![]() "Lelystad Airport heeft economisch geen toegevoegde waarde meer" Lees het artikel of download de geredigeerde versie uit het Algemeen Dagblad van 1 juni 2019. Het plan om vakantievluchten vanaf Schiphol naar Lelystad Airport te verplaatsen lijkt compleet te mislukken. Als het aan Minister Cora van Nieuwenhuizen ligt, mogen vanaf Lelystad Airport maatschappijen gaan vliegen zonder dat zij een plekje op Schiphol vrijmaken voor zakelijk verkeer en intercontinentale vluchten. Lelystad Airport gaat het capaciteitsprobleem van Schiphol niet oplossen en opening is een doel op zich geworden. Van het oorspronkelijke idee om 45.000 vluchten vanaf Schiphol naar Lelystad te verhuizen is nog maar bar weinig over. Het nieuwste plan van de minister maakt een ‘knip’ tussen de eerste 25.000 vluchten en de laatste 20.000 vluchten. Voor deze laatste is sowieso de eis losgelaten dat er een plek op Schiphol moet vrijkomen. Bijna de helft van de Lelystadse vluchten levert Schiphol dus al niets op. Autonome groei Voor de andere 25.000 vluchten gaat een ‘voorkeursbeleid’ gelden. Luchtvaartmaatschappijen die slots op Schiphol inleveren en naar Lelystad Airport verhuizen, krijgen bij gelijke geschiktheid de voorkeur boven nieuwkomers. Maar wat als geen enkele kandidaat een plek in Amsterdam afstaat? En wat gebeurt er als een nieuwkomer geschikter blijkt? U raadt het al: Schiphol blijft vol en Lelystad komt erbij. Er is voor luchtvaartmaatschappijen geen enkele dwang om op Schiphol slots in te leveren. Wie nu vliegt vanaf Schiphol kan extra slots op Lelystad Airport verwerven, zonder schipholslots in te leveren. Niet geschoten, is altijd mis. Het grootste risico is dat een ander de slots krijgt. Stoïcijns Van Nieuwenhuizen komt stoïcijns met een plan waarin Lelystad Airport niet langer uitsluitend een overloopluchthaven wordt van Schiphol. Kennelijk heeft ze geen andere keus. Want het plan is niet alleen tegen de uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer, het wijkt ook af van wat het ministerie al sinds 2008 uitdraagt: Lelystad moet er enkel en alleen komen om ruimte op Schiphol te creëren voor waardevoller vliegverkeer. Met dit plan heeft de polderluchthaven echter geen enkele toegevoegde waarde meer voor onze economie. In strijd met Europees recht Afgezien van de vraag of het een oplossing is, is de verdeling Europeesrechtelijk niet toegestaan. De regels voor de toewijzing van slots staan namelijk alleen in de Europese slotverordening en nergens anders. En aangezien die Europese verordening van hoger orde is dan een nationale wettelijke bepaling en ook geen ruimte biedt aan bijkomende nationale regels, is een voorkeursbeleid in strijd met de slotverordening. Het lijkt er dus op dat Brussel ook het nieuwe plan zal afkeuren. Voor de vierde keer. Voor de luchtvaartfans is groei wellicht prachtig nieuws: zicht op 45.000 extra vliegbewegingen in Lelystad zonder iets op Schiphol te hoeven opgeven. Maar daarover is op de Veluwe en in de rest van Noord –en Oost-Nederland het laatste woord nog niet gezegd. Ik ben benieuwd wat de Tweede Kamer hiervan denkt. Robert Tieskens Voorzitter van Stichting Red de Veluwe Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|