Opnieuw zijn er fouten ontdekt in de procedure rondom de totstandkoming van vliegveld Lelystad. Stichting Red de Veluwe heeft na intensief juridisch onderzoekt achterhaald dat de Minister zich niet heeft gehouden aan een Europese richtlijn uit 2011 (Europese Milieurichtlijn 2011/92/EU). Die heeft betrekking op Milieueffectrapportages van openbare projecten. In strijd met europese richtlijnIn die richtlijn staat dat het publiek (burgers, bedrijven, instellingen, gemeentes, provincies) de mogelijkheid moet krijgen zijn mening te geven over het gehele project nog vóórdat ermee wordt begonnen. Dat is niet gebeurd. Het project was al in gang gezet, conform de vaak toegepaste salamitechniek, nog voordat de aansluitroutes bekend waren. Een internetconsultatie achteraf kan deze procedurefout niet rechtbreien. Dat betekent dat het Luchthavenbesluit uit 2015 in strijd is met de Europese regelgeving en dus nietig verklaard moet worden. Stichting Red de Veluwe heeft hierover een brief gestuurd naar de Tweede Kamer. onderzoek effecten buiten MER-gebied niet gedaanAl eerder werd bekend dat de significante negatieve effecten van het (laag) vliegen buiten het MER- gebied niet zijn onderzocht, wat conform Europese regelgeving ook had gemoeten. Het Europese Hof van Justitie is daar in het arrest Zaak C-227/01 van 16 september 2004 heel duidelijk over. voorbereiding ProcedureStichting Red de Veluwe bereidt een juridische procedure voor in samenwerking met andere actiegroepen. Bronnen:
![]()
Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|