Nederland wordt voorgespiegeld dat het vliegverkeer slechts in kleine mate bijdraagt aan het stikstofprobleem. Maar dat is niet zo. Alleen de uitstoot bij starten, landen en taxiën wordt namelijk meegenomen. Uitstoot boven de 900 meter wordt ook niet meegerekend. Sterker nog, het ministerie van I&W weigert zelfs in beeld te brengen om hoeveel emissies het überhaupt gaat. Terwijl Europa dit wel van haar lidstaten vraagt. SLechtste jongetje van de klasBijna elk land doet rekent wel de emissies mee. Slechts 2 landen doen dat niet: waaronder Nederland dus. Het advies van Remkes over stikstof was ondubbelzinnig: alle uitstoot van de luchtvaartsector dient meegenomen te worden in de stikstofberekeningen. Immers alle sectoren moeten bijdragen aan de oplossing. Nu dat niet gebeurt, heeft SATL daarom kortgeleden een klacht hierover ingediend bij de Europese Commissie. Stichting Red de Veluwe heeft eerder in zienswijzen over de natuurvergunning voor Lelystad Airport aangegeven dat uitstoot vliegtuigemissies boven 900 meegeteld moet worden. We wachten af.
Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|