![]()
Afgelopen vrijdag presenteerde het kabinet de Luchtvaartnota 2020-2050. Deze Luchtvaartnota houdt geen rekening met de Coronacrisis. Hiermee is het realiteitsgehalte van de Luchtvaartnota nihil. Minister Cora van Nieuwenhuizen denkt echter dat de luchtvaart zich snel zal herstellen als de coronacrisis voorbij is. Zij blijft derhalve hangen in het mantra van “groei van de luchtvaart en opening van Lelystad Airport eind 2021”.
In de media is veel aandacht besteed aan het streven om de C02 uitstoot van de luchtvaart in 2030 gereduceerd te hebben tot het niveau van 2005[1]. Wie zou denken dat een dergelijke reductie leidt tot minder vliegbewegingen komt bedrogen uit. De reductie van C02 lijkt met name te moeten komen vanuit de luchtruimherziening waardoor vliegtuigen vanaf 6000 voet de kortste route gaan kiezen[2]. Er zal dus sprake zijn van een (kleine) reductie van de Co2 uitstoot maar een toename van het aantal vliegbewegingen. Een toename van het aantal vliegbewegingen betekent een verdere aantasting van het woon-en leefklimaat en Natura-2000 gebieden. Weliswaar belooft de Luchtvaartnota iets te gaan doen aan geluidshinder voor omwonenden maar de Luchtvaartnota blijft daarbij steken in vage termen als “onderzoek en monitoren van geluid”. Daar hebben bewoners weinig aan. Het kwaad is dan immers al geschied in de vorm van lawaai. De 'gematigde' groei die het kabinet voorstaat leidt tot 650.000 vluchten in 2030 en 800.000 vluchten in 2050[3]. Burgers en de Natura-2000 gebieden krijgen de rekening voor hun kiezen. Lelystad Airport
Het kabinet houdt vast aan de opening van Lelystad Airport eind 2021. Uit de Luchtvaartnota blijkt dat Lelystad Airport gewoon autonoom gaat groeien. De Luchtvaartnota meldt dat Lelystad Airport “ook” de rol van overloopluchthaven voor Schiphol gaat vervullen. Het woordje “ook” is daarbij veelzeggend. Hiermee wordt bevestigd dat Lelystad Airport daarnaast autonome groei gaat faciliteren. Dit is uitdrukkelijk tegen de wens van de Tweede Kamer in. Ook zijn de gewraakte laagvliegroutes nog steeds niet van de baan.
Tegen de opening van Lelystad Airport zijn door diverse organisaties handhavingsverzoeken ingediend in verband met de stikstofdepositie van de luchthaven. De kans is aanwezig dat het kabinet wordt teruggefloten door de rechter. [1] CBS: In 2018 was de uitstoot van C02 door de luchtvaart in Nederland 12,7 miljoen KG en in 2005 11,1 miljoen KG. Ter vergelijking: IN 1990 was dit 5,1 miljoen KG. [2] Blz. 50 Luchtvaartnota [3] Blz. 71 Luchtvaartnota Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
March 2023
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|