Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

Kom zaterdag 14 mei naar Lelystad Airport

8/5/2022

 
Foto
Een brede coalitie van bezorgde burgers organiseert op zaterdag 14 mei 2022 zes manifestaties op de vliegvelden Schiphol, Eindhoven, Rotterdam, Maastricht, Groningen en Lelystad. Zij protesteren tegen de groeiende overlast van en vervuiling door het vliegverkeer. 

De manifestaties bieden ruimte aan gerenommeerde sprekers, muziek en een landelijk stiltemoment. De burgers willen met de vreedzame bijeenkomsten tonen hoe breed en divers de wens voor krimp  van de luchtvaart is. Zij pleiten voor krimp van Schiphol en sluiting van kleinere, verliesgevende luchthavens zoals Maastricht, Rotterdam en Lelystad.
Het begint om 11 uur en duurt tot 14 uur. Het adres is emoeweg in Lelystad. Meer informatie vind je op  www.14meimanifestatie.nl/manifestatie-luchthaven-lelystad/

Komen jullie ook? We hopen jullie zaterdag te zien!

 


 

Werkgelegenheid Lelystad Airport

4/5/2022

 
Schiphol vertrekhal
De drukte op Schiphol moet worden opgelost door Lelystad Airport te openen. Voorstanders riepen dat afgelopen week in de media. Zo ook werkgeversorganisatie VNO-NCW. Deze organisatie pleit al langer voor een spoedige opening van deze vakantieluchthaven. Ook de bedrijfskring in Lelystad en de gemeenten Harderwijk, Nunspeet, Ermelo, Putten en Zeewolde geven hoog op van de voordelen op het gebied van economische groei, toenemende werkgelegenheid en beter vestigingsklimaat. Maar zijn deze verwachtingen wel realistisch?

2500 arbeidsplaatsen

Deze organisaties verwachten dat Lelystad Airport voor veel arbeidsplaatsen zorgt. In fase 1 (10.000 vliegbewegingen) veronderstellen ze dat Lelystad Airport voor 400 fulltime banen (directe werkgelegenheid) zorgt plus nog eens afgeleide werkgelegenheid: dat begint met tientallen banen. Bij groei naar – in de eindfase - 45.000 vliegbewegingen zou het gaan om 2.500 fulltime banen (directe werkgelegenheid) en 500 tot mogelijk meer afgeleide banen (indirecte werkgelegenheid). 
Rijksuniversiteit Groningen deed in januari van dit jaar onderzoek naar de economische groei van regionale luchthavens. De onderzoekers komen tot de conclusie dat regionale luchthavens vaak geen aanjager zijn van economische groei.
Het is begrijpelijk dat Flevoland en Lelystad zich willen profileren als een belangrijk en interessant logistiek knooppunt. Maar wij snappen echt niet wat dat te maken heeft met de opening van een vakantievliegveld en dat daarom Lelystad Airport zo snel mogelijk open moet. Want het uitgangspunt voor het vliegveld is duidelijk ingekaderd: géén nacht en géén vracht. Lelystad zal dus vrijwel geen logistieke functie kunnen vervullen, behalve dan dat er mogelijk vanuit het buitenland personeel zou kunnen worden ingevlogen.

Bovendien zijn alle functies op Lelystad Airport geautomatiseerd. Wat gaat dat dan aan extra structurele werkgelegenheid opleveren? ​

Spinoff voor Veluwe?

En de spin-off voor de Noord-Veluwe? Daarbij kunnen we ons ook niets voorstellen. Dat er buitenlandse toeristen gebruik zullen gaan maken van Lelystad Airport om in Flevoland en Gelderland met vakantie te gaan, lijkt ons niet erg realistisch. Zie je het al voor je? Dat er toeristen uit Hurghada, Antalya, Kos, Marrakech en Tenerife in Oldebroek of Vaassen geld komen uitgeven.
Tot slot: In 2021 bedroeg de netto arbeidsparticipatie in geheel Nederland 68,9%, terwijl Flevoland een prima score realiseerde van 70,2 % en is daarmee 1 van de beter presterende provincies. Dus zo slecht gaat het in de polder helemaal niet. Lelystad Airport gaat daar nauwelijks iets aan bijdragen.

 


 

Krijgt Lelystad Airport een natuurvergunning?

4/5/2022

 
De Veluwe - Elspeetse hei
Lelystad Airport - onderdeel van de Schiphol Groep  - heeft net als de nationale luchthaven Schiphol geen natuurvergunning. En die is volgens de wet natuurbescherming wel vereist. 

