenomen van internetconsultatie

De commissie zegt in het advies ook 'kennis te hebben genomen van de belangrijkste punten uit de internetconsultatie'. We missen het merendeel van de belangrijkste punten in het advies van de commissie. Er wordt niets gezegd over de gevolgen voor de recreatieve sector in Gelderland. Ook over waardedaling van huizen onder de laagvliegroutes is niets te lezen. De internetconsultatie is ingevuld door meer dan 6500 mensen. 

adviezen voor communicatie met jou

De commissie adviseert ook om een klachtenregistratie in het leven te roepen en de burger meer te informeren over de vliegroutes. Kennelijk leest de commissie geen kranten want daarin was laatst te lezen dat klagen helemaal geen zin heeft want er kan niet gehandhaafd worden.

ons kent ons

Foto
Gisteren werd bekend dat medewerkers van Schiphol regelmatig contact hebben met ambtenaren van het ministerie. En dat die ambtenaren meehelpen met het opstellen van het mer voor Schiphol en dat ze die later zelf ook moeten controleren. Het lijkt er op dat de slager zijn eigen vlees keurt.

Eerder werd al bekend dat de voorzitter getrouwd is met de man die voor het ministerie de milieueffectrapportage moest opstellen. Er is iets grondig mis op het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Advies van de commissie zelf lezen?

Het advies van de commissie-mer over het gerepareerde MER van Lelystad Airport.
advies_commissie-mer-2018.pdf
File Size: 617 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

Tot de orde

We lezen in het MER vooral of de normen worden overschreden of niet. Voor een afweging heb je meer nodig dan alleen een antwoord op de vraag of er wettelijke normen worden overschreden. Je wilt alle feiten op tafel. En je benoemt maatregelen. Omdat alleen op die manier je tot een juiste afweging kan komen. 

Vertaald naar het dossier Lelystad betekent dat dat je dus ook alle milieueffecten van het project in kaart wilt brengen; ook als ze binnen de wettelijke kaders vallen. En dat is onvoldoende gebeurd. Niet alleen in 2014, maar ook niet in deze geactualiseerde MER van 2018, een rapport waar de Kamer ons inziens in geen geval genoegen mee moet nemen. En dat had de Commissie MER volgens ons moeten opschrijven.

Jammer. En dus moet nu de Tweede Kamer de minister maar tot de orde roepen. Want wij vinden dat laagvliegen onaanvaardbaar, ook als dat binnen de wettelijke norm valt.

Wat moet er gebeuren?

Wat Stichting Red de Veluwe betreft, is de oplossing heel simpel:
1. Ga eerst het luchtruim herindelen.
2. Zorg dat de vliegroutes hoger komen.
3. Kijk dan of Lelystad nog nodig is.
Morgen, donderdag 19 april, zit Stichting Red de Veluwe aan tafel bij de commissie MER.

Mis niets, Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

​Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.

Bekijk eerdere nieuwsbrieven

 


 

    zoek  terug

    December 2024
    November 2024
    October 2024
    September 2024
    January 2024
    October 2023
    September 2023
    June 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS Feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Naar ons Nieuwsbrieven-archief

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
[email protected]
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
Photos from verchmarco (CC BY 2.0), rawpixel.com, Cristian V., vmiramontes, ell brown, benjaminvanwaart, ell brown, Sebastiaan ter Burg, Hunter-Desportes, johan wieland, RobBixbyPhotography, nan palmero, airlines470, La Priz, WireLizard, Lars Plougmann, ritzotencate, Bernal Saborio G. (berkuspic), tjmwatson, verchmarco, benjaminvanwaart, ritzotencate, niels roza, jerome86, miamism, Frans Berkelaar, Safa Hovinen
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken