De commissie-mer beoordeelt de milieueffectrapportage waarin alle effecten van Lelystad Airport zouden moeten staan. De commissie moet een kritische en onafhankelijke controle doen op de plannen van de ambtenaren van het ministerie. Schiphol heeft als eigenaar van vliegveld Lelystad groot belang bij een positief oordeel door de commissie-mer. Het is dus heel belangrijk dat die commissie onafhankelijk en kritisch is. Wie zitten er in de commissie mer?De voorzitter van de commissie-mer, Kees Linse, werkte tot 2009 jarenlang voor Shell. De laatste tijd als directeur Common Infrastructure Management en lid van de International Staff Council. Opvallend is dat ook drie mensen uit de top van de Schiphol Group daar destijds werkten. Dick Benschop, nu de nieuwe bestuursvoorzitter van Schiphol. Jabine van der Meijs is nu financieel directeur. Schiphol-commissaris Margot Scheltema was ook actief voor Shell. Allemaal ex-collega's van een oliereus die handelt in fossiele brandstoffen. Met Schiphol als grote klant met een rechtstreekse pijpleiding om vliegtuigen van brandstof te voorzien. De Stentor schreef een artikel over de schijn van belangenverstrengeling (Lees bij Blendle voor € 0,39) door deze gezamenlijke achtergrond. En er zijn meer vraagtekens te plaatsen bij de onafhankelijkheid. informatie van één kantDe Commissie-mer communiceert alleen met de opsteller van het rapport, het ministerie. Volgens hoogleraar economisch recht Hans Vedder (met een specialisatie Europees milieurecht) zou het beter zijn om ook informatie in te winnen bij bijvoorbeeld inwoners, natuur- en milieuorganisaties. Dat gebeurt nu niet. Stichting Red de Veluwe heeft de milieueffectrapportage zelf onderzocht en de Commissie-mer een document gestuurd met alle gevonden fouten en tekortkomingen. Eerder al ophef over relatie met voorzitterEnkele weken geleden was er ook al twijfel over onafhankelijkheid van de commissie -mer. Toen werd bekend dat de voorzitter van de commissie getrouwd is met de voorzitter van de groep die milieueffectrapportage schrijft. Die laatste is om deze reden opgestapt. In 2014 fouten niet gezienIn 2014 bekeek de Commissie-mer ook al een milieueffectrapportage voor Lelystad Airport. Die mer werd destijds goedgekeurd maar door Leon Adegeest, actievoerder uit Overijssel, werden daar nog grote fouten in ontdekt. Dat was de aanleiding om de mer te repareren. Vijf van de zeven commissieleden van toen kijken nu opnieuw naar de gerepareerde mer. kamervragenCem Laçin, Tweede Kamerlid van de SP, zal dinsdag 10 april de minister vragen om duidelijkheid over het gedeelde verleden van de gedeelde Shell-verleden van Commissie-voorzitter Kees Linse en mensen uit de top van Schiphol. Meer lezen
Tekortkomingen in mer - april 2018 Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|