Het milieueffectrapport rammelt aan alle kanten. Er ontbreekt informatie en er is gerekend met verkeerde cijfers. Nergens staat wat het effect is op het milieu, alleen of het aan de norm voldoet of niet. De onafhankelijke commissie-mer zou het rapport makkelijk moeten kraken, maar doet dat niet. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dendert maar door en zadelt inwoners van Gelderland en 4 andere provincies op met massa's laagvliegende vliegtuigen. Belangrijkste nieuwsDe Commissie plaatst ook kritische kanttekeningen in haar rapport. Wij noemen enkele van deze opmerkingen:
Over de gegevens en de normen die in het MER gebruikt zijn, is de commissie positief. ... ze vindt [de commissie] dat het rapport de milieueffecten goed beschrijft. Opmerkelijk is dat in het rapport wordt aangenomen dat er ná herindeling hoger gevlogen gaat worden. Dat is bij lange na niet zeker en volgens de directeur van de LVNL is dat zelfs helemaal niet te zeggen. „Nee, die toezegging doe ik niet want de complexiteit is te groot. Dit grijpt allemaal op elkaar in. Er zijn zo veel betrokkenen en beperkingen. Wat is er gedaan met onze bevindingen?De mer-specialisten van Stichting Red de Veluwe hebben een lijst met gevonden fouten in het MER gestuurd naar de commissie en naar de minister. Een paar bevindingen zien we terug in het advies: (ultra)fijnstofGezien de zorgen bij omwonenden en de te verwachten toenemende maatschappelijke aandacht voor ultrafijnstof rond luchthavens, adviseert de Commissie om contouren voor ultrafijnstof te berekenen voor de tijdelijke situatie tot 2023 met maximaal 10.000 vliegbewegingen en die resultaten te gebruiken voor het opzetten van het monitoringprogramma. Het is dus bekend dat ultrafijnstof slecht is voor de gezondheid. Het advies is echter om Lelystad Airport te gebruiken voor verder onderzoek. StikstofVolgens wetenschappers is er op de Veluwe een groot probleem met stikstof. Vogelkuikentjes zouden al in het ei de pootjes breken door een gebrek aan kalk. De norm is verlaagd naar 0,05 mol N/ha/jaar maar die norm wordt flink overschreden. vogelaanvaringen? geen probleemIn het advies staat dat er geen verhoogd risico is op vogelaanvaringen. Vorige week hebben de actiegroepen echter aangetoond dat de mogelijkheid op vogelaanvaringen van 0 tot 200 meter niet zijn onderzocht. Op die hoogte zijn de meeste ongelukken. De commissie zegt er niets over. Lees onze bevindingen: Fouten in gerepareerde MER gevonden (3 april 2018) kennisgenomen van internetconsultatieDe commissie zegt in het advies ook 'kennis te hebben genomen van de belangrijkste punten uit de internetconsultatie'. We missen het merendeel van de belangrijkste punten in het advies van de commissie. Er wordt niets gezegd over de gevolgen voor de recreatieve sector in Gelderland. Ook over waardedaling van huizen onder de laagvliegroutes is niets te lezen. De internetconsultatie is ingevuld door meer dan 6500 mensen. adviezen voor communicatie met jouDe commissie adviseert ook om een klachtenregistratie in het leven te roepen en de burger meer te informeren over de vliegroutes. Kennelijk leest de commissie geen kranten want daarin was laatst te lezen dat klagen helemaal geen zin heeft want er kan niet gehandhaafd worden. ons kent onsGisteren werd bekend dat medewerkers van Schiphol regelmatig contact hebben met ambtenaren van het ministerie. En dat die ambtenaren meehelpen met het opstellen van het mer voor Schiphol en dat ze die later zelf ook moeten controleren. Het lijkt er op dat de slager zijn eigen vlees keurt. Eerder werd al bekend dat de voorzitter getrouwd is met de man die voor het ministerie de milieueffectrapportage moest opstellen. Er is iets grondig mis op het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Advies van de commissie zelf lezen?Het advies van de commissie-mer over het gerepareerde MER van Lelystad Airport.
Tot de ordeWe lezen in het MER vooral of de normen worden overschreden of niet. Voor een afweging heb je meer nodig dan alleen een antwoord op de vraag of er wettelijke normen worden overschreden. Je wilt alle feiten op tafel. En je benoemt maatregelen. Omdat alleen op die manier je tot een juiste afweging kan komen. Vertaald naar het dossier Lelystad betekent dat dat je dus ook alle milieueffecten van het project in kaart wilt brengen; ook als ze binnen de wettelijke kaders vallen. En dat is onvoldoende gebeurd. Niet alleen in 2014, maar ook niet in deze geactualiseerde MER van 2018, een rapport waar de Kamer ons inziens in geen geval genoegen mee moet nemen. En dat had de Commissie MER volgens ons moeten opschrijven. Jammer. En dus moet nu de Tweede Kamer de minister maar tot de orde roepen. Want wij vinden dat laagvliegen onaanvaardbaar, ook als dat binnen de wettelijke norm valt. Wat moet er gebeuren?Wat Stichting Red de Veluwe betreft, is de oplossing heel simpel: 1. Ga eerst het luchtruim herindelen. 2. Zorg dat de vliegroutes hoger komen. 3. Kijk dan of Lelystad nog nodig is. Morgen, donderdag 19 april, zit Stichting Red de Veluwe aan tafel bij de commissie MER.
Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|