Het afgelopen halfjaar hebben ambtenaren van het Ministerie van Infrastuctuur & Milieu in het geheim overleg gevoerd met gemeenten op de Noord-Veluwe om routes aan te passen. Het gaat om de gemeenten Elburg, Oldebroek (Wezep), Heerde en Hattem. De uitkomst is dat er een deel van de route wordt verplaatst naar een gebied ten noorden van Wezep en vervolgens over Hattemerbroek gaat. Vandaag komt de aap uit de mouw. Verslechtering gebied zuid-oost KampenDe laagvliegroute die vertrekt vanaf Lelystad en ook over de Veluwe vliegt wordt aangepast. Vliegtuigen maken straks ten noorden van Wezep een bocht in plaats van over de bebouwde kom van Wezep te vliegen. Voor Wezep betekent dit een verbetering maar voor andere gebieden een verslechtering zoals Kampen, IJsselmuiden, Wilsum en natuurlijk de tussenliggende natuurgebieden. Burgemeester Snijder-Hazelhoff zegt in een reactie bij Omroep Gelderland dat dit niet is wat de gemeenten willen. Uit een notitie die in handen is van Stichting Red de Veluwe blijkt echter dat de gemeente Oldebroek al zeker een half jaar aan tafel zat met het ministerie en dus onderdeel zijn van deze zogenoemde 'optimalisatie'.
![]()
Zienswijzeprocedure wassen neusHet is opmerkelijke dat juist nu bekend wordt gemaakt dat de routes gewijzigd worden. Er loopt nog een zienswijzeprocedure waarin mensen nog tot en met 21 februari een zienswijze kunnen indienen over de laagvliegroutes. Dat de routes wijzigen nu wijzigen is in de ogen van veel mensen het bewijs dat de zienswijzeprocedure een wassen neus is en dat de overheid niet luistert naar de burger. Afgelopen maandag was er nog een informatiemarkt van het Ministerie in Zwolle. Daar waren de nieuwe routes nog niet te zien. Verschuiven van overlastDit is precies de reden dat Stichting Red de Veluwe zich altijd heeft verzet tegen verplaatsing van vliegroutes en allerlei geheime overleggen tussen het Ministerie en gemeentes. Het hele dossier Lelystad Airport is gebaseerd op verplaatsing van overlast van de ene naar de andere locatie. Pretvluchten van Schiphol naar Lelystad, klein vliegverkeer van Lelystad naar Teuge. Ook binnen Gelderland wordt constant geschoven met overlast van de ene naar de andere gemeente. Partijen hebben afgesproken dit optimalisatietraject in verband met het grote afbreukrisico in beslotenheid met elkaar te doorlopen. Inhoudelijk worden er tussentijds geen mededelingen gedaan. Pas aan het einde van het traject kan de uitkomst worden gemeld en is het aan de raden om te bepalen of dit traject heeft geleid tot een substantiële verbetering van de vliegroute voor de korte termijn. Eerst het luchtruim herzienDit heen en weer geschuif lost echter niets op. Stichting Red de Veluwe is van mening dat er eerst een visie op de luchtvaart in Nederland moet komen. Daarna herziening van het luchtruim en bezien of Lelystad Airport überhaupt nog nodig of wenselijk is.
Een paar cijfers over Schiphol op een rijtje. Schiphol zou moeten groeien, zegt men. Maar wat groeit eigenlijk het hardst?
![]() Een meerderheid in de Tweede Kamer is tegen het voorstel van de minister om Lelystad Airport te laten groeien met goedkope prijsvechters die niet van Schiphol komen. Ook zijn de kamerleden tegen verbieden vrachtverkeer op Lelystad Airport. Een meerderheid van de kamer steunt een motie van de SP die faliekant tegen de uitbreiding van het vliegveld is. De steun, ook van coalitiepartijen ChristenUnie, D66 en CDA is goed nieuws voor de inwoners in Gelderland en in andere provincies. Vorige week liet de minister weten dat Lelystad toch luchtvaartmaatschappijen die geen plek op Schiphol opgeven en vrachtvliegtuigen zou kunnen toestaan. Daarmee wilde ze tegemoet komen aan de wens van Europa. Als Lelystad Airport toch opengaat, dan zou dat veel meer herrie geven. Vrachtvliegtuigen zijn veel zwaarder en maken onder andere daardoor meer geluid. Lees meer in De Gelderlander ![]()
Jan Paternotte (D66) zegt op Twitter dat hij tegen het meest recente plan van Minister Cora van Nieuwenhuizen is. Hij is duidelijk: geen vrachtverkeer en geen autonome groei.
Nu vooruit Jan!
![]() Morgen, dinsdag 18 december, debatteert de Tweede Kamer over de Lelystad Airport. Dat voorspelt vuurwerk en jij moet daarbij zijn! Kun je morgen naar Den Haag komen? Wees er dan bij! Wij zijn er ook.
Adres: Het Plein 14, Den Haag Publieksingang is aan de linkerkant van de Tweede Kamer Wees aanwezig om 16.15 uur (Kun je niet op tijd zijn? Geen probleem! Dan kom je gewoon iets later) Er zijn altijd mensen met wie je mee terug kunt rijden. De meesten reizen per trein. Het is tijd voor actie! Kom naar Den Haag! ![]()
Een rapport waarin precies staat hoeveel lawaai we in Oost-Nederland gaan krijgen komt het Ministerie toch even niet goed uit. Afgelopen vrijdag werd op het laatste moment een afspraak met vertegenwoordigers van de actiegroepen uit het oosten (SATL) afgezegd.
Geluidsberekeningen in mer veel te laag
In dat rapport staat haarfijn uitgelegd wat er niet klopt aan de afzwakkende uitleg van de adviseurs van het ministerie. Die zeiden in november dat het veel hogere geluid van de eerste vlucht van Lelystad in mei (belevingsvlucht) wel meeviel en binnen een bandbreedte zat. Faliekante onzin volgens experts. Maar dat wil het ministerie maar niet horen.
Leon Adegeest, die naar Den Haag zou gaan, zegt op Twitter:
Klik hier om te bewerken.
![]() Het dossier Lelystad Airport neemt een nieuwe wending. Het oorspronkelijke plan om Lelystad als overloopluchthaven van Schiphol te gebruiken is van tafel. Lelystad krijgt de mogelijkheid om ook vrachtvluchten te bedienen. Dat is de conclusie die je kunt trekken uit de 2 brieven en het daarbij behorende concept voor de wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad van afgelopen vrijdagavond 14 december. Wat betekent dit voor ons? We hebben de punten voor je op een rij gezet.
![]() Luchtvaartmaatschappijen mogen niet naar Lelystad Airport gedwongen worden op de manier zoals het Ministerie dat wil. Dat zegt Brussel. Opnieuw geeft Europa dus opnieuw een rood sein aan de Minister. Het ministerie heeft in een plan, de verkeersverdelingsregel, beschreven hoe het van plan om luchtvaartmaatschappijen te dwingen naar Lelystad te verhuizen. In een conceptreactie van de Europese Commissie wordt dat plan afgewezen. Het Ministerie heeft nog tot halverwege januari de tijd om het plan bij te schaven. Voor nu is dit heel goed nieuws voor alle tegenstanders van de uitbreiding van Lelystad Airport. Stichting Red de Veluwe heeft 3 klachten ingediend bij Europa.
![]() Een dode eik van de Veluwe wordt vanmorgen naar Den Haag gebracht. Actievoerder en SP-Statenlid Astrid Vollebregt brengt hem hoogstpersoonlijk naar Den Haag. De boom is een symbool van het protest tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Vollebregt laat het NOS radio 1 journaal weten: "Het gaat slecht met de Veluwe door te veel uitlaatgassen en de uitstoot van stallen. Er sterven veel bomen en veel vogels zijn er slecht aan toe. Het is dus al heel slecht en het vliegverkeer is de doodsteek voor de Veluwe", zegt actievoerder en SP-Statenlid Astrid Vollebregt. De eik gaat op een platte aanhanger van zeven meter en Vollebregt zit in de auto ervoor. Ernstig De boom werd gisteren gekapt, meldt Omroep Gelderland. Vollebregt hoopt de politiek ervan te overtuigen te stoppen met het uitbreiden van het vliegveld in Lelystad. "We laten de dode boom zien om duidelijk te maken hoe ernstig de situatie is. Nog veel meer bomen zullen door de extra uitstoot van stikstof door de laagvliegende vliegtuigen massaal sterven. Deze dode eik staat symbool voor wat ons staat te wachten als de laagvliegroutes doorgaan." Astrid Vollebregt heeft overigens ook een petitie die je nog steeds kan tekenen. Stichting Red de Veluwe is er vandaag bij in Den Haag. We houden je op de hoogte. ![]() De actiegoepen tegen Lelystad Airport krijgen bijval uit bijzondere hoek. Oud NLR-medewerker Pieter Sijtsma maakt gehakt van de uitleg van het Ministerie over de veel hogere geluidspieken van vliegtuigen dan op papier staat. De uitleg klopt niet, er wordt informatie die niet in het straatje past weggelaten of getallen zijn uit de lucht gegrepen. Reactie Stichting Red de Veluwe: we voelen ons gesterkt door de conclusies van de Sijtsma. Dit MER klopt niet en moet daarom van tafel. De kritiek van Sijtsma sluit aan bij de tekortkomingen die wij en anderen ook hebben gevonden in de uitleg over de hogere pieken van de belevingsvlucht en de vele kamervragen die aan de minister zijn gesteld. Alles leidt tot 1 vraag: wanneer stopt het ministerie met zijn zin doordrijven? We roepen de Christenunie en D’66 op om niet akkoord te gaan met Lelystad Airport op basis van ondeugdelijke cijfers, verschillen in metingen en berekeningen die ook het ministerie niet kan verklaren. Ook niet voor tijdelijk. Mensen erin laten trappen“Normaalgesproken zou je denken “iedereen kan zich vergissen”. Maar dit past wel in een patroon om de conclusies van de regiegroep tot iets onbenulligs te reduceren. Omdat er maar weinigen zullen zijn die deze getallen natrekken krijg je het gevoel dat men denkt dat de gemiddelde lezer hier wel in zal trappen.”, aldus Sijtsma. Hij is onderzoeker naar geluid van vliegtuigen en heeft 22 jaar gewerkt voor de NLR, de organisatie die het ministerie standaard advies geeft over geluidsoverlast. Onrealistische berekeningenHet is volgens de wetenschapper onrealistisch dat de berekeningen in het milieueffectrapport (MER) kloppen als op alle meetpunten de voorspelling overschreden wordt. Volgens de wetenschapper kan geluid altijd iets zachter of harder zijn dan voorspeld maar niet alleen maar harder dan de modelberekening. De kans dat dat kan is zeer klein: 0,006%. Er moet daarom iets mis zijn met het model in het MER. Uit de lucht gegrepenHet ministerie zegt ook dat er de berekeningen 5 decibel kunnen afwijken. De expert in vliegtuiglawaai zegt dat dat getal volkomen uit de lucht is gegrepen en nergens op is gebaseerd. Sijtsma stelt verder dat de cijfers in de uitleg van het Ministerie niet kloppen. Het daadwerkelijke geluid zal tussen de 3 en 8 db meer zijn dan is voorspeld. Niet 1 tot 5 zoals de minister stelt. Dat komt doordat in werkelijkheid vliegtuigen 2 db meer geluid maken. Het vliegtuig dat bij de belevingsvlucht is gebruikt, is zo’n 2 db stiller dan waarmee is gerekend in het MER. “Normaal gesproken zou je denken “iedereen kan zich vergissen”. Maar dit past wel in een patroon om de conclusies van de regiegroep tot iets onbenulligs te reduceren. Omdat er maar weinigen zullen zijn die deze getallen natrekken krijg je het gevoel dat men denkt dat de gemiddelde lezer hier wel in zal trappen.” MER opnieuw!De conclusies van de wetenschapper komen voor een deel overeen met de tekortkomingen die wij, Stichting Red de Veluwe 2 weken geleden ook naar de Minister hebben gestuurd. Een deel hiervan ligt ook al als kamervraag op het bureau van de minister. We vinden dat er maar een logische volgende stap is: de bevolking die protesteert tegen deze onrechtvaardigheid serieus nemen, stoppen met iedereen verkeerd informeren en de berekeningen in het MER opnieuw doen. TV-programma Nieuwsuur besteedde 21 november aandacht aan de fouten in de berekeningen in het MER: Gegoochel met cijfers geluidsoverlast rond Lelystad Airport.
|
zoek terug
Februari 2019
Instant updatesOnze e-mail NIeuwsbrieven |