Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

Reactie Red de Veluwe op luchtvaartnota

17/5/2020

 
Foto
Afgelopen vrijdag presenteerde het kabinet de Luchtvaartnota 2020-2050. Deze Luchtvaartnota houdt geen rekening met de Coronacrisis. Hiermee is het realiteitsgehalte van de Luchtvaartnota nihil. Minister Cora van Nieuwenhuizen denkt echter dat de luchtvaart zich snel zal herstellen als de coronacrisis voorbij is. Zij blijft derhalve hangen in het mantra van “groei van de luchtvaart en opening van Lelystad Airport eind 2021”.

In de media is veel aandacht besteed aan het streven om de C02 uitstoot van de luchtvaart in 2030 gereduceerd te hebben tot het niveau van 2005[1]. Wie zou denken dat een dergelijke reductie leidt tot minder vliegbewegingen komt bedrogen uit. De reductie van C02 lijkt met name te moeten komen vanuit de luchtruimherziening waardoor vliegtuigen vanaf 6000 voet de kortste route gaan kiezen[2]. Er zal dus sprake zijn van een (kleine) reductie van de Co2 uitstoot maar een toename van het aantal vliegbewegingen. Een toename van het aantal vliegbewegingen betekent een verdere aantasting van het woon-en leefklimaat en Natura-2000 gebieden.

Weliswaar belooft de Luchtvaartnota iets te gaan doen aan geluidshinder voor omwonenden maar de Luchtvaartnota blijft daarbij steken in vage termen als “onderzoek en monitoren van geluid”. Daar hebben bewoners weinig aan. Het kwaad is dan immers al geschied in de vorm van lawaai.

De 'gematigde' groei die het kabinet voorstaat leidt tot 650.000 vluchten in 2030 en 800.000 vluchten in 2050[3]. Burgers en de Natura-2000 gebieden krijgen de rekening voor hun kiezen.

Lelystad Airport

Het kabinet houdt vast aan de opening van Lelystad Airport eind 2021. Uit de Luchtvaartnota blijkt dat Lelystad Airport gewoon autonoom gaat groeien. De Luchtvaartnota meldt dat Lelystad Airport “ook” de rol van overloopluchthaven voor Schiphol gaat vervullen. Het woordje “ook” is daarbij veelzeggend. Hiermee wordt bevestigd dat Lelystad Airport daarnaast autonome groei gaat faciliteren. Dit is uitdrukkelijk tegen de wens van de Tweede Kamer in. ​Ook zijn de gewraakte laagvliegroutes nog steeds niet van de baan.

​Tegen de opening van Lelystad Airport zijn door diverse organisaties handhavingsverzoeken ingediend in verband met de stikstofdepositie van de luchthaven. De kans is aanwezig dat het kabinet wordt teruggefloten door de rechter.


[1] CBS: In 2018 was de uitstoot van C02 door de luchtvaart in Nederland 12,7 miljoen KG en in 2005 11,1 miljoen KG. Ter vergelijking: IN 1990 was dit 5,1 miljoen KG.

[2] Blz. 50 Luchtvaartnota

[3] Blz. 71 Luchtvaartnota

Mis niets, Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

​Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.

Bekijk eerdere nieuwsbrieven

 


 

    zoek  terug

    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS Feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Naar ons Nieuwsbrieven-archief

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken