Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Over Red de Veluwe
    • Acties van Red de Veluwe >
      • Manifestatie 11 november (2017)
      • E-mail de kamerleden (2017)
      • Bijeenkomst Apeldoorn 13 maart (2018) >
        • Schadeclaim indienen Lelystad Airport: template voor stuitingsbrief (2020)
      • Stuur een e-mail voor 19 december (2018)
      • Steun Stem Stil campagne (2019)
      • Actie! Stuur een e-mail (2021)
      • Stemadvies Tweede Kamerverkiezingen (2021)
      • Kieswijzer Lelystad Airport (2023)
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Red de Veluwe in de Media
  • Multimedia
  • Zoeken

Opinie Algemeen Dagblad 1 juni 2019

2/6/2019

 
Lees het opiniestuk in het AD van 1 juni 2019 over Lelystad Airport: geen toegevoegde economische waarde meerLees (klik op) het opiniestuk in het AD van 1 juni 2019 over Lelystad Airport: geen toegevoegde economische waarde meer.
"Lelystad Airport heeft economisch geen toegevoegde waarde meer"

Lees het artikel of download de geredigeerde versie uit het Algemeen Dagblad van 1 juni 2019.
 
Het plan om vakantievluchten vanaf Schiphol naar Lelystad Airport te verplaatsen lijkt compleet te mislukken. Als het aan Minister Cora van Nieuwenhuizen ligt, mogen vanaf Lelystad Airport maatschappijen gaan vliegen zonder dat zij een plekje op Schiphol vrijmaken voor zakelijk verkeer en intercontinentale vluchten. Lelystad Airport gaat het capaciteitsprobleem van Schiphol niet oplossen en opening is een doel op zich geworden.
 
Van het oorspronkelijke idee om 45.000 vluchten vanaf Schiphol naar Lelystad te verhuizen is nog maar bar weinig over. Het nieuwste plan van de minister maakt een ‘knip’ tussen de eerste 25.000 vluchten en de laatste 20.000 vluchten. Voor deze laatste is sowieso de eis losgelaten dat er een plek op Schiphol moet vrijkomen. Bijna de helft van de Lelystadse vluchten levert Schiphol dus al niets op.

Autonome groei
Voor de andere 25.000 vluchten gaat een ‘voorkeursbeleid’ gelden. Luchtvaartmaatschappijen die slots op Schiphol inleveren en naar Lelystad Airport verhuizen, krijgen bij gelijke geschiktheid de voorkeur boven nieuwkomers. Maar wat als geen enkele kandidaat een plek in Amsterdam afstaat? En wat gebeurt er als een nieuwkomer geschikter blijkt? U raadt het al: Schiphol blijft vol en Lelystad komt erbij.
 
Er is voor luchtvaartmaatschappijen geen enkele dwang om op Schiphol slots in te leveren. Wie nu vliegt vanaf Schiphol kan extra slots op Lelystad Airport verwerven, zonder schipholslots in te leveren. Niet geschoten, is altijd mis. Het grootste risico is dat een ander de slots krijgt.

Stoïcijns
Van Nieuwenhuizen komt stoïcijns met een plan waarin Lelystad Airport niet langer uitsluitend een overloopluchthaven wordt van Schiphol. Kennelijk heeft ze geen andere keus. Want het plan is niet alleen tegen de uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer, het wijkt ook af van wat het ministerie al sinds 2008 uitdraagt: Lelystad moet er enkel en alleen komen om ruimte op Schiphol te creëren voor waardevoller vliegverkeer. Met dit plan heeft de polderluchthaven echter geen enkele toegevoegde waarde meer voor onze economie.

In strijd met Europees recht  
Afgezien van de vraag of het een oplossing is, is de verdeling Europeesrechtelijk niet toegestaan. De regels voor de toewijzing van slots staan namelijk alleen in de Europese slotverordening en nergens anders. En aangezien die Europese verordening van hoger orde is dan een nationale wettelijke bepaling en ook geen ruimte biedt aan bijkomende nationale regels, is een voorkeursbeleid in strijd met de slotverordening. Het lijkt er dus op dat Brussel ook het nieuwe plan zal afkeuren. Voor de vierde keer.
 
Voor de luchtvaartfans is groei wellicht prachtig nieuws: zicht op 45.000 extra vliegbewegingen in Lelystad zonder iets op Schiphol te hoeven opgeven. Maar daarover is op de Veluwe en in de rest van Noord –en Oost-Nederland het laatste woord nog niet gezegd. Ik ben benieuwd wat de Tweede Kamer hiervan denkt.
 
 
Robert Tieskens
Voorzitter van Stichting Red de Veluwe

Mis niets, Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

​Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.

Bekijk eerdere nieuwsbrieven

 


 

    Naar ons
    Nieuwsbrief-archief

    Nieuwsarchief

    June 2025
    May 2025
    December 2024
    November 2024
    October 2024
    September 2024
    January 2024
    October 2023
    September 2023
    June 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017

    RSS Feed

    RSS Feed

    In de Media

    Red de Veluwe is regelmatig in het nieuws. Hier vind je een selectie nieuwsberichten over ons en Lelystad Airport

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Ons motto: Stop Lelystad Airport! Red de Veluwe! Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
[email protected]
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2017 - 2025
Photos from verchmarco (CC BY 2.0), rawpixel.com, Cristian V., vmiramontes, ell brown, benjaminvanwaart, ell brown, Sebastiaan ter Burg, Hunter-Desportes, johan wieland, RobBixbyPhotography, nan palmero, airlines470, La Priz, WireLizard, Lars Plougmann, ritzotencate, Bernal Saborio G. (berkuspic), tjmwatson, verchmarco, benjaminvanwaart, ritzotencate, niels roza, jerome86, miamism, Frans Berkelaar, Safa Hovinen
  • Home
  • Kom in actie
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Over Red de Veluwe
    • Acties van Red de Veluwe >
      • Manifestatie 11 november (2017)
      • E-mail de kamerleden (2017)
      • Bijeenkomst Apeldoorn 13 maart (2018) >
        • Schadeclaim indienen Lelystad Airport: template voor stuitingsbrief (2020)
      • Stuur een e-mail voor 19 december (2018)
      • Steun Stem Stil campagne (2019)
      • Actie! Stuur een e-mail (2021)
      • Stemadvies Tweede Kamerverkiezingen (2021)
      • Kieswijzer Lelystad Airport (2023)
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Red de Veluwe in de Media
  • Multimedia
  • Zoeken