De gemeenteraad van Nunspeet was de laatste gemeente op de Veluwe die de opening van Lelystad Airport nog openlijke steunde. Mooi nieuws: de gemeenteraad houdt het voor gezien. De gemeenteraad van Nunspeet wil op geen enkele manier medewerking of steun verlenen aan een mogelijke opening van Lelystad Airport. Dat is de strekking van een motie van Gerben Pluim (ChristenUnie), mede ondertekend door de fracties van Gemeentebelang, CDA Lokaal en PvdA/GroenLinks.
Stichting Red de Veluwe heeft een zienswijze opgesteld die betrekking heeft op het “Ontwerpbesluit omgevingsvergunning revisievergunning voor de activiteit milieu, Lelystad Airport". Het gaan om een vergunningsaanvraag voor activiteiten op het vliegveld zelf, zoals het proefdraaien met vliegtuigmotoren, piekgeluiden van geluid op de grond, uitstoot van ultrafijnstof en de openingstijden van het vliegveld.
Afgelopen donderdag is Lelystad Airport officieel geopend. In Madurodam dan want het grote kan niet open omdat er geen vergunning is, de politiek het vliegveld niet meer ziet zitten en er allerlei berekeningen niet kloppen.
Wij vinden dat het minivliegveldje niet compleet is zonder ook de maatschappelijke onrust en kritiek zichtbaar te maken. Daarom zijn 5 leden van Stichting Red de Veluwe met kleine spandoekjes naar de officiële onthulling gegaan.
Tijdens de officiële onthulling van de kleine versie van het vliegveld hebben we een spandoekje aangeboden aan de directeur van Madurodam. Helaas heeft hij ons vriendelijke gebaar niet geaccepteerd. Ook de 12 spandoekjes die bedoeld waren om bij het vliegveld te zetten, zijn verwijderd.
Klein compromis
Red de Veluwe is uiteraard fel tegen de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport maar we zijn bereid tot een compromis: het kleine vliegveldje in Madurodam mag best blijven als het grote maar nooit opengaat.
Bekijk of lees over de actie In de media
In het NRC schreef Christiaan Weijts een vermakelijke column over onze actie:
Column | Minispandoekjes - NRC
En het jeugdjournaal besteedde er ook aandacht aan:
Ook het AD en deStentor maakten een reportage over de onthulling:
Actievoerders verstoren onthulling Lelystad Airport op Madurodam: ‘Een dikke middelvinger naar ons’ | Binnenland | destentor.nl Eenvandaag/NPO radio1 was ook aanwezig: Mini-demonstratie tegen opening Lelystad Airport in Madurodam: 'Voelt als een propagandastunt' - EenVandaag (avrotros.nl) Ook Omroep Flevoland maakte een reportage: Omroep Flevoland - Nieuws - Miniatuurprotest tegen Lelystad Airport in Madurodam
Woon je in Gelderland? En wil je weten wat de standpunten van de partijen zijn? Samenwerkende actiegroepen hebben een standpuntenoverzicht gemaakt. Hieronder die van Gelderland. Andere provincies hier. Update 10 maart 2023: de stemwijzer is op verzoek van BBB Gelderland aangepast. PS Red de Veluwe is politiek neutraal. Update 11 maart 2023: De lokale partijen Gelderland hebben een nagekomen standpunt. Zie onderaan deze pagina. De Lokale Partijen hebben een nagekomen standpunt over Lelystad Airport:
Omdat de provincie vele doelstellingen heeft die gedwarsboomd zullen worden door de opening van Lelystad Airport, zouden we ons structureel moeten blijven verzetten. Door de benodigde (lage) aanvliegroutes krijgen we meer overlast en belasting van de al kwetsbare natuur zoals de Veluwe. De uitstoot van de vliegtuigen dwingt om nog meer stikstof-compensatie (in iedere vorm) te moeten uitvoeren. Hoogstwaarschijnlijk meer dan praktisch mogelijk is. Deze dwang wordt afgewend op de Gelderse inwoners, terwijl de vervuilers worden ontzien. Het openen van Lelystad Airport zou betekenen dat Gelderland wordt gedwongen om te stoppen met groot deel van de agrarische sector en stoppen met woningbouw. Gelderland gaat dan definitief op slot. De voortdurende mogelijkheid dat Lelystad Airport kan openen laat "Den Haag" al haar geloofwaardigheid verliezen ook in alle andere dossiers. Het ene belang weegt dan niet op tegen de benadeelde belangen. Vooral omdat het nadelig is voor Gelderland.
Nederland wordt voorgespiegeld dat het vliegverkeer slechts in kleine mate bijdraagt aan het stikstofprobleem. Maar dat is niet zo. Alleen de uitstoot bij starten, landen en taxiën wordt namelijk meegenomen. Uitstoot boven de 900 meter wordt ook niet meegerekend. Sterker nog, het ministerie van I&W weigert zelfs in beeld te brengen om hoeveel emissies het überhaupt gaat. Terwijl Europa dit wel van haar lidstaten vraagt. SLechtste jongetje van de klasBijna elk land doet rekent wel de emissies mee. Slechts 2 landen doen dat niet: waaronder Nederland dus. Het advies van Remkes over stikstof was ondubbelzinnig: alle uitstoot van de luchtvaartsector dient meegenomen te worden in de stikstofberekeningen. Immers alle sectoren moeten bijdragen aan de oplossing. Nu dat niet gebeurt, heeft SATL daarom kortgeleden een klacht hierover ingediend bij de Europese Commissie. Stichting Red de Veluwe heeft eerder in zienswijzen over de natuurvergunning voor Lelystad Airport aangegeven dat uitstoot vliegtuigemissies boven 900 meegeteld moet worden. We wachten af.
Goed nieuws! Want de provincie Gelderland weigert voorlopig mee te werken aan de vergunningen voor Schiphol.
Gelderland weigert voorlopig medewerking aan opkoop stikstofrechten Lelystad Airport | Flevoland | destentor.nl
Schiphol heeft boerderijen gekocht in de provincies Utrecht en Gelderland. Niet om er varkens en kippen te houden maar vanwege de waardevolle rechten om stikstof uit te mogen stoten met vliegtuigen vanaf Lelystad Airport. De redenatie is als volgt: een boerderij veroorzaakt een bepaalde hoeveelheid stikstof. Als een boerderij wordt opgekocht, stopt de bijbehorende uitstoot in de natuur helemaal. De provincie trekt de vergunning van de boer dan in en het Ministerie van LNV verleent een nieuwe aan Lelystad Airport. Volgens de Nederlandse regels mag de nieuwe eigenaar tot 70% van de stiktofuitstoot overnemen. De overige 30% komt, volgens de bedenkers, ten goede aan de natuur. Zeer onwenselijkZeer onwenselijk, zeggen provinciale politici. Noord-Veluwse gemeenten eisen de stikstofrechten terug. Boeren zijn boos omdat de vrijgekomen stikstofruimte aan boeren voorbij gaat. Woningbouw blijft stil liggen, PAS-melders breiden niet uit en de natuur schiet er niks mee op. De situatie is te vergelijken met de verbreding van de A27. Om dat te kunnen doen, kocht Rijkswaterstaat boerderijen op in Gelderland. Ook al tot woede van de Gelderse politici. Zij overwegen nu de vergunningen van de opgekochte boerderijen niet in te trekken. Dan zou Rijkswaterstaat opnieuw op zoek moeten naar stikstofruimte. Johan Vollenbroek, die met zijn MOB rechtszaak na rechtszaak wint, zit hier bovenop. Vollenbroek zegt daarover: "Als de provincies doen wat ze wettelijk zouden moeten doen én hun eerdere beloftes naar de boeren gestand willen doen, dan moeten de natuurvergunningen van de 7 bedrijven worden ingetrokken zodat ze niet meer beschikbaar zijn voor Rijkswaterstaat. " Lelystad Airport gaat binnenkort een aanpassing indienen op de eerdere vergunningaanvraag voor 10.000 vliegbewegingen. In december 2021 heeft de Minister al gezegd die te willen verlenen. Wij en vele anderen hebben een zienswijze ingediend tegen de aanvraag voor een vergunning. Het is straks aan de Minister of die vergunning verleend wordt. En hopelijk kan er eindelijk gereageerd worden op de zienswijzen. Ons advocatenkantoor zal dan onmiddellijk de vergunningverlening aanvechten. Lees ook ons stuk in de Volkskrant:
Gelderse politici zijn op zijn zachtst gezegd not amused dat Schiphol boerderijen in Gelderland opkoopt om de stikstofruimte te gebruiken voor Lelystad Airport. Ze vinden dat deze stikstofruimte gebruikt moet worden voor doelen in de provincie Gelderland en niet voor een vliegveld in Flevoland. Een vliegveld waar volgens de politici "weinig mensen in onze provincie op zitten te wachten".
Het gaat om provinciale politici van CDA, PvdA, VVD, GroenLinks, ChristenUnie en SGP. Zij willen niet dat de Provincie meewerkt aan het intrekken van vergunningen van boeren ten behoeve van Lelystad Airport.
Meer lees je bij CDA boos over inzet Gelderse stikstof voor Lelystad Airport – CDA Gelderland (samenvoorgelderland.nl) en op Gelderse politiek boos op Schiphol Group over stikstofaankoop voor Lelystad Airport | Luchtvaartnieuws
Anderen ook boos
Eerder berichtten we al dat ook de Tweede Kamer en Noord-Veluwse gemeenten boos zijn:
Tweede Kamer eist stop op stikstofjacht Schiphol Noord Veluwse gemeenten willen stikstofrechten terug
Begin oktober heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) de definitieve voorkeursbeslissing luchtruimherziening gepubliceerd. Volgens de minister is dat een “richtinggevend besluit op hoofdlijnen”. Dat betekent dat de uitwerking van dit besluit later plaats vindt. Pas dan moeten nog keuzes gemaakt worden. In dat traject zal er – volgens I&W - participatie mogelijk zijn. Tevens is medio oktober een reactienota gepubliceerd waarin geantwoord is op de meer dan 2.000 zienswijzen die zijn ingediend op het concept voorkeursbeslissing. Helaas lijkt het dat op geen van de zienswijzen serieus is gereageerd en geen enkele suggestie van de actiegroepen (en dus ook die van ons) is meegenomen in het definitieve besluit. Dat geeft weinig hoop op een daadwerkelijke participatie. Slechts groeiVoor de Veluwe en de opening van Lelystad Airport is een aantal punten in deze luchtruimherziening van belang. Allereerst kent de voorkeursbeslissing slechts een scenario van groei van de luchtvaart. Een krimpscenario is niet verwerkt in de luchtruimherziening. Dat betekent dat de roep om opening van LA zal toenemen. LA wordt dan ook meerdere malen genoemd in de voorkeursbeslissing. I&W heeft echter desondanks mondeling aangegeven dat de herindeling geheel los staat van het al dan niet openen van Lelystad Airport. Ook als Lelystad Airport niet open gaat voor het groot handelsverkeer, zal de luchtruimherziening doorgaan. De voorkeursbeslissing zoals die nu ter tafel ligt, lost het probleem van het laagvliegen van en naar LA niet op en de vraag is of dit wel gaat lukken. Die “puzzel” is nog niet opgelost en het is geheel onzeker of die op te lossen is. I&W verwacht dat het zeker nog wel 1,5 jaar zal duren voordat daar zicht op is. Vierde buisIn de herindeling is een zogenoemde “vierde buis” opgenomen, een buis waarin vliegtuigen dalen en stijgen naar en van hun bestemming. Het is de bedoeling dat in die buis continue wordt gedaald dan wel gestegen, hetgeen minder energie kost, en dus een besparing oplevert en zorgt voor minder overlast.
Of dat daadwerkelijk zo zal zijn, is volstrekt onduidelijk en zal natuurlijk ook afhankelijk zijn met welke vliegtuigen en op welke hoogte gevlogen wordt. Daar zegt echter de voorkeursbeslissing niets over. Deze vierde buis is getekend over West Gelderland/Oost Utrecht. Waar die precies gaat lopen is nog onduidelijk, maar deze zal zeker van invloed zijn op de Veluwe; de vierde buis is daar wel heel erg dichtbij getekend. Op gezag van de luchtverkeerleiding mogen vliegtuigen buiten de vier buizen, indien mogelijk, de kortste route volgen naar hun bestemming, zodat ook daarvan meer overlast te verwachten is. Kortom; de luchtruimherziening zal naar verwachting van Stichting Red de Veluwe alleen maar meer herrie en uitstoot veroorzaken. We zullen dan ook blijven strijden tegen de luchtruimherziening zoals die nu is voorgesteld. Eerder berichtten we u al over deze catastrofe voor de Veluwe.
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|