![]()
Opnieuw wil Minister Cora van Nieuwenhuizen iedereen doen geloven dat de laagvliegroutes snel zijn opgelost. De Minister zegt in een interview aan het Algemeen Dagblad dat er nu aan een belangrijke voorwaarde kan worden voldaan: geen laagvliegroutes meer vanaf Lelystad Airport. Dat is echter helemaal niet zeker. Gisteren publiceerde het ministerie een stapel plannen voor luchtruimherindeling. Daarin staan allerlei verbetervoorstellen maar het kan alle kanten op en er is geen garantie.
Reactie Stichting Red de Veluwe: "Het artikel in het AD lijkt bedoeld om de coalitiepartijen te overtuigen om akkoord te gaan met Lelystad Airport. CDA, D66 en ChristenUnie willen van die laagvliegroutes af. Dat staat bijvoorbeeld in verkiezingsprogramma's. De uitspraken van de minister is verkiezingsretoriek. De onderbouwing voor alle uitspraken ontbreekt. We laten de Kamerleden deze ochtend nog weten dat ze hier niet in moeten trappen." Jaap Kloosterziel
Luchtruimherindeling
Het artikel in het AD is heeft te maken met de documenten over de luchtherziening die op woensdagavond zijn gepubliceerd. Daarin staat o.a.:
Mooe praatjes
Goed nieuws zou je zeggen. Echter, wat dit betekent voor de Veluwe is uiterst onzeker want in de plannen staat niet concreet wat die kortst mogelijke route dan is. Ook is nog niet gezegd of de B+-route, die over de Veluwe gaat, van tafel is. En, hoeveel hoger wordt er gevlogen bij het dalen? Is dat 100 meter? We weten dus helemaal niets nieuws.
Zorgen over 1800 meter regel
Wat wel nieuw is, is het laatste punt hierboven: piloten mogen boven 1800 meter zelf weten waar ze gaan vliegen. Dat zou inhouden dat zij vanaf Wezep/Zwolle op die hoogte dwars over stiltegebieden kunnen gaan vliegen. Vanuit de cockpit is het bordje stiltegebied immers niet te lezen! Ondanks de mooie beloftes van de Minister in het plan voor de luchtruimherziening gaan de vliegroutes ten koste van de natura2000- en stiltegebieden. Van de Veluwe blijf je af!
KOrter? Luchtfietserij!![]()
De Minister belooft verder dat de vliegtuigen vanaf Lelystad Airport de kortst mogelijke route gaan vliegen. Wat dat betekent is niet duidelijk.
Op de kaart hiernaast is goed te zien dat de vertrekkende vliegtuigen een heel eind om moeten vliegen via Zwolle. Minister is Fossiele denker
Het argument van de minister dat mensen weer veel willen vliegen na de coronacrisis is nergens op gebaseerd. Uit een onderzoek bleek vorige week dat 42% van de Europeanen wil stoppen (!) met vliegen voor het klimaat (bron: RTL Nieuws). Nederlandse bedrijven zeggen massaal na corona niet meer terug te gaan naar het oude vliegniveau. (bron: NOS). De Minister bewijst met haar interview dat ze een fossiele denker is die maar 1 belang heeft: de luchtvaartsector helpen.
Duurzaamheid voor de buhne
Het plan voor luchtruimherziening is doorspekt met woorden als duurzaam. De Minister belooft met de verbeteringen kleine percentages winst. In onze ogen is het openen van nóg een vliegveld verre van duurzaam. Schiphol groeit zo namelijk met ongeveer 10% en de extra CO₂ uitstoot is officieel geschat op zo'n 70.000 ton.
Mooie praatjes maar de realiteit is dat er nu weinig meer gevlogen wordt. De noodzaak voor een overloopluchthaven is verdwenen. Lelystad Airport is dus niet meer nodig. Het vliegveld in Lelystad openen is fossiel denken van voor de coronacrisis.
,,Zó hoog dat je ze nauwelijks hoort’’, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen...
Minister van Nieuwenhuizen is geen techneut, zegt ze zelf, maar vertelt wel alvast dat je de vliegtuigen nauwelijks hoort. Ze weet kennelijk niet dat bij doorstijgen vanaf 1800 meter een geluidsniveau berekend is tot wel 70 decibel.
Dode mus
In 2019 riep de Minister ook al dat de laagvliegroutes zouden worden opgelost. Voorstanders van de uitbreiding van Lelystad Airport praatten haar direct na. Ten onrechte, want feitelijk zou er niets veranderen. De oude manier van vliegen was namelijk: we gaan laag vliegen tenzij het hoger kan. Haar oplossing was: we gaan hoog vliegen behalve als dat niet kan. Oude wijn in nieuwe zakken dus.
Andere voorwaarden ook niet voldaan
Naast het niet verdwijnen van de laagvliegroutes voldoet Lelystad Airport ook nog niet aan andere voorwaarden. De luchthaven zou een overloop moeten zijn van Schiphol. Door Europese regels kan het de minister dit niet waarmaken. Ook is er geen benodigde stikstofvergunning. We zijn met verschillende juridische procedures bezig om het vliegveld dicht te houden.
De Minister moet wat ons betreft de garantie geven dat er niet gevlogen gaat worden over de stiltegebieden en andere mooie natuur van de Veluwe vliegen lager dan 6 km. Daarnaast kan wat ons betreft Lelystad Airport nooit open gaan.
Lees hier het hele artikel op ad.nl: Kabinet: schrappen laagvliegroutes maakt opening vliegveld Lelystad mogelijk
![]() Ondanks keiharde toezeggingen van zowel voormalig directeur Hanne Buis als huidig directeur Wilma van Dijk, weigert de Schiphol Groep de aanvraag voor de stikstofvergunning voor vliegveld Lelystad toe te sturen aan ons. Een keiharde afspraak tussen het vliegveld en actiegroep Red de Veluwe zijn niet nagekomen. Schipholwatch schreef een schitterend achtergrondartikel over onze 'samenwerking' met de luchthaven. Lees het artikel hier op Schipholwatch.nl: Schiphol Groep weigert keiharde afspraken na te komen
![]() Stichting Red de Veluwe heeft op 4 juli 2019 handhavingsverzoeken ingediend bij minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Dat hebben wij gedaan in samen met Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten, Geldersch Landschap & Kasteelen, Stichting Drenthe Blijft Stil, Stichting HoogOverHattem, Stichting Laagvliegroutes Friesland NEE, Wijkvereniging Berkum, Vereniging Dorpsbelangen Wilsum en een particulier. Want Lelystad Airport heeft zonder natuurvergunning illegaal uitgebreid en doet dat nog steeds. En dat is in strijd met de Wet Natuurbescherming. De minister heeft dat ook met zo veel woorden vastgesteld maar grijpt niet in. Traject tot nu toeOp 17 december 2019 heeft de minister van LNV het verzoek om handhavend op te treden tegen de 'exploitant' van de luchthaven afgewezen. Daar hebben we 27 januari 2020 bezwaar tegen ingediend. Op 29 september 2020 heeft de minister een beslissing op dit bezwaar genomen waarbij zij ons gelijk geeft dat Lelystad Airport in strijd handelt met artikel 2.7, lid 2 van de wet Natuurbescherming maar toch geen maatregelen tegen de luchthaven neemt. "NIet opportuun"Dat zou volgens haar disproportioneel zijn gelet op bijzondere feiten en omstandigheden. Zij noemt o.a. dat er in 2020 beduidend minder gevlogen is als gevolg van covid-19, de fysieke uitbreiding tot op heden slechts tijdelijke stikstofdepositie tot gevolg had. Daarnaast heeft de Minister van I&W aan de Tweede Kamer meegedeeld de uitbreiding van Lelystad Airport niet voor november 2021 zal plaatsvinden. En de minister verwacht dat er uiterlijk een vergunning zou worden aangevraagd voor 1 oktober 2020 (is gebeurd). De minister vindt het niet opportuun om nu handhavend op te treden omdat de luchthaven hierdoor onevenredig zal worden getroffen. Het zoveelste voorbeeld van autoriteiten die bij handelen in strijd met de wet door de luchtvaartbranche niet durven in te grijpen. Zo sterk is kennelijk de luchtvaartlobby. En LNV kan niet tegen het Ministerie van I&W op. Wij hebben tegen de beslissing op tijd beroep ingesteld omdat geen van deze feiten en omstandigheden de weigering om te handhaven kunnen rechtvaardigen. Zitting mogelijk in zomer 2021Het is nu aan de Minister om op onze grieven schriftelijk te antwoorden. Zodra zij dat gedaan heeft zullen we hierover berichten. Daarna is het aan de rechtbank in Arnhem om te beslissen hoe de procedure verder gaat. Zeker is dat er zitting zal komen met een mondelinge behandeling, mogelijk pas tegen de zomer van 2021. Wordt vervolgd. Tweede beroep ingesteldNaast deze procedure loopt er momenteel een beroep tegen het bestemmingsplan Larserpoort in Lelystad.
![]() Het debat over de Luchtvaartnota 2020-2050 van komende woensdag is geschrapt. Vanaf 12 januari zal de Tweede Kamer opnieuw gaan plannen. Een nieuwe datum is dus nog niet bekend. Het debat wordt verplaatst naar volgend jaar omdat ook de Tweede Kamer zich zo goed mogelijk wil houden aan de verscherpte coronamaatregelen. Daardoor is vergaderen in de Kamer met alle aanwezige bezoekers, journalisten en medewerkers ook niet goed mogelijk.
![]()
Gisteren en vandaag hebben we Kamerleden gewaarschuwd voor amendement 19 waarover in week 51 in de Tweede Kamer wordt gestemd.
Het doel van het amendement is om 3.000 landbouwbedrijven door kunnen met uitbreiden. Die bedrijven moesten pas op de plaats maken door een uitspraak van de Raad van State. Echter niet alleen die landbouwbedrijven kunnen door. Door dat amendement kan ook Lelystad Airport zomaar de ontbrekende natuurvergunning cadeau krijgen. Dat is natuurlijk niet bedoeling.
Sommige Kamerleden denken niet dat het zo'n vaart zal lopen. Lelystad Airport stoot namelijk meer 1 mol uit aan stikstofoxide per hectare per jaar. We weten echter uit ervaring dat de minister altijd op zoek is naar een list. Daarom moeten Kamerleden morgen voorkomen dat Lelystad Airport een natuurvergunning kan krijgen door aanspraak te doen op het amendement.
![]()
![]() De Reclame Code Commissie buigt zich momenteel over een klacht over de Lelystad Airportkrant. Dat doet de commissie naar aanleiding van een klacht van Eric Stam, leraar Nederlands en burgerschap op een MBO-opleiding luchtvaartdienstverlening. De krant is volgens hem misleidend. Dat zijn we helemaal met hem eens. In de krant is altijd alleen maar goed nieuws over de opening voor vakantievluchten te lezen. Ook komen steeds dezelfde mensen aan bod. Zonder uitzondering worden voorstanders van het vliegveld zoals gedeputeerde Jan de Reus, Ina Adema en Janne Sparreboom uit Flevoland aan het woord gelaten. Illegaal uitgebreidIn editie 6 staat op de voorpagina nota bene te lezen dat aan alle voorwaarden is voldaan. Niets is minder waar omdat er bijvoorbeeld nog geen natuurvergunning voor de uitbreiding is. De aanbouw van de vertrekhal en de verlenging van de startbaan zijn dus illegaal tot stand gekomen. Editie 5 van de Lelystad Airportkrant
Verschillende media besteedden al aandacht aan de klacht. Vandaag verscheen in NRC een paginagroot artikel. Eerder schreef de Stentor al: Actiegroepen hekelen Lelystad airportkrant. Binnenkort uitspraakWe verwachten binnen 4 weken een uitspraak van de commissie. Die adviseert dan mogelijk om de krant niet meer op dezelfde manier uit te geven. Adviezen van de commissie worden meestal opgevolgd. Lees editie 5 van de airportkrant hier: issuu.com/typodynamo/docs/lelystad_airportkrant_december_2019_web/2
![]()
Een peiling in dagblad De Stentor van zaterdag 10 oktober 2020 wijst uit: 70% van de lezers wil niet meer dat het vliegveld wordt uitgebreid. Dit lijkt erop te wijzen dat de opinie in Nederland over Lelystad Airport definitief gekanteld is. De vraag is nu: hoe gaat de minister verder?
Lees het artikel en bekijk het onderzoek op destentor.nl
![]()
De verbeteringen aan de laagvliegroutes die Minister Van Nieuwenhuizen heeft beloofd, zijn een jaar later klaar dan gepland. Dat valt te lezen in de Rijksbegroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die op Prinsjesdag is gepubliceerd. Daarin staat dat het werk pas klaar is in november 2022. Dat was eerst nog 2021.
Update 18:00 uur: het Ministerie heeft in een tweet laten weten dat de realisatiedatum fout staat in de begroting.
De modernisering van het luchtruim volgt drie sporen. Spoor 1 betreft verbeteringen van de aansluitroutes op Lelystad (gerealiseerd in november 2022). Vertraging bij programma luchtruimherziening
In de halfjaarlijkse voortgangsbrieven over de herindeling die aan de Tweede Kamer worden gestuurd lazen we tot nu toe telkens "winter 2021/2022" . In de meest recente van 1 juli 2020 schrijft de minister nog: "Dat betekent dat gekoerst wordt op realisatie per november 2021." Daardoor zouden zelfs de laagvliegroutes verleden tijd zijn, schrijft de immer optimistische Van Nieuwenhuizen. Wat de reden is dat er nu op 2022 wordt gemikt is niet bekend maar in de Rijksbegroting staat dat er vertraging is bij het programma luchtruimherziening onder meer door COVID-19.
De minister bakt ze bruin
De zogenoemde verbeteringen aan de aansluitroutes zijn overigens discutabel. Ze houden in dat de passagiersvliegtuigen hoger gaan vliegen tenzij dat niet kan. Op dit moment is de afspraak echter dat de vliegtuigen laag vliegen tenzij het hoger kan. In werkelijkheid komen de oude en nieuwe afspraak dus op hetzelfde neer maar worden slechts andere woorden gebruikt.
Daarnaast heeft de minister er niet bij gezegd hoe vaak er dan nog laag gevlogen wordt en ook niet hoe laag. Het is een mooie belofte die is doorgeprikt. We hebben hem toegevoegd aan het lijstje met voorbeelden van schiphollen. Einddatum: onbekend
Het is overigens onbekend wanneer het luchtruim opnieuw is ingedeeld. Het meest concrete wat hierover te vinden is, is dat er in 2023 "een start wordt gemaakt met de Roadmap 2023-2035".
Downloads
Link naar Rijksbegroting Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 15 september 2020
Link naar Voortgangsbrief luchtruimherziening 1 juli 2020
![]() Hulde voor onderzoeksplatform Follow the Money en Omroep Flevoland! Uit hun financieel journalistieke onderzoek blijkt dat de uitbreiding van Lelystad Airport maar liefst 214 miljoen euro heeft gekost. En de kosten blijven oplopen, zonder dat er een vliegtuig opstijgt. Op de website van Follow the Money staat het volledige artikel dat echt de moeite waard is om te lezen. Wat opvalt in het artikel is opnieuw het gegoochel met cijfers bij het ministerie, de gemeente Lelystad en Lelystad Airport. "Zo bleek bij nadere controle (van aangeleverde cijfers red) dat het ministerie allerlei kosten niet had meegerekend zoals de ruim 2 miljoen euro aan onderzoeken en rapporten", lezen we in het artikel. Het ministerie gaf aanvankelijk ook een lager totaalbedrag van alle kostenposten. Gelukkig weten ze bij Follow the Money hoe ze moeten factchecken. Daarnaast vraagt de onderzoeksjournalist Birte Schohaus zich verwonderd af hoe het kan dat er voor zo'n project nog niemand de kosten eens bij elkaar op heeft geteld. Lees het artikel bij Follow the Money
![]()
De luchtverkeersleiding van Lelystad Airport kost Nederland 4,4 miljoen per jaar (!) blijkt uit onderzoek van het TV-programma Nieuwsuur. Deze luchtverkeersleiding zit al sinds november te 'oefenen' op sportvliegtuigjes. De duimendraaiers zullen er ook nog zeker tot november 2021 zitten zonder echt te hoeven werken. Met als gevolg dat er rond de € 10.000.000 over de balk wordt gesmeten.
Koppig vasthouden aan opening
Minister Cora van Nieuwenhuizen en haar ambtenaren van het Ministerie zijn in 2019 voor de fanfare uitgelopen door alvast de luchtverkeersleiding en een voltallig brandweerkorps te installeren. Er is echter geen werk omdat passagiersvliegtuigen geen gebruik kunnen maken van het vliegveld. Het besluit om luchtverkeersleiders te installeren voordat de uitbreiding een feit was werd vorig jaar al met gehoon ontvangen. Burgers en Tweede Kamerleden zijn verontwaardigd.
D66-Kamerlid Jan Paternotte vindt het zonde van het geld. "De luchtverkeersleiders zijn inmiddels natuurlijk wel ingewerkt. Maar om nog anderhalf jaar sportvliegtuigjes te managen? Kunnen we die mensen niet wat beters te doen geven?"
Zelfs de voorstanders van het vliegveld lijken kwaad te zijn en geven Stichting Red de Veluwe de schuld:
Het is van het begin af aan duidelijk geweest dat het te vroeg aannemen van de luchtverkeersleiding onnodig geweest. Deze zet is bewust gedaan om de druk op te voeren. Nu de uitbreiding tot zeker november 2021 is uitgesteld zit iedereen met de gebakken peren: 10 miljoen euro in het afvoerputje.
Lees een uitgebreid artikel bij Nieuwsuur
|
zoek terug
Januari 2021
Instant updatesOnze e-mail NIeuwsbrieven |