Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Lelystad Tapes

Red de Veluwe voert eerste slag tegen Lelystad Airport, in lange oorlog

7/4/2021

 
Foto
Een prachtig achtergrondartikel in het AD en de Stentor over de verbeten strijd tegen Lelystad Airport, al zeggen we het zelf: "​Red de Veluwe voert eerste slag tegen Lelystad Airport, in lange oorlog."

​​Lees het hier op AD.nl of in de Stentor.

 


 

5 (Gelderse) organisaties trekken gezamenlijk op tegen natuurvergunning

28/3/2021

 
Logo's van Red de Veluwe, Gelders Particulier Grondbezit, Natuurmonumenten, Geldersch Landschap en Kasteelen, natuur en milieufederatie Gelderland
Onder het motto 'Samen Sterk' hebben wij met 4 andere Gelderse organisaties een zienswijze ingediend op het verlenen van een natuurvergunning aan Lelystad Airport.

Onze conclusie luidt: Lelystad Airport schipholt er lustig op los en verzint niet-bestaande stikstofrechten. Om te proberen een vergunning te krijgen, dient het poldervliegveld een aanvraag in die op meerdere punten in strijd is met de wet. Er zijn onjuiste gegevens gebruikt waardoor er toegerekend wordt naar een voor Lelystad Airport gunstige uitkomst.

De gezamenlijke organisaties zijn er van overtuigd dat Lelystad Airport niet in aanmerking komt voor een natuurvergunning en roepen de Minister van LNV op om de aanvraag af te wijzen. ​

Klik hier om te bewerken.

Samenvatting zienswijze​

Onjuiste uitgangspunten

  1. In het licht van de klimaatcrisis en de gewenste maatregelen van de overheid om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te verminderen, is de uitbreiding van Lelystad Airport niet van 'groot openbaar belang', integendeel.
  2. De ADC-toets is niet gedaan. Deze had wel gedaan moeten worden omdat significante effecten niet zijn uitgesloten.
  3. De luchthaven maakt ten onrechte aanspraak op de regeling (ongewijzigd voortgezet) bestaand gebruik. 
  4. Schiphol eigent zich het recht toe om de Veluwe te vervuilen en staat een deel van dat zogenaamde recht af aan Lelystad Airport. Schiphol heeft dat recht helemaal niet.
  5. Voor het salderen met Schiphol is het verkeerde jaartal gebruikt waardoor de 'stikstofruimte' groter is. Typisch geval van 'Schiphollen'.
  6. Nog eentje: Voor het salderen is de maximale stikstofuitstoot voor Schiphol berekend terwijl dit volgens de Habitatrichtlijn de minimale stikstofuitstoot moet zijn.

​Ontbrekende of onjuiste gegevens in de aanvraag


  1. De aanleg van de verbindingsweg en de aansluiting met de A6 zijn niet meegenomen in de vergunningaanvraag. Dat is in strijd met artikel 2.7 van de Wet natuurbeheer en de habitatrichtlijn.
  2. Er ontbreken noodzakelijke maatregelen om de slechte staat van de Veluwse natuur te verbeteren.
  3. Het weglaten van duizenden vervoersbewegingen doen een incorrect beeld ontstaan van de werkelijkheid.
  4. Het extra verkeer dat via de A28, die dwars door de Veluwe loopt, naar Lelystad rijdt, ontbreekt in de vergunningaanvraag. 
  5. De Aerius-berekeningen zijn incompleet. Er ontbreken overzichten van Natura2000-gebieden waarop Lelystad Airport stikstof deponeert of zal deponeren. 
  6. De natuurorganisaties twijfelen aan de juistheid van de Aerius-berekeningen.
  7. Een degelijk onderzoek naar de gevolgen van de laagvliegroutes op vogels ontbreekt.
  8. Er is geen rekening gehouden met de cumulatieve effecten zoals de toename van verkeer met bestemming Lelystad Business Park.
  9. Er ontbreken gegevens over andere schadelijke stoffen dan stikstof en CO2, die bij de verbranding van kerosine vrijkomen.
  10. De consequenties voor de natuur zijn op dit moment niet te overzien omdat niet bekend waar de vliegroutes liggen na het herindelen van het luchtruim vanaf 2023.

​Ontbrekende of onjuiste gegevens in de aanvraag

  1. Het opknippen van een project is in strijd met artikel 7.27 van de Wet Milieubeheer. Daardoor ontbreken de totale effecten op de natuur.
  2. Er is gerekend met een afkap van 5 kilometer. Deze afkap is blijkens een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak inzake de snelweg A15, niet toegestaan.
  3. Voor stikstofuitstoot van vliegverkeer wordt eenzelfde afkap gebruikt boven de 3000 voet (900 meter). Deze uitstoot moet ook meegenomen worden omdat volgens het rapport Stikstofberekeningen Luchthavens van het Ministerie van I&W de stikstofuitstoot aanzienlijk hoger is als die afkap er niet is.
  4. De luchthaven rekent zichzelf rijk in plaats van de natuur door oude uitstootcijfers te gebruiken uit 1999 en dat is in strijd met artikel 6 uit de Habitatrichtlijn.
Wij zijn er supertrots op dat deze unieke samenwerking tot stand is gekomen en dat er een ijzersterke gezamenlijke zienswijze is ingediend. Samen zijn we sterker voor een mooie en duurzame provincie. De 5 organisaties zijn: Vereniging Natuurmonumenten, Stichting Het Geldersch Landschap, Vereniging Gelders particulier grondbezit, Vereniging Natuur en Milieufederatie Gelderland en Stichting Red de Veluwe. 

Downloaden zienswijze

Getekende-zienswijze-natuurvergunning-Lelystad-Airport
File Size: 506 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

Wilt u onze juridische strijd steunen?

Alle beetjes helpen om de laagvliegroutes boven Gelderland te voorkomen. Heb je tijd om te helpen met wat dan ook? Van harte welkom! Heb je geen tijd? Dan kun je ons financieel steunen: 100% voor onze acties.
Steunen

 


 

Dien een zienswijze in

21/3/2021

 
Foto
Lelystad Airport heeft een natuurvergunning aangevraagd en Minister Schouten van Landbouw wil die verlenen. Daar zijn we het niet mee eens en daarom dienen we een uitgebreide  zienswijze in. We hebben een verkorte versie hier op de website staan die je kunt gebruiken als eigen zienswijze. Let op: de zienswijze moet binnen zijn op maandag 29 maart.

Zo dien je de zienswijze in

Je kunt een van deze 2 pdf-bestanden gebruiken. De zienswijze indienen kan tot en met maandag  29 maart. 
Maak een keuze:

Online indienen

Download deze pdf en dien hem in op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: rvo.nl.

Je logt daar in met je DigiD. 

Verkorte zienswijze

zienswijze_natuurvergunning_online.pdf
File Size: 74 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

Printen en opsturen

Heb je een printer? Dan is dit misschien makkelijker. Print de pdf, vul hem in en stuur hem op naar het adres op de zienswijze. Let op: Maandag moet de post binnen zijn, dus uiterlijk vrijdag op de bus!

Verkorte zienswijze

zienswijze_natuurvergunning_lnv_printen.pdf
File Size: 73 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

Meer informatie en bestanden

Meer informatie over het verlenen van de natuurvergunning het indienen van een zienswijze vind je op de website van rvo.nl.​ Ook op onze website is meer te vinden over het verlenen van de natuurvergunning, bijvoorbeeld hier.
Wil je de zienswijze aanpassen? Gebruik dan een van deze word-bestanden:
zienswijze_natuurvergunning_lnv_online.docx
File Size: 14 kb
File Type: docx
Bestand downloaden

zienswijze_natuurvergunning_lnv_printen.docx
File Size: 14 kb
File Type: docx
Bestand downloaden

 


 

Eerste Kamer staat legalisatie toe

16/3/2021

 
Foto
Een teleurstellend resultaat in de Eerste Kamer vandaag. Daar strandde een motie van de Partij van de Dieren die moest voorkomen dat de stikstofuitstoot van Lelystad Airport samen met die van 3000 boeren wordt gelegaliseerd.

We zullen zien hoe de rechter hier over denkt. Onze juridische procedure loopt al geruime tijd en we zijn er klaar voor. Wilt u ons steunen? Dat kan heel eenvoudig via iDeal. Nu steunen!
VVD en CDA drukken door, 1 dag voor de verkiezingen. Eppo Bruins van de ChristenUnie is er niet over te spreken:

Bij de behandeling van de Stikstofwet in de Eerste Kamer is een motie om Lelystad Airport uit de lijst met te legaliseren projecten te halen zojuist gestrand met 38 tegen 37 stemmen. CDA en VVD duwen door, zelfs een dag voor de verkiezingen. ? pic.twitter.com/1z1WilYSQj

— Eppo Bruins (@eppobruins) March 16, 2021
Suzanne Kröger van GroenLinks:

Helaas, een meerderheid van de Eerste Kamer kiest er voor om het stikstof gesjoemel van #LelystadAirport wit te wassen.

Een nieuw vliegveld openen midden in een stikstof- en klimaatcrisis is een heel slecht plan. Laten we kiezen voor #meertreinenmindervliegen #StemGroenLinks

— Suzanne Kröger □ (@suzanne_GL) March 16, 2021

 


 

Forum voor democratie keert zich tegen Lelystad airport

8/3/2021

 
Foto
Forum voor democratie is vóór de groei van de luchtvaart maar is tégen de uitbreiding van Lelystad Airport. Waarom? Omdat je dan geluid gaat introduceren op de Veluwe, waar dat nu nog niet is. En zo is het!

FvD-senator en Tweede kamerlid Dessing sprak zich uit bij BNR nieuwsradio. Het is voor het eerst dat een woordvoerder van de partij zich uitspreekt over de uitbreiding. 
Forum van Democratie vindt dat het veel beter is om een luchthaven in zee te leggen.
Luister het interview hier terug op BNR: FVD KEERT ZICH TEGEN OPENING LELYSTAD AIRPORT

 


 

Vliegende schroothoop dumpt 47.000 kg kerosine in Ardennen

26/2/2021

 
Kerosine geloosd boven Ardennen. Straks ook realiteit op de Veluwe?Foto van jplenio van Pixabay
Een van de feiten dat erg onderbelicht blijft is dat vliegtuigen kerosine lozen in de lucht. Vorige week gebeurde dat toen een 747 bij in de problemen kwam Maastricht Aachen Airport. Kort na het opstijgen ging het mis. Het vliegtuig moest meteen terug naar de grond.

​Alleen... kan dat niet met een volle tank. In de luchtvaart is het dan normaal dat je de brandstof dan gewoon loost. Zo ging 40.000 kilo (kerosine wordt in kilo's gerekend) de lucht in boven de Ardennen. Dat blijkt uit geluidsopnames die te beluisteren zijn op de website van schipholwatch.nl.

Kerosine lozen boven de Veluwe

Wat gebeurt als er een vliegtuig vanaf Lelystad Airport kort na het opstijgen problemen heeft? Het zal dan in ongeveer 80% van de gevallen boven de Veluwe of de IJsselvallei vliegen. De kans is dan groot dat hier hetzelfde gebeurt als in de Ardennen. Zou een piloot of luchtverkeersleider een vliegtuig dan maar moeten uitwijken naar een ander gebied om het hier te ontzien? Is boven Wijhe of Olst dan beter boven de natuur? 
Voor ons is dit reden te meer om niet alleen tegen de laagvliegroutes te ageren maar tegen vliegtuigen van Lelystad Airport in het algemeen. Houd de boel maar dicht want er komt alleen maar ellende van.
Lees hier het artikel op Schipholwatch: ​Vliegende schroothoop dumpt 47.000 kg kerosine in Ardennen

 


 

Dien ook een zienswijze in

21/2/2021

 
Kaart van Nederland met daarop strepen die vliegroutes van en naar Schiphol voorstellen
De vliegroutes in heel Nederland gaan de komende 15 jaar veranderen. De eerste plannen daarvoor zijn bekend gemaakt. U kunt die lezen en erop reageren met een zienswijze.
​
Stichting Red de Veluwe heeft haar zienswijze ook ingediend net als vele andere organisaties.

U kunt onze zienswijze lezen, downloaden en zelf ook indienen. 

zienswijze_ontwerp_voorkeursbeslissing_luchtruimherziening_2021.docx
File Size: 33 kb
File Type: docx
Bestand downloaden

Heeft dat zin? Ja, omdat het Ministerie alle opmerkingen, vragen en voorstellen moet beantwoorden in een zogenoemd Nota van Antwoord.
Zienswijze indienen
Eerst meer lezen over herindeling

 


 

Juridische procedure tegen verlenen vergunning voor 10.000 vluchten

15/2/2021

 
Foto
Stichting Red de Veluwe gaat juridische stappen zetten tegen het voornemen van Minister Schouten van LNV om Lelystad Airport een natuurvergunning te geven. Het vliegveld stoot meer stikstof uit dan is toegestaan en nóg meer stikstof is slecht voor de natuur op de Veluwe. Het verlenen van een natuurvergunning is daarom onacceptabel. 

Natuurvergunning wordt verleend

​Dinsdag 16 februari heeft de minister van LNV haar ontwerpbesluit gepubliceerd voor een  natuurvergunning voor  de NV Luchthaven Lelystad: de luchthaven mag open voor maximaal 10.000 vluchtbewegingen per jaar. Een vergunning voor de oorspronkelijk gevraagde 45.000 vluchtbewegingen zit er voorlopig niet in. 
 
Het gaat om een lijvig en zeer ingewikkeld voorstel dat wij met onze juridische adviseurs gaan analyseren en te zijner tijd met alle mogelijke juridische argumenten zullen aanvechten. Wij bereiden een zienswijze voor die wij binnen enkele weken indienen.

Stikstofruimte uit de hoge hoed

In deze zienswijze zullen wij in elk geval wijzen op de merkwaardige constructie waarbij Schiphol  eerst een surplus aan "stikstofruimte"  uit de hoge hoed tovert en die dan vervolgens aan Lelystad Airport cadeau doet. Maar naar alle waarschijnlijkheid is die stikstofruimte er helemaal niet en kan dus ook niet aan Lelystad cadeau worden gedaan. 
 
Maar zelfs als Schiphol wel over zo een surplus aan stikstofruimte zou beschikken is het een idioot voorstel. Want wie kan in deze tijd van klimaatneutraliteit nog verdedigen dat je dat surplus moet gebruiken voor zo een achterhaald project als Lelystad-Airport?
 
Het ligt meer voor de hand om die ruimte te gebruiken voor het bouwen van woonhuizen: Nederland zit niet te wachten op een nieuw mini vliegveldje in de Flevopolder, maar wel op de bouw van 1.000.000 betaalbare woningen.

Fundraising

De afgelopen maanden hebben we ons al voorbereid op deze vergunning. In verschillende dorpen op de Veluwe hebben we daarom brieven bezorgd waarin we oproepen om ons te steunen. Met de financiële steun kunnen we de procedure bekostigen. Er zijn honderden donaties binnengekomen. Doneren is nog mogelijk en ook nog steeds erg nodig! Doneren kan met iDeal via onze website:
Nu doneren

 


 

opnieuw Uitstel onvermijdelijk

25/1/2021

 
Foto
De Tweede Kamer heeft vandaag besloten dat dit kabinet niet meer zal besluiten over Lelystad Airport. Dat betekent dat het omstreden plan over de verkiezingen in maart wordt getild. Het dossier gaat dicht totdat er een nieuwe coalitie is gevormd.  

Opening op 1 november 2021 niet realistisch

Het is niet realistisch dat de uitbreiding dan nog doorgaat op 1 november 2021. Want om dat te kunnen bereiken moet de Tweede Kamer nog allerlei debatten voeren. En die moeten dan vóór de zomervakantie zijn gepland. Dat lijkt ons onmogelijk.
We zijn blij met dit uitstel maar maken ons zorgen dat de volgende coalitie waarin ook weer de VVD een sterke rol speelt gewoon op de oude voet verdergaat en er geen rekening wordt gehouden met klimaat, natuur en mens.
​Stichting Red de Veluwe

Controversieel

Stichting Red de Veluwe en ook de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen waar we deel van uitmaken, hebben aangedrongen om 'Lelystad Airport' controversieel te laten verklaren. Dat zat er al dik in omdat de helft van de coalitie grote twijfels heeft bij de uitbreiding. 

