Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Steun Stem Stil campagne
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Onderteken ook de brief aan het ministerie over geluidsverlast
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld vliegtuighinder
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
    • Stuur een e-mail voor 19 december
    • Manifestatie 11 november
    • Denk na over vliegen
    • Bijeenkomst Apeldoorn 13 maart
    • Stuur een beter idee: voor 2 november
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
  • Nieuws
    • NU in de media
  • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie

Geheim overleg gemeenten Noord-Veluwe leidt tot verplaatsing van overlast op Veluwe

13/2/2019

 
​Het afgelopen halfjaar hebben ambtenaren van het Ministerie van Infrastuctuur & Milieu in het geheim overleg gevoerd met gemeenten op de Noord-Veluwe om routes aan te passen. Het gaat om de gemeenten Elburg, Oldebroek (Wezep), Heerde en Hattem. De uitkomst is dat er een deel van de route wordt verplaatst naar een gebied ten noorden van Wezep en vervolgens over Hattemerbroek gaat. Vandaag komt de aap uit de mouw.

Verslechtering gebied zuid-oost Kampen

De laagvliegroute die vertrekt vanaf Lelystad en ook over de Veluwe vliegt wordt aangepast. Vliegtuigen maken straks ten noorden van Wezep een bocht in plaats van over de bebouwde kom van Wezep te vliegen. Voor Wezep betekent dit een verbetering maar voor andere gebieden een verslechtering zoals Kampen, IJsselmuiden, Wilsum en natuurlijk de tussenliggende natuurgebieden.
Burgemeester Snijder-Hazelhoff zegt in een reactie bij Omroep Gelderland dat dit niet is wat de gemeenten willen. Uit een notitie die in handen is van Stichting Red de Veluwe blijkt echter dat de gemeente Oldebroek al zeker een half jaar aan tafel zat met het ministerie en dus onderdeel zijn van deze zogenoemde 'optimalisatie'.
oldebroek_inormatienota_11_sept_2018.pdf
File Size: 309 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

Zienswijzeprocedure wassen neus

Het is opmerkelijke dat juist nu bekend wordt gemaakt dat de routes gewijzigd worden. Er loopt nog een zienswijzeprocedure waarin mensen nog tot en met 21 februari een zienswijze kunnen indienen over de laagvliegroutes. Dat de routes wijzigen nu wijzigen is in de ogen van veel mensen het bewijs dat de zienswijzeprocedure een wassen neus is en dat de overheid niet luistert naar de burger.
​ 
Afgelopen maandag was er nog een informatiemarkt van het Ministerie in Zwolle. Daar waren de nieuwe routes nog niet te zien.

Verschuiven van overlast

Dit is precies de reden dat Stichting Red de Veluwe zich altijd heeft verzet tegen verplaatsing van vliegroutes en allerlei geheime overleggen tussen het Ministerie en gemeentes. Het hele dossier Lelystad Airport is gebaseerd op verplaatsing van overlast van de ene naar de andere locatie. Pretvluchten van Schiphol naar Lelystad, klein vliegverkeer van Lelystad naar Teuge. Ook binnen Gelderland wordt constant geschoven met overlast van de ene naar de andere gemeente. 
Partijen hebben afgesproken dit optimalisatietraject in verband met het grote afbreukrisico in beslotenheid met elkaar te doorlopen. Inhoudelijk worden er tussentijds geen mededelingen gedaan. Pas aan het einde van het traject kan de uitkomst worden gemeld en is het aan de raden om te bepalen of dit traject heeft geleid tot een substantiële verbetering van de vliegroute voor de korte termijn.
11 september 2018 - Gemeente Oldebroek

Eerst het luchtruim herzien

​Dit heen en weer geschuif lost echter niets op. Stichting Red de Veluwe is van mening dat er eerst een visie op de luchtvaart in Nederland moet komen. Daarna herziening van het luchtruim en bezien of Lelystad Airport überhaupt nog nodig of wenselijk is. 

Zoek het grootste groeicijfer van Schiphol

14/1/2019

 
Een paar cijfers over Schiphol op een rijtje. Schiphol zou moeten groeien, zegt men. Maar wat groeit eigenlijk het hardst?
Foto

2e kamer: Geen vracht, geen zelfstandige groei

21/12/2018

 
Foto
Een meerderheid in de Tweede Kamer is tegen het voorstel van de minister om Lelystad Airport te laten groeien met goedkope prijsvechters die niet van Schiphol komen. Ook zijn de kamerleden tegen verbieden vrachtverkeer op Lelystad Airport. Een meerderheid van de kamer steunt een motie van de SP die faliekant tegen de uitbreiding van het vliegveld is. De steun, ook van coalitiepartijen ChristenUnie, D66 en CDA is goed nieuws voor de inwoners in Gelderland en in andere provincies. 

Vorige week liet de minister weten dat Lelystad toch luchtvaartmaatschappijen die geen plek op Schiphol opgeven en vrachtvliegtuigen zou kunnen toestaan. Daarmee wilde ze tegemoet komen aan de wens van Europa. Als Lelystad Airport toch opengaat, dan zou dat veel meer herrie geven. Vrachtvliegtuigen zijn veel zwaarder en maken onder andere daardoor meer geluid.

Lees meer in De Gelderlander

D66 op ramkoers?

17/12/2018

 
Foto
Jan Paternotte (D66) zegt op Twitter dat hij tegen het meest recente plan van Minister Cora van Nieuwenhuizen is. Hij is duidelijk: geen vrachtverkeer en geen autonome groei.

​Nu vooruit Jan!

Om het kort samen te vatten.
Op Lelystad Airport:
1. Geen nacht.
2. Geen vracht.
3. Geen autonome groei. https://t.co/w9OiVw8rMA

— Jan Paternotte (@jpaternotte) 17 december 2018

Kom naar Den Haag op 18 december

17/12/2018

 
Foto
Morgen, dinsdag 18 december, debatteert de Tweede Kamer over de Lelystad Airport. Dat voorspelt vuurwerk en jij moet daarbij zijn! Kun je morgen naar Den Haag komen? Wees er dan bij! Wij zijn er ook.

  • We laten zien dat we de laagvliegroutes niet over ons heen laten komen!
  • We steunen de politieke partijen die voor ons opkomen!
  • Ga in gesprek met kamerleden en actievoerders.

Adres: Het Plein 14, Den Haag
Publieksingang is aan de linkerkant van de Tweede Kamer
Wees aanwezig om 16.15 uur
(Kun je niet op tijd zijn? Geen probleem! Dan kom je gewoon iets later)

Er zijn altijd mensen met wie je mee terug kunt rijden. De meesten reizen per trein.

​Het is tijd voor actie! Kom naar Den Haag!

Kritisch rapport komt ministerie nu even niet uit

16/12/2018

 
Foto
Een rapport waarin precies staat hoeveel lawaai we in Oost-Nederland gaan krijgen komt het Ministerie toch even niet goed uit. Afgelopen vrijdag werd op het laatste moment een afspraak met vertegenwoordigers van de actiegroepen uit het oosten (SATL) ​afgezegd.

Geluidsberekeningen in mer veel te laag

In dat rapport staat haarfijn uitgelegd wat er niet klopt aan de afzwakkende uitleg van de adviseurs van het ministerie. Die zeiden in november dat het veel hogere geluid van de eerste vlucht van Lelystad in mei (belevingsvlucht) wel meeviel en binnen een bandbreedte zat. Faliekante onzin volgens experts.  Maar dat wil het ministerie maar niet horen.

​Leon Adegeest, die naar Den Haag zou gaan, zegt op Twitter:

Te bespreken rapport toont metingen met 98.7% zekerheid minimaal 2.6 dB(A) hoger dan berekend waarden (exclusief correcties) en 3 tot 6 dB(A) (incl correcties, zoals die ook worden toegepast bij ICAO-certificeringen) https://t.co/07CUKQd5Js pic.twitter.com/cmoVoCe3rN

— Leon Adegeest (@LeonAdegeest1) 15 december 2018
Klik hier om te bewerken.

Wat staat er in het luchthavenbesluit?

