![]() Onderzoeksplatform 'Follow the money (FTM)' heeft de nieuwste business case van Lelystad Airport onder de loep genomen. De conclusie van de onderzoeksjournalist? De business case is bijzonder summier, gebaseerd op 'wensdenken' en de genoemde kosten en baten zijn onrealistisch. In onze laatste nieuwsbrief zeiden we al dat dat nooit kan want "Lelystad Airport: € 6 miljoen verlies per jaar" NIeuwe business case "boterzacht"Lelystad Airport heeft een nieuwe business case gemaakt. Minister Madlener heeft die vorige week naar de Tweede Kamer gestuurd. In de business case staat dat het vliegveld winst maakt bij 10.000 vluchten. Heel toevallig, omdat dat precies het aantal is waarvoor Lelystad Airport een vergunning heeft aangevraagd. Het is heel vreemde conclusie omdat in de originele business case staat dat het vliegveld verlies zal leiden bij minder dan 16.000 vluchten. Ties Joosten, de onderzoeksjournalist van FTM noemt de "business case" boterzacht. Vraagtekens bij bedragenEr wordt met torenhoge havengelden gerekend waardoor de verwachte omzet onrealistisch hoog uitkomt. Aan de andere kant zijn de inschattingen van de kosten bijzonder laag. Joosten vergelijkt de bedragen met Eindhoven Airport en ziet gigantische verschillen. Lelystad Airport draait relatief véél meer omzet. Wetenschappers: "doorzichtig geschiphol"Wetenschappers hebben op verzoek van FTM de business case bekeken. Ook zij hebben hun vraagtekens. Harald Buijtendijk, senior onderzoeker toerisme aan de Hogeschool in Breda zegt "Dit is wel heel doorzichtig geschiphol." en "Je voelt op je klompen ook al wel dat dit niet klopt."
Paul Peeters, emeritus hoogleraar toerisme en transport, zegt: ‘Vergeet niet dat de businesscase in vergelijking met Eindhoven eerder tegen- dan meevalt. Daar hebben ze schaalvoordelen die een Lelystad met 10.000 vluchten minder heeft.’ Lees het artikel hier (mogelijk inloggen): De nieuwe ‘businesscase’ van Lelystad Airport is gebouwd op wensdenken - Follow the Money - Platform voor onderzoeksjournalistiek
![]()
Het is begrijpelijk dat Defensie ruimte zoekt voor het oefenen met straaljagers. Over de gevolgen voor de mensen en natuur Veluwe en in andere mooie gebieden, is niets bekend.
We weten dat de gemeente Lelystad en de Provincie Flevoland de burgerluchtvaart naar Lelystad Airport willen halen. Alle argumenten om dat te doen, zijn echter inmiddels weerlegd. Het vliegveld is niet rendabel bij 10.000 vluchten (bron: business case 2014), het vliegveld zou goed zijn voor de werkgelegenheid maar personeel is nergens te krijgen, het vliegveld stoot teveel stikstof uit om een natuurvergunning te kunnen krijgen, de laagvliegroutes boven de Veluwe zijn niet opgelost en de mogelijke overlast dus ook niet enz, enz.
Nu er geen valide argumenten meer zijn voor een extra vakantievliegveld, wordt de minister van I&W onder druk gezet. Alleen als de gemeente en de provincie hun zin krijgen van de minister van I&W, willen ze meewerken aan de benodigde F35’s op Lelystad Airport. De gemeente Lelystad en de provincie Flevoland spelen met de behoefte aan veiligheidsmaatregelen. Daarbij maken ze sluw gebruik van de gelegenheid voor een wederdienst. Dat doet ons denken aan chantage.
Volgens generaal Eichelsheim in Buitenhof is koppeling toeristenvliegveld aan F 35's niet oprecht. "We hebben een oprechtere discussie nodig." Oproep minister
We roepen minister Madlener op om de motie van de Tweede Kamer[1] uit te voeren. Daarin staat dat de Kamer géén uitbreiding van de burgerluchtvaart wil op Lelystad Airport. Daar zou de Minister naar moeten luisteren.
Daarnaast wijzen we erop dat de Minister ook zou moeten luisteren naar de bezwaren van de 26 actiegroepen, alle Veluwse gemeenten, de provincies Overijssel en Gelderland, die tegen de uitbreiding van Lelystad Airport zijn.
Kijk ook EenVandaag: Het voelt bijna als verraad
![]() De gemeenteraad van Lochem heeft met een krachtig statement uitgesproken: boven Lochem is geen plek voor de luchtvaartvervuiling die Lelystad Airport met zich meebrengt. Samen met betrokken inwoners, die voorafgaand aan de raadsvergadering protesteerden, gaf de raad met een nipte meerderheid (12 tegen 11) een duidelijk signaal af. Met steun van de gehele oppositie en coalitiepartij Meedenken met Lochem werd de motie aangenomen, wat aantoont dat er geen concessies worden gedaan aan de klimaatcrisis en de gezondheid van mens en natuur. “In tijden van klimaatcrisis, biodiversiteitsverlies en stikstofuitdagingen is verdere luchtvaartuitbreiding simpelweg onverantwoord,” stelde fractievoorzitter Calle Janssen van LochemGroen!, die bovendien de scheve balans tussen regels voor boeren en voor de luchtvaartsector benadrukte. Stikstofuitstoot en boerenbelangen: een pijnlijk contrastDe positie van GemeenteBelangen was opvallend, als partij die normaliter het boerenbelang
vertegenwoordigt. Terwijl de stikstofuitstoot boeren dwingt om forse reducties te realiseren, koos GemeenteBelangen ervoor om de motie niet te steunen. Hun verklaring dat ze hier geen stikstofcrisis zien, maar "uitdagingen," lijkt de ernst van de stikstofproblematiek te ontkennen. Janssen bood aan om wetenschappelijke onderbouwing van 2,5 kantje te overhandigen, maar GemeenteBelangen ging hier niet op in en kon op geen enkele vraag een antwoord geven. Dit roept de vraag op: wie staat hier écht voor een toekomstbestendige plattelandsgemeente?
![]() In het TV-programma Nieuwsuur maakte BBB Tweede Kamerlid Cor Pierik pas geleden een opmerking waaruit je zou kunnen opmaken dat de BBB niet meer tegen Lelystad Airport is. Verschillende media schreven erover. Velen waren geschokt. We hebben navraag gedaan bij de partij in Den Haag en wat bleek? Niets aan de hand. De BoerBurgerBeweging is en blijft tegen Lelystad Airport. Dat is ons daarnaast bevestigd door andere bronnen. WorstEen andere BBB'er, uit de provincie Flevoland, is echter wel van mening veranderd. Niet geheel toevallig want Lelystad Airport houdt hem een worst voor. Ze beloven namelijk dat boeren die willen uitbreiden de opgekochte stikstofrestjes van Schiphol gratis mogen overnemen. Want ze hebben er toch teveel van gekocht. Maar dan moet Jan Klopman van de BBB natuurlijk 1 klein dingetje terug doen.
![]()
De Tweede Kamer voeden met discutabele informatie, dat is wat Lelystad Airport momenteel doet. Volgens de luchthaven is het vliegveld rendabel bij 10.000 vliegbewegingen. Zelfs Minister Madlener (PVV) zei het afgelopen donderdag in de kamer. Het is alleen niet waar.
€ 6 miljoen verlies per jaar
In het ondernemingsplan van Lelystad Airport staat namelijk letterlijk dat het vliegveld pas rendabel is vanaf 16.000 vluchten. Het vliegveld zal 6 miljoen euro per jaar verlies leiden als het 10.000 vliegbewegingen afhandelt.
Het ondernemingsplan is gemaakt in 2014. Het gerenommeerde adviesbureau 'Stratagem Strategic Research BV' heeft dat plan destijds onderzocht en goedgekeurd. (Bron: Documenten | Ontwerpluchthavenbesluit | Lelystad Airport | Platform Participatie).
Héél veel verlies
10 jaar later is er veel veranderd. Niet alleen is alles veel duurder geworden. Ook heeft het vliegveld de afgelopen jaren miljoenen euro's extra aan onvoorziene verliezen te lijden gehad. Het vliegveld is immers 7 jaar geleden niet feestelijk geopend. Maar, de kosten liepen wel door. Lelystad Airport leed 9 miljoen verlies in 2022 en 10 miljoen verlies in 2023. (Bron: Schiphol | Jaarverslag van Schiphol Group). Inmiddels is er een enorme kostenpost opgebouwd die ook nog terugverdiend moet worden.
Naar een wenselijke uitkomst rekenen
Volgens een woordvoerder is het vliegveld wel rendabel omdat er tegenwoordig meer mensen in een vliegtuig te proppen zijn. Op Lelystad Airport zou voornamelijk met 737-800 gevlogen moeten gaan worden. De afmetingen van dit type vliegtuig is nu hetzelfde als toen het ondernemingsplan werd geschreven. In 2014 was er ruimte voor 162 tot 189 personen. Dat is niet veranderd.
Er zijn wel toestellen die meer passagiers vervoeren kunnen, zoals de B737MAX (maximaal 230 stoelen in de low cost carrier uitvoering). Maar of er maatschappijen zijn die met deze vliegtuigen op Lelystad Airport kunnen en willen gaan vliegen is niet te zeggen. Als in een nieuwe berekening een ander type vliegtuig wordt gebruikt dan rekenen ze gewoon naar een wenselijke uitkomst toe. Uitgaande van het base case scenario voor marktontwikkeling is vanaf 2028 een positieve exploitatie mogelijk, bij ongeveer 16.000 vliegtuigbewegingen en 2,4 miljoen passagiers per jaar. In de jaren daaraan voorafgaand is het aantal passagiers en vliegtuigbewegingen nog onvoldoende voor een kostendekkende exploitatie. Toezegging minister
Minister Madlener heeft de Kamer toegezegd dat er een onderzoek komt waaruit blijkt dat Lelystad Airport tóch rendabel is bij 10.000 vluchten. Dat onderzoek verwachten we binnen één maand.
![]() ‘Lelystad wordt beoogd als luchthaven voor vakantievluchten, terwijl de luchthaven vanwege de korte landingsbaan en nachtsluiting niet geschikt is voor vakantiemaatschappijen. Ook kunnen maatschappijen op Schiphol niet gedwongen worden om gebruik te maken van Lelystad.’ Dat zeggen ambtenaren in interne stukken in een advies aan de Ministers van Economische Zaken en Klimaat en energie. De adviezen zijn gevonden in interne documenten en werden vanmorgen naar buiten gebracht door Onderzoeksplatform 'Follow the money'. Ook teveel stikstofdepositieOok lezen we dat de ambtenaren denken dat Lelystad Airport teveel stikstof uitstoot om een natuurvergunning te verkrijgen. "De exploitatie van de luchthaven ter grootte van 25.0000 vluchten evenals bijvoorbeeld verkeer van en naar de luchthaven zullen voor nieuwe uitstoot gaan zorgen, terwijl de uitstoot juist overal naar beneden moet. Dit maakt opening van Lelystad voorlopig zeer onzeker." Lees hier het hele artikel (€) op ftm.nl:
www.ftm.nl/artikelen/minister-madlener-weet-dat-lelystad-airport-niet-open-kan-voor-vakantievluchten
![]() Jan Eerkens, directeur van Lelystad Airport, beweerde vandaag dat Lelystad Airport rendabel zou zijn bij 10.000 vliegbewegingen. Niets is echter minder waar, is te lezen in het ondernemingsplan van Lelystad Airport. € 6 miljoen verlies per jaarIn het ondernemingsplan van Lelystad Airport staat namelijk dat het vliegveld pas rendabel is vanaf 16.000 vliegbewegingen per jaar. In dat plan staat dat bij een lager aantal vluchten de jaarlijkse kosten ongeveer € 25 miljoen zijn en de opbrengsten slechts € 19 miljoen. Ieder jaar dat Lelystad Airport draait op 10.000 vliegbewegingen leidt het vliegveld dus 6 miljoen euro verlies! Eerkens deed de uitspraak in het radioprogramma 5 Dagen op Radio1. Het programma besteedt deze week iedere werkdag aandacht aan het dossier. De verwachte kosten en opbrengsten zijn schattingen van het vliegveld zelf uit 2014. Toen werd er nog uitgegaan van opening in 2018. Inmiddels zijn er wel 6 jaar extra kosten bijgekomen maar geen opbrengsten. De vraag is waarom Eerkens toch verwacht dat het vliegveld winstgevend is bij 10.000 vliegbewegingen. Trend onwaarhedenStichting Red de Veluwe ziet een trend in het verspreiden van onwaarheden. Zo verspreiden voorstanders van de luchthaven al jaren het idee dat mensen in de regio Schiphol ontlast worden als Lelystad Airport open gaat. Ook de laagvliegroutes boven de Veluwe zouden zijn opgelost. Bron: Ondernemingsplan Lelystad Airport - Eerste Kamer der Staten-Generaal (pagina 59)
![]() Bij Stichting Red de Veluwe zijn we erg blij nu de Tweede Kamer het standpunt heeft ingenomen dat Lelystad Airport niet opengaat voor commercieel vliegverkeer. Na zes jaar strijd tegen het vliegveld dat alleen open kon met laagvliegroutes over de Veluwe, is het einddoel weer een stuk dichterbij: geen uitbreiding van Lelystad Airport en de Veluwe blijft een oase van rust voor bewoners en toeristen. Hoewel niks zeker is, is de kans nihil dat het vliegveld gaat uitbreiden voor commerciële vliegtuigen. Woordvoerder Jaap Kloosterziel is er nog helemaal confuus van. “Ik moet echt in mijn arm knijpen om het te geloven. En dan voel ik ook kippenvel. Dit is echt zo’n mooi moment waar we alles voor hebben gegeven. Iedere keer kantelde de opening van nee, twijfelachtig en dan weer een ja.”. We hopen dat het kabinet het standpunt van de Tweede Kamer overneemt en dat we definitief afscheid kunnen nemen van het plan. Ook hopen we van harte dat het vliegveld niet de zakenjets van Schiphol wil overnemen. Onze handhavingsprocedure daartegen trekken we zeker niet in.
Het wachten was op Omtzigt. Het verkiezingsprogramma van zijn partij, Nieuw Sociaal Contract, is vandaag gepubliceerd en daarin staat de langverwachte visie op Lelystad Airport van de nieuwe club. Goed nieuws voor de mensen op de Veluwe want NSC wil niet dat Lelystad Airport gaat uitbreiden.
De partij is 1 van de 12 partijen die tegen Lelystad Airport is. Voor alle zwevende kiezers heeft Stichting Red de Veluwe een kieswijzer gemaakt.
![]() Briefje van de minister. Kan vrijgekomen stikstofruimte van Schiphol aan Lelystad Airport worden gegeven? ![]()
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|