Reacties kamerleden

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger is overtuigd dat de opening in 2021 van de baan is.

De kogel is door de kerk: geen besluit over #LelystadAirport deze kabinetsperiode. Opening in 2021 is daarmee van de baan.

Laten we kiezen voor klimaat: een kleiner Schiphol, geen opening Lelystad Airport en vol inzetten op snelle treinen door Europa! #GroeneGolf □□

— Suzanne Kröger □ (@suzanne_GL) January 25, 2021
PvdD Kamerlid Lammert van Raan hekelt het Trumpiaanse denken van de Minister in een reactie. 

Mooi. Deze kabinetsperiode geen besluit over #lelystadairport.

Maar: minister wil ‘trumpiaans’ vasthouden aan vliegveld.
Toont maar weer eens aan hoe halsstarrig zij en @VVD NIET kiest voor klimaat-leefomgeving-veiligheid. https://t.co/UyQh2r4syX via @NOS

— Lammert van Raan (@LammertvanRaan) January 24, 2021

 


 

Luchtruimherindeling belooft veel maar niks concreets voor de Veluwe

14/1/2021

 
Luchtruimherindeling
Opnieuw wil Minister Cora van Nieuwenhuizen iedereen doen geloven dat de laagvliegroutes snel zijn opgelost. De Minister zegt in een interview aan het Algemeen Dagblad dat er nu aan een belangrijke voorwaarde kan worden voldaan: geen laagvliegroutes meer vanaf Lelystad Airport. Dat is echter helemaal niet zeker. Gisteren publiceerde het ministerie een stapel plannen voor luchtruimherindeling. Daarin staan allerlei verbetervoorstellen maar het kan alle kanten op en er is geen garantie.

​Reactie Stichting Red de Veluwe: ​"Het artikel in het AD lijkt bedoeld om de coalitiepartijen te overtuigen om akkoord te gaan met Lelystad Airport. CDA, D66 en ChristenUnie willen van die laagvliegroutes af. Dat staat bijvoorbeeld in verkiezingsprogramma's. De uitspraken van de minister is verkiezingsretoriek. De onderbouwing voor alle uitspraken ontbreekt. We laten de Kamerleden deze ochtend nog weten dat ze hier niet in moeten trappen." Jaap Kloosterziel

Luchtruimherindeling

Het artikel in het AD is heeft te maken met de documenten over de luchtherziening die op woensdagavond zijn gepubliceerd. Daarin staat o.a.:
  • Vanaf Lelystad Airport en andere luchthavens wordt de kortst mogelijke route gevlogen.
  • Lelystadverkeer hoeft niet meer laag te blijven vliegen onder Schipholverkeer.
  • Daardoor kunnen vliegtuigen altijd direct doorstijgen.
  • Bij het dalen blijft er langer hoog gevlogen.
  • Boven de 1800 meter mag een piloot zelf de kortste route kiezen.

Mooe praatjes

Goed nieuws zou je zeggen. Echter, wat dit betekent voor de Veluwe is uiterst onzeker want in de plannen staat niet concreet wat die kortst mogelijke route dan is. Ook is nog niet gezegd of de B+-route, die over de Veluwe gaat, van tafel is. En, hoeveel hoger wordt er gevlogen bij het dalen? Is dat 100 meter? We weten dus helemaal niets nieuws.

Zorgen over 1800 meter regel

Wat wel nieuw is, is het laatste punt hierboven: piloten mogen boven 1800 meter zelf weten waar ze gaan vliegen. Dat zou inhouden dat zij vanaf Wezep/Zwolle op die hoogte dwars over stiltegebieden kunnen gaan vliegen. Vanuit de cockpit is het bordje stiltegebied immers niet te lezen! Ondanks de mooie beloftes van de Minister in het plan voor de luchtruimherziening gaan de vliegroutes ten koste van de natura2000- en stiltegebieden. Van de Veluwe blijf je af!

KOrter? Luchtfietserij!

De kortst mogelijke weg betekent vanuit de polder doorvliegen naar het zuiden en niet terug naar Zwolle en vervolgens laag over de Veluwe richting Apeldoorn"De kortst mogelijke weg" betekent vanuit de polder doorvliegen naar het zuiden en niet terug naar Zwolle en vervolgens laag over de Veluwe richting Apeldoorn.
De Minister belooft verder dat de vliegtuigen vanaf Lelystad Airport de kortst mogelijke route gaan vliegen. Wat dat betekent is niet duidelijk.

​Op de kaart hiernaast is goed te zien dat de vertrekkende vliegtuigen een heel eind om moeten vliegen via Zwolle. 


Minister is Fossiele denker

Het argument van de minister dat mensen weer veel willen vliegen na de coronacrisis is nergens op gebaseerd. Uit een onderzoek bleek vorige week dat 42% van de Europeanen wil stoppen (!) met vliegen voor het klimaat (bron: RTL Nieuws). Nederlandse bedrijven zeggen massaal na corona niet meer terug te gaan naar het oude vliegniveau. (bron: NOS). De Minister bewijst met haar interview dat ze een fossiele denker is die maar 1 belang heeft: de luchtvaartsector helpen.

Duurzaamheid voor de buhne​

Het plan voor luchtruimherziening is doorspekt met woorden als duurzaam. De Minister belooft met de verbeteringen kleine percentages winst. In onze ogen is het openen van nóg een vliegveld verre van duurzaam. Schiphol groeit zo namelijk met ongeveer 10% en de extra CO₂ uitstoot is officieel geschat op zo'n 70.000 ton.   
Mooie praatjes maar de realiteit is dat er nu weinig meer gevlogen wordt. De noodzaak voor een overloopluchthaven is verdwenen. Lelystad Airport is dus niet meer nodig. Het vliegveld in Lelystad openen is fossiel denken van voor de coronacrisis.
,,Zó hoog dat je ze nauwelijks hoort’’, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen...
Algemeen Dagblad, 14 januari 2021
Minister van Nieuwenhuizen is geen techneut, zegt ze zelf, maar vertelt wel alvast dat je de vliegtuigen nauwelijks hoort. Ze weet kennelijk niet dat bij doorstijgen vanaf 1800 meter een geluidsniveau berekend is tot wel 70 decibel.

Dode mus

In 2019 riep de Minister ook al dat de laagvliegroutes zouden worden opgelost. Voorstanders van de uitbreiding van Lelystad Airport praatten haar direct na. Ten onrechte, want feitelijk zou er niets veranderen. De oude manier van vliegen was namelijk: we gaan laag vliegen tenzij het hoger kan. Haar oplossing was: we gaan hoog vliegen behalve als dat niet kan. Oude wijn in nieuwe zakken dus.

Andere voorwaarden ook niet voldaan

Naast het niet verdwijnen van de laagvliegroutes voldoet Lelystad Airport ook nog niet aan andere voorwaarden. De luchthaven zou een overloop moeten zijn van Schiphol. Door Europese regels kan het de minister dit niet waarmaken. Ook is er geen benodigde stikstofvergunning. We zijn met verschillende juridische procedures bezig om het vliegveld dicht te houden. 
De Minister moet wat ons betreft de garantie geven dat er niet gevlogen gaat worden over de stiltegebieden en andere mooie natuur van de Veluwe vliegen lager dan 6 km. Daarnaast kan wat ons betreft Lelystad Airport nooit open gaan.
Lees hier het hele artikel op ad.nl: ​Kabinet: schrappen laagvliegroutes maakt opening vliegveld Lelystad mogelijk

 


 

<<Vorige

    zoek  terug

    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    Februari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS-feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Onze e-mail NIeuwsbrieven

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum en Hoenderloo. Er wordt samengewerkt met de actiegroepen ander provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL 73 ABNA 0810 899 167 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
  • Home
  • Kom in actie
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Lelystad Tapes