Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie

Milieueffectrapport zit weer fout

3/7/2018

 
Foto
​Vorige week is aangetoond dat de cijfers in het MER weer onrealistisch zijn. Het verschil tussen het voorspelde vliegtuiglawaai op de Veluwe en de belevingsvlucht is groot. Bij alle 35 meetpunten die te vergelijken zijn met het MER werd er meer geluid gemeten door het Ministerie dan het Ministerie zelf in het MER had voorspeld. Op sommige plaatsen werd er 8 decibel (db) meer lawaai gemeten. En het krijgt nog een staartje. 

Gemiddelden hoger

Want door de grote verschillen in maximale geluidspieken wordt ook het gemiddelde geluid in een gebied hoger. Ook die gemiddelden kloppen dus ook niet. Die staan ook in het MER.

Waar gaat het over?

Piekgeluiden (hardst mogelijke geluid) zijn van invloed op de hinderbeleving. Een MER moet alle effecten in beeld brengen, ook effecten onder de norm en effecten zonder norm. De metingen van de belevingsvlucht hebben hogere piekgeluiden laten zien dan het MER voorspelt. Het MER geeft hiermee onjuiste informatie.

Gebied groter

Als gevolg daarvan zijn er ook gebieden in het MER waar het gemiddelde geluid ineens boven de 40 db uitkomt waardoor het gebied in het onderzoeksgebied van het MER zouden moeten komen.

​
Op 2 juli plaatste Leon Adegeest een berekening op Twitter van het gemiddelde geluidsniveau waarmee hij uitgaat van het gemeten, hogere geluid. Aan de gele lijn is te zien dat bij 12.000 vluchten het gebied bij Emmen boven de 40 db uitkomt.

Graag serieuze aandacht voor effect van te lage Lmax op berekende geluidsbelasting, zie bv resultaten voor Lden meetpunt 6:
1. belevingsvlucht (Lmax 57.4 dBA)
2. MER-2018 (Lmax 52 dBA)
3. NATS approach (https://t.co/fL5ZCyQx7M (Lmax 57 dBA) en
4. NATS departure (Lmax 60 dBA) pic.twitter.com/lB0ar9BZj3

— Leon Adegeest (@LeonAdegeest1) 2 juli 2018

MInister

Iedereen kijkt nu naar de Minister. Maar de Minister houdt haar kaken stijf op elkaar. Ze wil eerst het verslag van de regiegroep afwachten. In de regiegroep zitten inwoners uit het Oosten van het land, waaronder ook Coos, lid van Stichting Red de Veluwe.

Kamerleden brief gestuurd

Alle Tweede Kamerleden hebben vandaag een brief van ons gekregen. Daarin staat precies uitgelegd welke gegevens niet kloppen aan het MER. 

Brief Tweede kamerleden 3 juli 2018

brief_st_reddeveluwe_metingen_berekeningen.pdf
File Size: 618 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

De berekeningen (in het MER) zijn waar mogelijk conservatief uitgevoerd. Dat wil zeggen dat wij er in ieder geval voor willen zorgen dat we de effecten niet onderschatten.
Minister van Nieuwenhuizen - 19 december 2017
De metingen van de belevingsvlucht kwamen op alle punten hoger uit dan de maximale -worst case- geluidspieken in het MER. Bij Wageningen zelfs meer dan 10 db. En niet 1 keer maar 35 keer, 100% van de vergelijkbare metingen, ging het aantal decibellen over de waardes in het MER.

Mis niets, Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

​Je krijgt dan 1 keer per maand een e-mail met informatie over onze strijd tegen laagvliegroutes. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.

 


 

    zoek  terug

    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    Februari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS-feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Onze e-mail NIeuwsbrieven

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum en Hoenderloo. Er wordt samengewerkt met de actiegroepen ander provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL 73 ABNA 0810 899 167 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
  • Home
  • Kom in actie
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie