![]() Een prachtig achtergrondartikel in het AD en de Stentor over de verbeten strijd tegen Lelystad Airport, al zeggen we het zelf: "Red de Veluwe voert eerste slag tegen Lelystad Airport, in lange oorlog." Lees het hier op AD.nl of in de Stentor.
![]()
Onder het motto 'Samen Sterk' hebben wij met 4 andere Gelderse organisaties een zienswijze ingediend op het verlenen van een natuurvergunning aan Lelystad Airport.
Onze conclusie luidt: Lelystad Airport schipholt er lustig op los en verzint niet-bestaande stikstofrechten. Om te proberen een vergunning te krijgen, dient het poldervliegveld een aanvraag in die op meerdere punten in strijd is met de wet. Er zijn onjuiste gegevens gebruikt waardoor er toegerekend wordt naar een voor Lelystad Airport gunstige uitkomst. De gezamenlijke organisaties zijn er van overtuigd dat Lelystad Airport niet in aanmerking komt voor een natuurvergunning en roepen de Minister van LNV op om de aanvraag af te wijzen.
Klik hier om te bewerken.
Samenvatting zienswijzeOnjuiste uitgangspunten
Ontbrekende of onjuiste gegevens in de aanvraag
Ontbrekende of onjuiste gegevens in de aanvraag
Wij zijn er supertrots op dat deze unieke samenwerking tot stand is gekomen en dat er een ijzersterke gezamenlijke zienswijze is ingediend. Samen zijn we sterker voor een mooie en duurzame provincie. De 5 organisaties zijn: Vereniging Natuurmonumenten, Stichting Het Geldersch Landschap, Vereniging Gelders particulier grondbezit, Vereniging Natuur en Milieufederatie Gelderland en Stichting Red de Veluwe.
Downloaden zienswijze![]()
Wilt u onze juridische strijd steunen?
Alle beetjes helpen om de laagvliegroutes boven Gelderland te voorkomen. Heb je tijd om te helpen met wat dan ook? Van harte welkom! Heb je geen tijd? Dan kun je ons financieel steunen: 100% voor onze acties.
![]() Lelystad Airport heeft een natuurvergunning aangevraagd en Minister Schouten van Landbouw wil die verlenen. Daar zijn we het niet mee eens en daarom dienen we een uitgebreide zienswijze in. We hebben een verkorte versie hier op de website staan die je kunt gebruiken als eigen zienswijze. Let op: de zienswijze moet binnen zijn op maandag 29 maart. Zo dien je de zienswijze inJe kunt een van deze 2 pdf-bestanden gebruiken. De zienswijze indienen kan tot en met maandag 29 maart. Maak een keuze:
Meer informatie en bestandenMeer informatie over het verlenen van de natuurvergunning het indienen van een zienswijze vind je op de website van rvo.nl. Ook op onze website is meer te vinden over het verlenen van de natuurvergunning, bijvoorbeeld hier. Wil je de zienswijze aanpassen? Gebruik dan een van deze word-bestanden: ![]()
![]()
![]()
Een teleurstellend resultaat in de Eerste Kamer vandaag. Daar strandde een motie van de Partij van de Dieren die moest voorkomen dat de stikstofuitstoot van Lelystad Airport samen met die van 3000 boeren wordt gelegaliseerd.
We zullen zien hoe de rechter hier over denkt. Onze juridische procedure loopt al geruime tijd en we zijn er klaar voor. Wilt u ons steunen? Dat kan heel eenvoudig via iDeal. Nu steunen!
VVD en CDA drukken door, 1 dag voor de verkiezingen. Eppo Bruins van de ChristenUnie is er niet over te spreken:
Suzanne Kröger van GroenLinks:
![]() Forum voor democratie is vóór de groei van de luchtvaart maar is tégen de uitbreiding van Lelystad Airport. Waarom? Omdat je dan geluid gaat introduceren op de Veluwe, waar dat nu nog niet is. En zo is het! FvD-senator en Tweede kamerlid Dessing sprak zich uit bij BNR nieuwsradio. Het is voor het eerst dat een woordvoerder van de partij zich uitspreekt over de uitbreiding. Forum van Democratie vindt dat het veel beter is om een luchthaven in zee te leggen. Luister het interview hier terug op BNR: FVD KEERT ZICH TEGEN OPENING LELYSTAD AIRPORT
![]()
Een van de feiten dat erg onderbelicht blijft is dat vliegtuigen kerosine lozen in de lucht. Vorige week gebeurde dat toen een 747 bij in de problemen kwam Maastricht Aachen Airport. Kort na het opstijgen ging het mis. Het vliegtuig moest meteen terug naar de grond.
Alleen... kan dat niet met een volle tank. In de luchtvaart is het dan normaal dat je de brandstof dan gewoon loost. Zo ging 40.000 kilo (kerosine wordt in kilo's gerekend) de lucht in boven de Ardennen. Dat blijkt uit geluidsopnames die te beluisteren zijn op de website van schipholwatch.nl. Kerosine lozen boven de Veluwe
Wat gebeurt als er een vliegtuig vanaf Lelystad Airport kort na het opstijgen problemen heeft? Het zal dan in ongeveer 80% van de gevallen boven de Veluwe of de IJsselvallei vliegen. De kans is dan groot dat hier hetzelfde gebeurt als in de Ardennen. Zou een piloot of luchtverkeersleider een vliegtuig dan maar moeten uitwijken naar een ander gebied om het hier te ontzien? Is boven Wijhe of Olst dan beter boven de natuur?
Voor ons is dit reden te meer om niet alleen tegen de laagvliegroutes te ageren maar tegen vliegtuigen van Lelystad Airport in het algemeen. Houd de boel maar dicht want er komt alleen maar ellende van.
Lees hier het artikel op Schipholwatch: Vliegende schroothoop dumpt 47.000 kg kerosine in Ardennen
![]() De vliegroutes in heel Nederland gaan de komende 15 jaar veranderen. De eerste plannen daarvoor zijn bekend gemaakt. U kunt die lezen en erop reageren met een zienswijze. Stichting Red de Veluwe heeft haar zienswijze ook ingediend net als vele andere organisaties. U kunt onze zienswijze lezen, downloaden en zelf ook indienen. ![]()
Heeft dat zin? Ja, omdat het Ministerie alle opmerkingen, vragen en voorstellen moet beantwoorden in een zogenoemd Nota van Antwoord.
![]() Stichting Red de Veluwe gaat juridische stappen zetten tegen het voornemen van Minister Schouten van LNV om Lelystad Airport een natuurvergunning te geven. Het vliegveld stoot meer stikstof uit dan is toegestaan en nóg meer stikstof is slecht voor de natuur op de Veluwe. Het verlenen van een natuurvergunning is daarom onacceptabel. Natuurvergunning wordt verleendDinsdag 16 februari heeft de minister van LNV haar ontwerpbesluit gepubliceerd voor een natuurvergunning voor de NV Luchthaven Lelystad: de luchthaven mag open voor maximaal 10.000 vluchtbewegingen per jaar. Een vergunning voor de oorspronkelijk gevraagde 45.000 vluchtbewegingen zit er voorlopig niet in. Het gaat om een lijvig en zeer ingewikkeld voorstel dat wij met onze juridische adviseurs gaan analyseren en te zijner tijd met alle mogelijke juridische argumenten zullen aanvechten. Wij bereiden een zienswijze voor die wij binnen enkele weken indienen. Stikstofruimte uit de hoge hoedIn deze zienswijze zullen wij in elk geval wijzen op de merkwaardige constructie waarbij Schiphol eerst een surplus aan "stikstofruimte" uit de hoge hoed tovert en die dan vervolgens aan Lelystad Airport cadeau doet. Maar naar alle waarschijnlijkheid is die stikstofruimte er helemaal niet en kan dus ook niet aan Lelystad cadeau worden gedaan. Maar zelfs als Schiphol wel over zo een surplus aan stikstofruimte zou beschikken is het een idioot voorstel. Want wie kan in deze tijd van klimaatneutraliteit nog verdedigen dat je dat surplus moet gebruiken voor zo een achterhaald project als Lelystad-Airport? Het ligt meer voor de hand om die ruimte te gebruiken voor het bouwen van woonhuizen: Nederland zit niet te wachten op een nieuw mini vliegveldje in de Flevopolder, maar wel op de bouw van 1.000.000 betaalbare woningen. FundraisingDe afgelopen maanden hebben we ons al voorbereid op deze vergunning. In verschillende dorpen op de Veluwe hebben we daarom brieven bezorgd waarin we oproepen om ons te steunen. Met de financiële steun kunnen we de procedure bekostigen. Er zijn honderden donaties binnengekomen. Doneren is nog mogelijk en ook nog steeds erg nodig! Doneren kan met iDeal via onze website:
![]()
De Tweede Kamer heeft vandaag besloten dat dit kabinet niet meer zal besluiten over Lelystad Airport. Dat betekent dat het omstreden plan over de verkiezingen in maart wordt getild. Het dossier gaat dicht totdat er een nieuwe coalitie is gevormd.
Opening op 1 november 2021 niet realistisch
Het is niet realistisch dat de uitbreiding dan nog doorgaat op 1 november 2021. Want om dat te kunnen bereiken moet de Tweede Kamer nog allerlei debatten voeren. En die moeten dan vóór de zomervakantie zijn gepland. Dat lijkt ons onmogelijk.
We zijn blij met dit uitstel maar maken ons zorgen dat de volgende coalitie waarin ook weer de VVD een sterke rol speelt gewoon op de oude voet verdergaat en er geen rekening wordt gehouden met klimaat, natuur en mens. Controversieel
Stichting Red de Veluwe en ook de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen waar we deel van uitmaken, hebben aangedrongen om 'Lelystad Airport' controversieel te laten verklaren. Dat zat er al dik in omdat de helft van de coalitie grote twijfels heeft bij de uitbreiding.
Reacties kamerleden
GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger is overtuigd dat de opening in 2021 van de baan is.
PvdD Kamerlid Lammert van Raan hekelt het Trumpiaanse denken van de Minister in een reactie.
![]()
Opnieuw wil Minister Cora van Nieuwenhuizen iedereen doen geloven dat de laagvliegroutes snel zijn opgelost. De Minister zegt in een interview aan het Algemeen Dagblad dat er nu aan een belangrijke voorwaarde kan worden voldaan: geen laagvliegroutes meer vanaf Lelystad Airport. Dat is echter helemaal niet zeker. Gisteren publiceerde het ministerie een stapel plannen voor luchtruimherindeling. Daarin staan allerlei verbetervoorstellen maar het kan alle kanten op en er is geen garantie.
Reactie Stichting Red de Veluwe: "Het artikel in het AD lijkt bedoeld om de coalitiepartijen te overtuigen om akkoord te gaan met Lelystad Airport. CDA, D66 en ChristenUnie willen van die laagvliegroutes af. Dat staat bijvoorbeeld in verkiezingsprogramma's. De uitspraken van de minister is verkiezingsretoriek. De onderbouwing voor alle uitspraken ontbreekt. We laten de Kamerleden deze ochtend nog weten dat ze hier niet in moeten trappen." Jaap Kloosterziel
Luchtruimherindeling
Het artikel in het AD is heeft te maken met de documenten over de luchtherziening die op woensdagavond zijn gepubliceerd. Daarin staat o.a.:
Mooe praatjes
Goed nieuws zou je zeggen. Echter, wat dit betekent voor de Veluwe is uiterst onzeker want in de plannen staat niet concreet wat die kortst mogelijke route dan is. Ook is nog niet gezegd of de B+-route, die over de Veluwe gaat, van tafel is. En, hoeveel hoger wordt er gevlogen bij het dalen? Is dat 100 meter? We weten dus helemaal niets nieuws.
Zorgen over 1800 meter regel
Wat wel nieuw is, is het laatste punt hierboven: piloten mogen boven 1800 meter zelf weten waar ze gaan vliegen. Dat zou inhouden dat zij vanaf Wezep/Zwolle op die hoogte dwars over stiltegebieden kunnen gaan vliegen. Vanuit de cockpit is het bordje stiltegebied immers niet te lezen! Ondanks de mooie beloftes van de Minister in het plan voor de luchtruimherziening gaan de vliegroutes ten koste van de natura2000- en stiltegebieden. Van de Veluwe blijf je af!
KOrter? Luchtfietserij!![]()
De Minister belooft verder dat de vliegtuigen vanaf Lelystad Airport de kortst mogelijke route gaan vliegen. Wat dat betekent is niet duidelijk.
Op de kaart hiernaast is goed te zien dat de vertrekkende vliegtuigen een heel eind om moeten vliegen via Zwolle. Minister is Fossiele denker
Het argument van de minister dat mensen weer veel willen vliegen na de coronacrisis is nergens op gebaseerd. Uit een onderzoek bleek vorige week dat 42% van de Europeanen wil stoppen (!) met vliegen voor het klimaat (bron: RTL Nieuws). Nederlandse bedrijven zeggen massaal na corona niet meer terug te gaan naar het oude vliegniveau. (bron: NOS). De Minister bewijst met haar interview dat ze een fossiele denker is die maar 1 belang heeft: de luchtvaartsector helpen.
Duurzaamheid voor de buhne
Het plan voor luchtruimherziening is doorspekt met woorden als duurzaam. De Minister belooft met de verbeteringen kleine percentages winst. In onze ogen is het openen van nóg een vliegveld verre van duurzaam. Schiphol groeit zo namelijk met ongeveer 10% en de extra CO₂ uitstoot is officieel geschat op zo'n 70.000 ton.
Mooie praatjes maar de realiteit is dat er nu weinig meer gevlogen wordt. De noodzaak voor een overloopluchthaven is verdwenen. Lelystad Airport is dus niet meer nodig. Het vliegveld in Lelystad openen is fossiel denken van voor de coronacrisis.
,,Zó hoog dat je ze nauwelijks hoort’’, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen...
Minister van Nieuwenhuizen is geen techneut, zegt ze zelf, maar vertelt wel alvast dat je de vliegtuigen nauwelijks hoort. Ze weet kennelijk niet dat bij doorstijgen vanaf 1800 meter een geluidsniveau berekend is tot wel 70 decibel.
Dode mus
In 2019 riep de Minister ook al dat de laagvliegroutes zouden worden opgelost. Voorstanders van de uitbreiding van Lelystad Airport praatten haar direct na. Ten onrechte, want feitelijk zou er niets veranderen. De oude manier van vliegen was namelijk: we gaan laag vliegen tenzij het hoger kan. Haar oplossing was: we gaan hoog vliegen behalve als dat niet kan. Oude wijn in nieuwe zakken dus.
Andere voorwaarden ook niet voldaan
Naast het niet verdwijnen van de laagvliegroutes voldoet Lelystad Airport ook nog niet aan andere voorwaarden. De luchthaven zou een overloop moeten zijn van Schiphol. Door Europese regels kan het de minister dit niet waarmaken. Ook is er geen benodigde stikstofvergunning. We zijn met verschillende juridische procedures bezig om het vliegveld dicht te houden.
De Minister moet wat ons betreft de garantie geven dat er niet gevlogen gaat worden over de stiltegebieden en andere mooie natuur van de Veluwe vliegen lager dan 6 km. Daarnaast kan wat ons betreft Lelystad Airport nooit open gaan.
Lees hier het hele artikel op ad.nl: Kabinet: schrappen laagvliegroutes maakt opening vliegveld Lelystad mogelijk
|
zoek terug
Maart 2021
Instant updatesOnze e-mail NIeuwsbrieven |