Geen vergunning

Een bedrijf heeft een natuurvergunning nodig als het handelingen wilt uitvoeren die schadelijk kunnen zijn voor een beschermd natuurgebied. Dit zijn met name activiteiten waarbij stikstof vrijkomt, maar het kan ook gaan om andere factoren. Als een bedrijf wil bouwen of uitbreiden moet het zorgen dat daarbij niet meer stikstof in de natuur terecht komt dan er al is. Als bij zo’n activiteit toch stikstof vrijkomt, moet het bedrijf zelf zorgen voor voldoende ‘stikstofruimte’ om een natuurvergunning te kunnen krijgen.

Poging 1 van 2 gestrand

De 1e poging om een natuurvergunning te krijgen door gebruik te maken van de PAS-melding is door de minister natuur en Stikstof op 7 maart jl. afgekeurd. Zij weigert Lelystad Airport te legaliseren wegens onjuiste stikstofberekeningen. Lelystad Airport stond op de lijst PAS-meldingen voor 45.000 vliegbewegingen voor groot handelsverkeer. Bij de verificatie van de PAS-melding is gebleken dat de berekeningen over de stikstofuitstoot niet klopten en dat de uitlaatgassen over een veel groter oppervlak neerkwamen.

Onrealistisch ALternatief 

De 2e poging om een natuurvergunning te krijgen is stikstofruimte te vinden bij andere bedrijven. Dat heet extern salderen. Daar is de Schiphol Groep voor vliegveld Lelystad ook mee bezig. Volgens kenners zouden er dan 60 tot 100 boerderijen opgekocht moeten worden. Dat lijkt ons onrealistisch en onwenselijk. 
Foto

Eerst Veluwe redden

​Ook moet er eerst iets anders gebeuren. De stikstofdepositie op de Veluwe is namelijk nu al hoger dan toegestaan en moet éérst omlaag voordat er ergens ook maar aan uitbreiding gedacht kan worden. Hoe? Dat is nog niet bekend. Zolang de ministeries niet snel aan de slag gaan met de Veluwe redden, gebeurt er niets. Een vergunning voor Lelystad Airport gaat hierom nog heel lang duren. ​

Natuurvergunning aanvechten

​Op het moment dat een Ministerie de natuurvergunning aan Lelystad Airport verleent, gaat onze juridische procedure van start. Om dit te doen is vanaf augustus 2020 de brievenactie gevoerd waarin we de inwoners in ons gebied - Noord Veluwe, deel van het IJsselgebied tot aan Wageningen/Renkum - hebben geïnformeerd en gevraagd om een donatie. In totaal zijn ruim 140.000 brieven bezorgd en is veel geld opgehaald. De juridische procedure voeren we met Natuurmonumenten en Geldersch Landschap en Kasteelen.

 


 

Goed nieuws! Vergunninaanvraag afgekeurd

7/3/2022

 
De zanverstuiving bij Hierden zoals die moet blijven: rustig en mooi.Foto
Minister Van der Wal van Stikstof en Natuur heeft de vergunningaanvraag voor de legalisatie van Lelystad Airport afgekeurd. Dat meldt onderzoeksjournalist Jan Salden van Eenvandaag. Daarmee komt de opening van het vliegveld nog verder uit het zicht. En dat is natuurlijk heel goed nieuws voor de bewoners onder de voorgenomen laagvliegroutes, de natuur op de Veluwe en het klimaat.!

We zijn heel blij met dit nieuws. Want dit betekent dat de kans klein is dat Lelystad Airport ooit opengaat. Lelystad Airport kan nog wel een  'normale vergunning' aanvragen. Maar daarvoor moeten ze boerderijen uitkopen voor de stikstofruimte en stikstofruimte van Schiphol overnemen. Schiphol heeft die stikstofruimte helemaal niet. Tegen die vergunningaanvraag hebben we een 
Juridische procedure in gang gezet.

Het is nog niet bekend waarom de vergunningaanvraag is afgekeurd. Vermoedelijk heeft het te maken met de onjuiste cijfers in de stikstofberekeningen. Leon Adegeest heeft eerder aangetoond dat de stikstofberekeningen van het vliegveld niet kloppen. En dat er dus geen vergunning afgegeven kan worden.

Eind vorig jaar hebben wij de Tweede Kamer nog gewaarschuwd dat Lelystad Airport op een lijst staat met 3000 boeren die gelegaliseerd moeten worden. De Partij van de Dieren heeft destijds een motie ingediend die de Kamer heeft aangenomen. Deze legalisatie is nu dus van de baan.

In het regeerakkoord staat dat in 2022 een besluit wordt genomen over Lelystad Airport. Ons lijkt het enige juiste besluit: stoppen.

Lees ook:

5 Gelderse organisaties trekken samen op tegen vergunning - Stichting Red de Veluwe
Stichting Red de Veluwe waarschuwt Kamer tegen legalisatie
Minister probeert met list natuurvergunning voor Lelystad Airport te ritselen - Partij voor de Dieren

 


 

Lelystad Airport in het regeerakkoord?

