![]() Begin oktober heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) de definitieve voorkeursbeslissing luchtruimherziening gepubliceerd. Volgens de minister is dat een “richtinggevend besluit op hoofdlijnen”. Dat betekent dat de uitwerking van dit besluit later plaats vindt. Pas dan moeten nog keuzes gemaakt worden. In dat traject zal er – volgens I&W - participatie mogelijk zijn. Tevens is medio oktober een reactienota gepubliceerd waarin geantwoord is op de meer dan 2.000 zienswijzen die zijn ingediend op het concept voorkeursbeslissing. Helaas lijkt het dat op geen van de zienswijzen serieus is gereageerd en geen enkele suggestie van de actiegroepen (en dus ook die van ons) is meegenomen in het definitieve besluit. Dat geeft weinig hoop op een daadwerkelijke participatie. Slechts groeiVoor de Veluwe en de opening van Lelystad Airport is een aantal punten in deze luchtruimherziening van belang. Allereerst kent de voorkeursbeslissing slechts een scenario van groei van de luchtvaart. Een krimpscenario is niet verwerkt in de luchtruimherziening. Dat betekent dat de roep om opening van LA zal toenemen. LA wordt dan ook meerdere malen genoemd in de voorkeursbeslissing. I&W heeft echter desondanks mondeling aangegeven dat de herindeling geheel los staat van het al dan niet openen van Lelystad Airport. Ook als Lelystad Airport niet open gaat voor het groot handelsverkeer, zal de luchtruimherziening doorgaan. De voorkeursbeslissing zoals die nu ter tafel ligt, lost het probleem van het laagvliegen van en naar LA niet op en de vraag is of dit wel gaat lukken. Die “puzzel” is nog niet opgelost en het is geheel onzeker of die op te lossen is. I&W verwacht dat het zeker nog wel 1,5 jaar zal duren voordat daar zicht op is. Vierde buisIn de herindeling is een zogenoemde “vierde buis” opgenomen, een buis waarin vliegtuigen dalen en stijgen naar en van hun bestemming. Het is de bedoeling dat in die buis continue wordt gedaald dan wel gestegen, hetgeen minder energie kost, en dus een besparing oplevert en zorgt voor minder overlast.
Of dat daadwerkelijk zo zal zijn, is volstrekt onduidelijk en zal natuurlijk ook afhankelijk zijn met welke vliegtuigen en op welke hoogte gevlogen wordt. Daar zegt echter de voorkeursbeslissing niets over. Deze vierde buis is getekend over West Gelderland/Oost Utrecht. Waar die precies gaat lopen is nog onduidelijk, maar deze zal zeker van invloed zijn op de Veluwe; de vierde buis is daar wel heel erg dichtbij getekend. Op gezag van de luchtverkeerleiding mogen vliegtuigen buiten de vier buizen, indien mogelijk, de kortste route volgen naar hun bestemming, zodat ook daarvan meer overlast te verwachten is. Kortom; de luchtruimherziening zal naar verwachting van Stichting Red de Veluwe alleen maar meer herrie en uitstoot veroorzaken. We zullen dan ook blijven strijden tegen de luchtruimherziening zoals die nu is voorgesteld. Eerder berichtten we u al over deze catastrofe voor de Veluwe. Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|