![]()
Vandaag is bekend geworden dat de minister Lelystad Airport wil openen in november 2021 maar dat er door de coronacrisis mogelijk niet gevlogen gaat worden.
Dat schrijft ze in de langverwachte Luchtvaartnota. Daarin staat het beleid op luchtvaart tot het jaar 2050.
De minister schrijft dat ze met die nota een nieuwe koers vaart voor een duurzame luchtvaart. Maar veel blijft bij het oude. Dat de luchtvaart op zijn gat ligt door de coronocrisis en dat dit het moment is om een èchte andere koers te varen lijkt aan de minister voorbij te zijn gegaan.
Wil je de Luchtvaartnota 2020-205 lezen? Kijk op Rijksoverheid.nl
Doel op zich
Het is weer knap staaltje communicatie. "De kraam gaat open maar we gaan niks verkopen." Het vliegveld zou vluchten moeten overnemen van Schiphol. Door de coronocrisis is de behoefte er helemaal niet meer. Lelystad Airport is helemaal niet meer nodig want het duurt nog jaren voordat het aantal vliegbewegingen weer op het niveau van 2019 is. Kennelijk is het openen van Lelystad Airport een doel op zich geworden.
Eppo Bruins, kamerlid van de ChristenUnie gaat er al vanuit dat er deze kabinetsperiode niet meer wordt besloten over Lelystad Airport. Volgend jaar maart 2021 zijn er verkiezingen. Wanneer het nieuwe kabinet over Lelystad Airport gaat beslissen is nog niet bekend, maar dat wordt op zijn vroegst het najaar van 2021. We verwachten daarom dat ook de jongste deadline van november 2021 niet gehaald zal worden.
Wat betekent de luchtvaartnota voor ons?
Voor Stichting Red de Veluwe betekent dit dat we niet zullen ophouden met actievoeren tegen de idiote plannen en de laagvliegroutes.
mINDER co₂ UITSTOOT
Er is ook goed nieuws voor Nederland want Schiphol mag na de coronacrisis niet meer CO₂ uitstoten dan zij deed in 2005. Dat houdt in dat als er schonere vliegtuigen komen, er meer gevlogen wordt. Echter, schonere vliegtuigen zijn er niet van de een op de andere dag.
Dat betekent dus op korte termijn dat het aantal vluchten niet hoger mag zijn dan het niveau van 15 jaar geleden. Volgens het CBS had Schiphol toen 400.000 vliegbewegingen. Als je kijkt naar het niveau van 2019 zal Schiphol 100.000 vluchten moet inleveren. Omgerekend is dat 20% minder vluchten.
Volgens de minister kan de luchtvaart rustig doorgroeien naar wel 650.000 vliegbewegingen over 10 jaar.
Stikstofblokkade
In de afgelopen jaren hebben actievoerders waaronder Leon Adegeest aangetoond dat het ministerie met foute gegevens onder allerlei normen bleef. Zo is onlangs bewezen dat er essentiële input is weggelaten uit stikstofberekeningen. Dat is door de onafhankelijke Commissie voor de mer bevestigd. Door deze belangrijke ontdekking is Lelystad Airport nu verplicht om een benodigde natuurvergunning aan te vragen.
Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|