16/12/2018

 
Toch vrachtverkeer op Lelystad Airport
Het dossier Lelystad Airport neemt een nieuwe wending. Het oorspronkelijke plan om Lelystad als overloopluchthaven van Schiphol te gebruiken is van tafel. Lelystad krijgt de mogelijkheid om ook vrachtvluchten te bedienen. Dat is de conclusie die je kunt trekken uit de 2 brieven en het daarbij behorende concept voor de wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad van afgelopen vrijdagavond 14 december.

Wat betekent dit voor ons? We hebben de punten voor je op een rij gezet.

  1. Het eerste dat opvalt in het conceptbesluit met de daarbij behorende toelichting is dat de minister op geen enkele wijze tegemoet komt aan het primaire bezwaar van alle actiegroepen op de Veluwe en in de rest van (Oost-) Nederland: het absurde plan om laag over Nederland te vliegen.

    Minister van Nieuwenhuizen heeft weliswaar in de afgelopen maanden met herhaling gezegd dat laagvliegen vanaf 2023 voorbij zou zijn, maar nergens wordt die belofte op papier gezet. Ook in het jongste plan gaan we vanaf 2020 gewoon laagvliegen en verder maar hopen dat het straks na herziening van het luchtruim het allemaal beter wordt. Anders gezegd: de garantie dat laagvliegen niet aan de orde is, is nog steeds nul. En dus is het plan voor Lelystad Airport nog steeds een fout plan, fout voor de bewoners, fout voor de natuur en fout voor het toerisme.

  2. Het tweede punt is dat de minister zich kennelijk door de Europese Commissie heeft laten overtuigen dat Lelystad Airport niet gebruikt mag worden om Schiphol te ontlasten van de vakantievluchten.  Een argeloze lezer zou verwachten dat de minister dan de conclusie trekt dat Lelystad Airport dus geen zin meer heeft. Lelystad Airport was immers bedoeld om ruimte te creëren op Schiphol voor het mainport gebonden intercontinentale luchtverkeer.

    Maar dat zegt de minister niet. Nee, ze zegt nu dat Lelystad Airport dan ook maar zelfstandig moet kunnen groeien. En dat kan natuurlijk niet. Want een zelfstandige luchthaven erbij is nooit de bedoeling geweest, niet van de minister en ook niet van de Kamer. En dat was al zo in 2015 toen staatssecretaris Mansveld het dossier voerde en dat is ook nooit veranderd. Dat de minister nu kennelijk toch heel anders wil verdraagt zich niet met dat wat de Kamer tot dusverre steeds heeft gezegd. We hopen en verwachten dan ook dat de Kamer deze beleidswijziging resoluut zal afwijzen. 

  3. Een derde punt dat aandacht verdient is dat de Minister in het concept besluit de mogelijkheid creëert om Lelystad ook voor vrachtverkeer te gebruiken. Zie daarvoor wat de minister onder handelsverkeer verstaat: “verkeersvluchten …voor passagiers, vracht of post en die betreffen ... niet geregelde vluchten, zijnde chartervluchten in het passagiers- en vrachtvervoer…” De afgelopen tijd heeft de minister bij herhaling verzekerd dat Lelystad niet bestemd en ook niet geschikt is voor vrachtverkeer. Maar dat is nu kennelijk anders. En in plaats van minder lawaai krijgen we dus nog veel meer lawaai boven ons hoofd, want een vrachtvliegtuig  produceert nu eenmaal meer lawaai dan een passagierstoestel.

  4. En dat brengt ons gelijk op een vierde punt. Als er inderdaad gevlogen gaat worden met vrachtvliegtuigen dan moeten natuurlijk de berekeningen in het MER allemaal opnieuw gemaakt worden.  In de huidige modellen wordt immers alleen gerekend met passagiersvliegtuigen. 

  5. Verder merken wij nog op  dat -  ook in dit nieuwe concept – het luchthavenbesluit in strijd is en blijft met de EU milieurichtlijn omdat de aansluitroutes niet voldoende zijn meegenomen in het MER. De minister ziet dat anders maar wij denken dat onze bezwaren van destijds nog steeds overeind staan en dat het nieuwe besluit van minister de toets van het Europese Recht niet zal doorstaan.
    ​
Dus voorlopig zijn we nog niet moegestreden en zetten we alles op alles om de absurde laagvliegplannen van de minister tegen te houden. En als zij niet alsnog van mening verandert en als ook de Tweede Kamer haar niet alsnog tegenhoudt, dan moet de kiezer maar laten weten wat die hiervan denkt. Want op 20 maart kiezen we de Provinciale Staten en bepalen daarmee indirect ook de samenstelling van de Eerste Kamer. En het kan dan zomaar zijn dat het dan alsnog de Eerste Kamer is die het dwaze plan van de minister uit de lucht mag schieten.  

Brekend: Brussel zegt weer NEE!

4/12/2018

 
Foto
Luchtvaartmaatschappijen mogen niet naar Lelystad Airport gedwongen worden op de manier zoals het Ministerie dat wil. Dat zegt Brussel. Opnieuw geeft Europa dus opnieuw een rood sein aan de Minister. 

Het ministerie heeft in een plan, de verkeersverdelingsregel, beschreven hoe het van plan om luchtvaartmaatschappijen te dwingen naar Lelystad te verhuizen. In een conceptreactie van de Europese Commissie wordt dat plan afgewezen.

Het Ministerie heeft nog tot halverwege januari de tijd om het plan bij te schaven. Voor nu is dit heel goed nieuws voor alle tegenstanders van de uitbreiding van Lelystad Airport.
Stichting Red de Veluwe heeft 3 klachten ingediend bij Europa. 

Dode eik onderweg naar Den Haag

4/12/2018

 
Foto
Een dode eik van de Veluwe wordt vanmorgen naar Den Haag gebracht. Actievoerder en SP-Statenlid Astrid Vollebregt brengt hem hoogstpersoonlijk naar Den Haag. De boom is een symbool van het protest tegen de uitbreiding van Lelystad Airport.

Vollebregt laat het NOS radio 1 journaal weten: "Het gaat slecht met de Veluwe door te veel uitlaatgassen en de uitstoot van stallen. Er sterven veel bomen en veel vogels zijn er slecht aan toe. Het is dus al heel slecht en het vliegverkeer is de doodsteek voor de Veluwe", zegt actievoerder en SP-Statenlid Astrid Vollebregt.

De eik gaat op een platte aanhanger van zeven meter en Vollebregt zit in de auto ervoor. 

Ernstig
De boom werd gisteren gekapt, meldt Omroep Gelderland. Vollebregt hoopt de politiek ervan te overtuigen te stoppen met het uitbreiden van het vliegveld in Lelystad. "We laten de dode boom zien om duidelijk te maken hoe ernstig de situatie is. Nog veel meer bomen zullen door de extra uitstoot van stikstof door de laagvliegende vliegtuigen massaal sterven. Deze dode eik staat symbool voor wat ons staat te wachten als de laagvliegroutes doorgaan."

Astrid Vollebregt heeft overigens ook een petitie die je nog steeds kan tekenen.

Stichting Red de Veluwe is er vandaag bij in Den Haag. We houden je op de hoogte.

Oud NLR medewerker maakt gehakt van Ministerie

21/11/2018

 
Foto
De actiegoepen tegen Lelystad Airport krijgen bijval uit bijzondere hoek. Oud NLR-medewerker Pieter Sijtsma maakt gehakt van de uitleg van het Ministerie over de veel hogere geluidspieken van vliegtuigen dan op papier staat. De uitleg klopt niet, er wordt informatie die niet in het straatje past weggelaten of getallen zijn uit de lucht gegrepen. 

​Reactie Stichting Red de Veluwe: we voelen ons gesterkt door de conclusies van de Sijtsma. Dit MER klopt niet en moet daarom van tafel. De kritiek van Sijtsma sluit aan bij de tekortkomingen die wij en anderen ook hebben gevonden in de uitleg over de hogere pieken van de belevingsvlucht en de vele kamervragen die aan de minister zijn gesteld. Alles leidt tot 1 vraag: wanneer stopt het ministerie met zijn zin doordrijven?  We roepen de Christenunie en D’66 op om niet akkoord te gaan met Lelystad Airport op basis van ondeugdelijke cijfers, verschillen in metingen en berekeningen die ook het ministerie niet kan verklaren. Ook niet voor tijdelijk.

Mensen erin laten trappen

“Normaalgesproken zou je denken “iedereen kan zich vergissen”. Maar dit past wel in een patroon om de conclusies van de regiegroep tot iets onbenulligs te reduceren. Omdat er maar weinigen zullen zijn die deze getallen natrekken krijg je het gevoel dat men denkt dat de gemiddelde lezer hier wel in zal trappen.”, aldus Sijtsma. Hij is onderzoeker naar geluid van vliegtuigen en heeft 22 jaar gewerkt voor de NLR, de organisatie die het ministerie standaard advies geeft over geluidsoverlast.

Onrealistische berekeningen

Het is volgens de wetenschapper onrealistisch dat de berekeningen in het milieueffectrapport (MER) kloppen als op alle meetpunten de voorspelling overschreden wordt. Volgens de wetenschapper kan geluid altijd iets zachter of harder zijn dan voorspeld maar niet alleen maar harder dan de modelberekening. De kans dat dat kan is zeer klein: 0,006%. Er moet daarom iets mis zijn met het model in het MER.

Uit de lucht gegrepen

Het ministerie zegt ook dat er de berekeningen 5 decibel kunnen afwijken. De expert in vliegtuiglawaai zegt dat dat getal volkomen uit de lucht is gegrepen en nergens op is gebaseerd.
Sijtsma stelt verder dat de cijfers in de uitleg van het Ministerie niet kloppen. Het daadwerkelijke geluid zal tussen de 3 en 8 db meer zijn dan is voorspeld. Niet 1 tot 5 zoals de minister stelt. Dat komt doordat in werkelijkheid vliegtuigen 2 db meer geluid maken. Het vliegtuig dat bij de belevingsvlucht is gebruikt, is zo’n 2 db stiller dan waarmee is gerekend in het MER.
 “Normaal gesproken zou je denken “iedereen kan zich vergissen”. Maar dit past wel in een patroon om de conclusies van de regiegroep tot iets onbenulligs te reduceren. Omdat er maar weinigen zullen zijn die deze getallen natrekken krijg je het gevoel dat men denkt dat de gemiddelde lezer hier wel in zal trappen.”
Wetenschapper Pieter Sijtsma

MER opnieuw!

De conclusies van de wetenschapper komen voor een deel overeen met de tekortkomingen die wij, Stichting Red de Veluwe 2 weken geleden ook naar de Minister hebben gestuurd. Een deel hiervan ligt ook al als kamervraag op het bureau van de minister. We vinden dat er maar een logische volgende stap is: de bevolking die protesteert tegen deze onrechtvaardigheid serieus nemen,  stoppen met iedereen verkeerd informeren en de berekeningen in het MER opnieuw doen.
TV-programma Nieuwsuur besteedde 21 november aandacht aan de fouten in de berekeningen in het MER: Gegoochel met cijfers geluidsoverlast rond Lelystad Airport.
<<Vorige
    Dit schrijven de media vandaag over Lelystad Airport

    zoek  terug

    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS-feed

    Onze e-mail NIeuwsbrieven

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren en Hoenderloo. Inmiddels hebben lokale dorps- en buurtbelangenverenigingen van Elburg tot Ede zich aangesloten. Er wordt samengewerkt met de actiegroepen  in Overijssel en Friesland. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL 73 ABNA 0810 899 167 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes
Bevindingen MER april 2018

Privacy en cookies © 2017
  • Home
  • Kom in actie
    • Steun Stem Stil campagne
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Onderteken ook de brief aan het ministerie over geluidsverlast
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld vliegtuighinder
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
    • Stuur een e-mail voor 19 december
    • Manifestatie 11 november
    • Denk na over vliegen
    • Bijeenkomst Apeldoorn 13 maart
    • Stuur een beter idee: voor 2 november
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
  • Nieuws
    • NU in de media
  • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie