Jan Eerkens, directeur van Lelystad Airport, beweerde vandaag dat Lelystad Airport rendabel zou zijn bij 10.000 vliegbewegingen. Niets is echter minder waar, is te lezen in het ondernemingsplan van Lelystad Airport. € 6 miljoen verlies per jaarIn het ondernemingsplan van Lelystad Airport staat namelijk dat het vliegveld pas rendabel is vanaf 16.000 vliegbewegingen per jaar. In dat plan staat dat bij een lager aantal vluchten de jaarlijkse kosten ongeveer € 25 miljoen zijn en de opbrengsten slechts € 19 miljoen. Ieder jaar dat Lelystad Airport draait op 10.000 vliegbewegingen leidt het vliegveld dus 6 miljoen euro verlies! Eerkens deed de uitspraak in het radioprogramma 5 Dagen op Radio1. Het programma besteedt deze week iedere werkdag aandacht aan het dossier. De verwachte kosten en opbrengsten zijn schattingen van het vliegveld zelf uit 2014. Toen werd er nog uitgegaan van opening in 2018. Inmiddels zijn er wel 6 jaar extra kosten bijgekomen maar geen opbrengsten. De vraag is waarom Eerkens toch verwacht dat het vliegveld winstgevend is bij 10.000 vliegbewegingen. Trend onwaarhedenStichting Red de Veluwe ziet een trend in het verspreiden van onwaarheden. Zo verspreiden voorstanders van de luchthaven al jaren het idee dat mensen in de regio Schiphol ontlast worden als Lelystad Airport open gaat. Ook de laagvliegroutes boven de Veluwe zouden zijn opgelost. Bron: Ondernemingsplan Lelystad Airport - Eerste Kamer der Staten-Generaal (pagina 59)
Bij Stichting Red de Veluwe zijn we erg blij nu de Tweede Kamer het standpunt heeft ingenomen dat Lelystad Airport niet opengaat voor commercieel vliegverkeer. Na zes jaar strijd tegen het vliegveld dat alleen open kon met laagvliegroutes over de Veluwe, is het einddoel weer een stuk dichterbij: geen uitbreiding van Lelystad Airport en de Veluwe blijft een oase van rust voor bewoners en toeristen. Hoewel niks zeker is, is de kans nihil dat het vliegveld gaat uitbreiden voor commerciële vliegtuigen. Woordvoerder Jaap Kloosterziel is er nog helemaal confuus van. “Ik moet echt in mijn arm knijpen om het te geloven. En dan voel ik ook kippenvel. Dit is echt zo’n mooi moment waar we alles voor hebben gegeven. Iedere keer kantelde de opening van nee, twijfelachtig en dan weer een ja.”. We hopen dat het kabinet het standpunt van de Tweede Kamer overneemt en dat we definitief afscheid kunnen nemen van het plan. Ook hopen we van harte dat het vliegveld niet de zakenjets van Schiphol wil overnemen. Onze handhavingsprocedure daartegen trekken we zeker niet in.
Het wachten was op Omtzigt. Het verkiezingsprogramma van zijn partij, Nieuw Sociaal Contract, is vandaag gepubliceerd en daarin staat de langverwachte visie op Lelystad Airport van de nieuwe club. Goed nieuws voor de mensen op de Veluwe want NSC wil niet dat Lelystad Airport gaat uitbreiden.
De partij is 1 van de 12 partijen die tegen Lelystad Airport is. Voor alle zwevende kiezers heeft Stichting Red de Veluwe een kieswijzer gemaakt.
Briefje van de minister. Kan vrijgekomen stikstofruimte van Schiphol aan Lelystad Airport worden gegeven?
De gemeenteraad van Nunspeet was de laatste gemeente op de Veluwe die de opening van Lelystad Airport nog openlijke steunde. Mooi nieuws: de gemeenteraad houdt het voor gezien. De gemeenteraad van Nunspeet wil op geen enkele manier medewerking of steun verlenen aan een mogelijke opening van Lelystad Airport. Dat is de strekking van een motie van Gerben Pluim (ChristenUnie), mede ondertekend door de fracties van Gemeentebelang, CDA Lokaal en PvdA/GroenLinks.
Stichting Red de Veluwe heeft een zienswijze opgesteld die betrekking heeft op het “Ontwerpbesluit omgevingsvergunning revisievergunning voor de activiteit milieu, Lelystad Airport". Het gaan om een vergunningsaanvraag voor activiteiten op het vliegveld zelf, zoals het proefdraaien met vliegtuigmotoren, piekgeluiden van geluid op de grond, uitstoot van ultrafijnstof en de openingstijden van het vliegveld.
Afgelopen donderdag is Lelystad Airport officieel geopend. In Madurodam dan want het grote kan niet open omdat er geen vergunning is, de politiek het vliegveld niet meer ziet zitten en er allerlei berekeningen niet kloppen.
Wij vinden dat het minivliegveldje niet compleet is zonder ook de maatschappelijke onrust en kritiek zichtbaar te maken. Daarom zijn 5 leden van Stichting Red de Veluwe met kleine spandoekjes naar de officiële onthulling gegaan.
Tijdens de officiële onthulling van de kleine versie van het vliegveld hebben we een spandoekje aangeboden aan de directeur van Madurodam. Helaas heeft hij ons vriendelijke gebaar niet geaccepteerd. Ook de 12 spandoekjes die bedoeld waren om bij het vliegveld te zetten, zijn verwijderd.
Klein compromis
Red de Veluwe is uiteraard fel tegen de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport maar we zijn bereid tot een compromis: het kleine vliegveldje in Madurodam mag best blijven als het grote maar nooit opengaat.
Bekijk of lees over de actie In de media
In het NRC schreef Christiaan Weijts een vermakelijke column over onze actie:
Column | Minispandoekjes - NRC
En het jeugdjournaal besteedde er ook aandacht aan:
Ook het AD en deStentor maakten een reportage over de onthulling:
Actievoerders verstoren onthulling Lelystad Airport op Madurodam: ‘Een dikke middelvinger naar ons’ | Binnenland | destentor.nl Eenvandaag/NPO radio1 was ook aanwezig: Mini-demonstratie tegen opening Lelystad Airport in Madurodam: 'Voelt als een propagandastunt' - EenVandaag (avrotros.nl) Ook Omroep Flevoland maakte een reportage: Omroep Flevoland - Nieuws - Miniatuurprotest tegen Lelystad Airport in Madurodam
Woon je in Gelderland? En wil je weten wat de standpunten van de partijen zijn? Samenwerkende actiegroepen hebben een standpuntenoverzicht gemaakt. Hieronder die van Gelderland. Andere provincies hier. Update 10 maart 2023: de stemwijzer is op verzoek van BBB Gelderland aangepast. PS Red de Veluwe is politiek neutraal. Update 11 maart 2023: De lokale partijen Gelderland hebben een nagekomen standpunt. Zie onderaan deze pagina. De Lokale Partijen hebben een nagekomen standpunt over Lelystad Airport:
Omdat de provincie vele doelstellingen heeft die gedwarsboomd zullen worden door de opening van Lelystad Airport, zouden we ons structureel moeten blijven verzetten. Door de benodigde (lage) aanvliegroutes krijgen we meer overlast en belasting van de al kwetsbare natuur zoals de Veluwe. De uitstoot van de vliegtuigen dwingt om nog meer stikstof-compensatie (in iedere vorm) te moeten uitvoeren. Hoogstwaarschijnlijk meer dan praktisch mogelijk is. Deze dwang wordt afgewend op de Gelderse inwoners, terwijl de vervuilers worden ontzien. Het openen van Lelystad Airport zou betekenen dat Gelderland wordt gedwongen om te stoppen met groot deel van de agrarische sector en stoppen met woningbouw. Gelderland gaat dan definitief op slot. De voortdurende mogelijkheid dat Lelystad Airport kan openen laat "Den Haag" al haar geloofwaardigheid verliezen ook in alle andere dossiers. Het ene belang weegt dan niet op tegen de benadeelde belangen. Vooral omdat het nadelig is voor Gelderland.
Nederland wordt voorgespiegeld dat het vliegverkeer slechts in kleine mate bijdraagt aan het stikstofprobleem. Maar dat is niet zo. Alleen de uitstoot bij starten, landen en taxiën wordt namelijk meegenomen. Uitstoot boven de 900 meter wordt ook niet meegerekend. Sterker nog, het ministerie van I&W weigert zelfs in beeld te brengen om hoeveel emissies het überhaupt gaat. Terwijl Europa dit wel van haar lidstaten vraagt. SLechtste jongetje van de klasBijna elk land doet rekent wel de emissies mee. Slechts 2 landen doen dat niet: waaronder Nederland dus. Het advies van Remkes over stikstof was ondubbelzinnig: alle uitstoot van de luchtvaartsector dient meegenomen te worden in de stikstofberekeningen. Immers alle sectoren moeten bijdragen aan de oplossing. Nu dat niet gebeurt, heeft SATL daarom kortgeleden een klacht hierover ingediend bij de Europese Commissie. Stichting Red de Veluwe heeft eerder in zienswijzen over de natuurvergunning voor Lelystad Airport aangegeven dat uitstoot vliegtuigemissies boven 900 meegeteld moet worden. We wachten af.
Goed nieuws! Want de provincie Gelderland weigert voorlopig mee te werken aan de vergunningen voor Schiphol.
Gelderland weigert voorlopig medewerking aan opkoop stikstofrechten Lelystad Airport | Flevoland | destentor.nl
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|