15/12/2021

 
Torentje in Den Haag
​Aan het eind van de middag zullen we het waarschijnlijk weten. Gaat Rutte IV verder met Lelystad Airport en de laagvliegroutes of halen ze de stekker eruit? Van alle onderwerpen die aan bod zullen komen in het regeerakkoord, is Lelystad Airport misschien niet het belangrijkste voor de toekomst van Nederland. Maar voor ons op de Veluwe, na 4 jaar actievoeren, wel.

Lelystad Airport open, maar maximeren?

​In een voorstel van een regeerakkoord dat “in de trein was blijven liggen” stond Lelystad Airport genoemd. “Schiphol en Lelystad Airport maximeren”. VVD en CDA willen dus wel door. Maar de tekst is van vóór de onderhandelingen met D66 en ChristenUnie. Van hen is bekend dat ze tegenstander zijn van het poldervliegveld. Red de Veluwe zit in grote spanning of het ze is gelukt Lelystad Airport tegen te houden. Heeft David Goliath verslagen?

Geen vergunning, geen vliegveld

​Was het ‘maximeren’ een voorbode van de waarschuwing van juristen over de krimp van Schiphol? Het lijkt erop. Wat we zeker weten is dat Lelystad Airport stikstofruimte wilde gebruiken van Schiphol om een natuurvergunning aan te kunnen vragen. En die stikstofruimte was en is er niet.
 
Nu de juridische adviseurs van I&W het blijkbaar belangrijk genoeg vinden om de Tweede Kamer vertrouwelijk te informeren over de onhaalbaarheid van een natuurvergunning voor Schiphol, is het wel duidelijk dat Lelystad Airport die noodzakelijke vergunning niet kan regelen, ook niet via Schiphol.

Einde aan handel op papier van vermeende stikstofrechten

De nekslag voor Lelystad Airport kreeg echter minder aandacht in het nieuws maar kwam op dezelfde dag, 8 december. De rechtbank in Den Bosch oordeelde over de vergunning van de Amercentrale: In het voordeel van natura-2000 gebieden. De samenvatting is: Niet gebruikte stikstofrechten mogen niet gebruikt worden om nieuwe activiteiten te ontplooien. De uitspraak betekent dat Lelystad Airport dus ook geen fictieve stikstofrechten van Schiphol kan gebruiken.
Feitelijk komt het erop neer dat alleen legalisering Lelystad Airport nog kan behoeden voor afstel maar die kans is zeer klein en gaat hoe dan ook nog jaren duren. Het vliegveld staat op een lijst met zo’n 3000 voornamelijk boerenbedrijven die nog een natuurvergunning nodig hebben. De legalisering waarvan de Tweede Kamer onlangs heeft bepaald dat die niet mag gelden voor Lelystad Airport . Durft de minister het aan om de wens van de Tweede Kamer te negeren en het vliegveld vóór te trekken op 3000 boeren en woningbouw?

We zien op stikstofgebied geen mogelijkheden meer voor het Ministerie van I&W om een nieuwe list voor Lelystad Airport te verzinnen. Het plan kan de ijskast in.

 


 

Juristen I&W luiden Alarm: Vergunningen onmogelijk

8/12/2021

 
Foto
Een natuurvergunning voor Schiphol is mogelijk nooit haalbaar. Daardoor moet het aantal vluchten op Schiphol misschien terug van 500 duizend naar 400 duizend vluchten. Er zijn draconische maatregelen nodig en dan nog is het niet haalbaar.

​Juristen van het kabinet waarschuwen dat het heel moeilijk wordt om Schiphol aan een natuurvergunning te helpen. Dat meldt het NOS Journaal vandaag. Het is voor het eerst dat zo'n signaal wordt gegeven. 

Wat betekent dat voor Lelystad Airport?

Als de juristen van het Ministerie van I&W er geen vertrouwen in hebben dat Schiphol een natuurvergunning kan krijgen, dan geldt dat zeker ook voor Lelystad Airport. Lelystad Airport is namelijk ook in afwachting van een natuurvergunning. Die vergunning is nodig om open te kunnen.
Sterker nog, Lelystad Airport is afhankelijk van de vergunning van Schiphol. Schiphol wil een deel van de uitstootrechten overdragen aan Lelystad Airport.Toevallig heeft de rechtbank vandaag een uitspraak gedaan over stikstofuitstoot van de Amercentrale.

De rechter heeft bepaald dat er niet eindeloos mag worden geschoven met recht op uitstoot als er geen natuurvergunning aan ten grondslag ligt. Met andere woorden: het plan van Schiphol om stikstofrechten aan Lelystad Airport over te dragen, gaat niet door. Zolang Schiphol die natuurvergunning niet heeft, kan Lelystad Airport geen stikstofrechten overnemen. ​

​De andere weg voor het vliegveld om toch onder de verplichting van een natuurvergunning uit te komen is de zogenoemde 'legalisatie'. Daarmee wordt bedoeld dat de luchthaven een vergunning cadeau krijgt zonder dat het aan de regels voldoet. De Tweede Kamer heeft een paar weken geleden gestemd voor een motie om Lelystad Airport van het lijstje 'te legaliseren bedrijven' te halen. De Minister van LNV moet daar nog over besluiten.

Juristen van Red de Veluwe achten het vrijwel onmogelijk om op deze manier het vliegveld op korte termijn te kunnen openen.
Volgens de NOS zijn er draconische maatregelen nodig om de stikstofuitstoot rondom Schiphol te verminderen. Als dat de oplossingsrichting wordt, zal het nog jaren duren voordat Lelystad Airport open kan.
Bekijk het item in het NOS Journaal hier ​NOS Journaal gemist? Start met kijken op NPO Start

 


 

Minister kan belofte weer niet nakomen

2/12/2021

 
Spandoek Red de Veluwe: Voor schone lucht, tegen laagvliegen!
Het Ministerie van I&W heeft de Provincie Overijssel en een paar gemeente laten weten dat het helaas toch niet lukt om de laagvliegroutes in het Overijsselse Vechtdal op te lossen. Mocht het vliegveld uitbreiden voor vakantievluchten, dan zullen de vliegtuigen daar op 1800 meter gaan vliegen. 

Voormalig Minister Van Nieuwenhuizen had beloofd dat de laagvliegroutes opgelost gaan worden. Dat blijkt nu ook definitief niet het geval voor het Vechtdal. Van Nieuwenhuizen heeft eerder ook al eens geroepen dat de laagvliegroutes boven de Veluwe zijn opgelost. Zij had toen immers het beleid aangepast van: "Laagvliegen tenzij het hoger kan" in "We gaan hoger vliegen tenzij het lager moet". Cijfers over hoeveel en vaak er hoger gevlogen gaat worden, konden niet worden gegeven door het Ministerie. 
Voor sommige politieke partijen zoals het CDA is het oplossen van de laagvliegroutes een voorwaarde om akkoord te gaan met Lelystad Airport. Het is de vraag wat die partij, het kabinet en de Tweede Kamer hiermee gaan doen.
Lees meer over: ​Laagvliegroute van Lelystad Airport over Vechtdal en Zwolle blijft bestaan, provincie: ‘Dit is teleurstellend’ | Zwolle | destentor.nl

 


 

Lelystad Airport genoemd in concept regeerakkoord

17/11/2021

 
Als het aan het CDA en de VVD ligt, gaat het kabinet de komende 3,5 jaar door met het openen van Lelystad Airport. Dat is te herleiden uit een concept regeerakkoord dat is gevonden in een trein. 

Het concept is een vroege versie die alleen door de VVD en het CDA is opgesteld. Het is dus nog de vraag hoe de andere 2 partijen, D66 en de ChristenUnie, hier mee omgaan. Bekend is dat beide partijen tegenstander zijn van het openen van Lelystad Airport.
Fragment uit het concept:
Foto

 


 

Veluwse burgemeesters: Maak pas op de plaats met Lelystad Airport

5/11/2021

 
Foto
​Zes Veluwse gemeenten doen opnieuw een dringende oproep aan Den Haag om pas op de plaats te maken met Lelystad Airport. Zij richten zich op de formerende partijen. Afgelopen juni stuurden de gemeenten al een brief met een soortgelijke strekking naar informateur Mariëtte Hamer. 

​De Veluwse gemeenten wijzen erop dat de Tweede Kamer heeft aangegeven dat het tijd is voor een nieuwe bestuurscultuur. ,,Daarom heb ik de volgende boodschap voor de formerende partijen’’, vervolgt Wiggers. ,,Neem besluiten die de nieuwe bestuurscultuur ondersteunen. Haal de ‘mist’ weg die hangt over het besluitvormingsproces bij Lelystad Airport.’’
Lees meer in De Stentor

 


 

4 Grote advertenties in landelijke dagbladen

29/10/2021

 
Foto
Vandaag publiceren 4 landelijke kranten een grote advertentie met een oproep aan de leiders van de 4 partijen die de regering willen gaan vormen. De boodschap is: houd Lelystad Airport dicht en laat ons meepraten. De advertentie is een initiatief van de 23 Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen.  

Kabinetsformatie

Er zijn signalen dat de fractievoorzitters vandaag Lelystad Airport op de agenda hebben staan. De onderhandelingen zouden in een cruciale fase zitten. We wachten in spanning af of Lelystad Airport terugkomt in het regeerakkoord.
Meer informatie is te vinden op satl.nl/formatie

 


 

<<Vorige

    zoek  terug

    Mei 2022
    Maart 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Juli 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    Februari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS-feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Naar ons Nieuwsbrieven-archief

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken